Бъдещето на теснолинейката е под въпрос

Локомотив серия 77 на БДЖ от 1988 година, в движение до днес, на спирка Цепина по теснолинейката

© Ивайло Механджиев

Локомотив серия 77 на БДЖ от 1988 година, в движение до днес, на спирка Цепина по теснолинейката



Текстът е публикуван от читател на "Дневник" в рубриката "Новини от вас"


С настъпване на лятото и най-силния туристически сезон, от миналата седмица БДЖ започна редовно да отменя най-използвания влак по теснолинейката Септември-Добринище и да го обслужва с автобуси. Мнозина се отказват от пътуването, защото искат да се возят именно с влака. Местни и служители разказват, че не помнят такава ситуация


С какви локомотиви се обслужва линията?


Единствената у нас теснопътна жп линия от 2002 година насам – Септември-Добринище, се обслужва с дизелови локомотиви, произведени и доставени през 1965 и 1988 година. 54-годишните ветерани серия 75-000 са най-старите локомотиви на БДЖ в редовна експлоатация.




Тяхната поддръжка е ангажимент на държавния жп превозвач и се извършва в Локомотивно депо Септември. Местни и служители разказват, че работниците в депото сами произвеждат голяма част от частите, понеже нови се доставят рядко – в краен случай. Колкото по-голяма е възрастта на дадена техника обаче, толкова повече внимание иска тя, за да работи още и още.


Какво се случи в началото на лятото?


Още на втори юли – в разгара на туристическия сезон, в ранните часове на нощта от БДЖ обявиха, че влакът в 08:45 от Септември за Добринище е отменен и пътниците ще се извозват с нает от частна фирма автобус – все по-честа практика на държавния превозвач в цялата страна. Подаденият 50-местен автобус е крайно недостатъчен да побере всички около 100 желаещи да пътуват. Голяма част от тях са тотално разочаровани, защото са тръгнали да пътуват с БДЖ не заради прекрасните условия, а заради самата теснолинейка. Но уви! Други за взели велосипеда си под ръка и също приемат лошата новина с разочарование. Някои се отказват от пътуването.


Теснолинейката в Чепинското дефиле, начело с 54-годишен локомотив серия 75 от 1965 година

© Иван Вълков

Теснолинейката в Чепинското дефиле, начело с 54-годишен локомотив серия 75 от 1965 година


След няколко мъчителни часа в автобуса с неработещ климатик и неотваряеми прозорци, пленниците (пътниците) са обслужени и транспортирани.


На трети и четвърти юли картината се повтаря – мнозина разочаровани, някои се отказват от пътуването и се прибират вкъщи, защото няма теснолинейка, а рейс. От БДЖ обясняват, че няма локомотиви, затова влакът е отменен.
След трите кошмарни дни, в петък и събота композицията се движи. Пътниците са значително по-малко, въпреки празника на Велинград в събота и обявеното в социалните мрежи пускане на бюфет-вагона по линията. Вероятно хората не смеят да тръгнат към Септември, защото отново може да няма влак и това няма откъде да се разбере навреме.


След по-малко от седмица, на 11.07.19 г. БДЖ отново отменя сутрешния влак по теснолинейката в последния момент поради липса на достатъчно изправни локомотиви. Изпратен е автобус.


Какви са причините?


Само допреди около половин година БДЖ разполагаше с 6 технически изправни локомотива за теснолинейката, но изведнъж – поради повреди, броят им е намалял на 50% и днес те са само 3. В миналата седмица един от работещите на последни издихания се разваля и така с оставащите два локомотива е невъзможно обслужването на 8-те влака. Затова на помощ идват автобусите. Въпреки това, запознати твърдят, че работещите в депото правят невъзможното да съживяват старите машини след всяка авария. Но липсват нови части, а кърпенето със стари не е надеждно.


Какви са последиците?


След като за последните 10 дни БДЖ 4 пъти отменя най-пълния влак по теснолинейката и успява да откаже множество туристи от желанието им да пътуват по линията, интересът към уникалното жп съоръжение започва да намалява в разгара на лятото, когато иначе броят пътници значително нараства и това е видно от пълните вагончета и увеличения им брой.


Освен туристите, местното население от селата, които обслужва гара Цветино, остават напълно откъснати от света. Населените места, където живеят, се намират на 10 км черен планински път от най-близкото шосе и се обслужват само с влака. Когато няма влак – автобусите не ходят до там, защото пътят е лош. Тези хора остават на произвола.


Какви са изводите?


Държавата, в лицето на БДЖ и Министерство на транспорта, не взема абсолютно никакви мерки за удължаване живота на теснолинейката. Защото няма ли изправни локомотиви – няма да има влакове, няма да я има и теснолинейката. Дали обаче именно това не е целта?


Преди 5 години поради подмяна на мост два месеца през лятото нямаше влакове по теснолинейката. Всеки ден десетки туристи се отказваха от пътуването, разбирайки че трябва да пътуват с автобуси. Хората си искат влака – и местните, и туристите. Но тогава причината не беше на БДЖ, а на стопанина на инфраструктурата – ДП НК"ЖИ".
За първи път в новата, а може би и в цялата ѝ история, теснолинейката се обслужва с 2-3 от минимум 3 необходими локомотива и БДЖ отменя най-пълния влак няколко дни, при това точно в разгара на активния сезон, когато хората масово пътуват. Цели ли някой висшестоящ да откаже хората от линията, след което да отчете спад в броя пътници и приходите и отново да се заговори за закриване на губещи направления, а теснолинейката да стане отново редовен пример?


Опасения и надежди


В момента пред теснолинейката Септември-Добринище стои опасността до няколко месеца или години тя да спре да функционира поради липса на здрави и работещи локомотиви. Ще вземе ли държавата адекватни мерки – да закупи нови части, да модернизира локомотивите и да даде бъдеще на тази уникална атракция, посещавана от целия свят?
През 2002 година държавата преустановява движението на влакове по другите две теснолинейки – Червен бряг-Оряхово и Пазарджик-Варвара. Скоро след това линиите са закрити, частично демонтирани и масово разграбени. Мотивите за тези действия са "нерентабилност" и "загуби", но неофициално се знае, че чужди интереси са причина да се затрият тези и много други железници. А ползата за държавата остава неясна до днес не само за откъснатите и убити селища по изчезналите маршрути, но и за повечето здраво мислещи хора у нас.


Едва ли има обикновен човек, докоснал се до това национално богатство, който да не мечтае един ден линията да привлича туристи от целия свят с целенасочени действия и политики на държавата.


И да не забравяме, че през това време сходни теснолинейки "се пукат по шевовете" от туристи в съседните ни Румъния и Сърбия с далеч по-малко впечатляващи трасе, природа и съоръжения.

Ключови думи към статията:

Коментари (61)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1913 Разстроено

    Старата корупционна система в БДЖ: да се насочват пътниците към автобусите на "наши" хора 😡👎

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  2. 2 Профил на Boyan Jekov
    Boyan Jekov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Извинявам се че ще използвам термин от близкото минало, но това е съботаж на държавната политика и лично на Бойко, който се качи на влак и каза че ЖПто вече е приоритет. В следващия момент се спира най-култовата ЖП линия за да качат хората на автобус. Има туристи които идват специално заради екзотиката и емоцията с теснолинейката...

  3. 3 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1642 Весело

    Бъдещето на губещите предприятия е фалит ;-)

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2118 Гневно

    "Мнозина се отказват от пътуването, защото искат да се возят именно с влака." - за КОЙ ли път БГ институциите, тези стожери на българската държавност, на традициите и, на развитието към светлото бъдеще мислят само за ползите си. Сега трябва да спретнат едно конкурсче за проекти за теснолинейката, с изчанчено заглавие, да оправдаят едни пари, да усвоят едни комисиони, да отчетат една загриженост и работохолизъм, да оправдаят работните си места, от които мърдане няма. Една "Баба Меца" не я ли пуснаха към Банкя, към покоите на един заслужил машинист, на влак де, да се натоварят вкупом безсилните БДЖ чиновници и да се помолят, че с тия автобуси ще трябва нови интереси да се омотават!? Тази теснолинейка я ВЪЗРОДИ едно момче, като свърши толкова много работа, че ресорните министри, барабар с подопечните им трябва да хвърлят дипломи, цензове и грамоти и да бягат, да бягат по пътя на теснолинейката, белким оценят и труда и красотите. Клета държава...

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4863 Неутрално

    "...са тръгнали да пътуват с БДЖ не заради прекрасните условия, а заради самата теснолинейка"

    Екзотика.

  6. 6 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3976 Неутрално

    През очите на машиниста: Септември - Велинград

    https://www.youtube.com/watch?v=dE2KITXiLa8

  7. 7 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3534 Неутрално

    БДЖ умишлено се води към фалит. Автобусните превози радва да печелят. На нашите хора. А говорим за туризъм и екология. И приходи от тях.

  8. 8 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    В Сърбия имат теснолинейка в Мокра гора, т.нар. Шарганска осмица - билетът е по 7.5 евро и се пука по шевовете в празнични и почивни дни. Просто БДЖ са идиоти и не могат да менажират и управляват процесите си. Сайта им е смотан, онлайн закупени билети често са дублирани, а ценоразписа им е неадекватен.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  9. 9 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 843 Неутрално

    Още едно престъпление на софийското чантаджийство, за което, рано или късно ще лежат в затвора или просто ще чукат камъни.
    За толкова години след прехода как един товародател не намериха тея търтеи, та в момента по дефилето е камион след камион ръсещи всякакви видове товари(най-вече дървени материали) по завоите, а леките автомобили се чудят как да ги избягват.
    И цялата тая пародия с липса на годни локомотиви е заради пълната некъдърност на софийското ръководство да осигури резервни части за малкото останали локомотиви. А останаха малко защото другите ги продадоха за жълти стотинки в чужбина( Аржентина мисля че беше).
    Изобщо ако искате нещо да се провали дайте го на държавни чантаджии и те гарантирано ще го съсипят. Така съсипаха и Кочериновската железница до Рилския манастир едно време и ред други подобни клонове.
    А в същия момент всички теснолинейки в ЕС са претъпкани от хора желаещи да пътуват в екскурзии сред природата, много често теглени от парни локомотиви, и никой на иска да бърза, а само да се наслаждава.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11595 Весело

    България е алогична пораи изместени цели...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1867 Неутрално

    Искам си теснолинейката с поправени всичките налични машини, или заменени с подходящи нови. Това не е просто превоз, жизнено необходимо чак не е вече, но е важно, а е и голяма атракция. Ало, Боко, ако четеш тук коментарите, извади 25-30 милиона за тази изключително ВАЖНА, инвестиция и ако работата се свърши максимално добре дори ШТА лайкна в профила ти.

    мурзилка
  12. 12 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 403 Неутрално
  13. 13 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 403 Неутрално
  14. 14 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2549 Весело

    За човек с пари и фантазия такава теснолинейка може да бъде златна мина, ако я развие като приключенска атракция. Много е живописно, много е красиво, много е диво. Аз като юноша си падах по скаутските мераци и тъкмо тогава ми се случи два пъти да пътувам с нея с родителите си. След това с един мой приятел избягахме от къщи, за да се качим още веднъж. Свалиха ни по средата, за последствията по-добре да замълча...
    Но оттогава ми е в сърцето, жал ще ми бъде, ако я затрият!

  15. 15 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5138 Неутрално

    В Гърция ги пазиме много !!!

    https://www.youtube.com/watch?v=9wxUnNp5iok

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  16. 16 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2929 Неутрално

    До коментар [#2] от "Boyan Jekov":

    саботаж се пише с "а" , защото произлиза от френската дума "сабо" (чепик), а не от бълг. събота.

    За първи път за саботаж започва да се говори през 19 век, по време на Индустриалната революция.

    Във Франция започват да стават множество аварии на новите механични станове, които изместват ръчното тъкане. Тъй като механичните станове произвеждат много повече продукция, с по-малко хора, често недоволните работници хвърляли своите груби дървени обувки – сабо (на френски: sabots), в движещите детайли и така увреждали машините.

  17. 17 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5138 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=GF49DvnLJw4

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  18. 18 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 510 Неутрално

    В Румъния има такава теснолинейка в северната част на трансилвания, но тя не се обслужва от тяхното бдж , а от група фенове, които са направили сдружение, изкупили съоръженията и я оперират.
    Фен съм на теснолинейката, ама да макаш БДЖ да я съживи е илюзия. Ще я има ако се намерят хора да я откупят и движат като личен проект

  19. 19 Профил на zakkwild
    zakkwild
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Сега ще долети Батман от Банкя и ЛИЧНО ще отпусне пари за локомотиви. Познат филм.

  20. 20 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#15] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Туй къдя?

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  21. 21 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5138 Неутрално

    До коментар [#20] от "Пипера е много лют":

    Примерно Пилио....планината на Кентаврите !!

    https://bg.wikipedia.org/wiki/Пилио

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  22. 22 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2161 Весело

    До коментар [#21] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Запазих си го за посещение, много обичам влакчета

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  23. 23 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5428 Весело

    Докато пътуваш с тази теснолинейка, може да измине 1/5 от живота ти. Иначе, е красиво...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  24. 24 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2161 Весело

    До коментар [#23] от "hamiltonf":

    Ти ако си машинист, ще караш с 200...

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  25. 25 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5428 Весело

    До коментар [#24] от "Пипера е много лют":

    Влак не съм карал, все още, чакам високо скростните...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  26. 26 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3338 Неутрално

    Не знам какво да кажа, по принцип съм човек , който гледа да си обяснява нещата, още повече, че имам наблюдения. Първо, подобни влакчета в чужбина, особено в алпийските райони, и не само, вероятно и по други места по света. Те пътуват още от 19 в. и линията се поддържа в идеален вид, също и подвижния състав, някои от машините са парни. Работих на гара София две години в началото на 70-те и като провинциалист ми направи впечатление така наречените излетни влакове. Билетът, едно розово картонче, беше двупосочен, а на него щампована буквата И/излетен/. Маршрутът беше най-често Лакатник, Копривщица и басейнът на Банкя. Особено първите композиции бяха тъпкани с народ. Тогава като туристически дестинации тия места не предлагаха кой знае какво освен чистата хубава природа, но вероятно това са били хора виладжии с някоя къщичка на Балкана. Защо обаче не запазихме тая традиция. Ето сега и теснолинейката...

  27. 27 Профил на niki7
    niki7
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Пътувах в началото на май по цялата дължина от Септември до Добринище. Много красив маршрут, прекрасна природа, линията в стръмните и части е постижение на българската инженерна мисъл. Все пак няма как да не направи впечатление, че икономически тази линия е неизгодна. Полупразен влак, пътува четири пъти на ден, цена от порядъка на 16 лв за трима, стари вагони и локомотиви. Разстояние от 125 км за 5 часа, които с кола се взимат за два часа. Е как икономически да съществува това нещо? Единственият начин е да се насочи изключително за туристически пътувания, да се купят нови вагони (с огромни прозорци за по-добра видимост) и локомотиви, подходяща реклама и цената и пътникопотокът да се вдигнат няколко пъти. Иначе сметката няма как да излезе. Дали БДЖ може да го направи. Явно не.

  28. 28 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1867 Весело

    Докато пътуваш с тази теснолинейка, може да измине 1/5 от живота ти. Иначе, е красиво...
    —цитат от коментар 23 на hamiltonf


    Споко, ти няма да я докараш до теснолинейката, ще намериш някое по-голямо дърво от теб покрай магистралата.

    мурзилка
  29. 29 Профил на amorei
    amorei
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#23] от "hamiltonf":

    Ами не е идеята да бързаш с влакчето, това не е метрото на Фандъкова.

  30. 30 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5428 Весело

    До коментар [#29] от "amorei":

    Брей, някой са оперирали чувството си за хумор...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  31. 31 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 5138 Весело

    До коментар [#22] от "Пипера е много лют":

    Аз също !! Да се движиш сред девствена природа с малка скорост както преди 100+ години е доста интересно !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  32. 32 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 995 Весело

    До коментар [#24] от "Пипера е много лют":++++++ ако вдига 200)))))

  33. 33 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2078 Неутрално

    Добре че преди години водих малкия (тогава) на екскурзия с това влакче. Пътуването беше незабравимо.
    Имаше и мнения го хора.
    Красота, пейзажи...
    Как можаха да затрият това съкровище...

    Panta rhei....
  34. 34 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Няма да го затрият, ако реагираме..но ако бездействаме-отиде

  35. 35 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3898 Неутрално

    До коментар [#27] от "niki7":

    Пътувал си веднъж, и имаш готов икономически анализ на линията? Евала!

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  36. 36 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1867 Неутрално

    Как можаха да затрият това съкровище...
    —цитат от коментар 33 на Molossian

    Ами едно време бяхме България, сега сме бостанистан, колония на кравария. Та може, що да не може.

    мурзилка
  37. 37 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1867 Неутрално

    Теснолинейката може да се стегне с по-малко пари, от колкото се пропиляха и откраднаха за последният ремонт на "графа".

    мурзилка
  38. 38 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2161 Неутрално

    До коментар [#36] от "Маршалов":

    Краварите лично ли разрушиха теснолинейката?

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8501 Неутрално

    "отменя най-използвания влак по теснолинейката Септември-Добринище и да го обслужва с автобуси."

    Точно така се действаше през годините и това съсипа БДЖ.

  40. 40 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2601 Неутрално

    Крайно време е БДЖ да купи дрезини или рейсове за ЖП. Разходите ще паднат значително.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  41. 41 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2549 Весело

    А най-интересно е, че се радваш на това влакче, дори ако не си в него, а го гледаш отстрани, как минава. С умиление, както се радваш на малко дете!
    Едно време го бяхме нарекли "индианското влакче" . Просто не мога да си представя, че някой глупак-бюрократ ще го затрие.
    ПС По същия начин се чувствам, когато в София или някой друг град събарят стара каща, която при един приличен ремонт може да се превърне в бижу- украшение на града, за да издигнат някое стъклено-алуминево-бетонно чудовище!

  42. 42 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1867 Неутрално

    До коментар [#36] от "Маршалов":Краварите лично ли разрушиха теснолинейката?
    —цитат от коментар 38 на Пипера е много лют


    косвен демидж

    мурзилка
  43. 43 Профил на Opportunity
    Opportunity
    Рейтинг: 2928 Неутрално

    разхождал съм се по релсите на оряховската теснолинейка, пише че са произведени от Круп през 1907 :)
    на едни завои е имало драстични катастрофи и там се движеше така че може да слезеш в движение. Обаче беше по-добре от автобуса, в който може и да не се качиш. В теснолинейката ни товареха в пощенския вагон :)

    The Universe is under no obligation to make sense to you.
  44. 44 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6245 Неутрално

    Теснолинейката Септември-Добринище е една от екзотиките в държавата

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  45. 45 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3332 Неутрално

    Като толкова е печеливша тая теснолинейка да я отделят в отделно предприятие или па да я приватизират и да я оперира някой друг.

    Или па дадат на някой частник да може и той да кара заедно с държавното БДЖ по линиите.

  46. 46 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 857 Неутрално

    Пътуването с теснолинейката е едно страхотно изживяване.
    Жалко, че остават горчиви спомени заради чонекай с когото за пръв (и до момента единствен) път пътувах.
    Тази година мислех да повторя, но явно ще е на късмет.
    А БДЖ явно и умишлено се води към фалит, което е трагично.
    Железниците са транспортните бели дробове на една държава.

  47. 47 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1656 Неутрално

    Изобщо ако искате нещо да се провали дайте го на държавни чантаджии и те гарантирано ще го съсипят. Така съсипаха и Кочериновската железница до Рилския манастир едно време и ред други подобни клонове.А в същия момент всички теснолинейки в ЕС са претъпкани от хора желаещи да пътуват в екскурзии сред природата, много често теглени от парни локомотиви, и никой на иска да бърза, а само да се наслаждава.
    —цитат от коментар 9 на traveler1


    На Запад много от тесно-линейките се поддържат от частни сдружения. Просто и там тесно-линейките са губещи. Но едно частно сдружение с идеална цел може да си го позволи.

    И при нас тесно-линейката трябва да мине под управление на дружество с идеална цел.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  48. 48 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3636 Неутрално

    " В момента пред теснолинейката Септември-Добринище стои опасността до няколко месеца или години тя да спре да функционира поради липса на здрави и работещи локомотиви. Ще вземе ли държавата адекватни мерки – да закупи нови части, да модернизира локомотивите и да даде бъдеще на тази уникална атракция, посещавана от целия свят?
    През 2002 година държавата преустановява движението на влакове по другите две теснолинейки – Червен бряг-Оряхово и Пазарджик-Варвара. Скоро след това линиите са закрити, частично демонтирани и масово разграбени. Мотивите за тези действия са "нерентабилност" и "загуби", но неофициално се знае, че чужди интереси са причина да се затрият тези и много други железници. А ползата за държавата остава неясна до днес не само за откъснатите и убити селища по изчезналите маршрути, но и за повечето здраво мислещи хора у нас.
    Едва ли има обикновен човек, докоснал се до това национално богатство, който да не мечтае един ден линията да привлича туристи от целия свят с целенасочени действия и политики на държавата.
    И да не забравяме, че през това време сходни теснолинейки "се пукат по шевовете" от туристи в съседните ни Румъния и Сърбия с далеч по-малко впечатляващи трасе, природа и съоръжения."

    Мисля, че всички ние искаме тази толкова интересна национална атракция да не се изгуби ! Прокопована и изграждане сред родопските скали с толкова усилия по царско време, превозвала толкова много пътници, създала живец за уникални населени места, какво са 30 милиона за това да продължим да и се радваме, при условие, че само от тол такси можем да получаваме стотици милиони в скоро време всяка година ? Мисля, че трябва да се обединим и да запазим това, което работи в полза на цялата ни нация !

  49. 49 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1656 Неутрално

    Искам си теснолинейката с поправени всичките налични машини, или заменени с подходящи нови. Това не е просто превоз, жизнено необходимо чак не е вече, но е важно, а е и голяма атракция. Ало, Боко, ако четеш тук коментарите, извади 25-30 милиона за тази изключително ВАЖНА, инвестиция и ако работата се свърши максимално добре дори ШТА лайкна в профила ти.
    —цитат от коментар 11 на Маршалов


    Абе стига с тая "бръкни и извади милиони". Тесно-линейката трябва да се отдели от БДЖ и да се даде на сдружение с идеална цел. Има достатъчно ентусиасти.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  50. 50 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1656 Неутрално

    За човек с пари и фантазия такава теснолинейка може да бъде златна мина, ако я развие като приключенска атракция.
    —цитат от коментар 14 на Дон Кихот


    Може, ама билетите трябва да станат поне 50-60 кинта. Това би покрило (евентуално) поддръжката на трасето.

    А за обслужването на техниката ще трябва да се дирят пари другаде - напр. да се делегира поддръжката им на дружество с идеална цел.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  51. 51 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Пътувах преди няколко години за една Нова година с една бивша с теснолинейката. На отиване от София до Добринище бяхме с автобус, а на връщане - с влака. Страхотно впечатление ми направи чистотата в теснолинейката. Пътуването беше живописно и като цяло си заслужаваше. Да, прибрахме се в София чак в 8 вечерта, а тръгнахме в 8 сутринта, но е изживяване, което препоръчвам. За съжаление явно не се разбира потенциала на теснолинейката.

  52. 52 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Специално си отделих един ден, за да пътувам с теснолинейката - чисто, спокойно, красиво и ... бавно, защото човек трябва от време на време да го дава по-полека. Добре, че съм си подарила това пътуване, не знам дали ще се намери друг ентусиаст като Кристиан Ваклинов, който отново да спаси теснолинейката, която за едни е туристическа атракция, но за бедните хора от планинските краища, където няма друг транспорт, тя е от жизнено важно значение. Затова е добре цената на билетите да е ниска, но държавата трябва да я субсидира. А от туристите могат да се вземат допълнително пари по друг начин. Това обаче Ангелкова не може да го измисли.

  53. 53 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1930 Неутрално

    Само един тук се сети за теснолинейката от Кочериново. Тя беше истинско бижу. Още по-тясна, с парни локомотивчета, с маказ на Рилския манастир. Е, и нея я съсипаха.

  54. 54 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 403 Неутрално

    Няма ли някой да каже и кога ще се съберем пред транспортното ми-во да ги освиркаме малко

  55. 55 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 403 Неутрално

    И още нещо, всеки тук разправя най-различни случки и спомени от нея..ами аз пък искам и на сина ми да я покажа, не само спомени да му разправям. Децата право нямат ли да й се порадват..пък и техните деца..пуу и "О"правници бе

  56. 56 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4078 Неутрално

    Навсякъде теснолинейките са ефективни и печеливши, само у нас са губещи. Нормално, само извратеняк може да измисля билети за по 2-3 лв, под претекст че влакът имал и социална функция, и не можели да пипат цените. Или пак на държавните чиновници акъл ще даваме, а те ще ни гледат с насмешка, и ще си получават заплатите ли?

  57. 57 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4078 Неутрално

    До 52:"evpetra".... Затова е добре цената на билетите да е ниска, но държавата трябва да я субсидира. А от туристите могат да се вземат допълнително пари по друг начин. Това обаче Ангелкова не може да го измисли...."

    Не че не може, ами не иска. А всичко е толкова просто - за редовните пътници карти със сегашните цени, или карнети, а за еднократните пътувания билети на двойна и тройна цена с вкл. в цената чаша шампанизирано вино (от 1 бутилка от 5 лв се получават 6 чаши) - и ето ти едно незабравимо пътуване - туристическа атракция!

  58. 58 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1040 Разстроено

    Бъдещето на теснолинейката е под въпрос?!
    - и не само на теснолинейката, но и на "широколинейката" и това е защото целият процес се управлява от "кухи лейки" и контролира от КОЙ!!!!

    До коментар [#2] от "Boyan Jekov":
    ....това е съботаж на държавната политика и лично на Бойко, който се качи на влак и каза, че ЖП-то вече МУ е приоритет, ама обграден от лобисти в ЖП-то и на всички нива ТОЙ НЕ КАРА ВЛАКА!!!! и в следващия момент се спира най-култовата ЖП линия, за да качат хората на автобуси! (това е, защото мафията е по-силна от държавната политика и в пленената държава последната отсъства, а хората които управляват "територията" наречена държава са фигуранти и служат на КОЙ!) Има туристи, които идват специално заради екзотиката и емоцията с теснолинейката...(ама на ниКОЙ не му пука за това, жалко е нали?!!!!!)

  59. 59 Профил на Arch Nikolai Nenov
    Arch Nikolai Nenov
    Рейтинг: 16 Неутрално

    Продайте БДЖ на китайците ....Варна - София за 3 часа ще стане !

  60. 60 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2601 Неутрално

    Може, ама билетите трябва да станат поне 50-60 кинта. Това би покрило (евентуално) поддръжката на трасето.
    —цитат от коментар 50 на Николай Николов


    Поддръжката на трасето е отговорност на държавата, така както са магистрали, пътища и релсов път.
    Учудваща е липсата на частен влак в тази чудесна дестинация.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  61. 61 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 795 Неутрално

    Приватизация е спасението, теснолинейката е туристическа атракция и може да се развие само ако е частни ръце! Черната дупка бдж не става за нищо!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK