Ню Йорк: Пробвай с колело

Ню Йорк: Пробвай с колело

© Associated Press



Увеличаване на велосипедните алеи, раздаване на безплатни каски и организиране на безплатни уроци: Ню Йорк прави огромни крачки в насърчаването на колоезденето и срещу вредните газове. Въпреки това част от велосипедистите все още да се притесняват да карат в най-големите задръствания.


От години 8.5-милионният град, който има най-скъпата мрежа за обществен транспорт в САЩ, следи бума на колоезденето в европейските столици. През 2013 година тогавашният кмет - милиардерът Майкъл Блумбърг, даде начало на програмата за споделени велосипеди Citi Bike и оттогава Ню Йорк бележи най-бързия растеж в използването на колелата в САЩ.


Градът измина дълъг път в процеса на насърчаване на по-масовото използване на велосипеди, каза Рич Конрой, който ръководи образователното подразделение на организацията с нестопанска цел Bike New York, която насърчава безопасното каране на велосипеди. Хората разбират, че не можем да растем като град, изграждайки повече улици и увеличавайки броя на колите, обясни Конрой.




Голяма част от усилията трябва да са насочени към приспособяване на растящия град по такъв начин, че да бъде икономически и екологично устойчив, превръщайки го в по-привлекателно място за по-младата работна сила. Според нюйоркския транспортен отдел 778 000 жители на града или 12% от възрастното население са карали колело редовно през 2017 г, докато преди пет години броят им е бил 250 000.


Citi Bike отразява този растеж - годишните абонати на програмата са нараснали стабилно, достигайки 245 000 за едногодишен период, приключващ през септември, спрямо 200 000 година по-рано. През последните пет години транспортният отдел на града разшири уличната велосипедна мрежа с близо 480 километра. Около 86 000 нюйоркчани - 2.5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище.


5000 ранени, 18 смъртни случая на година


Един от тях е 29-годишният Сое Ти Ха, който изминава 19 километра дневно между Манхатън и апартамента си в Бруклин. Всичките ми приятели го правят, видял съм всички велосипедни алеи. Казах си, ако те могат и аз мога, коментира нюйоркчанинът от Бирма, който работи в областта на маркетинговата психология.


"Това промени живота ми," каза той. "Сега искам да обиколя света с колело!"


Колкото и да са ентусиазирани колоездачите, колкото и все по-запуснатото и ненадеждно метро да насърчава хората да въртят педалите, велосипедистите се притесняват за безопасността си.


Карането на колело в някои части на Манхатън не е за страхливци. Осемнадесет велосипедисти са загинали, а близо 5000 са ранени през 2016 година. Мостовете, тунелите, булевардите са претъпкани с автобуси, камиони, високо проходими автомобили и . . . дупки.


Ню Йорк: Пробвай с колело

© Associated Press


Карам колело цял живот, никога не съм имала кола, но много се боя по улиците на Ню Йорк, казва 53-годишната Илейн Ричмън, която работи в здравеопазването. Всеки мой познат, който кара колело, е имал инцидент. Плашещо е, отбелязва тя.


Когато бяха убити 8 велосипедисти при нападение с камион на 31 октомври, извършено от симпатизант на "Ислямска държава", това напомни за други фатални инциденти на същата велоалея край река Хъдсън, която е лесно достъпна за коли от пътя.


Дискусиите, свързани с електрическите велосипеди


За да преодолее страха си, Ричмън се е записала на безплатни уроци към Bike New York, през които са преминали 17 000 души миналата година. Подкрепяната от града организация дава уроци по безопасно каране на колело - звънете със звънеца си, спазвайте светофара или дори подвиквайте, за да предупредите шофьорите и пешеходците за присъствието си. Само че в страна, в която хората се придвижват основно с автомобили, Конрой казва, че шофьорите трябва да бъдат по-добре обучени.


Има още една спънка: електрическите велосипеди в Ню Йорк са незаконни. Макар да е изненадващо за град, който се възприема като лидер в прогреса, мнозина се страхуват от опасността, която биха създали разносвачи, ползващи електрически велосипеди, а тези хора изобилстват в града, в който да приготвиш вечерята често означава да поръчаш храна по телефона.


Ню Йорк: Пробвай с колело

© Associated Press


Градът спря легализирането на електрически велосипеди, каза Морган Ломел от асоциацията "Хора за колелата", която ръководи и кампания в подкрепа на електровелосипедите.


Глобите за каращи електрически велосипеди освен това са добър източник на приходи за полицията - 500 долара или конфискация на возилото. Това са рискове, поемани от разносвачите, които често са пристигнали неотдавна имигранти с ниски заплати.


С разгорещяване на дискусията Ломел се надява кметът Бил де Блазио да изпълни поетите ангажименти за колелата и в крайна сметка да промени решението си. Глобяването на всички каращи електрически велосипеди няма да накарат електроколелата да изчезнат, особено в сектор, в който продажбите на електрически велосипеди растат с над 80% годишно, каза тя. / БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    " Около 86 000 нюйоркчани - 2.5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище."

    Поради това 18 от тях са загинали, а 5 000, което представлява 5,82% или един на всеки 17 , са били ранени!!! Който може да мисли, нека си направи изводите към какво ги насърчават.


    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  2. 2 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1458 Любопитно

    Пълна лудост е да се забраняват електрическите колела, не виждам причина. Ако толкова много са се запритеснявали за безопастността на велосипедистите, да измислят начин да ги предпазят от летящите коли, които за в бъдеще явно ще отстъпват пред алтернативните начини на предвижване из градовете. Със забрани никой не е решил никакъв проблем, само създава нов...

  3. 3 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#2] от "Г.Е.М.":

    Американците пътуват средно по 50 км( ! ) до работата си. Велосипедът не е никаква алтернатива за тях, освен за малкото, които живеят близо до работното си място. При това опасна алтернатива и движението им трябва да бъде( и предполагам ще бъде) забранено по улиците с натоварен трафик. Един на всеки 17 е претърпял инцидент и е бил ранен. Да насърчаваш подобно нещо е престъпление!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  4. 4 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1554 Любопитно

    Една дума - Mobike

    https://www.youtube.com/watch?v=SmoSOPaxx9I

    Мачкай климатичния чейндж!
  5. 5 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1554 Любопитно

    До коментар [#3] от "quatro_4x3":

    Има инциденти, защото няма инфраструктура. В Холандия защо няма (толкова) инциденти?
    5 км се вземат с колело за 15 мин. Сиреч, докато чакаш автобуса или се пускаш по ескалаторите в метрото, вече си там. И то без пари.
    Убиецът на колелото са лошите метеорологични условия, липсата на безопасни и хубави велоалеи, и надеждно място за паркиране на двуколесното ППС (това отпада при "споделените" колела, виж по-горе Mobike).

    Мачкай климатичния чейндж!
  6. 6 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#5] от "БМЗ":

    Убиец на колелото е и наличието на деца, които трябва да закараш до градината и училището и после да ги вземеш. Убиец е и по-голямото разстояние. Изключително гадно е от сутринта до вечерта да работиш до човек, смърдящ на пот, защото е дошъл на работа с колело в жегата. Не можеш да си напазаруваш за седмицата с колело. С напредване на възрастта няма и да се сетиш за колело, особено за по-големи разстояния. Велосипедът е подходящ само в някои случаи и за неангажиран с нищо човек. Ако беше нещо добро, хората нямаше да чакат екоталибаните да ги убеждават, а сами щяха да минат на велосипеди. Хората не са глупави и лесно се ориентират. Глупави са тия, които ги мислят за глупави и се опитват да ги убеждават в налудничавите си идеи.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  7. 7 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2425 Неутрално

    За Ню Йорк добре, а къде сме ние? Какви са данните и нагласите в София и в нашата страна?

  8. 8 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#6] от "quatro_4x3":

    Нали се сещаш ,че всеки сам в кола става задръстване..и оттам тръгват алтернативите за превоз..иначе най- скъпото колело дето видях беше към 5400 лева...отделно другите екстри за него;))

    Долу рушистите и фашистите
  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 915 Неутрално

    Във Варна вело алейте (половината свършват в дървета, подлези, а те не са много) са запазени за лелки на токчета, че да не им се счупят из плочките и за майки с колички. Някои си правят труда да звънят със звънеца, но забелязвам, че на доста хора им е писнало и минават бързо покрай теб, та да се сетиш евентуално.

    Аз ходих доста време с колело на работа, защото ако си хвана градския трябва да вървя 10 мин + чакането + задръстването в час пик, а с колело се прибирам за 8-10 минути. За разстояния до 3-5 км си е перфектно.

  11. 11 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1458 Любопитно

    До коментар [#6] от "quatro_4x3":

    Кажи го това на холандците, те са прости хорица и не знаят, че е опасно да се кара колело... Смешник...

  12. 12 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1554 Неутрално

    До коментар [#6] от "quatro_4x3":

    Всяко нещо с мярка. Не съм казал, че колелото е приложимо навсякъде и при всякакви условия.
    И аз не бих карал колело повече от 10-12 км в едната посока до работа. Относно потенето, може да се кара и с темпо с което не се потиш (освен ако не е 38+ градуса) - просто престани да гледаш на колелото като не фитнес уред, а като на транспорт. Сиреч, колелото може да се кара и лежерно, с умерено темпо.
    Семейство и деца, пазаруване - това е друга бира. Тук се има предвид масовия случай - ежедневно пътуване до работа (commute), масово срещаните коли с по 1 човек вътре.
    Ако все още не си убеден, че колелото може да е чудесен градски транспорт, който не е само за екоталибани/педали/вегани, можеш да видиш как го правят в Холандия/Дания/Германия.

    https://www.youtube.com/watch?v=Hb0QjASuuqI

    Мачкай климатичния чейндж!
  13. 13 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1554 Любопитно

    До коментар [#6] от "quatro_4x3":

    Забравих да напиша, че колелото е много подходящо за хора със седящи професии (т. нар. "офисен планктон"). Няма нищо по-тонизиращо от това, след 8 часа пред компютъра да се качиш на колелото и да си раздвижиш кокалите с лека велоразходка от няколко километра.
    За хора дето цял ден работят с тялото си, например хамалите, колелото вероятно няма да е подходящо.

    Мачкай климатичния чейндж!
  14. 14 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1156 Неутрално

    " Около 86 000 нюйоркчани - 2.5% от населението - сега използват колело, за да отидат на работа или училище." Поради това 18 от тях са загинали, а 5 000, което представлява 5,82% или един на всеки 17 , са били ранени!!! Който може да мисли, нека си направи изводите към какво ги насърчават.
    —цитат от коментар 1 на quatro_4x3


    Това не е вярно!
    "778 000 жители на града или 12% от възрастното население са карали колело редовно през 2017 г" Редовно! От тях 245,000 са абонати на споделените велосипеди! Така че за какви 86 000 ми говорите? Общият брой на каралите колело жители вероятно е доста над милион, така че не 5,82%, а по-малко от половин процент от тях са били ранени. Има голяма разлика с Вашите изчисления!

  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11024 Неутрално

    Ню Йорк има още много да наваксва...
    Впрочем статията е стара или е била вече публикувана...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 557 Неутрално

    До коментар [#6] от "quatro_4x3":

    и аз мисля така.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK