Изпращане на галерия

Ако се справяте добре зад обектива, покажете какво ви е впечатлило. Изпратете снимки и текст към тях.

Последни галерии

Топ галерии

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Готина галерия и добра традиция!

    Модератора е неадекватен!
  2. 2 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5714 Неутрално

    S.P.Q.R per omnia saecula seculorum.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  3. 3 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Весело

    Сигурно по случай празника Рим се посещава от много чуждестранни туристи. :)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    Здравеняка от снимка 11 прилича на гладиатор... :)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 264 Любопитно

    Винаги съм се възхищавал на постиженията които са постигнали тези хора.
    За пример ще кажа, още тогава са извършвали черепно - мозъчни и очни операции.

    ПП: Интересно колко ли щеше да бъде развита науката днес, ако след падането на Рим не бяха настъпили тъмните векове?

  6. 6 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#5] от "a4kataaa":

    Аз пък обратно... винаги съм се отвращавал от "постиженията" на тази антична империя на злото. Имам предвид разбира се разврата, лудостта, жестокостта присъщи на Римската империя.

    Тя е била обречена да бъде унищожена...

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  7. 7 Профил на Lumberjack
    Lumberjack
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Спорна е дата за създавабето на Рим. Но...
    Честит рожден ден на Рим...щом са решили да я празнуват на тази дата...
    Малко добавка към статията....
    Рим основан от Ромул и Рем, които според легендата са полубогове...Впоследствие Ромул става цар на Рим убивайки брат си, след възникнал спор.
    Чакайки знак от боговете къде да построят града ( двамата избрали различни хълма за строеж ) решили да почакат знак от боговете.
    На Рем му се явили 6 лешояда в небето, на Ромул 12 и така започнал да строи на хълм Палатина. Брат му му се подиграл и прескочил изградения ров.
    Ромул убил близнака си, заявявайки, че ще стори така с всеки...
    И така основал града и го нарекъл РИМ, но държал празен трон до своя, като знак за желанието му да царува с брат си..
    Новооснованият град привлякъл различни хора, занаятчии, селяни, скитници, дезертьори, но все мъже..
    Така Ромул организирал отвличането на сабинянките. Поканил своите съседи сабиняните на пир и в разгарана събитието, римляните дружно нападнали невъоръжените си гости и им взели жените за свои...............

    Рим е наистина един от ярките примерите за цивилизации основали познатият ни свят и от чиито блага се възползваме и до ден днешен .
    Много може да се пише и каже за РИм, чиято история обхваща почти 2 хилядолетия..
    Но за толкоз снимки толкоз..

    Наистина на снимка 2 /4 /11/ са представени гладиатори.....на снимка 1 първообраза на римско бойно облекло, взаимствано от съседите им....

    "More Majorum"
  8. 8 Профил на Lumberjack
    Lumberjack
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иво":

    Всяка цивилизация има тъмна страна. Рим не е изключение.
    Но това което имаме днес, голяма част от това е благодарение на Рим и цивилизацията и....

    "More Majorum"
  9. 9 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#6] от "Иво":

    Иво, ти май не си добре запознат с историята?
    Каква лудост, жестокост или пък разврат?
    А постиженията са доста и все сериозни.

    Отделно нали си даваш сметка, че ни разделят над 2000 години време?

    Модератора е неадекватен!
  10. 10 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Гневно

    До коментар [#6] от "Иво":Иво, ти май не си добре запознат с историята?Каква лудост, жестокост или пък разврат?А постиженията са доста и все сериозни.Отделно нали си даваш сметка, че ни разделят над 2000 години време?
    —цитат от коментар 9 на ivan_



    МОЛЯ, Ванка!? Точно защото съм запознат с историята написах горния си коментар! Питаш за лудост - достатъчно е да споменем Калигула и Нерон, те са най-известни, но подобни на тях римски императори има още много. Относно жесткост... я провери какво се случва с Дакия или Юдея! Много поучителна история е. Или си спомни за гладиаторските битки в които за кефа на публиката са били избивани стотици хиляди невинни хора и още повече диви животни! Или за жестоките гонения на римските изроди спрямо християните! Десетки хиляди християни са изклани от тези римски главорези! Това достатъчно ли е!? А, за разврата той е бил повсеместен и навсякъде... това си е било част от римския начин на живот.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  11. 11 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    П.П. Сега се сетих и за съдбата на Картаген.... провери и за тях как са свършили.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  12. 12 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    И още над милион души във агресивните им войни в Галия, Германия и разбира се Британия....

    http://users.erols.com/mwhite28/romestat.htm

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  13. 13 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#10] от "Иво":

    Добре Иво,

    нали сме наясно, че това са неща,които се случват преди едно 2500 години.
    Как ги оценяш морално спрямо днешните ни възгледи, невъзможно е!

    Пишеш за лудоста на римските императори!
    С какво тя се различава от някой папи във ватикана или пък даже от някой ексцентрични мултимилионери в днешно време. Да не говорим, че към тяхното време римския император е бил наистина господар на света.

    Жестокостта е част от човека! В днешно време в нашите общества сме много по човечни, но дори и сега (а не преди 2500г.) сме свидетели на нрави, обичаи и практики които не са много по различни, а стават след 2500 г. човешка еволюция. Тука е достатъчно да споменен случващото се и в момента в някой части на Африка...

    За разврата какво да пишем, едва ли сме по различни в това отношение, просто заради информационите технологии сме по-дискретни.

    П.С. Един малък пример от подобно време. С цел изучаване на бремеността в древен Египет нареждат на армията да забремени едновремено ако не греша 100 или 1000 робини, след което всеки ден или на няколко дена разпаряли корме на поредната за да проследят как се развива ембриона. Изглежда супер жестоко но си пишем за практика от преди 2500 години все пак.

    Модератора е неадекватен!
  14. 14 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#12] от "Иво":

    До коментар [#11] от "Иво":

    Иво приятелю,

    кога се въвежда практиката за династичните бракове и освен нея кой е другия начин за разширяване на империя?

    Ти нещо се бъркаш с реалностите, нима единствено римляните са действали по подобен начин в тези, а и в по-късни времена.

    Я пробвай с един сравнителен анализ между колизеума в Рим и жълтата преса в наши дни или пък даже и със заглавията в днешните сериозни вестници.
    С какво римската (да точно римската максима ХЛЯБ И ЗРЕЛИЩА) е заменена днес?
    С нещо от рода на пълен хладилник и жълта преса може би?

    И каква е невероятната човешка еволюция в това отношение?

    Модератора е неадекватен!
  15. 15 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 295 Разстроено

    ... И каква е невероятната човешка еволюция в това отношение?
    —цитат от коментар 14 на ivan_


    Никаква.

    Нищо ново под слънцето, освен технологиите.
    Не знам, как е на латински... :)

  16. 16 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 295 Разстроено

    До коментар [#10] от "Иво":

    Разгледайте историята на Съветския съюз или на Британската империя преди това, или на Османската... Да не споменавам Монголската и Китайската...
    Ами Светата инквизиция?

    Цялата човешка история е потънала в кръв...

  17. 17 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#15] от "tie_interceptor":

    Именно!

    Поне от римската империя са останали много положителни неща...

    Модератора е неадекватен!
  18. 18 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#16] от "tie_interceptor":

    Аз за това написах империята на злото в античноста, според мен това е Римската империя безспорно, през средновековие - е монголската империя безспорно, по-късно испанската и британската империя. И в по време Третия Райх и СССР.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  19. 19 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#14] от "ivan_":

    Разбирам гледната ти точка Ванка, но не съм съгласен с теб. Няма как да сложим на една основа сегашните жълти вестници и шоута (които са отвратителни наистина, с това съм съгласен с теб) и "шоута" в амфитеатърите в които стотици хиляди невини хора са били убивани за удоволствие на народа и императора. Подобни шоута нямат аналог тогава и сега. А, еволюцията е факт... със сигурност в миналото времената са били много жестоки от сега.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  20. 20 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Иво, не съди за Рим от филми като гладиатор или разни комикси. При Нерон Рим изобщо не е зле. При Калигула също. Понеже клониш малко към социализъм и как се е чувствал народа, ще ти кажа, че и при 2-та императори икономиката е била супер, по тогавашни стандарти естествено. В древен Рим е нямало разврат. Ако четеш за живота на Нерон и съдиш по него - може би. Но обикновенния римлянин не е бил развраткик. Бачкал е здраво, бил е организиран и тн.
    Редовият аристократ-бюрократ също е бачкал много здраво и отговорно. За благото на народа. Колкото и да ти се струва странно. Много аристократи са организирали гладиаторски игри, строили са обществени сгради само и само имената им д аостанат в историята.
    Това е държавата която е въвела правото в съвременният му вид и независимо дали си абсолютен бедняк или аристократ си имал правото на справедлив процес и си бил виновен до доказване на противнто.
    Още много мога да пиша, но се съмнявам че ще ме разбереш.
    Просто съвет, не чети първобитни книжки как римляните само са убивали нещастните християни, а погледни какво е направила тази най-веика империя за света.

  21. 21 Профил на hunt
    hunt
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Невинен до доказане на противното. Грешка при писане.

  22. 22 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#19] от "Иво":

    Тя основата е една - забавление!
    Разбира се "тежеста" на двете е различна, но и времената са били супер различни.

    Както и тогава така и сега има различни хора и различни забавления...

    Модератора е неадекватен!
  23. 23 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 531 Любопитно

    До коментар [#10] от "Иво":

    А бе относно гладиаторите може да спорим дълго бате Иво . Не са умирали толкова често както го представят по филмите . Да стане 1 човек гладиатор се искат много неща- всичко струва пари и време . ТА по онова време никой не е имал сметка да си избива половината гладиатори за 1 ден - така го представят по филмите . Виж за животните си прав умирали са с хиляди по време на игри- от слонове стигнем чак до лъвове и тигри . Голяма сеч на животни е имало тогава -много по голяма от колкото сеч между гладиаторите .Относно императорите я ми посочи една империя дето да няма в някой период от време калпав побъркан изрод дето поема властта ??Гоненията на християните ми аз уча професионално история и поне от личен опит бих казал че няма държава-империя или било то дори и племе дето да не се отнася към чуждата религия с омраза и не разбиране .Смятате ли че по наше време ако да кажем малка част от Европа беше християнска и някой се опита да ни натресе неговата си религия ние нямаше да постъпим съвсем както римляните ?? А относно постиженията на римляните там няма смисъл и да говорим -адски много са . Много от тях още служат на инженерите и др.
    Относно разврата - на всякъде го е имало колега- нито една държава или империя или царство или там квато държавна форма решиш не е разполагала със сила да ограничи разврата -даже напротив много дори я субсидират - какъв беше израза хляб и зрелище -Нали така и народа забравя че е беден -нещастен или че трябва след месец да тръгне на война срещу някого .
    Общо взето зад всяка една империя-държава редом до всички научни постижения -култура и др. подобни върви и разврата - сама по себе си тая думичка е много обемиста .И винаги ще я има докато има хора по тая планета щото винаги ще има бедни .

  24. 24 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 531 Любопитно

    П.П. Сега се сетих и за съдбата на Картаген.... провери и за тях как са свършили.
    —цитат от коментар 11 на Иво


    Бате Иво нали знаеш че от днешна гледна точка някой неща ще ни се видят супер неморални и жестоки -същото да кажем и след 2000 години ако още има хора на тая планета същото ще кажат и за нас -примерно за световните войни .
    Частност съдбата на Картаген -общо взето сами са си виновни .
    Тогава се сблъскват 2 държави с потенциал да станат империи много скоро .Поради изключителната си близост дели ги само някво си море -макар че по онова време хич не е било няква шега тръгваш от Италия и не се знае дали ще стигнеш Северна Африка .
    Та Пуническите войни са просто неизбежни . Можеш да сравниш да кажем от нашата история Двубоя на СССР и САщ сигурно в ония многото войни дето са се водили хич не са загинали даже и повече хора от колкото общо във всички Пунически войни .

  25. 25 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 531 Любопитно

    До коментар [#12] от "Иво":

    Ако сравним Жертвите на Британската империя или било то дори на Испанската - кланетата дето ги прави Рим ще изглеждат като детско парти .
    Пак ти казвам има огромен период от време дето ни дели .
    Още от зората на човечеството идва и желанието за война . Ако почнем от пещерните хора та свършим до наши дни .
    Желанието за война -да пролееш кръвта на врага си си и ще е част от човека .
    Няма как просто да се получат нещата силния асимилира слабия . Щом Рим е успял да покори почти целия познат свят тогава значи е бил силната страна . Интересувай се и малко за кланетата организирани срещу Рим я на бойното поле -я в някой град .
    На бойното поле ги има -рядко се е случвало Рим да ги пречукат но и тези моменти ги има. Или кво става когато Рим предаде някой свой град на варварско племе -грабеж и сеч . Варварите дето са нападали Римската империя от самото създаване на рим до самия му край не са били по различни от Римляните .
    Като оставим на страна живота тогава -бил е прост -отглеждаш си нивите -служиш във войската -ходиш на война -прибираш се и така кръговрат до безкрай .
    Та ако оставим това бих казал че на покорените народи им е било доста добре .
    Рим изгражда много градове из европа -Града по онова време си е бил най-големия шанс за човека да натрупа печалба-слава- бе накратко да се прочуе и да си уреди живота .
    Освен градовете се изграждат и множество пътища -варварите спират да се движат с каруците през гората и черните пътища ами почват да се движат по пътищата -ест рим не ги прави тия пътища само заради бързата и лесна търговия -прави ги от части и заради войската но тва си е друга тема.
    Накратко ти казвам че не бива да се гледа само черната страна на една монета - всяка една империя-държава или квото си избереш има черна страна -но това не значи че няма и добра страна -която пък в доста случайй е много по голяма

  26. 26 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 363 Неутрално

    На шестата снимка са легионери, а не центуриони, но карай. Центурионите са с посребрена люспеста ризница и меч, но не носят копие.
    На първата снимка този отпред е с тракийски шлем и очевидно е гладиатор.

  27. 27 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#20] от "hunt":

    Защо реши че съдя за Рим от филми!? Това което знам за тази империя на злото е от исторически книги и статии, а не от филми. Относно нещата дето си ги написал в твоя коментар, значи Рим може да е бил добре като империя по време на тези две откачалки, но това не значи, че самите те са били добре с главата. Апропо, тук ще добавя и Тиберий, хубаво е и да се прочете и неговата биография. А, хич... никакъв разврат е нямало в древен Рим. Това е повече от смешно, ако наистина го вярваш. :-Д

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#23] от "vesko19":

    И аз бих писал повече, но за съжаления нямам много време в момента. Относно гоненията и кланетата на християни в Римската империя има много литература, истината е, че тази империя на злото са съществували много различни религии, като често друговерците са си живеели спокойно, но римляните изисквали всички без иключение да се покланят на техните идоли, и повечето друговерци са го правили, защото са били полиатеисти. Впрочем по едно време римляните са започнали да определяли като богове своите настоящия императори (както и минали). Е, как нормален християнин може да се поклони на идол, на човек който си въобразява, че е бог. Разбира се, че монотеист няма как да напрви това, което е срещу вярвата му. И от тук омразата на редица римски императори и управители срещу Християнството.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#24] от "vesko19":

    Бате Веско, има обаче една разлика. Картагенската империя по време на Пуническите войни не е извършавала такива ужасяващи военнопрестъпления срещу римското цивилно население. Няма по-жестока и смъртоносна сила в Античноста от Римската. Това не знам някой дали може да го оспори като исторически факт.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  30. 30 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#25] от "vesko19":

    Тук по скоро съм съгласен с теб. Всяка империя е вършила жестокости спрямо враговете си. Просто мащабите са различни. При римската империя мащабите на убийства на цивилни са огромни, били са убити милиони хора, на кланета, на геноцид и етническо прочистване дори бих казал дори (в Юдея така се получава) са безспорни. За този исторически момент (Античността ) аз не знам друга империя, която да е извършила по-мащабни престъпления. Разбира се, след това Монголската империя е извършила също подобни мащабни военнопрестъпления и кланета на милиони хора. Това също е доказано от историческат наука. След това испанци и британци продължават... това е така, аз го отбелязах по горе в един от моите коментари.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2528 Неутрално

    Ходил съм. Фестивала се казва Natale di Roma. Прави се всяка година. Събират се хора от цяла Европа, ходят групи и от България. През нея година бяха от Добрич и Свищов... Много е приятен фестивала, особено ако го съчетаеш с разходка из Рим. Изненадващо, но нашите бяха много добре подготвени.
    Началото е, като всички се съберат на Circus Maximus, тоест стария хиподрум на Рим. От там започва и шествието, което се движи по централните улици на Рим, около Колизеума.
    Даже съм мислил и галерия да пускам, но съм забелязал, че Дневник не харесва особено галерии с исторически места или събития...

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    А, погледни какво е направила тази най-веика империя за света.
    —цитат от коментар 20 на hunt


    Най-великата в Средиземноморието и Европа - така да. Но, по това време има една друга велика империя, която с нищо не е по-незначителна или слаба от тази в Рим - имам предвид разбира се империята на династия Хан в Китай. Освен това персите също са имали доста силни империи съществуващи успоредно с Римската, които не веднъж са побеждавала Римската империя във войни и битки. Но, определено по нападателната империя е била Римската в сравнение с останалите две.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  33. 33 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 363 Неутрално

    Персийската империя е малко по-късно образувание /след ІІІ век/, но и тя не е била много хуманна.
    Въпросът е че комбинацията от римско държавно устройство и право и християнска религия е довела до такова трайно формирование като Византия, където все пак не е била забравена и античната култура.

  34. 34 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3964 Любопитно

    До коментар [#33] от "victortrt":

    Разбира се, Християнството облагодарява, ако мога така да се изкажа Източната Римска империя (Византия). По време на нейното съществуване е нямало тези ужасяващи престъпления, които са ги вършели римляните езичници. Не, че ромеите са били някакви херувими, ние българите най-добре знаем, че те също са вършили жестокости, но не мащаба на Римската империя.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  35. 35 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 418 Неутрално

    2 думи за гладиаторите(gladius=меч)Това е била древна традиция на етруските в която са участвали пленници и животни (за разлика от подобни боеве по късно в Рим).Но Римляните доусъвяршенсват и комерсиализират спектаклите.За гладиаторите в Рим (от по ново време )има доста неправдоподобни митове или нарочно променени истини -явно с цел да се добие една погрешна представа за една Велика(но според някой и"жестока") Империя.Първоначално тези боеве(в Рим) са се смятали за забавление докато при етруските е имало строг религиозен канон,и тези боеве са били по скоро жертвоприношение към техните Богове,отколкото в чест на Вожда(В Рим Император )или когато е Република - развлекателно шоу за публиката.
    Тези спектакли в Рим са стрували в днешни пари десетки милиони €.Много (по голяма част) от гладиаторите в Рим са били Римски граждани ,а пленници ,осъдени и т.н. са били доста малко.Не всички са били професионални гладиатори и бая пари са били хвърлени за обучение на пленници/роби или осъдени.Затова не е и било много рентабилно да се подържат гадиаторски школи с такива индивиди,а е било много по престижно да има профи гладиатрои с боен опит.Професия гладиатор е била и много престижна и добрите професионалисти са били уважавани.Тези които са добри и са оцелели са се биели за пари и слава и нерядко сами са прекратявали активна съзтезателна кариера.Има и издигнати паметници на такива гладиатори,за тях са писани поеми и са имали най хубавите римлянки.Имало е игри и с животни - хипопотами,лъвове, жирафидемек както сега в Испания корида(ако не сте чели Хемингуей прочетете-най добре описание за корида започвайки от биковете кой как ги гледа и стигайки до матадори и т.н. как умират като мухи прободени или стъпкани от бикове по манежите в Испания по времето на Франко)По време на гладиаторските битки (почти ) винаги са избирани равностойни противници а не както е по филмите един бастун с къс меч против 4-5 чернокожи с тризъбец и мрежи.Имало е и много жени гладиатори.Но е нямало схватки мъже -жени.Имало е и възрастова граница.Така че тези гладиаторски боеве са били сериозни шоу програми презентирани от солидно подготвен персонал.Понякога и иператори са участвали като гладиатори (Нерон) но е бил маскиран така че това е само предположение- но може и да е верно. Тези дето сега се млатят по ринговете са горе долу същите авантюристи като "свободните" гладиатори по онова време.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.