Читателски дневник: Българският език не е само граматика

Читателски дневник: Българският език не е само граматика

© Цветелина Белутова



Сесилия Теллалова, филолог, изпрати на "Дневник" коментар на публикацията на Марта Радева "За да се състои наистина диалогът, или защо от учебната програма отпадат "Хамлет" и "Тютюн". Публикуваме писмото й с незначителни съкращения.


Уважаема редакция,


Чудесно е, че публикувате такива материали. Проблемите на образованието наистина трябва да бъдат припомняни постоянно. Причините са известни на всички, които имат отношение към тази област. Но, да се върнем към темата.




Първо: Г-жа Радева се е изразила изключително деликатно относно недомислицата на допитването до преподавателите по Български език и литература. Това допитване цели единствено да придаде "демократичност" на решение, което ще бъде взето от група университетски филолози. Учителите в тази група са за цвят и мирис. Допитването е застраховка и обосновка на козметични промени в най-важната област на образованието в Република България.


Второ: Вероятно не е необходимо да обосновавам мнението, че Българският език е прироритетна област за българското образование. Умишлено изписвам Български език с главна буква. Този език е уникален, не съществуват български езици. В България, на Български език се изучават всички учебни дисциплини (Профилираните (езикови) гимназии са нещо различно).


Трето: Що за консервативна инерция е Българският език да се приравнява с граматика, правопис, правоговор и пунктуация? Граматиката може да дава познания за структурата на езика и да помага при изучаването на чужди езици, но тя не спомага по никакъв начин за креативното мислене. Безумие е още от пети клас учениците да се занимават с академичен синтаксис и да чертаят схеми на сложни съчинени, сложни съставни и сложни смесени изречения. Българският език е това, с което живеем и се развиваме – вкъщи, в училище, на улицата, в компанията. Правоговорът, правописът и пунктуацията са притежание на образования човек. По-малко образованият обаче също използва всекидневно Български език. Той общува – включително с по-високо образования, когато това му се наложи.


Четвърто: След завършването на определен етап от училищното образование на българина, циганина, турчина и пр. гражданин на РБългария му се налага да общува с работодател и с определени държавни институции. Може ли да го направи устно и писмено? Какъв ще бъде резултатът за гражданина? Умишлено не засягам въпроса за изборите, тъй като не това е целта на коментара. Това обаче е цел на тези, които биват назначавани да управляват образованието. Въпросът е: граматиката или литературата (художествената) определят този тип общуване?


Пето: Няма данни (вероятно е невъзможно и да се получат такива) колко от 60 000 първокласници за тази учебна година са циганчета (ромчета, ако искате политическа коректност). За тях Българският език етнически и културно е чужд език. Какво правим с тези деца? Учим ги какво е причастие и какво е отглаголно съществително? Къде се пише запетая и къде – въпросителен знак?


Шесто: Пак за литературата: Има една великолепна повест на Вазов за абсурдите в образоваността, мисленето и способността за общуване на Българина – "Чичовци". Любима моя повест от Български класик. Абсолютно неподходяща за обучение на подрастващите.


Има един непрофесионален писател с изключително фина душевност, личностна и гражданска честност, изострена наблюдателност и любознателност за света и хората. Нарича се Алеко Константинов. Ако говорим за нравственост – еталон за Българин. Дали го разбират днешните ученици? Какво, кога и как им се поднася?


И пак за литературата: Идеологически конструкт от Средновековие, Възраждане и комунизъм. Утилитарност. Това съм учил/а, това зная, с това си изкарвам хляба (при това – отлично). Какво от това, че Ахил и Хамлет, че Хаджи Смион и три синджира роби не интересуват съвременното поколение, аз ги уча на нравственост и естетически критерии!


Седмо: Не може да няма изход от безизходицата. Предлага я проф. Вълчев от СУ. Българският език трябва да бъде отделен предмет, в часовете на който учениците да овладяват изкуството на общуването и отстояването на позиция. Българският език не е граматика. Българският език е животът на тези, които (може би) ще опазят България от изчезване.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на nogica
    nogica
    Рейтинг: 458 Неутрално
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1318 Неутрално

    разбирам ,че трябва да се отдели БЪлгарския език от литературата?!?!?!? Литературата изобщо ,а не само българската!

  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2123 Неутрално

    "Българският език трябва да бъде отделен предмет, в часовете на който учениците да овладяват изкуството на общуването и отстояването на позиция" - така трябва, НО е и ГРАМАТИКА - правилата са еднакви за всички.

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3160 Неутрално

    Бългърският език требва да бъде отделен предмет, => в часовете на който у4ениците да увладяват, "? искуството на общувънито и отстуяването на позиций. Български език не граматика. Българският език е животът на тези!!! който (може би) ще опазят България от из4езване.

    Ръзбирами ли съ? #ръзбирамисъбе

  6. 6 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1438 Неутрално

    Интересно четиво: образователните цели в учебния план по "езикови изкуства" за осми клас за англоезични ученици: http://www.darke.k12.oh.us/curriculum/la/8th%20grade%20learning%20targets.pdf

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  7. 7 Профил на Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Цъкльо ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДИЗАЙН.
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Признавам си че в училище най неприятни ми бяха часовете със занимания по граматика.
    Така и нищо не помня - знам само основни правила а всичко останало оттече в кошчето за мисловни отпадъци.Съгласен съм , че трябва да има отделни часове само по български език и те да помагат на учениците да говорят и пишат правилно, повече от важно е младите в България да се научат да говорят и пишат на Български, но не и със строго академичните начини на нашето училище. В българските училище децата ни се учат по програми, взети сякаш от някой университет, биват затормозявани със излишни знания и научавани не да мислят а да наизустяват.
    Именно това е проблема на българското училище - опитва се да вкара всички в един калъп а не създава личности, които да мислят самостоятелно.

    АМАН ОТ НЕКАДЪРНИ ОБНОВЛЕНИЯ
  8. 8 Профил на zapadnqka
    zapadnqka
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Какво означава на български "вертолейшън"?

    And Freedom for all
  9. 9 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Чудесна статия с много точно изведено заглавие.

    Истината няма пресечна точка с популизма на БСП
  10. 10 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Едно време имахме някакви часове по "Развитие на речта". Не беше граматика, не беше и литература. Доколкото разбирам посланието на авторката, децата не се научават добре да се изразяват, да общуват езиково и да излагат организирано мисли и друго съдържание. Поне това е моят прочит на статията и съм съгласна с нея.

    Доброто овладяване на граматиката е много важно, но някак наистина трябва да се набляга на уменията за изложение и езиковото богатство. Граматическите правила могат да се научат на по-късен етап, за разлика от първите неща. Но това не се дооценява в програмите. Наблюдавам го още от етап "предучилищна подготовка".

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  11. 11 Профил на Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Гьонсурати на Едноличния Ръководител Борисов
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Много добра позиция на авторката. Наистина е добра идея, Българският и Литературата да се обособят като отделни учебни предмети. Това ще бъде само от ползва и за двата предмета. Граматиката е важна част от родния език, но не е от значение само тя. Заради опазването на Българския трябва да се вземе решение от всички по въпроса, няма начин, да няма изход от ситуацията.

    "В сърцето на тирана,аз отворих такава люта рана, която никога няма да заздравее." Георги Бенковски
  12. 12 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    [quote#0:"проф. Вълчев"]Българският език трябва да бъде отделен предмет, в часовете на който учениците да овладяват изкуството на общуването и отстояването на позиция. Българският език не е граматика. [/quote]
    Това изречение изразява смисълът на статията, която трябва да бъде погледната много сериозно от специалистите в Министерството на просветата.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4615 Неутрално

    [quote#11:"Велислав"]Българският и Литературата да се обособят като отделни учебни предмети.[/quote]

    [quote#10:"doneva_a"]Доколкото разбирам посланието на авторката, децата не се научават добре да се изразяват, да общуват езиково и да излагат организирано мисли и друго съдържание. [/quote]

    Цитирам тези мнения, защото някак се допълват. Може би наистина "Българският и Литературата" трябва да са отделни предмети, но все пак те трябва да са взаимно свързани, защото за да имаш силата в езика, за да можеш "добре да се изразяваш", трябва да синизградиш базата за това богария речников запас, а той се изгражда най-вече на базата на прочетената литература.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    "Българският език трябва да бъде отделен предмет, в часовете на който учениците да овладяват изкуството на общуването и отстояването на позиция. Българският език не е граматика. Българският език е животът на тези, които (може би) ще опазят България от изчезване."

    Няма шики-мики.
  15. 15 Профил на marquis
    marquis
    Рейтинг: 627 Неутрално

    „Който владее миналото, той владее и бъдещето. Който владее настоящето, владее миналото.“
    Владетел на настоящето се става, когато си едноок в царството на слепите.

    "Vernunft wird unsinn, wohltat plage."
  16. 16 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 952 Неутрално

    Браво.
    Скромното ми мнение е,че 90% от екипа на Дневник трябва да ходят на вечерен курс по български език и компютърна грамотност.Да ги научат как се използват епитети и изразни средства и как се проверява за грешки в текстообработваща програма.

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  17. 17 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 684 Неутрално

    " Няма данни (вероятно е невъзможно и да се получат такива) колко от 60 000 първокласници за тази учебна година са циганчета (ромчета, ако искате политическа коректност). За тях Българският език етнически и културно е чужд език. Какво правим с тези деца? Учим ги какво е причастие и какво е отглаголно съществително? Къде се пише запетая и къде – въпросителен знак?"

    Сега тук има нещо с което дълбоко не мога да се съглася. А и основният проблем който създават тези общности е точно този. Държавата ни някак си все не може да изпълнява закона спрямо тях, както при българите, не може да ги накара да плащат ток, вода сметки, не може да ги спре да пердашат докторите, а сега трябва да се приравнява образованието според техните нужди и възможности. Децата от първи клас започват да изучават езици, а в основата на всеки език е граматиката, българският език не прави изключение. Ако искаме децата ни да са наистина грамотни трябва да се положи усилие за това. И е време държавата ни да разбере че не нас трябва да ни свалят при горепосочените общности, а трябва да създаде програми с които да ги накара ако искат да са част от това общество да положат усилие. Този начин на мислене вече дава резултати - училището ни все повече и повече произвежда неграмотни българи.

  18. 18 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2028 Неутрално

    Няма да се уморя да поставям въпроса и за писането на български език с 26 ЛАТИНСКИ символа - трябва да се въведе час по-скоро ЕДИНЕН стандарт, използваем (с еднозначни "Й", "Ь" и "Ъ", обратим и с ясни алгоритми. Не може на машини които нямат кирилица всеки да си пише на своя латиница (SMS) и да се чудим как да си сричаме йероглифите. Идиотицата (перфектна за чужденци) на министър Ники е неприложима за българи, а "методицата" не беше приета от младите. Няма вариант от който всички да са доволни. Чатерица2 (разширена) е сравнително добър вариант. Това е тема на отделен разговор, който трябва да се проведе и да се реши.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  19. 19 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2028 Неутрално

    [quote#12:"Храбър"]Това изречение изразява смисълът на статията, която трябва да бъде погледната много сериозно от специалистите в Министерството на просветата.[/quote]+++ Дори в интелигентния форум на "Дневник" е често срещано явление да не се схваща смисълът на написан текст 0 да се откача само от споменаване на някоя дума, без да се отчита контекста на употреба. Отстояване на позиция често се свежда до крясъци на лозунги ... без никаква аргументация (като футболна агитка)

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  20. 20 Профил на doneva_a
    doneva_a
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#17:"baxter"]Децата от първи клас започват да изучават езици, а в основата на всеки език е граматиката, българският език не прави изключение.[/quote]

    Това е спорно. Зависи какво се разбира под граматика. Ако се разбира формалните строги граматически правила, които да се набиват в главите на децата - това е погрешен подход. Усвояването на правилна граматика идва с развитието на речта - учене наизуст на стихчета и песни, приказки, преразказване, съчинения по картинки и пр. Когато в един клас има повече ромчета, трябва да се отчита и това - моите деца правят постоянно граматически грешки, както и всички други. Едни циганета обаче сигурно правят повече – защото наистина домашната им среда не е само с български език, в което няма нищо лошо. Аналогът ви с плащането на сметки принципно е правилен, но когато става дума за обучение на деца, особено с мисъл за дългосрочно приобщаване, не е много приложим.

    Каква ми е идеята - усвояването на граматиката трябва да идва естествено, не като се преподават и набиват в главите на децата сухи правила от най-ранни училищни години, а когато децата постоянно се подлагат на правилна и богата употреба на езика. Това се набива и остава в главиците им. Трябва да се стимулират да усвояват богатство на езика, да трупат думи и да възпроизвеждат постоянно, с елементи на забава и игра.
    Много съм мислила по темата покрай сина ми. /Още повече, че и в градината, и в предучилищната е с много циганета и имам съвсем преки наблюдения и върху този въпрос/.
    Един парадокс - Наредбата, определяща държавните образователни изисквания /ДОИ/ за предучилищната подготовка и възпитание, е написана много добре. Чудесно са представени ДОИ в частта „български език” – какво следва да усвоят децата. Обаче масово тази наредба не се отчита, дори директорки на училища не знаят за нея, а реално учителите в предучилищна си правят каквото си искат с децата и прилагат пълен произвол. В предучилищната група на сина ни /пет- и шестгодишни хлапета/ в училището правеха диктовки /?!/, даваха им километрични домашни, караха ги да пишат думи като „сапьор”, „рекордьор” – за да усвоят правилото за употреба на „ьо” и „йо”, а не учеха стихотворения, не преразказваха, не можеха 3 изречения в свързана реч да построят и дори не можеха да сричат, да не говорим да четат.
    Та всичко това е симптом на големия проблем – на всички нива в образователната система се подценява овладяването на езика като богатство и умения за изразяване и изложение, съобразено със съответната възраст и развитие на детето, а се подхожда със самоцел и формализъм.

    "Цар Самоил во Скопје за 1,5 милиони евра, а во Софија за 50 000 евра и свети!"
  21. 21 Профил на kefcho
    kefcho
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Когато децата се научат и привикнат да четат хубава, съвременна, грамотно написана художествена литература, както и да пишат съчинения, за да мислят, те сами ще схванат къде се прилагат тези гадни правила и тази тъпа граматика. Когато си свикнал да четеш хубави книги, ти се повръща от неграмотните писаници по вестници, форуми и коментари. Същото каза и лекарката, когато на племенника ми, който е левичар, се притеснявахме, че пише с лявата ръка и леко грозно - нека си пише грозно, научете го да чете правилно и бързо и с мерак, иначе ще си срича цял живот!

  22. 22 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1610 Неутрално

    Често чета и слушам как децата ТРЯБВА да изучават някаква нова дисциплина (вероучение примерно), как днешния един предмет - трябва да се раздели на поне три дисциплини, какъв недостиг от знания има в днешните програми...
    Но въпросът е друг. Въпросът е каква е ЦЕЛТА на образованието.
    Сега децата са претоварени в учебната година, но имат гигантски ваканции...
    Сега учениците, които имат някакви възможности и амбиции се налага паралелно да изучават всички дисциплини, с паралелно изградена учебна мрежа (в голямата си част тази паралелна мрежа е абсолютно нелегална)

    Та ако няма идея за какво ни е училището като цяло, на колкото и части да отделим българския език - положението ще е същото.

  23. 23 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 804 Неутрално

    Не виждам проблем в това български език и литература да си е един предмет, стига да има добро разпределение на часовете. Художествената литература е най-висшата проява на един език, в този смисъл те са неразривно свързани.
    Иначе съм съгласна с автора относно изучаването на граматиката на такова високо равнище още от първите класове, което открай-време е в тежест и на деца, и на учители и не води до почти никаква практическа полза. В часовете по български език граматиката трябва да върви ръка за ръка с развитието на речта и умението за общуване в различните му форми.

  24. 24 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3845 Неутрално

    Добре е, че се публикуват мнения на специалисти. Всички вече си даваме сметка, че образованието ни е за никъде, не само висшето, но и средното. Дори и с магистърски дипломи пишат неграмотно, а речта им наподобява на тая от реалити-шоутата. Ще дойде и времето, когато дипломите за средно няма да се признават в другите страни на ЕС, т.е. българите ще ги считат за илитерати. Изучаване но чужди езици у нас е трагично. Имал съм възможност да чуя английски на млади румънци и руснаци, той е на фантастично ниво. Започвам да мисля, че забатачването на образованието ни изобщо не е случайно, и със сигурност проблемът не е нито в програмата на Ран и Ът, нито в Сорос, а у нас.

  25. 25 Профил на richardnixon
    richardnixon
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Разбира се, че българският не е само граматика, макар без нея да е комичен. Изучаването на българския означава само едно - как да използваме едно богатство, оставено ни от предците, така, че да не ги срамим и себе си да кипазим

  26. 26 Профил на niamalosho8
    niamalosho8
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Абсолютно подкрепям статията! В момента децата се претоварват с ненужна граматика,която трябва да се изучава във висшите заведения.
    Хората,които са написали сегашните учебници преподават на студенти и са напълно далече от преподаването на малки деца.
    Текстовете са им безинтересни,пълни с архаизми и са в стил справочник.
    Налага се учителите да преработват всичко,за де се разбере от учениците.
    Децата трябва да се научат да мислят,да се изказват.Трябва да се научат на човешките ценности.Вместо това се мъчат да зазубрят неща,които не разбират,не запомнят,а и никога няма да им потрябват.И това само ги стресира.
    Крайно време е да се напишат учебници от преподаватели,които се занимават с малките деца,а академиците и професорите да си се занимават със студентите.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1139 Неутрално

    Явно някой е забравил, че преди години, имаше отделно часове по Български език и отделно такива по Литература! Напълно подкрепям авторката!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  29. 29 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4707 Разстроено

    Нека да кажа нещо което на пръв поглед не е много по темата.
    Моята прабаба беше родена през 1886 г и не можеше нито да чете нито да пише.Такива са били времената тогава просто момичетата не са ходили на училище, смятали са го за ненужно. Можеше да напише единствено името си с големи разкривени букви. Тя беше обаче изключително добър човек, никога не я чух да каже лоша дума на някого или за нещо.Кръгозора и бе тесен но душата и беше много голяма.Имаше една голяма книга с приказки и като се върнех от училище ми казваше" Чедо нали ще ми прочетеш нещо". Аз мрънках но сядах да и чета до като тя приготвяше нещо за обяд.
    Мисля си за нея, и си казвам че добрината, честността, човещината не се учат в училище може би, а това е което нямаме днес!

    klimentm
  30. 30 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2194 Неутрално

    "Има един непрофесионален писател с изключително фина душевност, личностна и гражданска честност, изострена наблюдателност и любознателност за света и хората. Нарича се Алеко Константинов. Ако говорим за нравственост – еталон за Българин. Дали го разбират днешните ученици?"

    Дано децата ни имат учители като Вас, г-жо Теллалова!
    Благодаря Ви, обнадеждихте ме!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  31. 31 Профил на ladinn
    ladinn
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Много българи погрешно смятат, че часове зубрене на сухи правила и диктовки ще доведат до грамотност. Часовете по граматика в сегашния им вид само биха отвратили повечето, ако не и всички ученици. Това, което ограмотява хората, е четенето. Колкото повече се чете, толкова по-грамотен ставаш. Като човек, който освен български говори и други езици, мога да потвърдя от първа ръка, че това е златното правило за овладяване на който и да било език, с изключение на тези, които нямат писмена традиция, но те са друга работа и са интересни основно на лингвисти и изследователи. Граматиката е важна, но за да ти покаже структурата на езика. Пълнежът се учи само с четене. Когато пред очите ти минават хиляди изречения, неусетно мозъкът трупа информация и нагледно вижда как се употребяват правилата на практика - дори не се замисляш за тях, запаметяваш неусетно разнообразни конструкции и изразни средства. Просто няма как диктовки и разбор на синтактични структури да те научат на нещо, след като имаш безкрайно ограничен набор знания. Това е все едно да накараш дете във втори клас да решава тригонометрични задачи, след като току-що се е научило да брои до 20.

  32. 32 Профил на kortess
    kortess
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Не съм съвсем съгласна с авторката. Българският език е и граматика, и то задължителна!!! Защото освен устно, младите хора трябва да умеят да се изразяват и писмено. А задължително условие за това е отличното познаване на граматиката.
    Що се отнася до развитието на речта и способността да се изразяват, младежите ТРЯБВА да четат книжки, също задължително!

  33. 33 Профил на lemonadejoe
    lemonadejoe
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Всъщност става дума за три различни неща - не за две:
    - едното е език - граматика, правопис, правоговор, лексика
    - второто е литература - българска и световна
    - третото е комуникация - как да се говори, как да се изслушва другата страна, как да се възразява без да се обижда
    ---четвъртото, което някой намесва не знам защо, са нравствени ценности, идеали и т.н., (които някой може би смята, че трябва да се преподават в час по български, защото са специфично български...)

  34. 34 Профил на ZanzibarHero
    ZanzibarHero
    Рейтинг: 233 Неутрално

    [quote#20:"doneva_a"]Зависи какво се разбира под граматика. Ако се разбира формалните строги граматически правила, които да се набиват в главите на децата - това е погрешен подход. [/quote]
    Не е погрешен, просто е единствения подход, когато говорим за "формална граматика". Другата граматика е "естествената" граматика, която е с много по-широка "основа" и по-"гъвкави" правила...
    Разбрах разликата, когато трябваше да уча чужд език: Формалната българска граматика може да помогне за началното усвояване на чужд език, но естествената българска граматика почти винаги пречи...

    Лично изстраданото ми мнение - Формалната българска граматика, трябва да се учи само и единствено паралелно с чужд език. Единствено тогава добива някакъв практичен смисъл...

  35. 35 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 233 Любопитно

    Браво за предложената статия, Дневник!
    Подкрепям авторката в няколко отношения:
    - самият проблем не се свежда до граматика срещу литература, а до факта, че българският език е свеждан до граматика и теми по литература; българският език е жив и той трябва да бъде развиван в училищата като такъв - не да се набляга децата да учат граматика и правопис задълбочено, бълвайки езиковедски и лингвистични термини и правила, а е нужно да се набляга на езика като средство на общуване и изразяване на мнение: нека децата до 7-8 клас не учат правила, а се упражняват да пишат и говорят, което да развие тяхната реч, която да ограмотяват писмено с правила в гимназията, СЛЕД като са се научили да изразяват, това което желаят да кажат ...
    - смятам и съм страшно "за'' идеята да има два отделни един от друг предмети български език и българска литература, тъй като има филолози и лингвисти, и наистина разликата е голяма, а всички знаем как нашите учители, с изключения, преподават "граматиката" отлично, но им куца литературата и обратно..
    /!/ въпреки, че всеки българин прави връзка между двете дисциплини, то разликата е огромна: докато литературата изисква анализиращо мислене, философско вглеждане в дадения етичен и обществен (или лично-авторов) проблем, то езикът се нуждае от обратното систематизирано, рационално вглеждане в употребата на езика, което е абсолютно академично с всички тези правила и т.н.

  36. 36 Профил на Станислав
    Станислав
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#32] от "kortess":

    Или бъркате граматика с правопис, който е нужен на младите, за да се изразяват писмено, или просто не се замисляте, че наблягайки на куп правила по двете езикови категории, у децата не биват развити качества за правилна комуникация и увеличаване на речниковия им запас... къде тогава остават всички онези правила, които са научили? Стават безполезни..

    За това е нужно първо да се научат да мислят и да говорят, а сетне и да пишат перфектно.

    /!/ Нямам предвид да не учат граматика и правопис в основното училище, а да не се задълбава с езиковедските дисциплини като морфология, синтаксис.. всички онези сложни съчинени подложни изречения и т.н. Това не е от помощ за никого, освен за учениците в езиковите гимназии .... Казвам го от личен опит!

  37. 37 Профил на kortess
    kortess
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#36] от "Станислав":
    Правописът е част от граматиката. И няма никаква пречка учениците да изучават граматиката на собствения си език и заедно с това да се учат да мислят. Не забравяйте, че на първо място семейството е длъжно да приучи отрочето си да говори и да мисли. Училището е на второ място.
    Съгласна съм, обаче, че сложността на материята изпреварва възрастта на децата.

  38. 38 Профил на fiona
    fiona
    Рейтинг: 418 Неутрално

    В учебната програма, още отрано, трябва да присъства предметът правоговор. И на достъпен език, без сложни и ненужни граматически дефиниции, да се обяснява на децата как да говорят правилно, на литературен български език.

    fff
  39. 39 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    Разпокъсаните ми спомени казват, че контролът върху езика е бил приоритет на много владетели - от френски крале до Хитлер и Сталин.

    Никола Йорданов
  40. 40 Профил на Андрей Неделчев
    Андрей Неделчев
    Рейтинг: 8 Весело

    Чудесна статия! Бих се радвал да чета по-често материали от въпросния автор.

  41. 41 Профил на matera
    matera
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#38] от "fiona":

    правилно,за да не се стига до онези недоразумения в родния ни парламент,където от мякане се стига до другата крайност, на прекалена употреба на замърсители на родния ни език като:"наратив", "екзактно","пунктуално" и мн.др.

  42. 42 Профил на sesiliatell
    sesiliatell
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Благодаря на всички форумци, които компетентно, аналитично и добронамерено развиват идеи от моя текст. Не мисля, че този текст е статия или програма за обучение. Това е една тревога за четивната грамотност и речевата подготовка на младите хора. Обнадеждаващо е, че и други споделят тази тревога.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK