Възходът на португалския сладкиш

Възходът на португалския сладкиш

© pasteldenata.dk



"Дестинация: Храна" е специална поредица в "Дневник", която свързва две преживявания - пътуванията и вкусовете, които откриватеq когато сте на път. Не само на храни, но и на напитки.


Един невероятен десерт е на път да стане вездесъщ като кроасана. Не много далеч в миналото, за да опиташ пащел дъ ната (pastel de nata), което на португалски означава сладкиш със сметана, макар на практика да не съдържа сметана) - тарт, пълнен с яйчен крем, обгърнат в хрупкаво тесто, се налагаше да пътуваш до Португалия.


Но сега пащелите се появяват в супермаркети, кафенета и пекарни в различни части на света - от Манхатън до Сингапур, пише "Блумбърг". Десертът включително "спечели" свой собствен епизод в британското издание на кулинарното шоу The Great British Bake Off.




Световната си слава пащел дъ ната обаче придобива векове след като е създадена рецептата за него от монасите в манастира "Белем" - една от основните туристически забележителности в Лисабон. Съвсем близо до нея впрочем има сладкарница с дълга история, която също е абсолютно задължителна за посещение. Естествено напливът е голям, но си заслужава заради всяка хапка, която ви очаква.


Тук се предлагат и други сладкиши, но те не се радват на чак такава популярност както пащелът. Стените на заведението са достойни за снимка в "Инстаграм" - наполовина облепени в бяло-сини плочки, популярните в Лисабон азулежуш. Това е Pasteis de Belem cafe.


В Португалия сладкишът е нещо точно толкова обичайно колкото кроасанът в Париж и струва около 1.14 евро. В кафенета в Лондон обаче цената му може да достигне до 3 паунда. Търговската верига "Лидл" във Великобритания пък е продавала по 2 хил. от сладкишите на час през 2018 г. и така те са оспорили първото място по популярност на донътите.


В нюйоркски квартал "Манхатън" шеф готвачът Хорхе Мендес въвежда този десерт преди година и половина в ресторанта си със звезди "Мишлен". Разказва пред "Блумбърг", че все още не всеки от клиентите му е "на ти" с десерта. "Не ползвайте вилица и нож, очаква се да го изядете с ръце", казва Мендес. Самият той е силно впечатлен от възхода на десерта.



Шеф Мендес, израснал е в Данбъри, Кънектикът, се "запознава" със сладкиша през местната голяма португалска общност. Майка му често го носила вкъщи след църква от близката португалска пекарна.


През 2012 г. министърът на икономиката на Португалия се оплаква, че сладкишът не е достатъчно разпознаваем извън родината си. Не е известно, пише "Блумбърг", какво е довело до бума в популярността му в годините след това, но това е факт. Отчасти все пак това се дължи на правителствената политика. Кабинетът спонсорира събития като проведения през 2018 г. Фестивал на сметаната (Nata Festival) в Лондон, субсидира и местни бизнеси. През последните 3 години португалското правителство е похарчило 50 млн. евро за промоция на страната и продуктите й.


Но има и фактор извън тях - малък бизнес, наречен Nata Pura, който за португалския сладкиш е това, което е "Дънкин донътс" за донътите. Отваря през 2013 г. и бързо се развива благодарение на шестцифрена инвестиция от Portugal Ventures - компания, подпомогната от държавна агенция.


Основателят Мабилио де Албукерки е черпил от опита на международни брандове като "Макдоналдс" и е адаптирал сладкишите към местния вкус - зелен чай матча и маракуя за Япония, бри, камамбер и синьо сирене за Париж. Той е знаел, че португалските му приятели ще бъдат бесни, при положение че оригиналната рецепта включва яйца, брашно, мляко и масло и не е променяна с векове. Но Албукерки не е имал за цел да се хареса на сънародниците си. Той е създал бранд за сладкиша и така го популяризира по цял свят.


Възходът на португалския сладкиш

© Nata Pura


Nata Pura обаче далеч не е първата компания, опитала се да продава сладкиша зад граница. Но е първата, която толкова методично върви по пътя си. През 2017 г. тя има едва петима служители - специалисти по маркетинг, и външни партньори, които да подпомогнат експанзията й.


На панаира на храната в Лондон фирмата успешно предлага продукта като луксозен, но все пак достъпен сладкиш с история. Освен това организира дегустации и спонсорира събития като London Coffee Festival и BBC Good Food.


Сега компанията продава около 500 хил. сладкиша месечно в 5 хил. магазина по света. Де Албукерки казва, че продажбите се оценяват на 1.5-2 млн. евро годишно и очаква удвояване през тази година. Над една трета от бизнеса на компанията идва от Южна Корея - един от техните клиенти там веригата CVS, предлага пащелите в 12 500 магазина.


Възходът на португалския сладкиш

© pasteldenata.dk


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK