Невъзможният път на Дончо Папазов 30 г. по-късно

Невъзможният път на Дончо Папазов 30 г. по-късно

© Анелия Николова



Някои хора на 80 г. отдавна са се предали доброволно или под натиска на обстоятелствата. Други все още ходят на тази възраст с боси крака в обувките посред зима и прекарват дни върху яхтата някъде из Средиземноморието. Такъв човек в навечерието на 80-ия си рожден ден се показва пред публиката мореплавателят Дончо Папазов. В сряда вечерта той раздаде автографи на събралите се да посрещнат новото, допълнено издание на книгата му "Невъзможният път".


Тя му излиза за пръв път през 1994 г., сега е допълнена с още информация и снимки, казват издателите от "Вакон".


На мен 13 ми е щастливо число, тръгнах на 13-и в 13 ч. и се върнах на 13-и в 13 ч. Е, изчаках десетина-петнайсет минути, за да стане 13 ч., разказва с неизоставящото го чувство за хумор мореплавателят за едно от пътешествията си, направено между ангажиментите му на журналист. (бил е още научен сътрудник, експерт в СЕМ, депутат в 36то Народно събрание - бел. ред.)




"Невъзможният път" е името на маршрута, преминаващ на юг от нос Добра надежда, нос Луин и нос Хорн през Атлантическия, Индийския и Тихия океан. Малцина са моряците, които са се осмелили да мечтаят за него, а още по-малко са тези, дръзвали да го изминат.


През 1988 г. Дончо Папазов тръгва с дървената яхта "Тивия" по този път, на юг от "ревящите четиридесет" градуса южна ширина, където ветровете и вълните са чудовищни, през полярната зима, сам и без нито една спирка. Тринайсетметровата "Тивия" претърпява две преобръщания, първият от които причинява сериозни щети.


Невъзможният път на Дончо Папазов 30 г. по-късно

© Издателство Вакон


За нея днес Папазов разказва, че е построена в Полша и за целта занесъл в цеха 120 бутилки водка. За книгата си и пътешествието говори така, че не знаеш къде свършва шегата и започват фактите - не иска да разказва книгата. Особено на тези, които не са чели първото й издание.


Заглавието ми се видя по-гръмко от това, което всъщност съм направил, и затова го избрах, казва днес Папазов, иронизирайки себе си и дразнейки тези, които не знаят още какво означава този път.


Двигателят на яхтата се поврежда още в началото на пътуването, така че той плава, като разчита единствено на вятъра, платната и уменията си. Електричество ползва само за радиосеансите със свои приятели от България и с радиолюбителите от различни точки по пътя си. Студ, всепроникваща влага, самота, мрак и постоянната битка с прииждащите вълни. Това е ежедневието на мореплавателя през близо шестте месеца и 19-те хиляди морски мили на тази околосветска обиколка. Но губи ли той присъствие на духа? Нито за миг.


Невъзможният път на Дончо Папазов 30 г. по-късно

© Издателство Вакон


Откъс от "Невъзможният път"


Щастлив съм сред океана, отърсен от желязната лапа на банкнотите. За никакво злато никой, дори султанът на Бруней – най-богатият на света, не би могъл да има очарованието на могъщата природа на "ревящите четиридесет". Не се купува то. Трябва да е в тебе, да си го посадил, цял живот да си го подготвял.
Обичам яхтата, само тя в наше време като вълшебница ме пренася от ежбите и неуредиците, от кавгите и амбициите в друг свят. Нови качества играят в него, различни от необходимите за успех в институт или служба. И в тази игра, приличаща на хазарт, залагаш живота и доброто си име. От морето не можеш да се върнеш като от непобеден баир или като спортист, неуспял да прелети поредната летва. Попаднеш ли в него, пътят ти е наред или надолу в мрачния покой на океанските глъбини.


Далеч от всичко, от хора и градове, усещаш истинския живот, цената и солта му. След 75 дни в морето би трябвало да съм преситен, но навита пружина държи, върти колелото, гладна за път е тя. Няма да се откажа от морето, след като завърша това плаване. Докато имам сили, ще поря любимите ми вълни, ще се радвам да сменя напора на брътвежа с истински вятър в ушите.


В океана ме мамят не пристанищата, а пустинята, безкраят, пред който виждаш само море и небе. След дълъг път пристанищата омайват с нови познанства, барове, музеи. Но честно претеглено, вътре в морето си по-богат на вълнения и изживявания. И те тежат повече от мимолетното приятелство. След двадесет години скитня по чуждоземски пристанища, забързан към нови пътища, досаден от неспирни ремонти, ми останаха доста приятели. Но повече щях да имам, ако си седях в България. И по-интересни.


Животът на яхтата е пълен с опасности, често дълго чакани, крачещи към нас. Но рядко ни известяват предварително. Пиперливият вкус остава от тях. Обичам водата, защото отвсякъде бълбукат опасности, през всяка цепка се промъкват. Те са днес, ще се повяват и утре. Те са естествена проява на живота ти. Не е лов на силни усещания, а начин на съществуване. Един ще се осъществи чрез тезгях, ще извайва предмети или ще продава, ще бъде зает и доволен. Друг обича планина, трети си пада по балони. Хубавото на живота в добре подредена страна е, че от всеки би трябвало да има нужда. От опит зная, че в една канцелария или зад кулисите на ресторант назряват бури от подлост и интриги, понякога по-опасни от морските.


Защото го мога, избрах морето.


Повече за книгата "Невъзможният път" вижте тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (18)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1584 Неутрално

    Спомням си като дете в списание "Дъга" пишеше за него и "Тивия".

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    Блазе му! Не всеки го може.

    Мърфи е оптимист!
  4. 4 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Следях внимателно плаването в ония години. Беше си изпитание както и да го оценяваме от днешна гледна точка.

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5503 Неутрално

    До коментар [#2] от "perko101":

    Не бъркай околосветско с околосъветско.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3431 Неутрално

    "...За нея днес Папазов разказва, че е построена в Полша и за целта занесъл в цеха 120 бутилки водка..."

    Простак!

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на perko101
    perko101
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Ако на някой му е интересна материята потърсете в интернет що за хора са "самотните" ветроходци ("сингъл хендед" е термина). Повечето са морски офицери или потомствени моряци. Този "телевизионер", на хранилка на Партията, израстнал на 500 км от бриз и сол, не се класира дори въже на пирса да им поеме.

  9. 9 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1503 Весело

    Блазе му! Не всеки го може.
    —цитат от коментар 3 на султана глаушева


    Ми той нищо не може ... освен да пише фантастични романи :) "Великото"му постижение, правейки обиколка по "дъното" на глобуса за не знам си колко месеца, при условие, че за същото време някои я завъртат тръгвайки от Европа и финиширайки в Европа, изминавайки в пъти по- голямо разстояние. Тоя на държавни разноски си поживя с жена си и дъщеря си по екзотични местенца, карайки Тивия в туристическо темпо .... а приказките за "преобръщанията"са за лаици ... и за повече драматизъм. Да пише и за "смядовския" планктон който ядяха в плаванията с многобройните плавания с Джу - та разни :) Тоя паразит що валута по второ направление е потрошил ... с книгата и по наглата кратуна :) Мореплавател - хахахахах :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  10. 10 Профил на perko101
    perko101
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Ето как изглежда два пъти обърната яхта, също двумачтова като Тивия:
    https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/21/2018/09/3713701062216-630x400.jpg

    Ето и повече детайли:
    https://www.yachtingworld.com/news/golden-globe-skipper-recovering-hospital-dramatic-southern-ocean-rescue-116337

    Изводите, всеки за себе си.

  11. 11 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8302 Неутрално
  12. 12 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 891 Неутрално

    бай дончо като всеки доносник изпълзя на видело.

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3431 Неутрално

    Тоя на държавни разноски си поживя с жена си и дъщеря си по екзотични местенца, карайки Тивия в туристическо темпо .... а приказките за "преобръщанията"са за лаици ... и за повече драматизъм. Да пише и за "смядовския" планктон който ядяха в плаванията с многобройните плавания с Джу - та разни :)
    —цитат от коментар 9 на ь


    Френсис Чичестър бе писал за едно обръщане (само за едно), само че неговата яхта бе къде-къде по-скъпа и подготвена. Г. Георгиев също искаше да мине покрай нос Хорн, но не му позволиха, тъй като това е било много рисковано дори и за допълнително тунингованата му яхта. А дали Дончо и Джулия са яли "смядовски" планктон, или консерви получени от корабите на БМФ, минаващи покрай яхтата му и "Джу" може да се спори. Имам информация за консерви, но може би е имало и смядовски.
    Дончо си бе една червена номенклатура - едно околосветско плаване е нещо много по-сериозно, отколкото една разходка от нос Калиакра до нос Маслен.

  14. 14 Профил на ba
    ba
    Рейтинг: 308 Неутрално

    Всеки народ си има своя Мюнхаузен. Все пак нашия е прекарал доста време в това корито, само и само да е далеч от затвора на червените бай Ганьовци в България.

  15. 15 Профил на amerikanbastard
    amerikanbastard
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Истински моряци-пътешественици single handed са каварненските братя д-р Васил и инж. Неделчо (RIP) КУРТЕВИ, които не разчитаха на държавата, а сами си правеха яхтите. Д-р Васил Куртев се класира много добре със собствената яхта „НОРД“ в трансатлантическата регата за самотници, в която разразилата се буря отнесе много маркови яхти и катамарани. Яхтата беше високо оценена от приемната комисия за регата, независимо от въпроса на ББС дали докторът е правил яхтата в зъболекарския си кабинет. Яхтата беше САМО два инча по-дълга от минимално допустимото.
    Слава!

    Freedom's just another word for nothin' left to lose
  16. 16 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    Доста бездарно е прочетеното в тоя откъс. Освен това изобщо не изглежда искрено. Усеща се един фалшв патос. Няма да я чета!

  17. 17 Профил на kvt10319485
    kvt10319485
    Рейтинг: 231 Неутрално

    Поразителна прилика с Остап Бендер.

  18. 18 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    "...За нея днес Папазов разказва, че е построена в Полша и за целта занесъл в цеха 120 бутилки водка..."Простак!
    —цитат от коментар 6 на historama


    Простак и лъжец! Яхтата наистина е полск апостройка. Познавам човека от БНТ който я договорира и купи.... Дончо хал хабер си нямаше. Лъже за 120 бутилки водка.
    А невъзможния път бе на Коко Джамбазов!!! Дончо си плаваше по маршрута на блондинките!

    Русия- проказата на планетата Земя.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK