Дневник
Новини Избори 2023 Култура Скорост
Анализи България Развлечение Морски
Видео Свят Детски Земеделие
Галерии На една маса с Европа На път Зелен
Комикс Бизнес Здраве От вас
След 5 Спорт Книги Специални проекти
Коронавирусът Храна и напитки ТВ програма PR Сфера
Фотогалерия: Модерни пътища и железници за поклонници унищожават села и градове
  • Избори 2023
  • Д Експрес ()
  • Всичко от днес (0)
  • Търсене
  • Влезте в профила си
  • Икономедиа
    • Economedia
    • id
    • Капитал
    • Дневник
    • Кариери
    • Бакхус
    • Одит
    • Регал
    • DigitalK
    • KQuarterly
  • Facebook
  • Twitter
  • Viber
  • Още възможности за споделяне
    • LinkedIn
    • Email
  • 4
Търсене
x
 
Една сутрин преди 18 месеца Джасвант Сингх Бутола се събужда и установява, че по стените на къщата му, която гледа към железопътна линия, изграждана за превоз на поклонници до хималайски свети места в Индия, близо до границата с Китай, са се появили пукнатини.<br /><br />Оттогава пукнатините се разширяват. 55-годишният Бутола се страхува, че скоро ще трябва да напусне Марода - селото, което семейството му нарича дом от поколения. >

© Reuters

увеличи
Една сутрин преди 18 месеца Джасвант Сингх Бутола се събужда и установява, че по стените на къщата му, която гледа към железопътна линия, изграждана за превоз на поклонници до хималайски свети места в Индия, близо до границата с Китай, са се появили пукнатини.<br /><br />Оттогава пукнатините се разширяват. 55-годишният Бутола се страхува, че скоро ще трябва да напусне Марода - селото, което семейството му нарича дом от поколения.
виж повече
"Това е старо село, родното ни село", казва той, гледайки земните работи за железопътната линия от наклонената си къща, заобиколена от други разрушени домове.<br /><br />"Това е пълно разрушение."<br /><br />
виж повече
Стремежът на индийския министър-председател Нарендра Моди да прокара пътища и железопътни линии дълбоко в Хималайските планини улеснява пътя на милиони хиндуистки и сикхски поклонници да посетят редица религиозни обекти, сред които е и изворът на река Ганг.
виж повече
Развитието на района е част от заявената от правителството на Моди стратегия за утвърждаване на индийското присъствие по протежение на до голяма степен недемаркираната граница с Китай, чиито части са оспорвани и в които през последните години се наблюдаваха военни сблъсъци. Китай има свои собствени инфраструктурни проекти в съседното Тибетско плато.<br /><br />"Модерната свързаност е и гаранция за националната сигурност", каза Моди на предизборен митинг в гранично село през октомври, където заяви, че новите транспортни връзки ще доведат до развитие на отдалечените региони. "Граничните райони на страната се свързват с най-добрите и най-широките магистрали".<br />
виж повече
Стратегията обаче се сблъска с проблеми, като някои работи бяха спрени от местните власти в лицето на протестите на жителите, след като стотици къщи бяха повредени от свличане на земни маси по трасетата в северния хималайски щат Утаракханд в Индия.<br /><br />Според геолози, жители и служители сградите и земята под тях са били отслабени от бързото строителство в геоложки нестабилните планини.
виж повече
Кабинетът на главния министър на Утаракханд и говорителят на федералното правителство не отговориха на молбите за коментар по този материал. Министерствата на магистралите и на железниците на Индия, които са собственици на държавните компании, изграждащи пътните и железопътните проекти, също не отговориха.
виж повече
По време на репортерско пътуване през януари Ройтерс откри щети в Марода и пет други града и села, разположени в близост до железопътния проект на стойност 2 млрд. долара или до свързания с него проект за магистрала на стойност 1,5 млрд. долара, и двата кръстени на поклонническия маршрут Чар Дхам. Въпреки че информационната агенция не успя да намери категорични доказателства, свързващи всички проблеми с отделни инфраструктурни обекти, в два от градовете властите направиха връзка между свличането на земни маси и проектите.
виж повече
В Марода окръжният магистрат заяви в писмена комуникация с жителите, разгледана от Ройтерс, че строителната компания на железопътното министерство RVNL ще компенсира селяните, като закупи допълнителна земя, засегната от свличането на земни маси.<br /><br />RVNL не е отговорила на искането за коментар за тази статия.
виж повече
Девет жители от три села по протежение на 125-километровото железопътно трасе, простиращо се от Ришикеш до Карнапраяг, показаха на Ройтерс щети по домовете си, които според тях са започнали да се появяват скоро след като в близост до селата им са започнали взривните работи или други дейности по изграждането на 104-километровите тунели.
виж повече
"Има пряка връзка", казва екологът Рави Чопра за връзката между проектите и свличането на земни маси.<br /><br />"Когато се извършват взривове, независимо дали става въпрос за прокарване на тунели, или за взривяване на скали, планините се разклащат и много често се появяват нови пукнатини", казва Чопра, който е проучвал подробно региона и оглавява група, назначена от Върховния съд за оценка на магистралата "Чар Дхам".
виж повече
Пийоош Раутела, изпълнителен директор на органа за управление на бедствията в Утаракханд, заяви пред Ройтерс, че лошо планираното жилищно строителство е причина за свличането на земни маси в градовете, където населението расте бързо, за да посрещне притока на поклонници в недостъпни преди райони.<br /><br />Марода обаче почти не се е разраствал или променял през десетилетията, докато през 2021 г. железопътните инженери не се приближават до струпването на къщи и не започват да прорязват скалите с тежки машини, за да подготвят прокопаването на тунела.
виж повече
Осем от семействата, съседни на Бутола, вече са напуснали селото, а домовете им са разкъсани от пукнатини, разказват местните жители пред Ройтерс.<br /><br />"Цяла нощ долу се работи по железопътната линия и циментът от къщата продължава да пада. Живеем в голям риск", казва жителката на селото Муни Деви.<br />
виж повече
Ситуацията в Утаракханд привлече вниманието на цялата страна през януари, след като се появиха пукнатини в повече от 800 къщи в град Джошимат, разположен по-навътре в планините от Марода и на 100 км от границата с Китай.<br /><br />Някои къщи се срутиха напълно, което принуди стотици жители да се евакуират. Длъжностните лица спряха строителството на пътища в близост до града, опасявайки се от по-голямо срутване.<br /><br />Според някои жители вината за свличането на земни маси е на голям хидроенергиен проект, изграждан от държавната компания NTPC на няколко километра от Джошимат.
виж повече
Длъжностните лица и експертите в повечето случаи не са съгласни с тази оценка, но подобно на други строителни проекти в района проектът за водноелектрическа централа среща трудности с ледниковата география на Хималаите. Един тунелен сондаж е попаднал в капан под земята и NTPC се опитва да го освободи повече от десетилетие, заяви компанията в писмен отговор до Ройтерс.<br /><br />Работата е била спряна, включително контролирани взривове на разстояние около 10 км от града, след като е станал ясен мащабът на щетите в Джошимат, заявиха от NTPC. Дружеството обаче казва, че работата му няма нищо общо със свличането на земни маси, тъй като работата по тунела под града е приключила преди повече от десет години и при нея е използвана по-малко разрушителна сондажна машина, вместо експлозиви.
виж повече
Ситуацията в Утаракханд привлече вниманието на цялата страна през януари, след като се появиха пукнатини в повече от 800 къщи в град Джошимат, разположен по-навътре в планините от Марода и на 100 км от границата с Китай.<br /><br />Някои къщи се срутиха напълно, което принуди стотици жители да се евакуират. Длъжностните лица спряха строителството на пътища в близост до града, опасявайки се от по-голямо срутване.<br /><br />Според някои жители вината за свличането на земни маси е на голям хидроенергиен проект, изграждан от държавната компания NTPC на няколко километра от Джошимат.
виж повече
Самият Джошимат, който е важна спирка за туристите, се е увеличил повече от два пъти и през последното десетилетие е достигнал близо 4000 хотела, жилища и други търговски сгради, съобщиха двама общински служители.<br /><br />Населението на града се е увеличило почти наполовина до близо 25 000 души за същия период, казват те.<br /><br />В октомврийския доклад на експертна комисия, съставена от държавните органи миналата година, нерегламентираното строителство е посочено като риск за стабилността на града.<br />
виж повече
В доклада, чието копие беше разгледано от Ройтерс, се отбелязва също, че неправилното отводняване води до изтичане на дъждовна и отпадна вода, което причинява кухини в планинския склон под Джошимат.<br /><br />Освен това въздействието на близо 900-километровия проект за магистрала "Чар Дхам" върху Джошимат и други райони, край които минава, не е било оценено правилно преди началото на строителството, се казва в доклада на назначената от Върховния съд комисия, оглавявана от еколога Чопра, от юли 2020 г.
виж повече
Според комисията, по-голямата част от чиито членове са правителствени служители, решението на федералното правителство да раздели проекта на къси участъци е заобиколило правило, което изисква по-строги екологични оценки за пътища, по-дълги от 100 км.<br /><br />Министерството на магистралите и говорител на федералното правителство не отговориха на въпроса дали решението за разделяне на проекта е взето, за да се избегнат оценките. През 2019 г. Министерството на магистралите заяви пред парламента, че замисълът на проекта като поредица от районни пътища означава, че не се изискват задължителни проучвания на въздействието.
виж повече
Планинските склонове са били отрязани "без адекватни предварителни проучвания на място", което е довело до свлачища, пропадания и съпътстващи щети върху екологията и социалната инфраструктура, се казва в доклада.
виж повече
Преди две години в къщата на 37-годишния Мукеш Хандури в град Карнапраяг започват да се появяват пукнатини, достатъчно големи, за да мине юмрук. Областните власти казват, че вината е в разширяването на пътя и препоръчват на строителното звено на министерството на пътищата да плати обезщетение и да го премести от опасната къща. Сега Хандури чака да бъде преместен.<br /><br />"Хората вече няма да съществуват тук. Ще останат само пътищата", казва той.
виж повече
Когато през 2021 г. одобри пътя Чар Дхам, Върховният съд заяви, че по-широките пътища ще бъдат от полза за защитата на границите на Индия. Той обаче предупреди, че правителството трябва да се вслуша в опасенията, изразени от комисията, и да изготви конкретна стратегия за опазване на околната среда.<br /><br />Чопра заяви, че това не се е случило. Миналата година той напусна комисията, разочарован, че препоръките не са изпълнени.<br />
виж повече
"Изглежда, че строителството е просто луда бързина", казва той.<br /><br />Федералното правителство публично заяви, че при проектирането на проектите "Чар Дхам" е използвало щадящи околната среда техники, за да направи геоложки нестабилните участъци по-безопасни.
виж повече
виж повече
виж повече
12:55, 05 фев 23, 11543
Дневник
Юлия Лазарова

Юлия Лазарова

Ключови думи към статията:

  • жители
  • граница
  • туризъм
  • Хималаи
  • Китай
  • Индия
4 Коментара >

Още по темата

  • Фотогалерия: Египетски културист събира боклук, за да финансира мечтата си

  • Фотогалерия: Морските костенурки превръщат бракониери в защитници

  • Фотоалерия: Слънчевият язовир в Швейцария

Изпращане на галерия

Ако се справяте добре зад обектива, покажете какво ви е впечатлило. Изпратете снимки и текст към тях.

Изпращане

Последни галерии

Фотогалерия: И замириса на пролет

Фотогалерия: И замириса на пролет

виж повече
Фотогалерия: Историята на една украинска балерина, избягала от войната

Фотогалерия: Историята на една украинска балерина, избягала от войната

виж повече
Снимка на деня: Протестиращи в няколко града поискаха присъди за насилниците на животни

Снимка на деня: Протестиращи в няколко града поискаха присъди за насилниците на животни

виж повече

Още от Дневник

И влизат партийните лидери в едно телевизионно студио

И влизат партийните лидери в едно телевизионно студио

12:53, 26 мар 23 / Избори 2023 241
Кирил Петков: За 164 дни България изнесе индиректно за Украйна оръжие за около 5 млрд. лева

Кирил Петков: За 164 дни България изнесе индиректно за Украйна оръжие за около 5 млрд. лева

18:54, 26 мар 23 / България 522
Вицепрезидентът за руското ядрено оръжие в Беларус: Става все по-опасно и страшно

Вицепрезидентът за руското ядрено оръжие в Беларус: Става все по-опасно и страшно

12:34, 26 мар 23 / България 259
1/24

Фотогалерия: Модерни пътища и железници за поклонници унищожават села и градове

Една сутрин преди 18 месеца Джасвант Сингх Бутола се събужда и установява, че по стените на къщата му, която гледа към железопътна линия, изграждана за превоз на поклонници до хималайски свети места в Индия, близо до границата с Китай, са се появили пукнатини.


Оттогава пукнатините се разширяват. 55-годишният Бутола се страхува, че скоро ще трябва да напусне Марода - селото, което семейството му нарича дом от поколения.

  • Препоръчване
  • Facebook
  • Twitter
  • Viber
  • Още възможности за споделяне
    • LinkedIn
    • Email
  • 4

Филтър

Ново | Четено | Коментирано | Препоръчвано

Кейн поведе Англия към нов успех в квалификациите

21:08, 26 мар 23 / Спорт 14

Кръстаич: Националният отбор трябва да изтърпи грешките, за да расте

20:48, 26 мар 23 / Спорт 33

Фотогалерия: И замириса на пролет

19:41, 26 мар 23 / Галерии 4

Кирил Петков: За 164 дни България изнесе индиректно за Украйна оръжие за около 5 млрд. лева

18:54, 26 мар 23 / България 522

Илич засега не мисли за нов договор с ЦСКА

18:35, 26 мар 23 / Спорт 6

Всичко от Ново >

нагоре
Дневник
Facebook Twitter Viber Instagram Telegram Youtube
Новини
Политика България Свят Спорт Бизнес Технологии Култура Развлечение Градска среда
Докладване на проблем
Екип
Помощ
Нов Дневник
Анализи
Редакционни коментари Авторите на Дневник Цитат на деня Интервю Дебат
Бизнес
Компании Финанси Имоти Лични финанси Потребители Туризъм Осигуряване
Европа
Новини от ЕС Земеделие На една маса с Европа Региони
Спорт
Футбол Тенис Волейбол Екстремни За любители Формула 1
Зелен
Въздух Отпадъци Биоразнообразие Климат Ресурси Стил на живот
Здраве
Здравословен живот Ново в медицината Прегледи и кампании
Детски
Образование Детски книги Свободно време Здраве С децата на път
На път
Как се прави От първа ръка
Скорост
Автопремиера Автомобилна индустрия Коли в кадър
След 5
ТВ програма Театър Изложби Филми Концерти
От Вас
Новини от вас Читателски галерии Читателски Дневник Комикс Стена на славата Изпращане на новина
Галерии
Голямата снимка Снимка на деня
Видео
С две думи Видео 5
Морски
PR Сфера

© 2001 – 2023 Икономедиа АД. Някои снимки © 2023 Associated Press и Reuters. Всички права запазени.

Общи условия за ползване | Политика за бисквитките | Декларация за поверителност

Уеб разработка на Икономедиа + дизайн на Studio X

Действителни собственици на настоящото издание са Иво Георгиев Прокопиев и Теодор Иванов Захов.

Дневник спазва етичния кодекс на българските медии.

Реклама

Към мобилната версия.

America For Bulgaria Foundation logo
Фондация "Америка за България" финансира проект на "Икономедиа". Мненията и твърденията, изразени в изданията на "Икономедиа", са резултат от журналистическа дейност и отразяват редакционна позиция и не непременно възгледите на фондацията или на нейните директори, служители или представители. Изданията на "Икономедиа" спазват Етичния кодекс на българските журналисти.

Бизнес: Капитал Кариери Бизнес Регал Одит

Новини: Дневник Европа

IT: Digitalk

Развлечение: Бакхус LIGHT

На английски: Kapital Insights

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Close

Достъп за логнати потребители

За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

Вход Регистрация

Close

Достъп за логнати потребители

За да създадете комикс, моля логнете се в профила си.

Вход Регистрация

Close