Какви реформи в образованието бих предприел аз, студентът

Какви реформи в образованието бих предприел аз, студентът

© Юлия Лазарова



Публикуваме писмото с предложения за реформи от читател на "Дневник":


Като млад и амбициозен младеж, който е завършил средното си образование съвсем наскоро и който имаше възможността да учи в едно от най-елитните бординг училища във Великобритания (Whitgift School, Лондон) на пълна стипендия за една академична година, смятам, че образователната система в България в момента е всичко друго, но не и образователна. Всеки един етап (основно, средно, висше образование) е пълна пародия, отличаваща се с ниско ниво на възпитание на учениците; липса на каквито и да било  наказания и санкции за тяхното вулгарно и неприемливо поведение; срамно ниски учителски заплати; никакво желание за работа както от ученици, така и от учители; делегирани бюджети, които превърнаха всеки един ученик или студент в ходеща банкнота; матури, от които няма никакъв смисъл, след като масово се преписва и подсказва; купуване на изпити и дипломи. Всичко това с една цел: Нейно височество добрата оценка или така желаната диплома.


Повечето ученици и студенти у нас имат тотално изкривено мнение по отношение на учебния процес: предпочитат да зубрят, вместо да разберат даден урок; учат за оценка, а не за самоусъвършенстване; спят по време на часове или лекции, а след това карат родителите си да плащат луди пари за частни уроци. От другата страна са преподавателите: скучно и едностранно преподаване и липса на желание за работа, с малки изключения; постоянно понижаващи се критерии; никакви права и стимули за развитие.




На върха на пирамидата са управляващите, независимо от коя партия, които гледат, но не виждат (или просто не искат да видят) скоростния упадък на образованието в България, които смятат някакви смешни статистики за по-важни от качеството на обучението, които гледат да отбият номера, докато им изтече мандатчето. В момента съм студент в Американски университет в България и смея да твърдя, че получавам наистина качествено висше образование. От нещата, които чувам от приятели, следващи или следвали в български ВУЗ-ове в София, Пловдив и други големи градове, мога само да направя заключението, че образованието в България е гранясало отдавна.


 Какви реформи бих предприел аз?


- Повечето изпити да изискват писане на добре аргументиран текст, а използването на тестове да се сведе до минимум. Тестовете стоят в основата на затвърждаването на зубраческия подход към учебния материал. Дори по-лошо – тестовите задачи не могат да бъдат критерий за наученото от учениците, защото те не произвеждат собствени разсъждения в писмена форма, а просто заграждат буквичката на отговора, който смятат за верен.


Ако игнорираме за миг негативните и необратими последици от доминацията на тестовата форма на изпитване по време на самото обучение, то пак сме принудени да поемем горчилката, защото с очите си виждаме как хора, които нямат знанията за среден три, изкарват матурите с оценки добър или много добър. Ключът към "успеха" на тези ученици се крие в масовото преписване, което при тестовите задачи е в пъти по-лесно, и "игра на тото" или "риск печели – риск губи". В крайна сметка обаче истинските губещи са всички тези млади българи, които са положили огромни усилия и похвална доза старание, за да постигнат отлични резултати – техните усилия не им помагат да изпъкнат, защото начинът на провеждане на повечето изпити дава шанс на незнаещите и нетрудещите се да постигнат почти същите резултати благодарение на късмет и колективна работа.


- Достатъчно на брой курсови работи и проекти в единадесети и дванадесети клас, за да могат учениците да бъдат пълноценно подготвени за обучението си в университет. Докога мнозинството от университети в България ще приемат студенти, които не могат да изразят мислите си на правилен български език, с правилната подредба и логическа последователност, и които са неспособни да отсяват съществената информация от маловажната? Провеждането на проучвания на базата на разнообразни източници на академична информация, разрешаването на казуси и проблемни ситуации и граматично, езиково и смислово правилното излагане на лична позиция са все умения, които са необходими за успешна реализация във всяка една професионална сфера.


- Интензивно изучаване на поне два западни езика – не само на хартия, а наистина (нека само за минутка да си представим какви възможности се откриват пред един млад човек, когато владее два чужди езика още преди да следва). Има обаче едно изключително значимо, но много често пренебрегвано условие, без което изучаването на чужд език би било абсолютна загуба на време – говоря за перфектното владеене на нормите и правилата в българския език и богат речников запас.


- Интензивно и реално обучение за използване на непрестанно еволюиращите информационни технологии.


- Незабавно модернизиране на спортната база в училища и университети.


- Повече свобода за преподавателите за начина на преподаване, изискванията и оценяването – от моя едногодишен престой във Великобритания разбрах, че от преподавателите трябва да се изискват само и единствено резултати по отношение на уменията и знанията на учениците и студентите. Как да помогне на учещите се да придобият и усъвършенстват тези знания и умения - всеки преподавател трябва да има правото сам да решава и да носи отговорност за ефективността на своите методи. Ако това не стане, у нас ще наблюдаваме все по-интензивното и целенасочено трансформиране на българския учител от педагог и ментор в учител робот, извършващ ежедневните си задължения спрямо командите на ръководителите! След това обаче да не се чудим, че образованието у нас бълва ученици и студенти роботи, за които мисленето, изобретателността и амбицията са чужди понятия – учители роботи неизменно подготвят ученици роботи!


- Интерактивно и двустранно, а не приспивно и едностранно обучение, каквато е ситуацията в настоящето. Не знам защо, но ръководните органи в българското образование са стигнали до убеждението, че предучилищното, училищното и висшето образование трябва непременно да бъдат скучни и монотонни. Докога ще се изисква от преподавателите да бълват темите си по време на един учебен час, без да има някаква дискусия или дебатиране с учениците, а на следващия ден учениците ще трябва да "изпяват" зазубрения урок? Докога зубренето наизуст, без каквото и да било усилие да се възприеме учебния материал, ще бъде приоритет? Докога образователната ни система няма да осигурява възможности за българските ученици и студенти да изразяват своите идеи и виждания, да участват в дискусии, да достигат до решенията на проблеми или заключения на базата на търсенето чрез логически и задълбочени разсъждения?


- Премахване на делегираните бюджети, защото чрез тях количеството стана много по-предпочитано от качеството; в момента най-много държавни субсидии получават училищата и университетите, които приемат най-голям брой ученици, без да се оценяват качеството на материалната база, опитът и квалификацията на преподавателския колектив и реалните познания и умения на учениците или студентите.


- Увеличение на учителските заплати както следва: минимална стартова заплата от 1000 лв., която във времето да може да достигне до 2000 лв. в зависимост от опита, квалификацията и успехите на даден преподавател. Нима учителите не са едни от най-важните хора за духовното и културното развитие на една нация, а оттам и на материален просперитет. Ужасяващо срамно е за един младеж, току-що завършил педагогика в даден университет, да навлиза професионално в попрището си със стартова заплата от 450-470 лева – заплата, която печелят хиляди неквалифицирани кадри.


- Повече прерогативи за преподавателите и по-малко за учениците, защото към момента учениците на много места направо се гаврят със своите преподаватели, които от своя страна нямат почти никакви права и не могат да защитят честта и достойнството си. Наскоро прочетох, че до 2015 г. 6000 преподаватели в България ще се пенсионират. Кой ще ги замести, след като учителската професия в България е всичко друго, но не и уважавана?


- Специалностите във висшето образование трябва да съответстват на демографския, икономическия и политическия климат в страната, а не да зависят от квалификацията на даден преподавател. В момента много ВУЗ-ове подготвят хиляди кадри в области, които в България почти не съществуват, и резултатът е ясен – постоянно растяща безработица сред младите или заемане на длъжности, които изискват само основно или средно образование. Защо в България има хиляди студенти,  завършващи право всяка година, а съдебната ни система е сред най-тромавите и корумпирани в Европейския съюз? Защо имаме толкова много икономисти, а икономиката ни буксува и средностатистическият българин продължава да живее бедно?

Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1430 Неутрално

    Всеки български студент завършил в западен университет да полага доброволно поне 5 години труд като преподавател в България

  2. 2 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1334 Разстроено

    Една част от завършващите средно образование са добре подготвени и перспективни, но за съжаление те отиват да учат в чужбина. Какво остава у нас? Една малка част от добрите отиват да учат атрактивни специалности в престижни ВУЗ-ове у нас. По-голямата сива маса записва "висшо" без ясна мотивация и перспектива - само заради едната диплома. Как учат те? Трагично - за едната тройка! Кой е виновен за това? Най-вече държавата, защото тя няма визия за висшето образование и необходимостта от кадри с определена подготовка. Спомнете си гаврата на т.н. "Фонд научни изследвания" - как и на кого се раздаваха едни пари! Днес МОН отпуска на ВУЗ-овете квоти за прием. За да изпълнят държавната поръчка, ВУЗ-овете приемат куцо, кьораво и сакато и гледат то да се дипломира, за да си получи субсидията от държавата. На всичко отгоре, лекциите не са задължителни, хорариумът на учебните часове непрекъснато се намалява, за сметка на т.н. "самоподготовка" на студентите. Всички знаем, че такава всъщност няма, но е неоходима на преподавателите за да си изпълнят нормативната заетост и получат заплатите си. Трябва ясно да кажем - кой кого лъже?

  3. 3 Профил на Euronymous
    Euronymous
    Рейтинг: 925 Неутрално

    Трябва да се копира една работеща система от дрига европейска държава. Въпреки, че аз съм учил по старата - соц комунистическа и научавахме много повече!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    From the depths of Norway , take out your crop pain and feel the true evil !
  4. 4 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3765 Неутрално

    Дискусията за образователната реформа не бива да се води на ниво "свяжи и пйекяне идйеки". Дори в настоящите препоръки, които вземат като еталон доста реномирано училище, се виждат някои противоречиви моменти. Отказ от тестове, при положение че ги въведоха по-широко преди има-няма 4-5 години. Дотогава преобладаваше точно развиването на теми и тегленето на 2 въпроса от конспекта, по които да "пишеш какво знаеш". За външното оценяване (матура) вече квесторите са на разменен принцип, така че и да се е стигнало до някакво единично нарушение с подсказване, няма как да ти промени резултата с повече от половин единица. За нарушение "преписване" пък няма какво да говорим изобщо. В Западна Европа можеш да си носиш в общия случай каквито искаш учебници на изпита, само лаптопи и смартфони са забранени.

    Но самият аз не се наемам да казвам, кое е правилно и кое - не. По-добре е да се създадат условия за конкуренция на различни образователни методи и да се измерват резултатите им от външно оценяване. Затова съм изцяло против изцяло държавно образование с централно спуснати учебни планове. Ваучер за образование трябва да получава всяко дете, а да го осребрява където пожелае - в частно или държавно школо. Но не вземе ли матурата - училището да връща парите.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  5. 5 Профил на sir_matt
    sir_matt
    Рейтинг: 478 Неутрално

    Идеите са добри и по младежки оптимистични, но едва ли някога ще станат реалност. Най-важния фактор за тяхното осъществяване отдавна го няма: национално отговорни политици с визия "България през 2050". Визията "Моето богатство през 2050 (и какво ще оставя на тъпите синковци)" отдавна е единствения приоритет на шайките престъпници, които се изреждат да ни управляват вече 70 години.

    "Me and Jimmy... we're men of grass, and boots, and beauty. "
  6. 6 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 868 Неутрално

    от моя едногодишен престой във Великобритания разбрах
    =======================================
    Един чукча се върнал в Чукотка след една година в Москва и веднага започнал - какво е това тук, мизерия, трагедия. Да видите в Москва - улиците им улици, магазините им магазини, жените им жени. А не нашата пародия тук. Един възрастен чукча се ядосал и ударил шамар на "московчанина". Той се почесал и казал - това шамар ли е ? Да видите в Москва какви шамари ядох.

  7. 7 Профил на Райт (цензуриран)
    Райт (цензуриран)
    Рейтинг: 409 Любопитно

    Хубаво е да има мнения по темата.
    За мен отправната точка трябва да е пазара на труда.

  8. 8 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 2070 Неутрално

    Обучението е много важно и който има желание, въпреки системата, го постига. Останалите просто ходят на училище.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  9. 9 Профил на roooster
    roooster
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Малко да охладим патоса на автора:
    1. С изключение на елитните школа в големите градове, качествени преподаватели просто няма и не се предвижда скоро да има. Просто няма желаещи.
    2. За пари е смешно да се говори, и като обезпечение на учебния процес, и като заплати на учители.
    3. За социален статус и престиж, също. При толкова ученици без домашно възпитание и контрол, учителите са безсилни.
    4. За модерни методики на обучение - вж. т.1- няма кой да ги прилага. Впрочем, тестовата система е отлична и най слабо податлива на корупция, но МНОГО ТРУДНО СЕ ПРАВЯТ ДОБРИ ТЕСТОВЕ. Необходими са добри учебници.
    5. Качествените учебници, дори и да бъдат написани трудно пробиват в конкуренция с посредствени, но на "свои".
    6. Последно, но не по важност - на всички нива на образованието цари КОРУПЦИЯ, която промовира силните на деня и поколението им. Няма политик и едър бизнесмен без дипломи и титли, а дечицата - само в елитни училища.

  10. 10 Профил на power_decided
    power_decided
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Реформи в образователната система не може да има докато не се промени преподавателския състав и учебните планове. Българските учители и университетски преподаватели са едни от най - неграмотните, неспособни на света. Окрупняването на учебните заведения, за да се намалят разходите и с оглед на демографската катастрофа е повече от належащо. Нека средните училища да нямат паралелка пот 25 деца и поне по 5 паралелки за всеки клас. Да ги разделят на профили, хуманитарни, природни науки, точни науки, езикови, спорт и изкуства. За влизане или преминаване от една паралелка респективно един учебен план към друг да се полага изпит. Другата категория средни училища трябва да са техникуми. Учебната година да се счита за приключила само след полагане на тестове по профилираните предмети, български език, чиито резултати да се включат при формиране на годишната оценка. За всички останали предмети общ изходящ тест с решение взет/не взет и при условие, че минимумът е 50 %.

  11. 11 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 897 Разстроено

    [quote#3:"Count Grishnackh"]Трябва да се копира една работеща система от дрига европейска държава. Въпреки, че аз съм учил по старата - соц комунистическа и научавахме много повече![/quote]
    Сляпото копиране обикновено е карикатура!?
    Имахме добра система, която вместо да се развие се разби!?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  12. 12 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3765 Неутрално

    До коментар [#9] от "roooster":

    Малко коментари от мен по твоите констатации

    [quote#9:"roooster"]С изключение на елитните школа в големите градове, качествени преподаватели просто няма [/quote]

    Тук проблемът е, че критериите към образованието са силно занижени. Понеже въпросът силно ме вълува, съм пускал на няколко пъти съдържанието на немски учебник по математика за техния 12. клас. Разликата в материала е много тежко в наш ущърб. Когато свалиш така нивото, после не ти и трябват особено подготвени кадри. А когато не трябват, не се и произвеждат. Решението е за външното оценяване да започнат да се ползват за база немски, холандски или все едно какви матури. Оттам нататък първо ще е голям вой, че само двойки, няма преподаватели за такова сложно нещо и т.н., но след 5 години нещата ще си дойдат на мястото. По-добре така, отколкото да се самозадоволяваме с измислени оценки, които важат само у нас. Подобно на футболните ни отбори, които са се провъзгласили за "столичните граднове", "пловдивските грандове", а навън ядат бой от селски отбори още в 1. предквалификационен кръг.

    [quote#9:"roooster"] За пари е смешно да се говори, и като обезпечение на учебния процес, и като заплати на учители[/quote]

    Много пари без ефективност не дават нищо. Типичен пример е кухият 12. клас, въведен с цел запазване на даскалски щатове по време на демографската криза, който се бойкотира масово от учениците.

    [quote#9:"roooster"]При толкова ученици без домашно възпитание и контрол, учителите са безсилни. [/quote]

    Невъзпитани и безпризорни ученици има навсякъде, но една немска система ги пренасочва деликатно към занаятчийско обучение още в 8. клас, с което почват да чуракуват 3 дена в седмицата за занаят и 2 дена посещават училищни занятия. Така на 18 вече имат работа, което не е нещо лошо, защото докато един висшист избута до магистър, същият има вече 10 години осигурителен стаж и крупна сума по пенсионната партида. Просто трябва ефективност и всеки да си знае мястото.

    За другите работи - няма смисъл на централно ниво да се умува кое било най-доброто. Това е все едно да затворим всички магазини за хранителни стоки, да отворим държавни такива и да извикаме Иван Звездев, понеже го приемаме за най-способния кулинар, да определи от утре какви продукти да се продават и как да си ги готвим. И да твърдим, че сме намерили най-доброто, така че прищевки не приемаме...

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  13. 13 Профил на ambra
    ambra
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Браво на момчето! Наистина болезнени, но правилни наблюдения.

  14. 14 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 775 Неутрално

    От една страна учителските заплати са най-ниските в бюджетната сфера и са абсолютен срам за нивото на обществото.

    От друга страна, ако станат прекалено високи има опасност куцо, кьораво и сакато да търси връзки за да стане учител.

  15. 15 Профил на stefania1973
    stefania1973
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До Бодрум,

    дай да ги хвърляме в Белене тия гадове дето учат в пустата чужбина! Не ги е срам, да стоят и да гният в България, поне за всички гроздето ще е кисело.

    Слабостта на написаното идва от липсата на оценка за това колко време и работа ще трябва за да се оправи системата, която беше обект на експерименти от всякакви идиоти, учили и в България и в чужбина. Ето един линк, чийто автор може би е от онези хора, които могат да направят нещо. http://nextdoor.bg/destinationbg.pdf

  16. 16 Профил на Либерал
    Либерал
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Добри и лоши идеи. Някои са неизпълними, други са вредни; някои пожелателни. Не става така на магия да се реформира цялата система на образованието.

  17. 17 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 965 Неутрално

    проблемът не е в идеите на младежа, а наивноста му, че тези промени могат да се случат в държавните ни университте спуснати отгоре. задавали ли сте си въпроса защо в Американския университет в който учи тези практики отдавна са въведени? не е защото някакви чиновници в някое министерство са ги наложили със закон.

    Истината ни прави свободни.
  18. 18 Профил на Мария
    Мария
    Рейтинг: 1530 Неутрално

    Първите шест точки от идеите за реформа на автора копират, в общи линии, опита от езиковите гимназии у нас до деветдесетте години.

  19. 19 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    Учудващо как съм я изпуснал тази статия? Като човек вадил дълги години хляба си като университетски преподавател а преди това като инженер в производството смея да твърдя, че познавам добре проблема и от двете му страни.

    Мога да кажа само 2 неща: Първо, браво на момчето! Толкова ясно и обективно излагане на проблемите не бях виждал досега. И второ, съгласен съм с предложенията му на 100%. Честна дума, ако зависеше от мен бих го направил министър на образованието и не ме интересуват годините му.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  20. 20 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2571 Неутрално

    И ще допълня с 2 предложения от мен: Първото е приема да се намали 5 пъти. Абсурдно е броят на местата в университетите да надвишава броят на абитурентите, трябва да има отсяване за да ние влиза куцо и сакато. И второто е броят на университетите да се намали поне двойно. Не чрез обединявания и подобни премествания от единият джоб в другият, директно закриване. Като база да се вземат старите вузове, да се направи анализ новите какви специалности преподават, има ли нужда от тях или са обикновено премятане на папки и да се закриват. Съответно и да се преструктурира държавният прием в зависимост от нуждите на икономиката. След като държавата плаща тя има правото да определя какво да се произвежда.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK