Наклонената кула в Пиза започна да се изправя

Наклонената кула в Пиза започна да се изправя

© Associated Press



Легендарната наклонена кула в Пиза вече е стабилна. За последните 20 г. кулата се е изправила с 4 см и състоянието й е по-добро, отколкото е очаквал международният комитет експерти, които следят състоянието на постройката, съобщи италианската агенция АНСА.


В началото на 90-те години на 20 в. група учени разработи проект за укрепване на конструкцията, която в онези години ускоряваше наклона си. В него бяха вложени 26 млн. евро, а строителните работи продължиха над 10 години. По време на укрепването бяха извлечени около 70 т пръст изпод северната част на кулата, така че тя да може да се изправи. След изпълнението му учените дадоха на кулата гаранция за 200 години, о през 2014 г. обявиха, че накланянето е спряло.


Сегашният резултат се обявява след проверка на трима учени, които наблюдават състоянието на съоръжението през последните 17 години. Според тях най-важното е, че камбанарията е по-устойчива от очакванията, а колебанията варират по около половин милиметър годишно.




Строителството на основите на кулата започва на 9 август 1173 г. с идеята тя да стане камбанария на съседната катедрала. Планът бил тя да достигне височина 98 метра и да е на 10 етажа с колонади и балкони и звънарна на върха. Грешки в проектирането и подпочвени води объркват плана и конструкцията се накланя. Строителството е прекратено и възобновено половин век по-късно, но в крайна сметка кулата достига малко над половината от планираната първоначално височина.


С хода на времето обаче дефектът се превърнал в ефект. Днес цената на входния билет за кулата е 18 евро, а за трите други музея - Баптистерията, покритото гробище Кампосанто и музея Синопий - общо 8 евро. Входът за базиликата пък е безплатен при купен билет за някой от четирите обекта.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK