
© Анелия Николова
Един уволнен служител, един свален текст и няколко неотговорени въпроса. Така изглежда в края на седмицата хаосът с предложението да има изискване за уседналост от три месеца и за президентските, и парламентарните избори.
Предизвикан от разнопосочните версии между "Дондуков 2" и служебното правосъдно министерство, от объркването стана известно, че държавният глава Румен Радев смята,че трябва да има известно ограничение на изборните права на българите в чужбина. В специална позиция в четвъртък той заяви, че няма да бездейства, когато се засяга суверенитетът на България. Но така и не даде отговор на въпроса
дали спорният текст е бил включен в проекта по негово настояване.
Така твърди служителят Любомир Талев, според чиято версия на среща в президентството в понеделник именно Радев изисква тази разпоредба да стане част от проекта, а останалите текстове са изготвени от екипа на правния секретар на Радев. Той твърди освен това, че текстовете са били съгласувани с нея и с ресорния заместник-министър Деница Александрова - Митрова.
От правосъдното министерство отричат това и твърдят, че са искали в проекта да бъде включвен друг текст, отново за уседналостта.
В съобщението, с което обявиха, че оттеглят разпоредбите в сряда, стана известно, че готвеният проект от експертите на министерството е предвиждал в нормите за уседналост изрично да залегне "възможността за упражняване на избирателни права на български граждани, живущи на територията на всички държави - членки на Европейския съюз".
В петък заместник-министърът Митрова пък заяви, че е дала изрични указания към Талев, които той не бил изпълнил. "А именно спорните текстове, регламентиращи тези права да са в унисон с разпоредбите на чл. 350 и 396 от действащия Изборен кодекс (бел. ред. текстовете уреждат уседналостта при местните избори и тези за Европейски парламент), отнасящи се във връзка с уседналостта на български граждани, както в Република България, така и на територията на всички държави членки на Европейски съюз.
Така и не става известно какъв точно текст са искали от правосъдното министерство да включат за уседналостта.
В петък следобед стана известно, че президентството е поискало от ЦИК информация за гласуването в чужбина от 2009 година насам. От администрацията на държавния глава изискват справки за гласувалите на четири парламентарни вота, в които да има информация за брой гласували и разбивки по държави.
Така въпреки че беше оттеглен, без отговор остават въпросите:
- Кой е бил автор на конкретната разпоредба?
- Защо служебният кабинет и по специално министерството на правосъдието се занимава с такава сериозна и мащабна промяна?
В преходните и заключителните разпоредби на проекта се предвиждат
изменения и в закона за вероизповеданията и политическите партии, с които се дават изключително големи правомощия на главния прокурор,
които не са оттеглени. Предвиждат се и сериозни рестрикции за финансирането на вероизповедания, които вече срещнаха остра реакция.
И Радев, и неговият правен секретар Емилия Друмева "успокояват", че всичко се решава от Народно събрание. Но при това, че 44 -ят парламент все още не е започнал работа (Радев го свика на 19 април), появата на такива изменения, изглежда странно и недообмислено.