Какви са правата на пътниците при пътуване с автобус и самолет

Какви са правата на пътниците при пътуване с автобус и самолет

© Надежда Чипева, Капитал



Какви са правата на пътниците при проблем с автобусна компания или авиокомпания по време на лятното пътуване, разясни Комисията за защита на потребителите.


В случай че автобусът закъснее


При закъснение над 2 часа имате право да получите обратно парите си за билета или на алтернативен транспорт до крайната дестинация. Ако закъснението е повече от 90 минути или се стигне до отмяна на пътуване с продължителност над 3 часа, компанията следва да Ви осигури храна или напитки. При необходимост - и настаняване за две нощувки в хотел на цена до 80 евро на нощувка. Имайте предвид, че това обезщетение отпада, ако превозвачът може да докаже, че отмяната/закъснението се дължат на непреодолима сила - тежки атмосферни условия или сериозни природни бедствия.




Ако автобусната компания загуби багажа


Имате право на обезщетение. Ако щетите са в резултат на пътно-транспортно произшествие, размерът на обезщетението на единица багаж не може да бъде по-малък от 1200 евро.


Как да защитя правата си пред автобусния превозвач


Свържете се с него и предявете рекламация. Пазете всички документи, свързани с пътуването и доказващи Вашите претенции, за да приложите копия от тях към жалбата си. В случай че отговорът на превозвача не ви удовлетворява, можете да се обърнете към специализирания контролен орган - Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или към Европейския потребителски център - когато превозвачът е регистриран в друга европейска държава.


При отменен полет


Авиокомпанията следва да предложи нов маршрут до крайната точка на пътуването при сравними транспортни условия на първата възможна дата или на по-късна дата, удобна за пътника в зависимост от наличието на свободни места. Другата възможност е да възстанови стойността на билета в срок до 7 дни. Може да имате право на обезщетение от 125 до 600 евро, като размерът му зависи от дължината на полета. Това обезщетение обаче може да отпадне в случай, че превозвачът е уведомил клиентите си за отмяната най- малко 14 дни преди полета или пък успее да докаже, че тя се дължи на извънредни обстоятелства.


Ако полетът закъснее


При закъснение над 2 часа пътниците имат право на храна и напитки, а при необходимост - и на настаняване и транспорт от летището до хотела и обратно. Ако закъснението на полета е повече от 5 часа, клиентът може да поиска възстановяване на стойността на билета. В случай че часът на пристигане е над 3 часа по-късно от планираното, може да се претендира обезщетение, като размерът му зависи от големината на закъснението. Това право е валидно само ако забавянето не се дължи на извънредни обстоятелства.


Какво е обезщетението за багажа при пътуване със самолет


Ако багажът бъде повреден, забавен или изгубен, собственикът му има право на обезщетение с максимален размер до 1220 евро.


Как се получава обезщетение за загубен или повреден багаж


Още при пристигането на летището собственикът попълва протокол за загубен, съответно - повреден багаж. Подайте жалба към авиокомпанията, като към нея приложите протокола и електронните билети. Срокът за подаване на жалбата е до 7 дни от получаването на багажа, в случай че е бил повреден, и до 21 дни, когато е забавен. Добре е да разполагате с касови бележки за доказване стойността на липсващите вещи, тъй като в противен случай превозвачът може да определи обезщетението за загубения багаж според неговото тегло.


Кой може да окаже съдействие при проблем с авиокомпания


Първо се обърнете към самия превозвач, а впоследствие помощ можете да потърсите и от Мрежата Европейски потребителски центрове, както и от специализирания контролен орган в съответната страна, който за България е Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация".


На интернет страницата на функциониращия към Комисията за защита на потребителите Европейски потребителски център има калкулатор за полети, чрез който може да се провери имаме ли право на обезщетение и да пресметнем точния му размер в конкретната ситуация.

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3854 Неутрално

    Поне в България, пътника е потърпевш почти винаги. За съжаление.

  2. 2 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    Ако пътника си знае правата няма да е потърпевш.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  3. 3 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1718 Неутрално

    Не вярвам простолюдието да знае правата си, че и да ги защитава. Когато някой е невеж, не очаквай от него да може да чете и да се информира.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3314 Неутрално

    В БДЖ обаче, нямате никаква права. Със сигурност...! ;)

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1919 Неутрално

    До коментар [#3] от "LiberalToTheBones":

    За това фирмите за пътнически транспорт си правят всякакви извращения с пътниците. Определено правилата, които налага Европа и трябва да приемем са в разрез с балканския ни манталитет, но те са създадени за да има ред.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  6. 6 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4717 Неутрално

    На мен са ми плащали обезщетение за закъснял полет и Еър Франс, и Луфтханза, а дори и Еър Сърбия! А Ал Италия са ми плащали за повреден багаж!

  7. 7 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 1871 Неутрално

    Ако седим до пищящо детенце какви права имаме?

  8. 8 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2281 Весело

    Хубаво нещо са тези права и за тях трябва да бъдете информирани от авиокомпанията също, не да се правят на ударени с надеждата, че не ги знаете.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11024 Весело

    Добри съвети :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5003 Весело

    До коментар [#6] от "vassilun":

    Голям си бил късметлия, попадаш често на "проблемни" полети

  11. 11 Профил на guadeloupe.11
    guadeloupe.11
    Рейтинг: 2156 Неутрално

    До коментар [#2] от "Халдип Исйолов":

    Аз си знам правата.
    Заради проблем със самолета на Bulgaria air изпуснахме връзката си и пристигнахме с 24 ч закъснение. Тази история се случи преди 20 месеца.
    Подадохме неколкократно по каналния ред молба за дължимото ни обезщетение. Отговорът на компанията е един - пълно мълчание.
    Наехме адвокат и заведохме дело.
    Обезщетението е второстепенно. Държа на правата си и искам нормално и справедливо отношение.
    До този момент резултатът е нулев.

  12. 12 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3859 Неутрално

    За авиокомпаниите разбрахме, но какво да кажем за летищата? Куфарите се повреждат не толкова от престоя в багажното отделение на самолетите, колкото по времето от чекирането им в летището до подреждането им в самолета, и обратно.
    Да не говорим за неистовия любопитство на някои товарачи да видят какво има в куфара!

  13. 13 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 509 Неутрално

    Ами да се пътува с Булгариа еър си е риск! Рурцуте ми платиха 600 рвро + хотел, когато самолетът беше пълен и престоях 1 ден в Истанбул Заради закъснение поради мъгла са ме хранили катарците и етихадците





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK