Мостът на Колю Фичето над река Янтра, или Беленският мост, както още е известен, се намира на 1 км от град Бяла, област Русе. Отстои на 55 км югозападно от град Русе и на 259 км североизточно от столицата София.<br /><br />Легендата разказва, че когато Мидхат паша решил, че над река Янтра трябва да се построи мост, който да свързва Русчук (Русе), Търново, Плевен и София, някой казал на пашата, че има в България един майстор – самоук, но пък, който работи хем хубаво, хем евтино!

© karabastun

увеличи
, 9786

Ключови думи към статията:

Изпращане на галерия

Ако се справяте добре зад обектива, покажете какво ви е впечатлило. Изпратете снимки и текст към тях.

Последни галерии

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2803 Неутрално

    +++
    Очаквам интересна дискусия.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  2. 2 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    Последно мисля, че ходихме до моста преди три години... За голямо съжаление, мостът не се поддържа и не е в особено добро състояние. Има паднали елементи, а плочите и паветата по настилката и тротоарите са разместени. Вижда се и по снимките.
    Коритото на реката също не се чисти и не се поддържа. Мостът стои някак си самотен и изоставен встрани от новия път... А може да се направи пешеходна алея, която да свързва двете части на Бяла...
    Още един красив остатък от миналото, който се руши и си заминава...!

    Бивш tww09306483.
  3. 3 Профил на Рол
    Рол
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Разстоянието м/у двете части на Бяла е 5 км. Преди 10-тина години след голямата трагедия моста на Кольо Фичето се ползва и си свърши работата.

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Любопитно

    А знаете ли, че Панайот Волов намира смъртта си във водите на река Янтра, под Беленския мост.

    [email protected]
  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4103 Неутрално

    Красив мост! Браво, "бастун"!

    Скоростен индекс "Y"
  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Любопитно

    До коментар [#5] от "hamiltonf":

    Винаги съм се чудил, защо там стават толкова много катастрофи ..???
    Даже точно до кръговото има пътна помощ - на стенд бай !!

    [email protected]
  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Любопитно

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Той се удавя при опит да премине буйните води на река Янтра на път за Румъния след разгрома на Априлското въстание.

    [email protected]
  8. 8 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4103 Неутрално

    До коментар [#6] от "karabastun":

    Защото има много бивши и настоящи чобани.

    Скоростен индекс "Y"
  9. 9 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1952 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Панайот Волов има паметник там.

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  10. 10 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#5] от "hamiltonf":Винаги съм се чудил, защо там стават толкова много катастрофи ..???Даже точно до кръговото има пътна помощ - на стенд бай !!
    —цитат от коментар 6 на karabastun


    Заради продължителното спускане като идваш от Русе. Колите се засилват, на камионите им загряват спирачките...
    Преди да направят кръговото беше още по-страшно.

  11. 11 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Любопитно

    До коментар [#8] от "hamiltonf":

    ТИРовете перат , като на скоростна отсечка....

    [email protected]
  12. 12 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Единственият напълно запазен мост на Кольо Фичето в първоначалния си вид е мостът му в Дряново.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  13. 13 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#8] от "hamiltonf":ТИРовете перат , като на скоростна отсечка....
    —цитат от коментар 11 на karabastun


    Има хиляда табели горе на високото че следва наклон, ама тираджиите, особено турците не ебават да спазват. Тръгват надолу на висока предавка и когато вече са по наклона няма какво да направят - не могат да превключат, а ако натиснат спирачките - прегряват.

  14. 14 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    Единственият напълно запазен мост на Кольо Фичето в първоначалния си вид е мостът му в Дряново.
    —цитат от коментар 12 на simval


    Кой от двата скоро го бяха "ремонтирали" с бетон?

  15. 15 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#2] от "Petleshev": " А може да се направи пешеходна алея, която да свързва двете части на Бяла..."


    Кой ще ходи по тая пешеходна алея, като разстоянието е 4-5 километра???
    Или и тя като новите стадиони по села с 20-30 стареца над 80 години?
    Добре е, че не се обръща внимание на "идеите" на всеки , иначе щяхме да живеем в невероятна лудница.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  16. 16 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#10] от "PoToP":

    Спускането става по път с две ленти, които долу на кръговото се събират в една. Този който кара в лявата лента, ако е по-засилен и не се усети по-рано и дясната лента е заета с камион примерно, става доста рисково. Няколко пъти съм виждал да се разминават на косъм ПТП-та.

    Бивш tww09306483.
  17. 17 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#15] от "quatro_4x3":

    Ами... Виж сега... То и стария мост вече не трябва. Има си нов. Стария да го съборят ли направо? Щото за стадиони и зали на гъза на географията се трошат десетки милиони, обаче като трябваха 50 хиляди лева за да се поправи моста, пари нямало...
    Знам, че за много хора е неразбираемо, защо някои неща трябва да се пазят и да се съхраняват. Освен това и много хора не разбират, защо трябва да се дават пари за нещо, което е извън София, защото нямало хора. Ами как да има, като такива не виждат по-далеч от пъпа си...?!

    Бивш tww09306483.
  18. 18 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#17] от "Petleshev":

    Ами... сега ти виж...
    Изопачаваш написаното от мен за да оправдаеш глупавата си идея за пешеходната алея. Хората не се разхождат 5 километра между две населени места, освен някоя откачалка, но ако мислич че заради 1-2 откачалки трябва да се направи 5 километрова алея, добре е да обсъдиш тая твоя идея с психиатър.
    По отношениет на запазването и поддържането на моста, една буква не съм написал в смисъл да се изостави или събори. Това са твои измишльотини. Напротив! Абсолютно съм за запазването на такива исторически паметници и поддържането им в отлично състояние. И пари бих дал, ако има гаранции, че няма да ги откраднат разни отрепки.
    Като си написал някаква глупост, по-добре си трай, защото колкото повече мърдаш, повече смърди.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  19. 19 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#17] от "Petleshev": " Ами как да има, като такива не виждат по-далеч от пъпа си...?!"


    Някои и пъпа си като гледате, не можете да разберете какво виждате.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  20. 20 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1320 Неутрално

    Каква архитектура само! Виждал съм подобни красоти във Франция.

  21. 21 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Любопитно

    До коментар [#20] от "citoyen":

    Нямах подходящ начин да ги заснема , но на всяка от тези колони, които секат реката , има скулптурно изображение...

    [email protected]
  22. 22 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#18] от "quatro_4x3":

    Остана само да обясниш кои са двете населени места. Добре е да си бил на място, за да видиш за какво става въпрос. Имам и приятел, който е родом от Бяла, ходил съм достатъчно пъти в Бяла, за да знам и малко повечко. Освен ако нямаш желание да пращаш и хората от Бяла на преглед.
    Няма да е лошо да посмениш малко стила на писане. Докарваш на многознаен тинейджър.

    Бивш tww09306483.
  23. 23 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4150 Неутрално

    Моста има и възпоменателна монета отсечена от БНБ
    Църквата в Свищов която голямото земетресение от 77 разруши също мисля е негова работа

    klimentm
  24. 24 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#22] от "Petleshev": "Добре е да си бил на място, за да видиш за какво става въпрос. Имам и приятел, който е родом от Бяла, ходил съм достатъчно пъти в Бяла, за да знам и малко повечко."


    По тоя участък от пътя, между Бяла и Гара Бяла-квартал на Бяла(двете населени места), съм минавал със сигурност над 400 пъти!!! Отделно много пъти, дори приблизително не зная колко, съм бил в Бяла и в квартала.
    Сигурно сам ще си отговориш кой от двама ни по-добре познава мястото?
    Написах ти като сгафиш да си траеш, ама не би.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  25. 25 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3733 Любопитно

    Накрая лично пред пашата заявява, че мостът ще струва точно 700 000 гроша. Ни повече, ни по-малко! Смаян от дързостта и самонадеяността на Никола Фичев, Мидхат паша отново го пита дали е сигурен в думите си.
    ========
    Ако това наистина е верно.....някои бг патриоти като венчето и Julian Mall.....трябва да разясняват как е възможно.....робът да поставя условия на косокджам ти Паша.....!!!

    Даже днес.....в рамките на европейските критерии на ЕС.....никой не е в състояние да поставя подобни условия на премиер.....
    Все едно шеф на някоя фирма да отиде при г-н Борисов.....и да му каже, че при определени условия (като пари и време).....ще бъде построен АЕЦ"Белене".....

    Bukalemun
  26. 26 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1528 Любопитно

    Почти триста метра за две години.
    Цена 700 000 гроша
    Моля някой запознат да сподели колко е това във съвременни пари.
    И за колко време градихме вторият мост на Дунава.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Весело

    До коментар [#26] от "dedoliben":


    Аз знам само, че преасфалтирането на Аспаруховия мост ще е по-скъпо ! :)

    [email protected]
  28. 28 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3733 Неутрално

    До коментар [#26] от "dedoliben":

    Цена 700 000 гроша
    =======
    1 грош е правил 100 пари...... Пара е 1/100 на един грош.....
    През 19 век.....един сомун хляб струвал две пари.....
    А колко е тежал един сомун......вече не знам....

    Bukalemun
  29. 29 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2898 Неутрално

    Има далеч по-добри майстори строители от Колю Фичето, които обаче нямат неговата популярност. Колю Фичето е повече майстор на пиара , отколкото строителен такъв , защото обектите му не издържат на проверката на времето.
    Мостът на Бяла частично се разрушава след едно наводнение и става негоден за експлоатация. Затова построяват нов със съвременна стоманобетонова конструкция. За сравнение мостът на Марица строен приде 500 години, до средата на 60-те години на ХХ век е поемал целия трафик на цариградския път за Европа. Мостът и до сега е здрам и може да се ползва, но никой не знае неговия майстор.
    Църквата в Свищов строена от Колю Фичето с "въртящите се колони" като атракция на входа на църквата , не издържа на земетресението от 1978 година и се срутва до основи, за разлика от църквите в Черпан , строени по турско време , които издържат и не се разрушават от много по силното чирпанско земетресение през 1928 година. Никой не знае кои са майсторите на тези църкви.
    Примери затова , че Фичето не е бил най-добрия майстор могат да се дадът още. Неговата популярност се дължи на връзките , които е имал с турските висши власти , които са му възлагали строителството на обществени сгради.

  30. 30 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3733 Любопитно

    До коментар [#27] от "karabastun":

    Тук по важното е друго....
    Преди......всичко е било ясно и просто.....

    Имаш ли топки......отиваш,предлагаш си условията... Ако отсрещната страна е съгласна, вземаш и парите и почваш.....
    Нямало е Евро фондове, преговори на закрити врати и т. Н...

    Bukalemun
  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#24] от "quatro_4x3":

    И като си бил толкова пъти, къде ги видя тия 5 километра между Бяла и квартала? ;)

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 6872 Весело

    До коментар [#31] от "Petleshev":

    Зависи откъде ги броиш - там някъде / + - 2 км. / ? :)

    [email protected]
  33. 33 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 891 Неутрално

    чудесни снимки – дано ги подсетят да поддържат моста.

  34. 34 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2997 Неутрално

    В днешно време мостът на Колю Фичето е запазен в първоначалния му вид, единствената му реконструкция през годините е била след голямо наводнение през 1922-1923 година, когато е укрепен със стоманени подпори.

    Ммм, не съвсем, От ориганалните 12 подпори оцеляват 4 както се вижда на снимките. Неоцелелите са заменени с бетонни. По отношение на наводненията, не е сметнат особенно добре явно. Но е бил достатъчно здрав за да издържи руските танкове през 1944.
    Имаше една история, че турците са обрали яйцата от цяла северна България за строежа му, щото така хоросана ставал по-здрав.

  35. 35 Профил на simko4
    simko4
    Рейтинг: 870 Неутрално
  36. 36 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 910 Неутрално

    До коментар [#24] от "quatro_4x3":И като си бил толкова пъти, къде ги видя тия 5 километра между Бяла и квартала? ;)
    —цитат от коментар 31 на Petleshev


    Видях ги от Бяла до квартала. Вместо да пишеш глупости, можеше да ги премериш в Гугъл мапс. Но може и да не можеш. Моженето не е като писането на кухи коментари по форумите. Ако не знаеш как, можеш да попиташ.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  37. 37 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7521 Неутрално

    Да ходи Борисов да гледа как се строи, не от днес за утре, а за векове.

  38. 38 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4150 Неутрално

    До коментар [#25] от "eti mehter":

    Пашата е бил европейски човек,широко скроен и с широк мироглед а не някой захлупен мидюрин от Родопите!

    klimentm
  39. 39 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#25] от "eti mehter":

    Накрая лично пред пашата заявява, че мостът ще струва точно 700 000 гроша. Ни повече, ни по-малко! Смаян от дързостта и самонадеяността на Никола Фичев, Мидхат паша отново го пита дали е сигурен в думите си.========

    Ако това наистина е верно.....някои бг патриоти като венчето и Julian Mall.....трябва да разясняват как е възможно.....робът да поставя условия на косокджам ти Паша.....!!
    —цитат от коментар 25 на eti mehter


    Какви условия бе, тъпан? Пашата поискал оферта и майсторът му я дал. Просто пашата се учудил, че е твърде точна. За такава дързост говори текстът, а не за поставяне на условия.

    Даже днес.....в рамките на европейските критерии на ЕС.....никой не е в състояние да поставя подобни условия на премиер..... Все едно шеф на някоя фирма да отиде при г-н Борисов.....и да му каже, че при определени условия (като пари и време).....ще бъде построен АЕЦ"Белене".....
    —цитат от коментар 25 на eti mehter


    Е, как да не е така? Точно така се правят всички поръчки без значение дали са от кварталната бакалия на бай Иван или от премиера на държавата Искаш оферта за пари + време и фирмите точно това правят – отговарят за колко пари и колко време могат да се справят.
    Това не е диктуване на условия. Какви глупости плещиш?

  40. 40 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#28] от "eti mehter":

    Ако сметката ти е вярна и приемем че един хляб струва около 1 лев, значи моста по сегашни цени струва около 35 млн. лева.

  41. 41 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    До коментар [#40] от "dorn":

    Абе, не му слушай глупостите на Ети!
    Един грош се е делял на 40 пари, а не на 100. Но само по закон и то от предния век. На практика през първата половина на 19 век финансовата система е в пълен хаос, като са сечени бенлици, онлуци, грошове, пари и един куп други монети с различно съдържание на сребро. Съответно курсът на една монета спрямо друга силно варира.
    През 1844 правят финансова реформа, обаче на пазара дълго време циркулират монети от старите емисии. Отделно започват да печатат банкноти (каймета). И всеки номинал има собствен курс спрямо друг. Например турската лира условно е била 100 гроша след 1844, но заради разликите в пазарния курс съотношението спрямо гроша в различните години силно варира. В края на 1850-те е била около 127 гроша, затова през 1860 пак е свалена на 100 гроша за цялата империя, но после пак продължава да варира.

    И хлябът по това време не е бил 2 пари, а между 8 и 10 пари за 1 ока (1,28 кг) в нормални години. Подобна големина на хляба се запази много дълго време – в моето село имаше пекарна докъм края на 70-те и тя правеше самуни по 1 кг. В съседното село пък самуните бяха по 2 кг.

    Само че хлябът отдавна не е 1 лв и почти никъде не е 1 кг.
    Днес масовият евтин бял хляб в магазините е между 600 и 800 гр. на цена грубо между 1,30 и 1,70. Тоест килограмът е над 1,80 за заводски хляб, обаче продаваният като "ръчен" излиза над 2,50, като е спорно доколко е ръчен. Така че за сравнение трябва да вземеш цената на хляб от пекарна, която купува брашното на по-високи цени (заради по-малките обеми), влага повече ръчен труд и пече по-малко бройки от завода.

    Обаче и да вземеш тази стойност, то пак много трудно ще изчислиш цената на моста през цената на храните, понеже тя се влияе от много неща: обем на реколтата, суша, наводнения, икономически рецесии и т.н. Освен това цените на житото са варирали между различните места и различните търговци на едно и също място. Например преди обявяването на Кримската война (1853) в Цариград едно киле зърно (50 кг) е струвало между 15 и 18 гроша. През октомври 1855 вече е струвало 70 гроша и продължило да се покачва, което довело до забрана за износ. Във Варна пък обратното – до пролетта на 1854 цената на хляба в града е била сравнително ниска, но след това там са разквартирувани съюзническите английски и френски войски, отделно цената на житото в Цариград се вдигат, повишават се цените на транспорта, на меленето и цените във Варна също се вдигат.
    А през февруари следващата година започват да спадат, като все още са били твърде високи за бедните.
    И с месото е било така – след пристигането на войските цената започва да се вдига и до пролетта на 1855 се покачва 4,5 пъти. После военните интендантства спират да го изкупуват и цената започва да слиза. И не само във Варна. В Солун например през 1854 житото и месото също поскъпват. Месото стига 3 гроша и 24 пари, и управителят Осман паша (Мазхар Осман паша Арнавуд) въвежда нормирана цена от 3 гроша и 12 пари.

    В края на 1861 пък има хиперинфлация заради реорганизация на финансовата система. Лирата започва да се обезценява и се обменя за 220 гроша, като стига дори 380. Една ока хляб в Цариград скача на 10 и повече гроша и тогава пазарът затваря.

    През 1865 според русчушкия вестник "Дунав" цените на храните за 1 ока са следните:
    – Краве масло в София - 230 пари, в Русе - 440 пари, Видин - 480, Варна - 520, Галац - 560.
    – Първо качество жито в София 14 пари, в Русе - 22 пари, във Видин - 24 пари, във Варна - 30 пари, в Галац - 34 пари.
    – Ечемик в София и Русе - 10 пари, в останалите градове - 14 и 12 пари.
    – Царевица в София - 10 пари, Видин - 12, Русе - 14, останалите - 20 пари.

    Така че има огромно значение не само какви цени гледаш, но също откъде и откога. Както се вижда дори в една и съща година, но в различни месеци цената на храните може да е различна в пъти.

    Заплатите в различните градове също имат голяма разлика. И с цените на къщи, лозя, дюкяни и т.н.

  42. 42 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4103 Неутрално

    До коментар [#26] от "dedoliben":
    До коментар [#41] от "tamada":



    Точно 3 669 000 сегашни лева.

    Скоростен индекс "Y"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.