Най-големият музей на авиацията и космоса - The Smithsonian във Вашингтон

Steven F. Udvar-Hazy Center

© Smithsonian

Steven F. Udvar-Hazy Center



Националният музей на авиацията и космоса - част от института Smithsonian във Вашингтон е един от най-посещаваните в света. През 2015 г. през двете сгради, едната във Вашингтон и в новата сграда в близост до летището, която е наречена на емигранта от Унгария дарил пари на музея - Steven F. Udvar-Hazy Center, са минали 8.5 млн. посетители. И има защо. Музеят притежава най-голямата колекция от самолети и космически апарати в света - повече от 66 000 обекта, а развива и научна дейност.


Първата сграда на музея е открита през 1976 г. Там са експонирани голяма част от иконичните апарати в световната история, между които самолетът на братя Райт, осъществил първия успешен полет през 1903 г.; "Духът на Сейнт Луис" на Чарлз Линдберг с който за първи път е направил трансатлантически полет от Ню Йорк до Париж; самолетът с ракетен двигател Bell X-1 на Чък Ягер и истински лунен камък, който дори може да бъде докоснат.


Най-бързият пътнически самолет Конкорд

© Smithsonian

Най-бързият пътнически самолет Конкорд




Втората сграда Steven F. Udvar-Hazy Center е открита през 2003 г. Там са експонирани много повече артефакти в сгради от хангарен тип. Там са не по-малко знакови за авиацията самолети - Lockheed SR-71 Blackbird, Boeing B-29 Superfortress Enola Gay, който пуска атомните бомби на Хирошима, първият свръхзвуков пътнически самолет "Конкорд" и космическата совалка "Дискавъри".


Най-бързият пилотируем самолет


Lockheed SR-71 Blackbird (Черна птица) е първият експонат, който приковава вниманието при влизане в залите на Steven F. Udvar-Hazy Center. Използваният като разузнавателен самолет е разработван в пълна тайна ( т.нар "черен проект"). SR-71 служи във ВВС на САЩ от 1964 до 1998 г. SR-71 е проектиран с основни прикриващи характеристики и служи като предшественик на бъдещи стелт самолети. Построени са общо 32 самолета, от които 12 са изгубени при инциденти, но никой от вражески действия. По време на разузнавателни мисии SR-71 лети с висока скорост и височина, което да му позволи да изпревари опасности. Ако се засече изстрелване на ракета земя-въздух, е било достатъчно да действие да ускори и да се изпревари ракетата.


Lockheed SR-71 Blackbird (Черна птица)

© Георги А. Ангелов

Lockheed SR-71 Blackbird (Черна птица)


Черната птица държи световния рекорд за най-бърз пилотируем самолет с въздушнореактивни двигатели, на 28 юли 1976 г. достига скорост от 3529.6 км/ч., приблизително Mach 3.3. Има свидетелства, като на пилота Брайън Шул, че е летял до със скорост над Мах 3.5 на 15 април 1986 г. над Либия, за да избегне насочена към него ракетa. Черната прица е и летящият на най-голяма височина самолет, достигайки височина от 25 929 m на 28 юли 1976 г.


SR-71 също така държи рекорда за "скорост по изпитан маршрут" за полет от Ню Йорк до Лондон - 1 час 54 минути и 56,4 секунди – поставен на 1 септември 1974 г. За сравнение, най-доброто време на граждански полет на "Конкорд" е 2 часа и 52 минути, а стандартният полет с "Боинг 747" – 6 часа и 15 минути.


Веселата Енола, която с Малчугана уби над 60 000 души


Специално внимание е отделено на военните самолети от Втората световна война и Студената война. Да вдигнеш поглед към B-29 Enola Gay и да не настръхнеш означава, че нямаш представа за събитията от онази сутрин на 6 август 1945 г. След като атомната бомба наречена Litle boy (Малчугана) се взривява на 600 м. над повърхността на място загиват между 90 000 и 140 000 души. Американските войници имат обичая да дават имена на бойните си машини. Enola Gay e кръстен на майката на командира на самолета - полковник Пол Тибетс и приблизително означава Веселата Енола.


B-29 Enola Gay

© Smithsonian

B-29 Enola Gay


Гидовете в Udvar-Hazy Center обикновено са пенсионирани военни пилоти, често доброволци, от тях ще чуете, че ако не са били взривени бомбите над Хирошима (60 000-80 000 жертви), отказът на Япония да капитулира е щял да доведе до много по-големи жертви и за двете страни – САЩ и Япония. Американската гледна точка е не е лишена от логика, тъй като само при битката за остров Окинава жертвите сред населението са между 50 000 и 140 000 души, японската армия дава около 100 000 -125 000, а американската около 72 000 жертви.


Какво би станало, ако...


Експозицията дава много поводи за исторически анализи и разсъждения на тема "какво би станало, ако..." с всяка следваща стъпка. Под едно от крилата на Enola Gay има един необичайно изглеждащ летателен апарат – Kugisho MXY 7 Ohka model 22. Това е малък японски самолет с полуреактивен двигател проектиран за камикадзе атаки, който е можело да бъде използван от пилоти без почти никакъв опит.


Kugisho MXY 7 Ohka model 22

© Георги А. Ангелов

Kugisho MXY 7 Ohka model 22


Американските войници са наричали самолетите от серията Ohka с японската дума "бака", което означава "идиот". Модел 22 е можел да излита и от брега и да достигне до американските кораби в самоубийствени мисии, но е създаден в края на войната и нито един не е използван в реални бойни мисии.


Ако Хитлер би имал тези самолети....


Най-интересните самолети от типа "какво би станало, ако..." са от края на Третия райх и въпреки уникалните им за времето си характеристики са създадени в края на войната. Такъв е Arado Ar 234 "Blitz". Това е първият в света бомбардировач с реактивен двигател, който е използван в бойни действия. За първи път е използван в бойни условия на 2 август 1944 г., като разузнавателният апарат. Пилотът му - лейтенант Ерих Зомер, успява да заснеме за час и половина целия район за дебаркиране на противниковите войски в Битката за Нормандия. През декември 1944 г. нанася успешни бомбени удари по войските на Съюзниците. Заради недостига на гориво в края на войната е използван рядко, но поради високата му скорост (742 км/ч) оставал много трудна цел за прехващане. В последните месеци на войната Ar 234 са единствените разузнавателни самолети, способни да действат в условията на тоталното въздушно превъзходство на противника, включително над територията на Великобритания.


Arado Ar 234 "Blitz"

© Георги А. Ангелов

Arado Ar 234 "Blitz"


Тежкият немски изтребител Dornier Do 335 е друг от тази серия. Бойните му изпитания започват през септември 1944 г. Произведени са едва 13 самолета. При двете документирани въздушни срещи на съюзниците от САЩ и Великобритания с Dornier Do 335 немският самолет с лекота се измъква от преследвачите си.


Dornier Do 335

© Георги А. Ангелов

Dornier Do 335


Да докоснеш Дискавъри


Совалката Дискавъри

© Dane Penland, Smithsonian

Совалката Дискавъри


Глътка свеж въздух от машините за убийства е залата с космическите апарати, а черешката на тортата там е совалката Дискавъри. Да, същата совалка, която между 30 август 1984 г. и 24 февруари 2011 г. има 39 мисии с излизане в космоса. Повечето от тях са за извеждане на спътници, 13 са до Международната космическа станция и 2 до съветската (руска) орбитална станция Мир. Това е първият космически апарат за многократно използване. Първият и последен полет на съветската совалка "Буран" е през 1988 г. и тя е без екипаж. Ако не потръпнете от близката среща с Дискавъри значи не сте живели през 80-те, не сте гледали новини и сте изпуснали космическата надпревара между САЩ и СССР.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 5205 Неутрално

    Мястото за обладаните от авияцията!

    До истината се достига с познание!
  2. 2 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1604 Весело

    Бях там миналата година и даже успях да пипна Блекбърд-а преди да ме скастрят разпоредителите.
    Невероятно преживяване е да видиш на живо колко е огромна космическата совалка, спускаемите апарати, скафандрите на реални космонавти.
    Фантастично място, препоръчвам го на всички любители на авиацията и космонавтиката!

    Знанието е сила, информацията - власт
  3. 3 Профил на nikruma
    nikruma
    Рейтинг: 404 Неутрално

    Браво Дневник... полуреактивен двигател, нямам думи за инжинерните познания на редактора! Двигателя си е "цялореактивен", просто е ракетен или по-точно използва освен гориво, окислител различен от кислорода във въздуха.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9899 Неутрално

    Когато бях в основния музей на Мол преди повече от 15 години, Тялото на Енила Гей беше вътре (без крилата) на временна експозиция. Гидът ми показа някаква ръчка от бомбата, която служела за сваляне на предпазителя. Била намерена вътре след мисията, под решетката за ходене.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на rwe33471675
    rwe33471675
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    Страхотно! Много бих искал да отида някой ден. Там и също на Интерпид в Ню Йорк.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  6. 6 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1678 Неутрално

    Страхотни машини безспорно. Наистина върхът на сладоледа.
    Не ми хареса, че пак се прави опит да се оправдае използването на ядрено оръжие в Хирошима и Нагасаки.
    Няма нормален човек, който да се съгласи, че това е било необходимо.
    Още повече, че сега всички реват за няколко химически бомби...

  7. 7 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    До коментар [#2] от "pag":

    ... Невероятно преживяване е да видиш на живо колко е огромна космическата совалка, ...
    —цитат от коментар 2 на pag


    В тази връзка - чел съм, че размерът на совалката е шокирал и руснаците. Обсъждали са, че това огромно нещо не се прави единствено за да изследва космоса. Били са убедени, че американците ще им прихващат шпионските спътници и военните им кораби, ще ги прибират в търбуха на совалката, ще ги доставят на земята и ще им разкрият "великите" технологии и проектни решения. Затова решават, че непременно и те трябва да имат същото нещо. Вследствие на което правят Буран. Явно е било непосилен като разходи проект за тях и след един единствен полет без екипаж, те го пенсионираха в един склад. След години прашасване, някакви строители-некадърници, ремонтиращи халето, са направили пожар и са срутили покрива на склада върху Буран. Гледах снимки - жалка картина.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  8. 8 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3615 Неутрално

    До коментар [#5] от "rwe33471675":

    "Страхотно! Много бих искал да отида някой ден. Там и също на Интерпид в Ню Йорк."

    Аз съм бил и на двете места, но преди доста години. Сега бих искал да заведа сина ми - направо ще се побърка.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  9. 9 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1623 Неутрално
  10. 10 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Не съм го посещавал, но съм бил на други две много впечатляващи места. На любителите на авиацията препоръчвам музея на Боинг в Сиатъл и на авиацията в Ню Орлийнс.

    Путинофилите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  11. 11 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    Чудно е, не съм бил там, но ми е страшно любопитно.

  12. 12 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 3845 Неутрално

    Малко допълнение. Музеят на авиацията е само един от 19-те музея на Смитсониън, най-големият музеен комплекс в света.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  13. 13 Профил на gergansky
    gergansky
    Рейтинг: 417 Неутрално

    Целият така наречен "мол", наречен на името на дарителя The Smithsonian’s, е преживяване за цял живот и за него се отделя поне седмица. Много симпатичното в точно този музей е, че имат експонати още от времето на братята Райт, включително с несполучливите им модели за летене, минава се през балоните с горещ въздух, дирижаблите и накрая космическите совалки, в които можеш да влезеш в разрез. И аз там пипах и пулсът ми се ускоряваше до над 150 от вълнение :-)

  14. 14 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 1056 Неутрално

    да много е яко, а и екскурзоводите са големи ентусиасти могат да ти дадат всякаква информация за експонатите включително и техническа.

  15. 15 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Аз пък във Вашингтонския (с/у Белия дом) Смитсониън видях един от самолетите, на които е летял дядо ми, американски, по ленд-лийза. Друг, на който е летял нямаше, има си хас да имат ИЛ 2. По негови думи, най-добрите самолети във 2СВ са били американските. Лично на мен North American P-51 Mustang ми е любим и като визия и като характеристики.

  16. 16 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    Веселата Енола, която с Малчугана уби над 60 000 души... След като атомната бомба наречена Litle boy (Малчугана) се взривява на 600 м. над повърхността на място загиват между 90 000 и 140 000 души.
    ================
    Не знам дали списувателите на Дневник са най-големите завалии в татковината, но със сигурност може да се каже, че са едни от най-големите.

  17. 17 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3048 Неутрално

    Супер

    властта ражда паразити
  18. 18 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    И в Москва имало музей на космонавтиката. Ето какво прочетох за него преди малко: В Москве неизвестные похитили со склада Музея космонавтики барокамеру для тренировки космонавтов перед полетами. Об этом сообщает РБК со ссылкой на пресс-службу музея.

    https://www.novayagazeta.ru/news/2018/04/16/141023-iz-moskovskogo-muzeya-ukrali-barokameru-dlya-trenirovki-kosmonavtov

    Без коментар.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  19. 19 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Моля поправете заглавието - казва се просто Smithsonian, не се добавят апострофи и s-та...

  20. 20 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1202 Неутрално

    До коментар [#6] от "НеКой":

    ''Няма нормален човек, който да се съгласи, че това е било необходимо.''

    глупости, как ще оправдаеш, че имаш оръжие с което да прекратиш войната със 100 000 жертви на противника, вместо с 1 милион от твоите ???? ще ходиш да се биеш за всеки чукар и ще го превземаш с атака на нож?

  21. 21 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1772 Любопитно

    не се подигравам, но може ли да ми бъде отговорено как тая статия попада в раздел "Онлайн търговия" - добре де излъгах подигравам се

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  22. 22 Профил на SCROTUS
    SCROTUS
    Рейтинг: 2516 Неутрално

    Най-внушителната авиационна експозиция, която някъде съм виждал. Ако имате няколко часа престой на летище Dulles, има безплатен автобус, който може да ви закара до музея, който е на около 10-15 минути от терминала на летището. Както всички останали музеи на Smithsonian в D.C., входът е без пари.

  23. 23 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1373 Любопитно

    Глайдерът Grunau Baby II, на заден план в снимката с Arado Ar 234 "Blitz", е германска разработка от 30-те години, но се строи и ползва и в други държави, вкл. България (на него са базирани и по-късни модели, напр. "Бисер" от 60-те години). А префиксът "LZ" в авиационната регистрация от 1928 г. насам е резервиран за България. Което навежда на мисълта, че глайдерът или е бил част от българската авиация, или е бил предназначен за нея. Въпреки че българските самолети от Вт. св. в. не са имали свастика на опашката като този на снимката, а диагонален кръст.

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  24. 24 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2280 Любопитно

    Като чета за немските машини от края на ВСВ, се мисля, какво щеше да стане, ако Хитлер беше започнал войната 2-3 години по-късно...

  25. 25 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2280 Любопитно

    А защо спряха да се използват совалки?

  26. 26 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    До коментар [#25] от "cristo_n":

    Парите, бе, приятел.
    Както обикновено - парите.
    Предвиждаха да направят между 1978 и 1990 около 500 полета, а направиха между 1981 и 2011 година 135. При това загубиха безвъзвратно 2 от 5-те совалки. Имаха намерение да поевтинят полетите, те им излязоха прескъпи. Дали някой е лъгал при предвижданията, дали нещата излязоха доста по-сложни от очакваното, дали е комбинация от двете, това аз не знам. Но програмата се оказа скъпа дори за Америка.

    Аз не зареждам в Лукойл.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах