Седем въпроса и отговора за правата на туристите

Седем въпроса и отговора за правата на туристите

© Юлия Лазарова



В разгара на летния туристически сезон експертите от Комисията за защита на потребителите напомнят кои са основните права на почиващите и дават съвети как да се реагира при най-често срещаните проблеми.


Защо е важно хотелът да бъде категоризиран?


По категорията на мястото, където ще се настаните, Вие можете да си изградите представа какво Ви очаква там. Категоризацията е в пряка връзка със съответствието на даден хотел с набор от критерии по отношение оборудването на стаите, прилежащите заведения и останалите допълнителни услуги.


Задължителен ли е ценоразписът на нощувките и на допълнителните услуги?


Хотелиерът е длъжен да постави такъв ценоразпис на рецепцията. Цените трябва да са в левове, ясно изписани и в еднакъв размер спрямо всички туристи. Тази информация следва да бъде предоставена, както на български език, така и на английски.


Какво задължително трябва да има в СПА хотел?




Един хотел може да се рекламира по този начин само ако притежава сертифициран СПА център. Този СПА център трябва да разполага със закрит плувен басейн. Задължително е да има и водна секция с басейн за възстановително и релаксиращо въздействие, масажна или класическа вана. Можете да разчитате още на сауна и влажна високотемпературна секция (например, парна/римска/турска баня), помещение за контрастни процедури и др.


Какво да очаквам от ол инклузива?


Когато сте избрали хотел на база ол инклузив, Вие можете да очаквате той да предлага поне минималния задължителен асортимент от храни и напитки в съответните часови пояси. Изборът на напитки, например, задължително трябва да включва топли (кафе, кафе с мляко, чай, мляко, мляко с какао, сметана), безалкохолни, алкохол (водка, бренди, джин, ликьор, мента, мастика, вино, бира) и коктейли. Храненията могат да бъдат в основния ресторант (обикновено закуска, обяд и вечеря), снекбар, лоби бар и/или пул бар (най-често следобедната закуска).


Какво да направя, ако част от обещаните услуги ми бъдат отказани?


Мястото за настаняване следва да има готовността да Ви предостави всичко обещано. Вие имате право да получите в пълния обем всички услуги, които са били рекламирани и за които сте платили. В противен случай поискайте компенсация – други подходящи за Вас услуги или отбив от цената.


Как да реагирам при драстично разминаване между офертата в интернет и реалността?


Ако на място откриете сериозни разлики във вида и категорията на обекта, неговото местоположение и отдалеченост от плажа или обещаните допълнителни услуги с представените в рекламата в интернет, обърнете се към търговеца, на когото сте платили. Настоявайте за изясняване на ситуацията и за компенсация.


Как да действам при проблем?


Уведомете управителя на хотела или представителя на туроператора или турагента, от който сте купили почивката. Това ще скъси времето, в което ще изпитате дискомфорт. Настоявайте да Ви бъде предоставено това, за което сте платили. Ако направите допълнителни плащания поради неизпълнените ангажименти, пазете платежните документи. Те ще са Ви необходими, за да Ви бъдат възстановени въпросните суми. Ако не успеете да решите проблема в диалог с търговеца на място или на по-късен етап, потърсете съдействие от Комисията за защита на потребителите.


"Попадаме на случаи, в които обектът е категоризиран като семеен хотел или като къща за гости, а се рекламира като хотел. Това не е коректно, тъй като неслучайно Наредбата въвежда различни видове обекти и степени на категоризация и съответните изисквания, за да може даден туристически обект да получи този вид и тази категория", коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов. По думите му все по-рядко се среща предоставянето на туристическа услуга в некатегоризирани обекти, за разлика от минали години, когато това е било честа практика. "Независимо от това кога отиват на море – в средата на юни, началото на август или в края на септември, туристите трябва да получат едно и също качество на обслужването", каза Маргаритов. Той призова търговците да не се изкушават да свалят качеството на предлаганите от тях туристически услуги с приближаването на края на сезона.

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5161 Разстроено

    Ох..... в България българските туристи има право само да плащат!!!!!Всякъкви опити за търсене на права за мърсотия по хотелите,капещи душове,неработещи хладилници и вчерашна салата ....персонала на "хотела" си ги слага на .......ая работа!Последният ми опит със СПА хотел в Хисаря само затвърди това ми впечатление..........

    До истината се достига с познание!
  2. 2 Профил на Nada Tomba
    Nada Tomba
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Не дават да изнесеш дори един портокал от ресторанта

  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5284 Неутрално

    Добре ги изписват правата на туриста, но реалноста е друга

  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    Аз на почивка ли отивам или да се карам с мутри и някакви други мошеници? За какво да си губя времето за почивка и да си късам нервите със закриляни от местната власт измамници? Просто отивам в Гърция или Турция...
    Не знам, какви са тия мазохисти, които си причиняват такова нещо? Да си водят семействата, на море в България...

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3998 Неутрално

    В нашите хотели, туристът винаги е виновен. Той, трябва само да плаща, без да мрънка.

  6. 6 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 500 Неутрално

    Концепцията с хотел тип "ж.к Младост" е много объркана... Огромна сграда, няколко басейна, много народ, глъч и навалица, ад. Това не е почивка, а морски сървайвър, не, благодаря. Отказал съм един влак народ от нашенското лайноморие, който опита Гърция или Турция не се връща, а сега Албания открива нови хорозонти.
    Няма как огромен хотелски комплекс да бъде качествен без качествен мениджмънт и персонал. Неграмотен управител не може да синхронизира всички дейности по функциониране, още повече с неграмотен персонал от Узбекистан и Таджикистан. За БГ ол инклузив да не говорим, омлет с кренвирш, чушки с ориз, боб с праз, нарязани домати и краставици, диня, пържени картофи и тегави кебапчета, сложено зад мощното заглавиие " Национална кухня"
    И най-накрая комплексно - нагласата на хотелиери, ресторантьори и обикновенни кръчмари, че туриста е готов да плаща тройно за нищо особено, само защото има привилегията да почива на лайноморието ни. Ял съм и съм пил в Гърция - цените са еднакви по кръчмите, без значение дали си на морето, във вътрешността на страната, в Солун, провинция или криузно корабче, все тая е.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  7. 7 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    До коментар [#6] от "Халдип Исйолов":

    Точно...! Комплексната нагласа на собствениците на хотели и ресторанти по морето в България е, че при тях всяко лято идват едни балъци, които те трябва по някакъв начин да преметнат, за да им приберат парите. Колкото повече ги излъжат, толкова по-добре.

    Бивш tww09306483.
  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11784 Неутрално

    Четете отзивите и наблегнете на лошите ...
    (Само с много дългогодишни отзиви)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 385 Любопитно

    "По категорията на мястото, където ще се настаните, Вие можете да си изградите представа какво Ви очаква там."
    Ще си изградите представа, ако хотелът е в чужбина. В БГ тая категоризация нищо не значи. Била съм в тукашни хотели 3 звезди, които и една не заслужават (Приморско), 4 звезди, които са си за 3, както и тризвездни, които предлагат условия за 4. И на снимките в интернет не винаги може да се разчита. Винаги четете отзиви в букинг сайтовете и гугъл, те са най-сигурни!

    "Цените трябва да са в левове, ясно изписани и в еднакъв размер спрямо всички туристи."
    Цените трябва да са в официалната валута на съответната държава. :)

    "Този СПА център трябва да разполага със закрит плувен басейн."
    Няма да е зле да има категоризация и за басейните, или поне някакъв минимален размер, защото в БГ и с тях положението е "прецакай клиента, ако можеш". Някаква дупка три на два, в която и две дължини не можеш да преплуваш, не трябва да се нарича бесейн.

    И при проблеми подавайте сигнал в КЗП, те са от малкото агенции, които наистина си вършат съвестно работата. Хубаво лято!

    And all that jazz!
  10. 10 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    Не дават да изнесеш дори един портокал от ресторанта
    —цитат от коментар 2 на Nada Tomba


    Осми въпрос и отговор за правата на туристите.
    Колко сандвича гостът може да си направи на закуската в хотела, и колко от тях може да изнесе на плажа, за да се подкрепи?

    Отговор: сандвичи може да си прави, но няма право да ги изнася навън, за да храни роднините си, спящи на плажа.

  11. 11 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    ДНЕВНИК, по точки 1, 2, и 3 не са работа на гостите на хотела да се ангажират със сигнали, а на контролните органи.
    Какъв ще е този хотел, който си е сложил 3 или 4 звезди, които в действителност ги няма?
    И що за хотел ще е този, който няма ценоразпис на рецепцията?

    Съвет към потребителите!
    Цените на рецепция за нощувка са възможно най-високи. Те са за закъсалите, които пристигат в хотела, и тепърва решават да нощуват там. Цените по интернет резервации, други оператори и т.н са много по-ниски!

  12. 12 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Въпрос към филолозите -- объркал ли съм се нещо или наистина правилното е да се каже: ``Седем въпроси и отговори за правата на туристите''?

  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    До 7:"Petleshev".... Комплексната нагласа на собствениците на хотели и ресторанти по морето в България е, че при тях всяко лято идват едни балъци....."

    колега, има и друга комплексна нагласа за столичани, че ако видят цени съпоставими със софийските вън от София, трябва да завият на умряло че ги лъжат и крадат.

  14. 14 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 849 Весело

    Не знам, какви са тия мазохисти, които си причиняват такова нещо? Да си водят семействата, на море в България...
    —цитат от коментар 4 на Petleshev


    заблудени Чужденци, фенове на алкохолния туриЗъм !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  15. 15 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3047 Неутрално

    Най-голямото ПРАВО на туриста е сподели преживяното. Да сподели с приятели, да сподели в ТрипАдвайсър, в ГугълМапс, на други места. Все повече хора първо проверяват ревютата на хотели, на кръчми, на услуги, и тогава правят резервация.

  16. 16 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Да се преструваш, че почиваш в БГ, е особен вид патриотичен мазохизъм. Да пълниш джобовете на случайни туристически мутанти от Черноморието и планинските курорти е самогавра! На някои им харесва! Не е народ, а популация!

    roo
  17. 17 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 896 Неутрално

    До #12 bryghtlyght, без да съм филолог, си абсолютно прав!

    roo
  18. 18 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 896 Неутрално

    Само дето се пише bright light.

    roo
  19. 19 Профил на xfh59608894
    xfh59608894
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#1] от "Willy Messerschmitt":

    Ми като се врете в най-пропадналите дупки кой ви е крив? По статистика българските туристи избират хотели 2-3 звезди, а чуждите 4-5, после все ще се намери некой да квичи по форумите как не получил петзвездно качество на африкански цени.

  20. 20 Профил на xfh59608894
    xfh59608894
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Концепцията с хотел тип "ж.к Младост" е много объркана... Огромна сграда, няколко басейна, много народ, глъч и навалица, ад. Това не е почивка, а морски сървайвър, не, благодаря
    —цитат от коментар 6 на Халдип Исйолов


    Льольо, туристическите концепции не се правят за да угодят на дървените философи от форумите, дето не са виждали море от 78-ма, а спрямо предпочитанията на мнозинството потенциални туристи. Както западноевропейските, така и руските и останалите основни туристи, харесват именно тоя тип курортни комплекси, затова и се строят именно такива. Който плаща, той поръчва музиката. А България с късата си брегова ивица нема и друга алтернатива, това е най-оптималния модел.

  21. 21 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Това е така. Но има и обратна страна. Почиващи, дето само дебнат какво да заснемат, с какво да се захванат, някои даже и сами си инсценират “доказателства”, за да отбият от цената. Та и това го има. Не става нито за едните, нито за другите, ако взаимни се дебнат и гледат как да се изпързалят. Хотелът просперира, ако обича гостите си, радва им се и иска да останат доволни. Защото живее от тях. Гостът си почива пълноценно, ако оценява старанието, не премълчава недостатъците, но не ги търси целенасочено, не дай боже сам да ги фабрикува. Защото отпуската му е броени дни. В такъв случай и двет страни, вместо да изпързалят другата страна, изпързалват само себе си.

    Мърфи е оптимист!
  22. 22 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 417 Неутрално

    До коментар [#20] от "xfh59608894":

    Истината е че България няма стратегия в туризма ,а само трагедия. Не съм съгласен че сол'ташака на ангелкова,маргаритката обяснява какво и що.Благодарение на неговта и нейната рекетьорски организации няма туризъм в Бг. Каква е разликата между хотел и семеен хотел.Разликата е само в рекета ,а това туриста не го интересува. Що Волен не се оплака от хотела в Париж,ами просто цената е..в момента 992Евро. Е сравнете цената с 40те евро за които искате ОллИнкл. Нали? Малък приятен хотел в Париж е не по-малко от 90Е,а тук искате и професори на рецепциите-може ама не можете да си го позволите.И що за туристи сте щом лапате вауèри от бГрабо и искате каèство-няма и няма да има както няма и да има Бг туризъм.Защото Бойко превърна народа в ЮЗЪРИ и доносници/КЗП/. Чел ли е някой от вас закона за туризма? Ще ви улесня-в него 90% от текста се отнася за санкции и глоби.Е работниците в туризма ще се изнесат в Турция поне да могат да работят.Процеса е необратим! А вие недоволните колко бакшиш оставихте на някое 'полуграмотно"студентè,таджикè,или монголче...

  23. 23 Профил на tall_ship
    tall_ship
    Рейтинг: 652 Весело

    И ако нищо от съветите за действие при проблем не сработи, поръчайте си голяма чаша студена вода и се насладете на релаксиращото и действие....

  24. 24 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Там където съм бил, съотношението цени-услуги никак не беше лошо, като няма как а имам статистически представителна извадка за състоянието на туристическите обекти.
    Но не виждам по какъв начин може да се сравняват различни неща. Едно е да отидеш на къмпинг, да речем в Гурция, да си носиш туй-онуй за хапване и пийване от вкъщи и да го сравниш с почивка в 4 - 5 звезед хотел с ол-инклузив у нас и след това да казваш, че там е по евтино, но по-хубаво. Ами отидете в Гърция в няколко звезден хотел с всичко включено и тогава да сравняваме.
    А и у нас хората си ходят по къмпинзи, карат си сърфовете и не са чак толкова недоволни. Разбира се няма лошо да разнообразиш с Гърция, Италия или Хърватия, но най-вероятно ще ти струва малко ( или не съвсем малко:)) повече пари - въпрос на възможности и желание.

  25. 25 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 399 Неутрално

    До коментар [#24] от "tsvetko_51"
    Луксозна къща за две семейства на плажа в Пулия-8 нощувки-520 лева,цялата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK