Българските туристи се оказаха сред най-мрънкащите в света

Българските туристи се оказаха сред най-мрънкащите в света

© Надежда Чипева, Капитал



Българските туристи са обявени за едни от най-мрънкащите в света в изследване, базирано на 3.5 млн. отзива за хотелско настаняване.


Базираната в Ню Йорк компания за съвети при пътуване Rewardexpert установи туристите от кои държави са най-щастливи, докато пътуват, а на кои е най-трудно да се угоди. Анализаторите са прегледали 3.5 млн. отзива за 13410 хотела в 70 държави, написани от гражданите на 83 страни. Оказало се е, че по-голямата част от мненията - близо 1.4 млн., са "петзвездни", докато хората, оценили престоя си с 1 или 2 звезди, са под 1 млн.


Авторите на проучването са съставили три отделни класации. Те са подредили държавите първо според дадените положителни оценки, после по отрицателните и накрая са извлекли общ балансиран индекс между двата показателя.




Испанците са туристите, на които е най-трудно да се угоди, показва крайният резултат. Общо 11.73% от мненията, публикувани от испанци, са недоброжелателни.


България е на пето място в списъка, изпреварвана по недоволство от Ирландия, Исландия и Италия. Българите са изключението сред жителите на Централна и Източна Европа, които като цяло остават доволни от хотелското си настаняване, коментират авторите на изследването. Общо 252 oт 2360 оценки (10.7%), написани от българи, са негативни. Едновременно с това 44.58% от оценките на българските туристи са хвалебствени, но големият дял лоши мнения натежава и ги праща в дъното на общата класация.


Кои туристи са най-претенциозни
1. Испания
2. Ирландия
3. Исландия
4. Италия
5 България
6. Зимбабве
7. Дания
8. Турция
9. Иран
10. Литва


Кои туристи са най-доволни
1. Русия
2. Сърбия
3. Ливан
4. Австралия
5. Беларус
6. Израел
7. Грузия
8. Йордания
9. САЩ
10. Колумбия


Целият списък може да се види тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (129)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Неутрално

    Обяснение има:
    - икономически състоятелните българи могат да си позволят качествен престой и нямат основания да се оплакват
    - тези, които са с ограничени финанси правят компромиси чрез цената, но продължават да очакват високо качество и са недоволни :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Неутрално

    Обяснение има:
    - икономически състоятелните българи могат да си позволят качествен престой и нямат основания да се оплакват
    - тези, които са с ограничени финанси правят компромиси чрез цената, но продължават да очакват високо качество и са недоволни :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2180 Неутрално

    И как може да твърдите диркетно, че били мрънкащи без да сте видели ситуацията - някой хотели определено си заслужават лоши ревюта заради условията и обслужването - това, че някой нации им става по-недудобно да напишат отрицателна рецензия спрямо други не прави първите мрънкачи.

  4. 4 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    то българите сме си мрънкащи по принцип, а руснаците са по-щастливи където и да е зад граница.

  5. 5 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    вече лесно се пътува навсякъде за това почнахме да мрънкаме, иначе щяхме да сме щастливи като руснаци :)

  6. 6 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 964 Неутрално

    Мащабите имат значение, все пак. Затова не мога да се съглася с класацията.

  7. 7 Профил на Julius
    Julius
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Абсолютно!
    Едно време комунизма ни беше научил да си траем и търпим, каквото и да ни предложат! Сега залитнахме в другата крайност - мрънкане за щяло и нещяло. На места чак ме е хващало срам като слушам някои наши сънародници...

  8. 8 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 2151 Неутрално

    Когато има разминаване между рекламираното и полученото следват забележки и това е нормално. Вина може би имат и туроператорските фирми. Руснаците не смеят да се оплакват от условията защото така са дресирани.

  9. 9 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4022 Любопитно

    До коментар [#7] от "Julius":

    Откъде знаеш, че е и за "нещяло"?

  10. 10 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":вече лесно се пътува навсякъде за това почнахме да мрънкаме, иначе щяхме да сме щастливи като руснаци :)
    —цитат от коментар 5 на ckh41566335

    Българинът забрави какво щастие изпитва, когато от милицията му даваха открит лист до Калотина, за да види западна стока внесена от сърбин.

  11. 11 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3292 Неутрално

    Общо 252 oт 2360 оценки (10.7%), написани от българи, са негативни. Едновременно с това 44.58% от оценките на българските туристи са хвалебствени, но големият дял лоши мнения натежава и ги праща в дъното на общата класация."

    айде по сериозно " в дъното на общата класация." представително и за избори 2% шумно непредставени и БГ загивала

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  12. 12 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Абсолютна измислица.
    Всеки хотелиер ще ти каже, че няма по-големи мрънкалници от израелците. Като студент работех в един хотел, дойдеше ли група от Израел наставаше ад за рецепционистите - трябваше да се оправдават и обясняват постоянно. Непосредствено след тях бяха гърците.
    Най-харесваните туристи бяха финландците. Поне докато се напиеха, но и след това не се оплакваха.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  14. 14 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1185 Гневно

    Мразя да ме обобщават.

    АКО НЕЩО ПРИЛИЧА НА ДЕБИЛ,ДЪРЖИ СЕ КАТО ДЕБИЛ,ГОВОРИ КАТО ДЕБИЛ-ТОВА Е ДЕБИЛ.
  15. 15 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Неутрално

    В общи линии нищо незначеща статистика, докато няма контент-анализ на оплакванията. Като отворите Букинг.ком например, за който и да е хотел може да прочетете и безумни отзиви от една гледна точка, които обаче според писалите ги са напълно основателни, например "Хавлията в банята беше по-къса, отколкото би трябвало да бъде" или "Имаше само две възглавници, а аз съм свикнал да има три". Та така с тази статистика.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Весело

    До коментар [#5] от "ckh41566335":

    В анкетата участват само пътуващи :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Весело

    До коментар [#10] от "4ort":

    Напълно вярно и в това ни е шанса да не се връщаме към затворените граници и тоталния контрол върху живота ни...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7100 Неутрално

    Българите са сред най-мрънкащите защото може би туроператорите им предлагат най-голямо разминаване между рекламата и действителността!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  19. 19 Профил на Roni
    Roni
    Рейтинг: 1472 Весело

    До коментар [#5] от "ckh41566335":


    До коментар [#7] от "Julius":


    До коментар [#10] от "4ort":

    МНОГО точни коментари:) Респект:)

    До коментар [#12] от "Virgin":

    За слънчака с казината пишеш, нали? Е, там е ясно от кой сегмент са туристите. А изследването се базира на данни от света, не само "у нас".

    Гордо форумно Моше (според радиоточката де)
  20. 20 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    За слънчака с казината пишеш, нали? Е, там е ясно от кой сегмент са туристите. А изследването се базира на данни от света, не само "у нас".
    —цитат от коментар 19 на Roni


    Всъщност за голям софийски хотел.
    Изследването се базира на отзиви в сайтове като Booking.com и tripadviser.com. Знаем колко автентични са голямата част от отзивите там.

  21. 21 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2373 Весело

    Най-доволни са рашките. Разбираемо- навсякъде е по-добре от в Евразийщината.

  22. 22 Профил на Julius
    Julius
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#7] от "Julius":Откъде знаеш, че е и за "нещяло"?
    —цитат от коментар 9 на hamiltonf

    Все си мисля, че мога и сам да преценя. ;)
    Особено за нещата, които лично съм изпитвал.
    п.с.
    На ски-лифтовете съм ставал дори свидетел на:
    - Каква е тая българска простотия, да не спрат лифта да сляза!?
    (наш, роден БГ-скиор, явно е бил начинаещ, 1-ви сезон)
    Има ли нужда от коментар?

  23. 23 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 735 Неутрално

    Българският турист е рационален и прекрасно знае какво следва да получи за парите си. Винаги ще даде ниска оценка на някой скъп кокошарник, където чувството било "като при баба". Щото "при баба" 30 лева ми стигаха за 10 дни. Като плащам за 3- или дори 4-звезден хотел, очаквам нещо друго. Според мен, българи, чехи, поляци, канадци, японци, испанци, донякъде французи и италианци дават най-адекватни мнения.

    Та казвате, било байганьовщина смело да заявиш, че всички са маскари!
  24. 24 Профил на Bolyara
    Bolyara
    Рейтинг: 646 Любопитно

    Не са им хванали цаката на звездеещите селтаци ....
    Във всеки хотел би трябвало да има няколко чифта цървули и навуща. Като вземе ''бОлгар, бОлгара'' да се самозабравя му тикват под носа не далечния ''спомен'' от произхода му и той сам си се връща в час.

  25. 25 Профил на snk22555877
    snk22555877
    Рейтинг: 347 Неутрално

    В Щатите за такива мрънкачи има следния лаф “champagne taste. Lemonade money”

  26. 26 Профил на Bolyara
    Bolyara
    Рейтинг: 646 Любопитно

    До коментар [#21] от "balgariez":

    Бибитко, ако знаеш ''рашките'' , как си шарат и как ги обслужват и гледат в очите западните прислужници ...., ще се разплачеш, като насрано хлапе.
    И не говоря за нашето моренце.

  27. 27 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2689 Весело

    Не са само туристите ... Българинът по принцип е мрънкач, който обвинява целия свят за сполетелите го несполучил и никога не търси какво може да промени в себе си ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  28. 28 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#12] от "Virgin":

    Браво! От ЕДИН-единствен хотел си прозрял вселенска истина. А изследването с 3,5 МИЛИОНА отзива са измислици. Що ли не те ползваме теб и единичния ти опит за световен стандарт по всичко...

  29. 29 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1868 Весело

    Хи хи, да свикват, българите по принцип са сред най-мрънкащите в света :)

    Предразсъдъците са за ограничените.
  30. 30 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    Абсолютно малоумна статистика, базирана на бройка, а не на проверка на фактите.

    седеньето го зголемува задникот
  31. 31 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3301 Неутрално


    Забелязъл съм, че мрънкането за щяло и нещяло, в туризма и въобще всъщност е израз на комплекс за малоценност. Млънкащият човек мрънка за да придаде в очите на другите, а и най-вече в своите очи такава ценност на собствената си личност, каквото той дълбоко в себе си се съмнява, че тя притежава.

  32. 32 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#12] от "Virgin":

    "Като студент работех в един хотел ..."

    А някога като ГОСТ в хотел влизал ли си? Или това ти е опитът с хотелите?

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  33. 33 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3396 Неутрално

    До коментар [#10] от "4ort":

    "Българинът забрави какво щастие изпитва, когато от милицията му даваха открит лист до Калотина, за да види западна стока внесена от сърбин."

    Точно така.

    Както и забрави какво е да чакаш 10 години за Вартбург и 15 години за Жигули, та сега освен Мерцедес АМГ и Порше Панамера друго не признава за овтомобил.

    По форумите, де... ;-)

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  34. 34 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 711 Неутрално
  35. 35 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Обяснение има:- икономически състоятелните българи могат да си позволят качествен престой и нямат основания да се оплакват- тези, които са с ограничени финанси правят компромиси чрез цената, но продължават да очакват високо качество и са недоволни :)
    —цитат от коментар 1 на penetrating


    Не съм съгласен. Няма нищо общо с това кой колко пари има. Винаги съм казвал - до сега не съм виждал недоволен Американски турист. Всичките ми познати които пътуват никога не са се оплакали от лоша храна, лоши хотели, лошо обслужване. Винаги казват че са имали страхотно време, запознали са се със интересни хора, яли са интересна нова храна. Е разболя ли се и всички повръщали, излъгали ги с парите, спали в мръсен хотел но имали страшно прекарване и било голям купон. Различен манталитет. Отиват на ваканция не за лукса а за преживяването. Имам поне двама познати които имат много пари и ходят в Азия, Африка или в Украйна да строят къщи за бедни на собствени разноски. И не могат да се нахвалят какви хора срещнали, какво преживяване било.
    В същото време не съм чул БЪлгарин някога да е доволен от нещо. Никога! Кафето му е негърска пот, манджата му е сладка готвача простак сложил конфитюр вътре, баницата не е както баба му я прави на село. В Америка всички му се усмихват лицемерно, във Франция всички му се мръщят гадно, немците са просаци, Гърците са подли, Турците са манафи .... шума ги дрази но също и тишината. На всяко нещо което видят отговора е - Е и? За това ли си дадохме парите?
    Не е въпрос на пари, въпрос на манталитет е.

    California Über Alles
  36. 36 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 744 Неутрално

    До коментар [#9] от "hamiltonf":

    Ами да ти обясня:
    Преди време, когато цунами причини толкова жертви и разрушения на о-в Пукет, много от курортистите се спуснаха да помагат всеки според силите си.
    Само нашите задници започнаха да предявяват претенции за задължително обслужване, защото те "били платили", а персоналът го нямало.
    А хората просто търсеха изгубените си близки.
    Познай сега какво говори на местните хора думата "българин".
    Други на един от островите след опустошителния тайфун на Карибите, така се развилняха, че е да те е срам да ги знаеш, че са ти сънародници. Не че бяха пострадали, не! Стигна се почти до международна реакция.
    И още има, но и до тук стига! Ти сам може да се сетиш. Но ако си от техния материал, веднага ще ми сложиш минус!
    Давай!

  37. 37 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2393 Неутрално

    Безсмислена статистика. Но мен повече ме дразни долнопробното заглавие - вече всички започнаха да оправдават немарливостта и ниското качество с "мрънкането" на клиента. Дневник, не "мрънкащи", а взискателни са българите и всички онези, които държат да получат високо ниво за парите си.

  38. 38 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3301 Неутрално

    До коментар [#35] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Припомнихте ми един случай от Универсиадата в 1977 г. Бяхме ангажирани като преводачи. На мой колега се падна американският отбор по баскетбол. Отиде той да ги посреща и настанява, идва по някое време и казва: "Ужас! Водя моите хора в общежитието, разпределям го по стаите, по едно време чувам бурен смях. И какво да видя - не могат да се поберат в леглата, къси са им! Аз се притестних, та чак изпотих - какво ще правим сега, откъде други легла? А те си умират от смях, свалиха дюшецита на земята, така щели да спят, няма проблем, казват, случвало им се е и друг път. Представяте ли си ако това беше някой арабски или африкански отбор какъв скандал щяха да вдигнат?" И тогава моят колега каза нещо, което запомних "Изглежда, че колкото по-велика е една нация, толкова по-малко се оплаква". А сега след толкова години си мисля, че може би по-вярно е обратното - колкото повече една нация си оправя нещата, а не се оплаква и колкото по-добронамерено гледа около себе си вместо да мрънка толкова по-верояно е да стане велика.

  39. 39 Профил на ralita68
    ralita68
    Рейтинг: 964 Неутрално

    До коментар [#35] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Най точният коментар!

  40. 40 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 735 Неутрално

    - тези, които са с ограничени финанси правят компромиси чрез цената, но продължават да очакват високо качество и са недоволни :)
    —цитат от коментар 1 на penetrating


    Съвършено невярно. Точно българинът е един от много малкото туристи, които реално си дават сметка, че на една звезда няма как да е като на четири. И съответно уточняват, че "мястото е приятно, спрямо ценовия клас".

    Разбира се, говоря от лични впечатления. Поначало, оценката на тези мнения може да се прави единствено на тази база- доколко мнението съвпада с реалните условия в хотела. Лично за мен, мненията от българи винаги са били информативни.

    Сега, ясно е, че за такива като Понтифа, които вече са изготвили индуктивен аналииз на манталитета на българина като цяло, подобна база се явява ограничена.

    Та казвате, било байганьовщина смело да заявиш, че всички са маскари!
  41. 41 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2232 Весело

    Много интересно и точно!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  42. 42 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2232 Весело

    До коментар [#37] от "princess_x":

    По-скоро това са клиенти с нереалистични очаквания, които биха искали високо качество за малко пари.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  43. 43 Профил на Angelo Badalamenty
    Angelo Badalamenty
    Рейтинг: 304 Неутрално

    Единствените които оставят 4 звезди на еърбнб-то на един познат са Българи.

  44. 44 Профил на Алфонсо
    Алфонсо
    Рейтинг: 572 Неутрално

    Българите като цяло сме си мрънкаща нация. това си е манталитет.

  45. 45 Профил на Милош
    Милош
    Рейтинг: 381 Неутрално

    С риск да изненадам някой фактите са такива. Мрънкачи са не неплатежоспособните, които отиват за 30 евро в някое студио в Гърция в което очакванията са според цената. Мрънкащи са от новия елит - чалгари, мутри, мутреси, нови герберски политици от сорта на Ангелкова. Такива, които нямат никаква туристическа култура, но внезапно са се озовали с много кинти.

  46. 46 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4453 Неутрално

    До коментар [#35] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Не виждам противоречие между написаното от теб и от колегата penetrating в #1. Както знаеш, и по-скоро за останалите колеги във форума, американецът от дете е възпитаван поне на две неща:
    а) "sharing and caring" - "дели каквото имаш с другите и се грижи за тях, разбирай ги!"
    б) "we live in the greatest country" - "живеем в най-великата страна, не очаквайте другите да живеят така".
    В същото време работи и принципа "you get what you pay for" - "получаваш това за което плащаш", сиреч ако си платил скъпо за нещо то очакваш то да е на ниво (сигурно си чел в блоговете коментиращи луксозно модели на "Мерцедес" и БМВ оплаквания, включително често срещаното "поставката за кафе е малка и не може да побере моята чаша" :-)
    Конкретно тук се анализират данните главно на групата от петзвездни те хотели. Претенциите там може да са основателни, така както и очакванията - виждаш че например испанци и исландци са пред българите (нямамае толкова много хора отсядащи в този тип хотели, ще се съглася обаче с постановката, че сред този сегмент най-вероятно има и бързо забогатели прости хора които по принцип считат че да се оплакваш показва че си свикнал на по-хубаво :-))
    В статията липсва и конкретиката от какво се оплакват клиентите?
    Например чувал съм от американци да задават въпроса "Защо хората в хотела са постоянно намръщени?", или учудването на зет ми, който се върна от 5-дневно посещение в София миналата седмица и ме попита :"Защо барманът ми се кара като му платих с 50 левова банкнота? Такива ми даде АТМа, а аз съм добър клиент, отбивам се всяка вечер, не иска ли да ме задържи като такъв?"

  47. 47 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    Ами вижте като процент във този форум колко са мрънкачите и хейтърите и ще видите, че статистиката несправедливо ни е сложила на 5-то място, като си заслужаваме първото. Мрън Мрън

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  48. 48 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2232 Разстроено

    И тук всеки коментира според собственото си потребителско поведение. Едно е да си взискателен, друго е да знаеш кое колко струва и да нямаш свръхочаквания. За удовлетворението помага да си широко скроен и да не сравняваш несравнимото, да си пътувал повече, но не на пазар или просто "да забиеш флагчето", а с опознавателна цел. Изследването е добро и изводите са доста точни. Ако не сте се харесали, потърсете причината у себе си :)

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  49. 49 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 967 Неутрално

    Дневник полага големи усилия да намери някое изследване, в което българите да са най-зле. От 2600 мнения на българи 10% били отрицателни - о, ужас! А 45% били положителни, но това не се брои. Отдолу специалистите форумци коментират “Леле колко сме зле, по белите държави не е така” и прочее мъдрости.
    Чакам с нетърпение коментара на кмета “Гарантирано от ГЕРБ!” и на Роси “ Така е като простите българи гласуват за Бойко, а не за Костов”.
    Може някой да напише и че при бай Тошо никой не се оплакваше от хотелите в чужбина.

  50. 50 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Весело

    До коментар [#46] от "daskal1":

    В описанието на това "проучване" на сайт/организация, предлагаща кредитни карти: https://www.rewardexpert.com/blog/studies/the-worlds-grumpiest-and-happiest-tourists/ , никъде не се споменава, че става дума за 5-звездни хотели. Провеждането на такова "проучване" и представяне на подобни резултати има смисъл точно толкова, колкото и откриването на почти идеалната корелация (r=0,947) между консумацията на сирене на глава от населението и броя хора, които са умрели, защото са се оплели в чаршафите в леглото си и са се задушили, или корелацията (r=0,992) между разводите в щата Мейн и консумацията на маргарин на глава от населението (http://www.tylervigen.com/spurious-correlations ). Да, гости на хотелите са писали отрицателни коментари. Проучването спира дотук. И какво от това? Възможните интерпретации на този факт са многобройни: като започнем от личностни особености на гостите, минем през неспазване на стандарти от страна на хотела и стигнем до народопсихологията. Продължавам да твърдя, че проучването е напълно безсмислено, ако не се анализира съдържанието на тези коментари и съответствието им с реалното състояние на съответния хотел. Подобни "резултати" стават за убиване на времето и демонстрация на собствените стереотипи, нагласи и предразсъдъци на коментиращите. 😂

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  51. 51 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    До коментар [#38] от "Един препатил":


    До коментар [#39] от "ralita68":


    До коментар [#46] от "daskal1":

    Говорим по-точно за ваканции където фокуса е най-много върху обслужването. Има един факт който повечето хора не знаят за Америка. Почти 90% от Американците в един момент от живота си са работили в обслужващата сфера. Най-често когато са в гимназията и после в колежа но често и докато си търсят по-сериозна работа. Сина ми завършва колеж тази година, до сега е е работил като срвитьор, като продавач в пекарна където започваше работа в 4 ам, като вале паркираше коли за онкологичната болница в Станфорд. Всичките му приятели и съученици също работеха докато учеха. Затова имат много съчувствие и уважение към хората които обслужват. Затова и в Америка почти никой не се отнася зле с обслужващия персонал. На мене обслужването в САЩ ми харесва най-много защото типично има уважение и разбиране от двете страни че това е само професия и клиента може да е строителен работник или шофьор на такси а келнера да е студент който прави докторат. В Азия се държат с тях като роби. В Европа в зависимост от заведението келнера може да бъде груб и саркастичен с тебе, като че ли той е собственик на заведението.
    Мисля че и това дава на Американците различно разбиране за това как се работи в тази сфера и има уважение и търпение което другите нации по-малко проявяват.

    California Über Alles
  52. 52 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3301 Неутрално

    До коментар [#51] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Това сигурно е така. И навярно е свързано с уважението на американците към труда въобще. Не съм живял в САЩ, но си спомням какво е забелязъл още Алеко Константинов в "До Чикаго и назад" и ще си позволя да го цитирам в подкрепа на казаното от Вас:

    Аз поменувах по-рано, че във всякой американски град силно впечатление ми правеше това, че всичкото население е облечено добре. Виждаш ли ги из улиците, около пристанищата, низ фабрики-те, в обществените учреждения или в църквите - навсякъде като че виждаш горе-долу средния европейски клас и чудното е, че по вънкашността им почти не можеш да забележиш да е отразена разликата в общественото им положение. Но тук всъщност и няма туй рязко деление на почетни и непочетни занятия. Всяко занятие (освен, разбира се, престъпните, безнравствените и антирелигиозните) е почетно. И в уплащането на труда няма таквази голяма разлика между тъй наречените свободни професии - с изключение на знаменитостите - и обикновения занаятчийски труд. Един лекар не печели повече от един работник бояджия; на инженера не плащат повече, отколкото на работника часовникар, който взема таквази заплата, каквато и чиновникът. Влез в железница, в параход: наред с губернатора, с милионера седи обущарин, наред с професора седи готвач, и всички почти еднакво облечени, с газети в ръце, с цигари в уста, дигнали си нозете кой както може, и не искат да знаят, че този бил големец, а онзи работник. Самото звание работник е почетно. Или в театъра: седи напр. някоя учителка, до нея ваксаджия, до него някой писател, сетне дърводелец, адвокатин, фаетонджия и всички добре облечени, с афиши и бинокли в ръце. Е, да ги разцелуваш тези американци!...

  53. 53 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2445 Неутрално

    Забелязали ли сте че много често хората не са недоволни от нещо конкретно, а просто търсят повод да са недоволни?

  54. 54 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 735 Неутрално

    До коментар [#51] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Курашки (сиреч bullshit, aма по нашенски).

    Стереотипите ги подминавам на момента (дано да си даваш сметка, че САЩ се състои от 50 държави, ЕС от 28, и че сравняваш общност с 300+ милиона население с така с 500+).

    Ама, видиш ли, някой си бил супер уважителен към келнерите, щото сам започнал като келнер. Един вид, Алеко също е дъвкал курашки когато е написал знаменитата си фраза "Пази Боже сляпо да прогледа". Добре де, преди да си сметнал, че фразата се отнася само за нашите новобогаташи, помисли върху произхода на думата "парвеню". По вашему, new rich,

    Та казвате, било байганьовщина смело да заявиш, че всички са маскари!
  55. 55 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2232 Неутрално

    До коментар [#38] от "Един препатил":

    В десетката сте с тази случка!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  56. 56 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4453 Любопитно

    До коментар [#50] от "baba_zozolana":

    Погледнахте ли предното им изследване за Най-мърморещите щати в САЩ? Били приложили същата методология - https://www.rewardexpert.com/blog/studies/which-u-s-states-are-home-to-the-grumpiest-and-happiest-travelers/
    Тук е мястото да отбележа, че съм допуснал грешка с "петзвездните" отнясяща се до най-високите оценки, не хотели :-)

  57. 57 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#38] от "Един препатил":До коментар [#39] от "ralita68":До коментар [#46] от "daskal1":Говорим по-точно за ваканции където фокуса е най-много върху обслужването. Има един факт който повечето хора не знаят за Америка. Почти 90% от Американците в един момент от живота си са работили в обслужващата сфера. Най-често когато са в гимназията и после в колежа но често и докато си търсят по-сериозна работа. Сина ми завършва колеж тази година, до сега е е работил като срвитьор, като продавач в пекарна където започваше работа в 4 ам, като вале паркираше коли за онкологичната болница в Станфорд. Всичките му приятели и съученици също работеха докато учеха. Затова имат много съчувствие и уважение към хората които обслужват. Затова и в Америка почти никой не се отнася зле с обслужващия персонал. На мене обслужването в САЩ ми харесва най-много защото типично има уважение и разбиране от двете страни че това е само професия и клиента може да е строителен работник или шофьор на такси а келнера да е студент който прави докторат. В Азия се държат с тях като роби. В Европа в зависимост от заведението келнера може да бъде груб и саркастичен с тебе, като че ли той е собственик на заведението. Мисля че и това дава на Американците различно разбиране за това как се работи в тази сфера и има уважение и търпение което другите нации по-малко проявяват.
    —цитат от коментар 51 на Pontif New Dnevnik SUCK


    Пълни глупости говориш

    1. В Америка сървиза е добър вярно е - но няма нищо общо с манталитета и всичко общо с БАКШИША. В Америка всеки си работи за бакшиша, сервитьорите много често не са на заплата ами само каквото изкарат от БАКШИШ. За това лижат колкото могат с надежда да им дадеш БАКШИШ. Щото ако не им дадеш ще са те обслужвали 1 час за без пари. и тука идваме на 2ра точка.
    2. АМерика е материалистично общество там ПАРИТЕ са ВСИчКО. Който има повече пари е по на високо в обществото и е по уважаван. За това един богаташ никога не вижда севитьора на равен с него. Третира го като сервитьор - обслужващ персонал - сервитоьорра пък му лиже задника щото БОГАТАША ... Дава най големите БАКШИШИ.
    3. В Америка съм виждал и един от най=лошия сървиз. В Ню Иорк например барман и севритоьр да псува и налита на бой на Швед понеже Шведа му дал само 7% бакшиш.
    То това с БАКШИША си стига в АМерика направо на ПРОСИЯ. Или шофоьр на такси в Ню Йорк пак да скача и да псува клиенти и да им хвърля куфарите понеже му дали само 10% долара (12% бакшиш).
    Да не говорим за тънката разлика между БАКШИША и корупцита в АМерика че там става вече дълга тема.

  58. 58 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4661 Неутрално

    Като мрънкаме, си мислим, че се представяме пред другите, като елитни клиенти, знаещи какво е високо ниво, като така си избиваме комплекса за малоценност.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  60. 60 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    Като цяло системата с Бакшиша е добре измислена и работи (в Америка има добър сървиз като цяло, дали е по добър от Европа е спорно) просто са 2 различни системи.
    НО ... системата с бакшиша се е изродила и в момента в Америка всеки смята че трябва да му даваш бакшиш (лош сървиз, добър сървиз) той си иска бакшиша. Преди беше 5% после 10% сега искат 20%. Смятат че бакшиша им е право (независимо от сървиза), че един вид тези 20% са част от цената. И ти ако не си доволен от услугата и им дадеш само 5% (или не дай си боже не им дадеш бакшиш) се почват разправийте, псувни агресия, понякога и физическа разправа).
    Да не говорим че много черни който са сложени на някой по така позиция ти казват направо "Ако ме ТИПНЕШ" ще ти свърша по бързо работата, или ако не ме типнеш има да чакаш. Въпреки че за тази работа типване не се изисква и това му е част от задълженията.
    В Европа е друго там е 50:50 може и много добър сървзи може и много лош на късмет. Бакшиш никой не очаква. Понякога бакшиша е включен в сметката. Зависи на какъв човек ще попаднеш и колко е учтив. В повечето случай сървиза е добър.

  61. 61 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#38] от "Един препатил":До коментар [#39] от "ralita68":До коментар [#46] от "daskal1":Говорим по-точно за ваканции където фокуса е най-много върху обслужването. Има един факт който повечето хора не знаят за Америка. Почти 90% от Американците в един момент от живота си са работили в обслужващата сфера. Най-често когато са в гимназията и после в колежа но често и докато си търсят по-сериозна работа. Сина ми завършва колеж тази година, до сега е е работил като срвитьор, като продавач в пекарна където започваше работа в 4 ам, като вале паркираше коли за онкологичната болница в Станфорд. Всичките му приятели и съученици също работеха докато учеха. Затова имат много съчувствие и уважение към хората които обслужват. Затова и в Америка почти никой не се отнася зле с обслужващия персонал. На мене обслужването в САЩ ми харесва най-много защото типично има уважение и разбиране от двете страни че това е само професия и клиента може да е строителен работник или шофьор на такси а келнера да е студент който прави докторат. В Азия се държат с тях като роби. В Европа в зависимост от заведението келнера може да бъде груб и саркастичен с тебе, като че ли той е собственик на заведението. Мисля че и това дава на Американците различно разбиране за това как се работи в тази сфера и има уважение и търпение което другите нации по-малко проявяват.
    —цитат от коментар 51 на Pontif New Dnevnik SUCK


    И с това не съм съгласен. Точно е Америка обслужващият персонал е като роби (вярно роби който заработват добре но роби). Няма начин да не са роби, щом не им се плаща нищо за да са сервитоьри а те чакат на БАКШИШ - подаяние.
    Там идва и унижението от клиента - в едно нормално общество идваш работиш 8 часа и знаеш колко ще поличиш. В Америка сервитьора обаче работи 8 часа и квото му хвълят от БАКШИШИ това ще изкара. Точно безправен.
    Няма начин един богаташ да гледа с уважение на сервитоьра (точно в Америка където парите са над всичко). ТОй гледа на него като на обслужващ персонал - очаква се сервитоьра да е много вежлив и като награда ще получи голям БАКШИШ. Нито сервитьора увжава клиента нито клиента сервитьора. Сервитьора доста често позволява да го третират зле или да му дават съвет и акъл да го унижават леко - но не го интересува той знае че е там за бакшиша. Богаташа пък е готов да остави по голем бакшиш но леко да унижи сервитьора така той (богаташа) се чувества по добре и му дава илюзията колко високо е в обществото.
    Това го няма в ЕУ където парите не са толкова важни. Доста по нормални човешки взаимоотношения.
    И 2те системи имат предимства и недостатъци.

  62. 62 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#38] от "Един препатил":До коментар [#39] от "ralita68":До коментар [#46] от "daskal1":Мисля че и това дава на Американците различно разбиране за това как се работи в тази сфера и има уважение и търпение което другите нации по-малко проявяват.
    —цитат от коментар 51 на Pontif New Dnevnik SUCK


    И за последно. Отиди в един ресторант в Америка (по голям град така). И накрая плати без да оставиш БАКШИШ.
    Е тогава може да видиш както се казва:
    1. Толерантност
    2. Уваежение към клиента
    3. Трудолюбие
    4. Култура
    5. Добро обслужване и т.н. и т.н.
    Ако не те бият, е много вероятно да те баннат от това заведение.
    Пък после като отидеш пак (и ако те помнят) най-вероятно няма да има желаещ сервитьор да те обслужи или сървиза който ще получиш ще е подобен на БГ Сервитоьор от социализма на Слънчев Бряг обслужващ Българи през 80те.

  63. 63 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    [quote#35:"Pontif New Dnevnik SUCK"]Не съм съгласен. Няма нищо общо с това кой колко пари има. Винаги съм казвал - до сега не съм виждал недоволен Американски турист. /quote]

    Отново шуротии. Не случайно в Америка всеки иска компенсации и съди всеки и всичко за щяло и не щяло. Щото не е доволен.
    Всеки мрънка и се оплаква и после иска да му върнат парите.
    Или иска да съди хотела / ресторанта за 6 цифрена сума защото са му причинили "стрес".
    Американците са едни от най-взискателните туристи - понеже в Америка (ако плащаш) си купиваш (удобство, комфорт и добър сървиз) и рядко лъжат и всичко може да го върнеш ако не ти харесва - просто Американците не понасят да ги лъжат и да им говорят булшит.
    Американците ако не са доволни не се оплакват - те направо съдят хотела.

  64. 64 Профил на Roni
    Roni
    Рейтинг: 1472 Весело

    До коментар [#60] от "eyd13372645":


    ....В Европа е друго там е 50:50 може и много добър сървзи може и много лош на късмет. Бакшиш никой не очаква. Понякога бакшиша е включен в сметката. Зависи на какъв човек ще попаднеш и колко е учтив. В повечето случай сървиза е добър.
    —цитат от коментар 60 на eyd13372645


    В повечето свестни ресторанти в Европа (ОК, в повечето в които съм бил сам, демек не някой друг ме е поканил), "сервизът"-10 до 12% е включен в цените. Поне така пише в менюто. И като бивш сервитьор от НРБ (като ученик и студент) ПОЧТИ ВИНАГИ давах $ 10-20 на сервитьора в началото на обслужването. Получавах СУПЕР обслужване, и си доплащах до 10% от сметката, без значение написаното в менюто.

    Майната му, ВЕДНЪЖ се живее! И какво са $50-100 на бизнес трип струващ $2К+, ако се кефиш максимално?!?:)

    При повторно посещение в същата кръчма и след месец два ми се усмихваха от ушо до ушо, и обслужването беше СУПЕР! + бонус кафето с конячето/грапата/стрегата в края на чревоугодничеството:) За екстрата (тройно +++ от нормалното) Пармеджиано настърган над пастите да не говоря:)

    Местен контрагент ме нарече (шеговито, заради екстрата Пармеджано) "наркоман". В Италия считат Пармеджаното за Хероин за бедняците:)

    Гордо форумно Моше (според радиоточката де)
  65. 65 Профил на Scorpi_4404
    Scorpi_4404
    Рейтинг: 562 Неутрално

    Мрънкането си е национален спорт в България...
    Няма изненада.
    А тия дето не са съгласни най - много мрънкат...:-)

    Опознай себе си...Нищо излишно.
  66. 66 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    Българина по природа е темерут и мрънкало. Едва вчера тръгнал да пътува, той е винаги готов да намира кусури. Черноглед, без полоожителна наатройка, с комплекси, че всеки гледа да го мине. Най смешни са тези, които пътуват относително отскоро, но с претенции че всичко са видели. *Париж не е моя град” и на други подобни съм се наслушал от шушляци рето си носят храна на почивките и спят в квартали с имигранти, че са по-евтини. После вилат ”много черни има”....

  67. 67 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1066 Неутрално

    Забелязъл съм, че мрънкането за щяло и нещяло, в туризма и въобще всъщност е израз на комплекс за малоценност. Млънкащият човек мрънка за да придаде в очите на другите, а и най-вече в своите очи такава ценност на собствената си личност, каквото той дълбоко в себе си се съмнява, че тя притежава.
    —цитат от коментар 31 на Един препатил


    Така е, хората с ниско самочувствие все си мислят, че някой се опитва да ги пренебрегне и унижи. В повечето случаи българските туристи поради липса на опит не знаят какви услуги им се полагат.

  68. 68 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#62] от "eyd13372645":

    Абе, защо говориш глупости? Ти кога го оставяш този бакшиш, че и да те бият ако не го направиш? Защото аз като оставям, вече съм излязал от ресторанта когато разберат дали съм оставил или не.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  69. 69 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2393 Весело

    Смешно е ,че именно тези, които смятат българите за мрънкалници, слагат минуси на онези, които не са съгласни с това; т.е. мрънкалници са точно тези, които смятат българите за мрънкалници.

  70. 70 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4437 Неутрално

    Българите като манталитет не са доволни от абсолютно нищо и чашата винаги им изглежда полупразна !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  71. 71 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Весело

    До коментар [#68] от "I":

    Защото плащате кеш. Ако плащате с банкова карта, няма как да сте излезли от ресторанта преди сервитьорът да е разбрал какъв бакшиш му оставяте.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  72. 72 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 900 Неутрално

    От коментарите ако изключим умните и красивите от демократичната гражданска пбщественост, че те са по подразбиране са мрънкачи, незнаещи какво искат, класацията би изглеждала по друг начин :)

  73. 73 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#71] от "baba_zozolana":

    Още един неадекватен коментар. Винаги плащам с карта. Като си дадеш картата, ресторанта прави pending transaction за сумата на храната и ти носи сметката и картата обратно. След това ти написваш бакшиша и си излизаш. Сервитьора събира бележката и въвежда крайната сума. В този момент транзакцията е финализирана.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  74. 74 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    По темата за бакшишите, най-големия идиот за който съм чувал е един бивш колега румънец, който в някакъв ресторант е оставил отрицателен бакшиш. Т.е. е платил по-малко отколкото струва храната му.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  75. 75 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Неутрално

    До коментар [#73] от "I":

    Не е задължително. Където има ПОС-терминал, Ви го носят на крака до масата, а Вие посочвате сумата, която искате да бъде изтеглена от картата Ви (сметката плюс бакшиша) - поне там, където съм плащала с банкова карта в ресторанти в Европа, е така.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  76. 76 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#75] от "baba_zozolana":

    Коментираме САЩ. Ако не си забелязала.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  77. 77 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4453 Неутрално

    До коментар [#75] от "baba_zozolana":

    В Европа съм си въвел практиката да плащам сметката с карта без бакшиша, а този да го давам на обслужващия ме в налични (кеш). При плащането на бакшиша с карта управителят (собственик, менаджер) има възможността да преразпределя бакшиша между сервитьори и кухненски персонал, понякога ощетявайки и двете страни. Разбира се понякога плащам всичко с карта ако нямам дребни, или се налага от ситуацията (счетоводството ми в САЩ приема за нормално дописаната на ръка сума от бакшиша в рамките на приетите 15-20%; повече си е за твоя сметка).

  78. 78 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#62] от "eyd13372645":Абе, защо говориш глупости? Ти кога го оставяш този бакшиш, че и да те бият ако не го направиш? Защото аз като оставям, вече съм излязал от ресторанта когато разберат дали съм оставил или не.
    —цитат от коментар 68 на I


    Яно не и оставял бакшиш в САЩ,(в ресторант) там системата е малко по различна от БГ или Европа.
    Може би нарочно е направена така, да не може да се измъкнеш.
    Идва сметката да кажем 100 долара и отдолу пише БАКШИШ.
    И пише не доволен 10% Доволен 15% и Много доволен 20%.
    Ти пишеш БАКШИШ 20 Долара
    После пишеш ТОТАЛ - 120 долара и след това плащаш с картата без ПИН с подпис.

  79. 79 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#78] от "eyd13372645":

    Всъщност, живея в САЩ и съответно оставям бакшиши основно в САЩ.

    И кога сервитьорите виждат какво си написал? Защото в ресторантите където ходя аз, не идват да вземат сметката преди да съм си тръгнал.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  80. 80 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#9] от "hamiltonf":Ами да ти обясня:Преди време, когато цунами причини толкова жертви и разрушения на о-в Пукет, много от курортистите се спуснаха да помагат всеки според силите си.Само нашите задници започнаха да предявяват претенции за задължително обслужване, защото те "били платили", а персоналът го нямало.А хората просто търсеха изгубените си близки.Познай сега какво говори на местните хора думата "българин".Други на един от островите след опустошителния тайфун на Карибите, така се развилняха, че е да те е срам да ги знаеш, че са ти сънародници. Не че бяха пострадали, не! Стигна се почти до международна реакция.И още има, но и до тук стига! Ти сам може да се сетиш. Но ако си от техния материал, веднага ще ми сложиш минус!Давай!
    —цитат от коментар 36 на nonsens2


    Съвсем нормално не обвинявай Българите.
    Народа го е казал: СИРОМАХ ЧОВЕК ЖИВ ДЯВОЛ.
    Американеца за тази ваканция е спестявал 3 месеца - най-вероятно има застраховка и ще го компенсират. Пари са никой не е умрял. Догодина ще отиде на по-хубава ваканция.
    Ганьо обаче е спестявал 3 години и за него това е ваканцията на живота му.
    Него няма да го компенсират той няма застраховка (а и да има туроператора няма да му я плати). Ганьо догодина не е ясно къде ще почива, може и никъде, за него това са много пари и той тая ваканция я е чакал цял живот, за това и е разочарован.
    Докато Българите са бедни все ще е така.

  81. 81 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Любопитно

    До коментар [#77] от "daskal1":

    Въпросът с бакшишите винаги изисква предварителен рисърч и затова тая тема винаги ми е изглеждала като стереотипно 😊 близкоизточна (не случайно думата идва от персийски). Веднъж бях забравила да си свърша предварително домашното и питах едно младо момиче - сервитьорка в Гьотеборг, колко е "нормалният" бакшиш, а тя се изчерви и много притеснено ми обясни, че това изобщо не е прието. Добре, че някои хора пишат и такива статии, та по-бързо да се ориентира човек: https://europeupclose.com/article/tipping-in-europe/ . Не знам каква е разликата в заплащането между кухненския персонал и сервитьорите, но хората в кухнята се пекат и потят на печките, а за тях няма башкшиш, но за сервитьора, който е дошъл 3-4 пъти до масата, задължително трябва да има. Толкова голям ли е диференциалът в заплащането им?

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  82. 82 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    До коментар [#77] от "daskal1":Не знам каква е разликата в заплащането между кухненския персонал и сервитьорите, но хората в кухнята се пекат и потят на печките, а за тях няма башкшиш, но за сервитьора, който е дошъл 3-4 пъти до масата, задължително трябва да има. Толкова голям ли е диференциалът в заплащането им?
    —цитат от коментар 81 на baba_zozolana

    То това с бакшишите е сложна система, но главно си е Американска работа.
    Еми на готвача му се плаща да кажем 20 долара на час.
    На сервитьора не му се плаща нищо, квото си изкара от бакшиши е за него.
    Но пък в Америка всеки оставя бакшиш.
    Това в Америка.
    В Европа най често има 10-12% сървиз включен който отива за собственика и той май с тези пари плаща на сервитьорите.
    Но квото се дава в Европа е най добре е кеш, щото ако е през карта ще им го прибере собственика.

  83. 83 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4453 Неутрално

    До коментар [#81] от "baba_zozolana":

    Въпросът е комплексен. Обикновено главният готвач е добре платен и няма нужда от участие в разпределението. Като студент през лятото съм работил в кухнята в Швеция и заплащането беше скромно, но имахме осигурена храна - нещо важно за млад мъж :-). Сервитьорите и те се хранеха в същото служебно барче - тип бюфет на самообслужване. Но, както сте забелязали, навремето в Швеция нямаше "приети стандарти за бакшиши". За България зная че това е проблем който се решава вътрешно. За щатите има най-различни модели в зависимост от типа заведение. Много често когато се работи с временен персонал, например студенти, то се изисква сервитьорът (студент) да плати незабавно поръчаното за пиене на бармана, по тази причина е възможно да поискат същото от Вас, тогава е по-удобно плащането с кредитна или дебитна карта защото няма да Ви безпокоят след като веднъж картата е регистрирана. В подобни заведения сервитьорите получават като заплащане сума под федералния минимум ($7.25 на час) като се очаква да бъдат компенсирани от "благодарността" на клиентите под формата на тип. Кухненският персонал в такива случаи е компенсиран по и над минималната федерална ставка, като заплащането варира в зависимост от експертизата на индивида и класата на заведението. Главният готвач - шеф в добрите заведения е със заплащане около и над 100 хиляди годишно, но това е елитът на професията, обикновено са в рамките на 35-40 хиляди годишно.

  84. 84 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1540 Неутрално

    До коментар [#83] от "daskal1":

    Благодаря!

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  85. 85 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8212 Неутрално

    Нация от мрънкала. Хубава реклама.

  86. 86 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 2011 Весело

    Не се изненадвам, българинът угодия няма.

  87. 87 Профил на skara
    skara
    Рейтинг: 1411 Неутрално

    Къде че не сте ги виждали мрънкалниците, а?
    Седи дебелака на масата и тропа с показалец и крещи на сервитьорката: Кьопоолу да ми донесеш! Донесоха му и още как- изпържиха го със една скумрия за 96 евро. (Заведението е масов, курортен ресторант, а дебелака освен български не знае друго.).
    Кифлата недоволна, че трябва да пресече улицата - а хотела бил до плажа според рекламите!!!
    Друга недоволна, че във 3-звезднен хотел не сменяли кърпите всеки ден. Алооу!
    Проблема е в разминаването на очаквания и действителност - да, трябва да знаете, че по света 200 лева са доста по-малко от 100 евро!

    Прави каквото трябва, да става каквото ще.
  88. 88 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 744 Весело

    До коментар [#73] от "I":

    Спорът с баба Цоцолана е малко безсмислен.
    Всичко зависи от сервитьора. Ако е нервен и кибритлия, ще обърне внимание веднага какво си му написал и може да да си го отнесеш, примерно.
    Но ако е по завеян или кротък, може да погледне какво си написал чак като отпрашиш.
    Та, значи, всяка ситуация е различна.
    Зависи от човека!

  89. 89 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#88] от "nonsens2":

    Как ще види какво съм написал?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  90. 90 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 744 Неутрално

    Ми нали ще я напишеш на касовата бележка и ще се подпишеш? Иначе, откъде да разбере колко му оставяш?

  91. 91 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#90] от "nonsens2":

    Бележката стои на масата докато изляза. Как ще я види?

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  92. 92 Профил на xqv31309910
    xqv31309910
    Рейтинг: 827 Неутрално

    Преди 20 години, като тръгнахме по планини и хижи искахме да имаме само легло, чаршаф, одеало и кенеф навън. Сега в планинските хижи първо питаме има ли уай-фай. Просто хората ставаме все по-мрънкащи, изискващи, живеещи предимно в дисплеите на смартфоните си.

    100% антикомунист, ненавиждам ГЕРБ и ще си остана парламентарно непредставен. 100% ЗА БЕЛЕНЕ. Инженер-енегретик.
  93. 93 Профил на nonsens2
    nonsens2
    Рейтинг: 744 Весело

    Ок, предавам се!
    Ако е много пъргав, ще я види преди да си напуснал заведението. И може и да те настигне!
    Или да те запомни за следващия път.
    В този ред на мисли и двамата с баба Цоцолана имате право.
    Хайде, усмихни се!
    Лека и приятна вечер!

  94. 94 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1515 Весело

    Ние сме си мрънкачи - верно е, ама я вижте руснака? Където и да иде все е по-добро от Русия! Как няма да е доволен?! Като има ядене и пиене кво му трябва на човек?!

    В България върви смазваща русификация! Чайка - вожд и учител на Цацаров.
  95. 95 Профил на I
    I
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    До коментар [#93] от "nonsens2":

    Научи се да четеш внимателно. Baba_zozolana коментира плащането в кеш и с POS терминал. Еyd13372645 писа глупости как сервитьорите гледали колко бакшиш им даваш и как те гонели да те бият.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  96. 96 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 876 Весело

    Обяснение има:- икономически състоятелните българи могат да си позволят качествен престой и нямат основания да се оплакват- тези, които са с ограничени финанси правят компромиси чрез цената, но продължават да очакват високо качество и са недоволни :)
    —цитат от коментар 1 на penetrating


    Искаш да кажеш, че при другите извадката е била с по-състоятелни хора или че при нас заможните са по-малко като процент спрямо другите народи?... ;)

  97. 97 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3163 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Мрънкал е авторът на/в Заглавието,
    но вътре в туристическата тема се е поправил ;)

    1. Претенциозни, информирани, изтънчени, sophisticated, пестеливи, thrifty, стиснати... от една страна.

    2. Непретенциозни, щедри, доволни, дащни.... от друга.

    Преди години.
    Седмица преди Нова година посетих Хаваите за една седмица
    и по едно време се оказах в категория 1.

    На големия Big остров... същия.

    Разхождам се една вечер покрай крайбрежна улица с кафенета, ресторанти, алеи, сергии и увеселения. Все едно, край море... Черно, Бяло или Средиземно.

    Приближавам сергия... с благовония и Информационно Табло:
    лечебни балсами
    ...
    Bulgarian Rose Oil
    ...

    Заинтригува ме и заговорих продавачката.

    Обясни, че поради дим от вулкана (според активност и посока на вятъра),
    често пъти някои хора имат проблем астма.
    Балсамите помагали. В частност или особено много:
    Българско розово масло.

    Рекох си: Човек цял живот се учи.
    Рекох й: Абе аз съм роден в България и знам, че Българското... прочуто e
    като съставка на парфюми, но не знаех за лечебното му свойство.
    Рече ми: Абе Вие от Европа сте прекалено интелигентни...

  98. 98 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    [quote#57:"eyd13372645"][/quote]

    Много, ама много си далече от истината! Истински Български турист.
    Аз живея тук от 26 годишен. Сега съм почти на 60. Тук съм създал семейство. Тук са родени децата ми. Тук съм се дообразовал и изградил като професионалист. Позволи ми да знам малко повече от тебе.
    Освен това работат ми е свързана с пътуване и работа в Европа и Азия. Опознал съм тези континенти на като турист а като работя с хора там и живея в тези страни понякога с месеци. Мога да направя сравнение. А и под обслужване имам предвид много по-широко понятие. Бай Ганьо гледа само келнерите и бакшишите. В обслужването рботят много повече професии. Опитай да вземеш разрешение за строителство в България или Франция или Сингапур и после го сравни с този процес в Америка. Опитай се да завериш нотариално документ в Германия и в Америка. Тогава може и да ти светне нещо.
    А тези легенди че хората работят само за бакшиши и не им плащат заплати можеш да ги разправяш на съселяните в Краводер не и на мене. В Калифорния минималната заплата е $15/час и няма ама абсолютно никакъв начин някой да работи за по-малко. бакшишите се съвират и после се разделят от целия персонал, включително и готвачите и бъс-бойс, които не взимат пари от клиентите.
    Но както казах - Булгаристанеца е запомнил от Ню Йорк че барман бил нападнал и пребил шведски турист който му бил оставил само 7% бакшиш. Вервайте му;) И къде е бил собственика на бара? Къде е полицията? Това да не ти е чалготека бе другарю?

    California Über Alles
  99. 99 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1878 Весело

    До коментар [#68] от "I":Защото плащате кеш. Ако плащате с банкова карта, няма как да сте излезли от ресторанта преди сервитьорът да е разбрал какъв бакшиш му оставяте.
    —цитат от коментар 71 на baba_zozolana


    Не е така. В Америка ресторантите получават оторизация от кредитната карта за сметката, но сумата на бакшиша се написва от клиента на касовата бележка, след което цялата сума с бакшиша се удържа от кредитната карта. И не, не лъжат. Повече от 20 години живея в Америка и плащам винаги с карта, ям в ресторант поне два пъти седмично (тук храната в ресторант не е толкова по-скъпа от храната приготвена в къщи от добри продукти), досега не съм имал случай някой да чарджва повече, отколкото съм написал.
    В Европа е различно. Там трябва да кажеш на сервитьора цялата сума, за която ти чарджва картата. Не можеш да прибавиш бакшиш.
    Най-хубаво е в Япония. Там бакшиши няма и те преследват по улицата с една чинийка с 55 цента в нея например.

  100. 100 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1878 Весело

    [quote#82:"eyd13372645"][/quote]

    В Америка всеки знае, че данъкът (таксата) не е включена в табелката с цената и че в ресторанта се оставя два пъти таксата - т.е. около 18%. Това е точно толкова общоизвестен факт, колкото че движението е от дясната страна на улицата.
    Който няма пари за ресторант - да яде в МакДоналдс. Там не е задължително да се остави тип.
    Всеки един туристически гид за САЩ има обширен раздел посветен точно на тази тема, за да се избегнат конфузии. Така че точно супер стиснатите северноевропейци, които едно ядене навън трябва да го вкарат в бюджета и да го одобри домсъвета да не си търсят повод и оправдание да не си плащат. Освен това в барове тип се оставя по 2-3 долара на брой питие, в зависимост от сложността на приготвянето му. За бира от бутилка, когато само са ми отворили бутилката давам по долар. За добре направено мохито мога да дам и пет.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK