Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите

Над 3 млн. лева са похарчили партиите за отразяване в медиите

© Георги Кожухаров



Около 3.2 млн. лв. са дали партиите и коалициите за отразяване на предизборните им кампании в медиите. Според мониторинг на Института за развитие на публичната среда политическите формации са платили 3 184 862.79 лв. без ДДС, като данните са от публикуваните от медиите договори за това, а актуалността на данните е към 23 март 2017 г. Проследени са и данните в регистъра на Сметната палата за деклариране на дарения и средства, получени от кандидатите.


В мониторинга са включени 11 регистрирани за парламентарните избори политически партии и 9 коалиции. Наблюдението обхваща сайтовете на 44 медии


– електронни и печатни – 10 телевизии, 3 радиостанции, 17 вестника и 14 информационни сайтове и агенции.




Според Изборния кодекс заплащането на медийните услуги става предварително, т.е. преди съответното излъчване или публикуване, посочват от института. Към 23 март 34 от включените в мониторинга медии са публикували информация за сключени договори с участници в изборите.


Останалите 10 нямат сключени договори с участниците в предизборната надпревара или не са публикували такива. Това са: в. "Дума", в. "Борба", в. "Старозагорски новини", в. "Черноморски фар", в. "Добруджанска трибуна", в. "АрдаNews", сайтовете – BGnes.com, Novini.bg и Blitz.bg, както и телевизия "Алфа".


Наблюдението обаче показа, че в част от тези медии е присъствало партийно отразяване през изминалия месец.

Focus News и "Радио Фокус" са сключили общо 19 договора с "АБВ – Движение 21", ДПС, БСП, ГЕРБ, патриотите, Реформаторски блок и "Нова република". Те са публикувани на сайта на медийната група, но сумите в тях са заличени.


Информацията в сайта Topnovini.bg отново не дава яснота дали сумите по договорите са с включен ДДС. Мониторингът включва и безвъзмездните договори за отразяване на кандидатите, публикувани от телевизия "Евроком". От телевизията са обявили общо 11 договора за безвъзмездно отразяване с "Движение за радикална промяна Българската пролет", "Коалиция на недоволните", "Воля", БСП, ГЕРБ, "Партия на Зелените", "Възраждане", "КОЙ – Българската левица и Зелена партия", "Национална републиканска партия", "Българско национално обединение" и "Реформаторски блок – Глас народен".

В края на предизборната кампания според данните от договорите с 34-те медии само два от регистрираните политически субекти не са изразходвали средства - "Български демократичен център" и "Национална републиканска партия".


Към 23 март 2017 г. най-много средства са вложени за отразяването на предизборната кампания на ГЕРБ – за реклама във включените в мониторинга медии са изразходвани 799 512 лв. (без ДДС). На второ място по разходвани средства е кампанията на коалиция "Реформаторски блок – Глас Народен" с 508 018 лв. (без ДДС), а на трето – БСП с 487 937 лв. (без ДДС).

Справка с регистъра за даренията в Сметната палата е показала, че само половината от участващите в изборите формации са декларирали получаването на парични дарения – "АБВ - Движение 21", БСП, "Воля", "Движение Да, България", "Движение за радикална промяна Българската пролет", ДОСТ, патриотите, "Реформаторски блок – Глас народен", "Партия на Зелените" и "Нова република".


Общата сума на даренията за политическите партии и коалиции възлиза на 1 211 087 лв., а тази на средствата на кандидатите – 738 615 лв.


В края на кампанията най-много дарения са привлекли от "Реформаторски блок – Глас народен" – 284 190 лв. В допълнение към тази сума средства в размер на 122 488 лв. са дарили и кандидатите от коалицията.


От публикуваните към края на предизборната кампания договори в медиите се разбира, че "Нова телевизия" е привлякла най-много средства за отразяване на кампанията - 623 573 лв. без ДДС, следвана от Би Ти Ви с 567 131 лв. без ДДС и БНТ с 500 278 лв. без ДДС. От вестникарските издания най-много средства са насочени за реклама във вестник "24 часа" - 126 666.66 без ДДС.


Най-голямата сума в единичен договор в тази кампания към момента представлява споразумението между БСП и "Нова телевизия", чиято стойност е 159 431 лв. без ДДС.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4223 Весело

    Масираната реклама на ГЕРБ в "Дневник" също оказа влияние за победата...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  2. 2 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5386 Неутрално

    Единствените печеливши от изборите са ...медиите.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5732 Неутрално

    Партиите са пестили. Явно не вярват в продължителността на този парламент...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Gunners
    Gunners
    Рейтинг: 2095 Неутрално

    Те медиите винаги са на печелившата страна..

  5. 5 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 1319 Любопитно

    Аз ли греша ,като гледах БСП само от чешмата не извираше!В София 80 % от билбордовете бяха на червените.Всяко второ радио само техни послания лееше. 400000 лева (декларирани) не биха им стигнали за нищо......но сега имат да връщат жестове на свои фирми и спонсори!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  6. 6 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Пари, изхвърлени на вятъра.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK