С виртуални прозорци "Емирейтс" ще направи самолетите си по-ефективни

С виртуални прозорци "Емирейтс" ще направи самолетите си по-ефективни

© Надежда Чипева, Капитал



Гледането през прозореца на самолета е може би едно от най-приятните неща по време на полет. Дубайските авиолинии "Емирейтс" обаче гледат към бъдещето, което според тях е свързано с летателни машини без прозорци. Разбира се, това няма да попречи на пътниците, тъй като прозорците ще бъдат заменени с виртуални.


"Емирейтс" вече прилагат тази новост от края на миналата година. Част от кабините на първа класа на притежаваните от компанията самолети Боинг 777 вече са с виртуални прозорци. Екраните са свързани с оптични камери, които показват какво се вижда навън.


"Подобни промени биха направили самолета по-лек и по-бърз и по този начин по-ефективен по отношение на разхода на гориво", заяви президентът на "Емирейтс" Тим Кларк и допълни, че без истински прозорци самолетите ще могат да летят още по-нависоко.

Според компанията екраните ще предлагат толкова добра картина, колкото може да пресъздаде човешкото око. Идеята на авиолиниите обаче крие риск според експерти по авиационна безопасност. Виртуалните прозорци може да са пречка за екипажите, тъй като при извънредни ситуации е добре да имат видимост извън самолета от всички гледни точки.
"Да виждаш извън самолета е важно, особено ако трябва да се извърши аварийно кацане", каза експертът по авиационна безопасност Греъм Брайтуей пред Би Би Си.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Нищо не може да замени естествената светлина.

  2. 2 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1739 Неутрално

    Навсякъде и от всичко се пести, а цените спрямо заплатите растат ли, растат (освен може би за дрехите нидък клас).
    Вече се въвеждат дори правостоящи места в самолет ( https://news.bg/int-economics/pravostoyashti-v-samoletite-na-ryanair-1000194.html ), сега пък това.
    Аз лично предпочитам нормални прозорци, нормални места, повече от 20кг. багаж, както и качествени храна и напитки (влизащи в билета), дори ако това оскъпи с нещо пътуването. Щото след подобни нововъведения цените първо малко спадат, а после бързо идват на предишното ниво, а ти не пътуваш вече цивилизовано.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5294 Неутрално

    Прозорци само за екипажа :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4243 Неутрално

    Аз съм летял с Емирейтс от Атина за Пекин през Бахрейн преди 5-6 години и през цялото време, докато машината рулираше (taxi) към пистата и се засилваше за излитане, от носовата камера предаваха на индивидуалните ни екрани картина от ставащото отпред. Едва когато се издигнахме стръмно нагоре и отпред се виждаше само небе (т.е. нищо), картината прекъсна и всеки можеше да си пусне филм по желание.

    Говоря за А-340 бизнес класа, назад в салона не знам как е било.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  5. 5 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    До коментар [#4] от "Norman Granz":

    Отдавна го има в почти всички самолети - камера на носа, отдолу и дори отзад на опашката. Масово е като услуга, за всички категории пътници.

  6. 6 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#2] от "balgariez":

    Кой ти пречи да пътуваш на цени от 400 евро за отиване и връщане из Европа, с колкото искаш багаж и ядене. Такива бяха цените преди 20 години когато ги нямаше ниско-разходните компании

  7. 7 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4243 Неутрално

    До коментар [#5] от "truly":

    "Масово е като услуга, за всички категории пътници."

    Или не е баш масово, или аз не съм обърнал внимание. Вяпно е, че през последните години пътувам доста по-малко, но миналата година бях два пъти в Щатите и нямаше такава екстра.

    Anyway.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  8. 8 Профил на real
    real
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До г-н Греъм Брайтуей - сложете и на военните транспортни самолети прозорци.

  9. 9 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2709 Весело

    Гледането през прозореца на самолета е може би едно от най-приятните неща по време на полет.
    ________________
    Казано ясно!
    Либералните корпорации все повече третират хората като опитни свинчета! Скоро ще направят виртуални прозорци в офисите,автомобилите и т.н. това пести пари и дава сигурност!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  10. 10 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 400 Неутрално

    Хубави камери, хубави дисплеи и всеки вижда каквото и когато иска. Сега само седналите до прозорците виждат част от пейзажа и то през замазан прозорец ...
    Та има логика дори и извън пестенето. Това е по добра услуга ;)

  11. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4243 Неутрално

    До коментар [#9] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    "Либералните корпорации все повече третират хората като опитни свинчета! "

    Другарю, теб тази античовешка мярка едва ли те засяга.

    На РЕЙСА от Връдловци за Гургулят няма опасност скоро да му сложат виртуални прозорци.

    В безопасност си, върти си каскета на пръст и си свиркай.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  12. 12 Профил на aussie
    aussie
    Рейтинг: 601 Неутрално

    До коментар [#7] от "Norman Granz":

    Повечето компании с дълги полети го имат. Има отделно меню от което пътника може да си избере коя камера да гледа. Виждал съм го в Емирейтс, Етихад, Катар, Qantas, Сингапур и др.

  13. 13 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 960 Неутрално

    Като във космически кораб, там илюминаторите са опасни !!!

  14. 14 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Назад в салона е същото..не говоря за Емирейтс а за малка европейска авиокомпания която има само 50-60 самолети(и 12 ATR 72-212A тях не ги смятам но и в тях има монитори които работят) .Даже и по вътрешните им линии където няма бизнес клас спускат винаги монитори които работят през целият полет -при излитане и кацане показва носовата камера какво става ,а по време на полета показват карта на Земното кълбо как се движи самолета над него на каква височина и скорост,понякое време пускат реклами да си купиш сандвич с чипс и бира и коняк и док. филмче колко е красива природата.Такива Екстри несъм виждал нито в Луфтханса , Суис или Аустриан -поне тези машини които пътуват от или до София.Няма монитори или не ги пускат за бегейците.И в многото чартери с които съм летял-без да са Емирейтс е също - ако полета е по дълъг пускат филми и реклами но при излитане и кацане пак лайв видео от носовата камера.Така че това не е приоритет нито за Емирейтс нито за 1-класа или бизнес класа.Всички пасажери в това отношение са равнопоставени.Разира се в 1 класа можеш да се опънеш или пък да опънеш някоя красавица особенно ако е транс континентален полет и ако има разбира нещо за отсичане -я от пътничките я от персонала...Имам приятел на който една Силвия му направи свирка на последната седалка в АН 24 на път от Букурещ към София някъде над Плевен а това преди доста години но си е рекорд отвсякъде- незанам дали е подобрен в БГА Балкан или как се казват сега ...Така че тези монитори за които говориш ги има навсякъде -дали ги пускат е друг въпрос и не са само в машините на Емирейтс или други чаршaфи а навсякъде.

  15. 15 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 506 Неутрално

    До коментар [#4] от "Norman Granz":

    пост #14

  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4243 Неутрално

    До коментар [#14] от "the_fat":

    "...по време на полета показват карта на Земното кълбо как се движи самолета над него на каква височина и скорост..."

    Това с GPS координатите и данните за височина, температура на околния въздух, airspeed и т.н. е наистина много отдавна, поне откакто аз пътувах редовно между Щатите, България и Израел. през 90-те.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1026 Весело

    както нееднаж сме споменавали, беге публиката ногу обича самолетни статии, не зарад съдържанието им, ми зарад възможността уж коментирайки съдържанието да се изфука колко свет е изръшкала и на кви екстри у първа, втора трета, четвърта и пета класа е била свидетел доде е фучела с илядо километера у час яздейки расовите машини на известни по цел свет компании ;)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  18. 18 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Аз съм летял с Емирейтс от Атина за Пекин през Бахрейн преди 5-6 години и през цялото време, докато машината рулираше (taxi) към пистата и се засилваше за излитане, от носовата камера предаваха на индивидуалните ни екрани картина от ставащото отпред. Едва когато се издигнахме стръмно нагоре и отпред се виждаше само небе (т.е. нищо), картината прекъсна и всеки можеше да си пусне филм по желание.Говоря за А-340 бизнес класа, назад в салона не знам как е било.
    —цитат от коментар 4 на Norman Granz


    Тези камери по принцип ги има на всички А-380 - една на върха на опашката, една на носа напред, една на носа надолу. Това е заради огромния размер на самолета и тези камери ги използват пилотите при рулирането и паркирането. Аз съм летял на А-380 на Луфтханза, Бритиш Еруейз, Ер Франс и Азиана и на всичките имаше достъп от пътническия монитор до трите камери, които след излитане не представляват особен интерес, но камерата на носа е готина при кацане :)

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  19. 19 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Назад в салона е същото..не говоря за Емирейтс а за малка европейска авиокомпания която има само 50-60 самолети(и 12 ATR 72-212A тях не ги смятам но и в тях има монитори които работят)
    —цитат от коментар 14 на the_fat


    Американските компании пък правят точно обратното - разкарват персоналните монитори от самолетите/облегалките, защото 99% от пътниците са оборудвани с тяхно лично средство за забавление таблет или телефон. Затова, вместо да катерят скъпа тромава и тежка техника на самолета, при положение, че всеки пътник така или иначе ще си довлачи личния екран, Делта, Юнайтед и Американ (за другите не мога да кажа) предлагат безплатен стрийминг на филми/ТВ епизоди/Музика и някакви игри на персоналното устройство по време на целия полет. Както и безплатна връзка с уебсайта на авиокомпанията, на която можеш да видиш картата на полета, да си погледнеш гейта на пристигане и съответно следващия полет, ако имаш връзка. Това е, да уточня, само на вътрешните линии. Международните/презокеански такива, имат все още монитори на седалките.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  20. 20 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1564 Неутрално

    Хубави камери, хубави дисплеи и всеки вижда каквото и когато иска. Сега само седналите до прозорците виждат част от пейзажа и то през замазан прозорец ... Та има логика дори и извън пестенето. Това е по добра услуга ;)
    —цитат от коментар 10 на v_l


    Ами то и сега при дълъг полет от прозорците няма кой знае каква файда, защото след като приключи храненето, стюардесите минават и къде по-любезно, къде а-ла Луфтханза "пут зи виндоу блайнд даун нау" те карат да пуснеш сенниците, за да може народът да спи и да не ги тормози с излишни капризи, та да могат да отидат да спят и те.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  21. 21 Профил на todorus
    todorus
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Доста интересна концепция от страна на Емирейтс. Сигурен съм, че в близко бъдеще ще бъдем свидетели на още революционни идеи и промени в гражданската авиация.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK