Нови F-16 ще влязат в процедурата по избор на изтребител

F-16 на полските военновъздушни сили.

© Reuters File Photo, Reuters

F-16 на полските военновъздушни сили.



Проектът за купуване на нов за армията ни изтребител ще бъде променен и трябва да бъде гледан отново от парламента. Това е записано в заключенията на доклада, който трябва да бъде приет утре от парламентарната комисия, която проверява процедурата. Според източници на "Дневник" в списъка на предложенията, от които трябва да избира правителството, ще се включат и нови F-16, които са предложени от САЩ.


На последното заседание на комисията миналата седмица председателят й Емил Христов попита командира на ВВС генерал-майор Цанко Стойков, който наследи Румен Радев на поста, като ръководител на проекта защо не е взел предвид и предложение от неназована държава за нови самолети, което щяло да се впише във финансовата рамка от 1.5 млрд. лв. за 8 самолета, обучение и наземно оборудване.


Комисията ще предложи на Министерството на отбраната (МО) да направи ново примерно разпределение за разсрочено плащане, за да може да се осигурят и другите два проекта за модернизация на армията - кораби и бронетранспортьори.




Втората препоръка е да се актуализират вариантите за актуализация на проекта на база на офертите, постъпили след изпращането през декември 2016 г. на искане за предложение (RFP). Такива бяха изпратени до Италия за употребявани "Еврофайтър Тайфун", до Швеция за нови "Грипен" и до САЩ и Португалия за употребявани F-16 с модернизационен пакет. Предложението от САЩ за нови F-16 е получено след това.


Третата препоръка до МО е да изпрати отново RFP до трите държави след актуализиране на проекта от парламента.


След като получи новите оферти и ги оцени, министерството трябва да информира Министерския съвет за избора си. След това правителството трябва да проведе преговори и да сключи междудържавен договор за покупката.


Комисията установи, че управляващите проекта в Министерството на отбраната са променили условията, гласувани от Народното събрание, като е добавено ново задължително изискване - примерна схема за плащане. "Тя не е условието, което ще може да дисквалифицира един от участниците", каза председателят на комисията Емил Христов след заседанието й преди седмица. Промяната е направена от председателя на борда, ръководещ проекта, към юли 2016 г., месец след одобряването на проекта за инвестиционен разход от парламента. Христов отказа да изрече конкретно име, но към тази дата председател на борда е бил тогавашният командир на ВВС ген. Румен Радев.


Снимката е от 2011 г., когато тогавашният началник на българските ВВС генерал-майор Константин Попов летя с изтребител "Грипен" в Швеция. Сега Попов е депутат от ГЕРБ.

© Грипен

Снимката е от 2011 г., когато тогавашният началник на българските ВВС генерал-майор Константин Попов летя с изтребител "Грипен" в Швеция. Сега Попов е депутат от ГЕРБ.


В едно от последните си заседания в края на април служебното правителство одобри офертата на шведската компания СААБ за изтребители "Грипен" като най-изгодна от предложенията за нов тип изтребител за нуждите на армията. Решението е взето на закрито заседание, като разгледаният документ е с гриф за класифицирана информация. България избираше между три предложения - употребявани F-16, собственост на Португалия, от Италия за "Юрофайтър" втора употреба и шведските "Грипен". Предложението на САЩ и Португалия е дисквалифицирано заради добавения критерий, а при новата процедура би могло отново да влезе в надпреварата.


Премиерът Бойко Борисов дава противоречиви сигнали за покупката на изтребители, като няколко пъти каза, че изтребителите трябва да са нови, а вчера повтори, че "първо ни трябва сухопътна техника, щото такава ни е доктрината".


МИГ-29

© Велко Ангелов

МИГ-29


Не ме притеснява това, че ще прегледаме нещата отначало, коментира в парламента възможното рестартиране на процедурата и военният министър Красимир Каракачанов. За него било по-важно да се вземат мерки да се ремонтират МиГ-29, които според него можели да летят до 2020 - 2030 година. Той също каза, че иска нов самолет, а не втора или трета ръка.

Коментари (144)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9152 Гневно

    Кафа с тия изтребители, бе!
    Нямате наяждане !!!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Бахурци ще задминат всички.

  3. 3 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2684 Неутрално

    Боце мислел, че грипените са без оръжие, Радев мислел, че са с такова... големи мислители ей.
    Ясното е, че или грипени или ф-16-ки ще са.
    Дано поне си подобрят офертите.

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    Дойдохме си на думата..F-16V най-добрият!35% от авиониката и системите за насочване + софтуера за въоръжението!сега да видим каква цена ще ни предложат от Lockheed?

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    Да се чете-35 %от .....са от ненадминатия F-22

    До истината се достига с познание!
  6. 6 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3308 Неутрално

    Бавно, мъчително и с много скандали се стигна до новината, че има нова оферта.
    Айде сега пак отначало.

    Доброто е заразно
  7. 7 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    За него било по-важно да се вземат мерки да се ремонтират МиГ-29, които според него можели да летят до 2020 - 2030 година. Да ама 2020 е днес, 2030 утре.А цената е като за нови самолети .Така че лошо е ако вземем грипен, защото при възможност за нови ф16, това не е алтернатива.А и американците чрез НАТО са гарант за нашата сигурност, не някой друг.Така че ако се дават пари най добре е на САЩ.Но при алтернатива да ги подарим парите си пак на руснаците срещу едно голямо нищо и грипена изглежда примамлив, да си вземат там парите кръга около радев, но да не ги подаряваме на рашките, както искат някои

  8. 8 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 732 Неутрално

    Нов Ф-16 е на-доброто решение.Този самолет има множество модернизации и последните модели са много добри за държава като нашата.

  9. 9 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1214 Весело

    по-добре да гепат кинти от неосъществени сделки за нерушняшки изтребители... отколку да гушат оня нарцислив джуджак със кинти от неосъществени сделки за рушняшки атомни тенджери...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  10. 10 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Нещо съмнително има. Защо досега този вариант не е бил обсъждан години наред?

  11. 11 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1181 Весело

    А защо са ни изтребители като Цецка Ц, Партизана Йотова, Курнелия, МаяМа и Лилито могат да летят на метли и така да пазят въздушното пространство на не-държавата ни.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  12. 12 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3308 Неутрално

    До коментар [#10] от "Дундурук":

    Офертата е нова, то си пише. Как да се обсъжда нещо, дето го е нямало.

    Доброто е заразно
  13. 13 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 827 Весело

    ще има само миг-29...това си е чисто протакане и тупкане на топката,няма да има нещо ново нито за сухопътни нито за морските...като колелото ама друг път

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  14. 14 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 448 Неутрално

    По една мушама вземете накрая .Големи фанфари за модернизация на БА от ГЕРБ и ПФ и накрая едно нищо .Ф16 блок кой ?

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”Отбор три Шушани-Бойко,Цацаров,Пеевски .Лудоста е пътят към ВЕЛИЧИЕТО
  15. 15 Профил на oziris7
    oziris7
    Рейтинг: 1642 Неутрално

    А защо не и F/A-18E Super Hornet. Има и модернизирани версии. Канада обмисля за закупи такива.

  16. 16 Профил на KA2
    KA2
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    Изглежда силните на деня поумняха. Не съм апологет на ББ , но това е добра стъпка.

  17. 17 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    Тези наистина са решили да потрошат милиарди.

    В НАТО страни с под 100 милиарда долара БВП или нямат авиация, или карат съветски самолети. Има 10-тина такива страни и ние сме една от тях. А сега се опитваме на гол тумбак чифте пищови да вадим.

    Нашето БВП е едва 50-60 милиарда долара. С такова БВП освен га кърпим МиГ-овете друго не остава. Не сме само ние така. Дори и по-богати страни като Словакия карат на МиГ-ове. Хърватско дори кара на МиГ-21 дето ние ги пенсионирахме.

    Просто трябва да се простираме според чергата си.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  18. 18 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1740 Неутрално

    Нови Ф-16 е отлична новина!!!

  19. 19 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1611 Неутрално

    За него било по-важно да се вземат мерки да се ремонтират МиГ-29, които според него можели да летят до 2020 - 2030 година. Да ама 2020 е днес, 2030 утре.А цената е като за нови самолети .
    —цитат от коментар 7 на rexdog2004
    Няма такова нещо. На МиГ-овете поддръжката им е евтина. Единственият минус е големият разход на гориво. На основните разходи са за ремонт и резервни части, а там МиГ-овете имат предимство.

    И е пълна партенка, че зависим от руснаците. МиГ-овете можем да ги ремонтираме както при поляци, така и при украинци.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  20. 20 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Абе, нови, стари, американски трябва да са. Като мариците. Пък после няма и да научим колко струва поддръжката им, защото ще е държавна тайна.

  21. 21 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Комисията Цвъки съвсем очаквано се извъка.

  22. 22 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 5965 Неутрално

    Нови щатски самолети - това вече е нещо ново

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  23. 23 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    19.09.2017 16:35:00
    "Не ме притеснява това, че ще прегледаме нещата от начало, посочи Каракачанов. Вземат се мерки за действието на МИГ 29. По думите му миговете до 2020 - 2030 година можели да летят. С по-малко пари можело да възстановим нашите самолети."

    Понеже, според доклада на ГЕРБ пред парламента, ще да дадем за МИГ-овете 1.7 милиарда лева до 2030 година, това ще ни струва по-малко пари от 1.5 милиарда, които би трябвало да дадем за нови изтребители?! Гениално!

  24. 24 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2648 Весело

    Не ме притеснява това, че ще прегледаме нещата отначало, коментира в парламента възможното рестартиране на процедурата и военният министър Красимир Каракачанов. За него било по-важно да се вземат мерки да се ремонтират МиГ-29, които според него можели да летят до 2020 - 2030 година."Дано в следващите 10 години купим нови изтребители,щото за Каракачанов е важно да са МиГ-29.

  25. 25 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Ф-16 епрекрасен самолет.остава да видим цената за придобиване и час експлоатация.

  26. 26 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Ф-16 епрекрасен самолет.остава да видим цената за придобиване и час експлоатация.

  27. 27 Профил на KA2
    KA2
    Рейтинг: 2820 Неутрално

    До коментар [#24] от "chicago514":

    Така е. Един път агент , до живот агент.

  28. 28 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 1869 Весело

    ха ха ,нова партенка ,каракачанов обаче залага на ремортирани мигове

  29. 29 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Брей, пак познах. :)

    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1911
    16:40, 18 сеп 17
    Неутрално
    Искате ли да направя прогноза, каквато можех да направя и когато беше сформирана извънредната парламентарна комисия за изтребителите на другаря Цвъ?
    Комисията ще излезе със заключение в сряда 20.09.17, че са установени ред нарушения в процедурата по избор на изтребител, които оставят съмнения за безпристрастността на избора.
    Нищо, че на практика не е разпитан никой, който е работил по процедурата, нищо че нарушенията няма да бъдат обявени, нито точните виновници, нищо, че процедурата и финансовите параметри са гласувани в парламента от ГЕРБ. Просто трябва хибридните да излъжат електората, че има някой виновен да не се купят изтребители, който е сбъркал критерите за които ГЕРБ настояваха.
    Комисията ще препоръча да се продължи с преговори и с отпадналите кандидати или най-добре направо да се подадат ново зпитване за оферти, за да мине повече време.
    А във втория случай, ще трябва да се прегласува в парламента решението за разсрочено плащане за 6 години да отпадне, за да се включи португалско-американската оферта, която в този момент не отговаря на изискването, поради което напълно логично е отстранена от комисията.

    http://www.dnevnik.bg/politika/2017/09/18/3044087_borisov_pak_kaza_che_purvo_triabva_suhoputna_tehnika_a/?ref=id&_ga=2.79138836.1612573030.1504978037-1316914442.1504978037

  30. 30 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2205 Неутрално

    Добра новина! Американците, най-после обърнаха внимание и на България! Но и без това F-16 нямаше никаква алтернатива, биха казали знаещите...

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  31. 31 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    Ух мамаа сега всички руски суджуци газ ще пикаят. Гледайте ги хубаво кал им лъскат червените задници. От девет кладенеца вода ще извадят с опорки как не ни трябват Ф-16. Обърнете особено внимание на лийдуеските тролове дето се ползват от две места едновременно. И все афтентични.

    Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  32. 32 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 213 Любопитно

    Дай,Боже!!! Аз като истински православен се моля,Ф-16 за България !!да спрем Москалите преди Китай да са им го опнали отзад!!

    Долу рушистите и фашистите
  33. 33 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3308 Неутрално

    До коментар [#17] от "Николай Николов":

    92 млрд за миналата година.
    С останалото съм съгласна.

    Доброто е заразно
  34. 34 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Последната информация която излезе за цените на новите изтребители, които ни предлагат беше...

    " Вестник „Труд” излезе с информация, че осем нови F-16C/D са предложени за $1,3 млрд., осем нови F/A-18 Super Hornet за $1,85 млрд, а осем нови Gripen C/D ще струват 450 млн. евро. "

    Офертата за нови Ф-16 е промамлива, ако включва офсет, но много се съмнявам, че се включва в определената от парламента рамка от 1.5 милиарда лева за 6 години.
    Вероятно затова сега ще прегласува рамката в парламента - ще се вдигне разхода на 2-2.5 милиарда лева и ще отпадне изискването за 6 години, което ГЕРБ искаха и заради което сега шизофренично плачат с крокодиски сълзи, че ощетявало американците.

  35. 35 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#12] от "dogwoman":

    Ф-16 е най-популярният самолет в света? Не знаехме, че може да търсим и нов ли?

  36. 36 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 2205 Неутрално

    "...Промяната е направена от председателя на борда, ръководещ проекта, към юли 2016 г., месец след одобряването на проекта за инвестиционен разход от парламента..."

    Цацаров, май ще има нов клиент...! Президент.

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  37. 37 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Максимална дължина на полета:

    Ф 16 - 3940 км.
    Грипен - 2800 км.

    Ясно е защо нашият андрешко - кремълският слуга Радев е против новата процедура за избор на нов изтребител за българските ВВС - Ф 16 може да лети и до Крим и да се ВЪРНЕ..... , а Грипен няма тази възможост.

  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  40. 40 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1958 Неутрално

    Голяма тъпотия.
    Нека да купим нови и модерни самолети, ако ще и два броя да са, вместо техника, която е морално остаряла, в момента на закупуването и.

  41. 41 Профил на brainless
    brainless
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Абе, нови, стари, американски трябва да са. Като мариците. Пък после няма и да научим колко струва поддръжката им, защото ще е държавна тайна.
    —цитат от коментар 20 на Лео


    То пък мариците едни американски. На фирми дето нямат и една цетрала в Америка.

  42. 42 Профил на nvarvarin
    nvarvarin
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Бах маааму, няма ли нови Миг-ове...?

  43. 43 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Нещо съмнително има. Защо досега този вариант не е бил обсъждан години наред?
    —цитат от коментар 10 на Дундурук


    Обсъждан е, щото е добър вариант. Ако алтернативата е да останем с МИГ-ове, аз съм твърдо ЗА този вариант.
    При предишните оферти варианта нов Ф-16 С/Д е бил много над рамката от 800 млн. лв. Сега рамката е 1.5 милиарда лева за 6 години и пак не влиза. Затова трябва да се прегласува рамката в парламента, защото иначе преговорите с Локхийд Мартин ще са незаконни, понеже правителството няма мандат да преговаря и за 1 лев над тия 1.5 милиарда. Ако офертата на американците беше в рамката, нямаше да има нужда от прегласуване и можеха направо да преговарят, съвсем законно. Онази класация с нищо не задължава правителството да преговаря с Грипен. Просто ни лъжат, че американците са отстранени неправомерно.
    На няКОЙ са му набили канчето от посолството и сега маже цвъкнатото за пред електората. Дано поне ги натиснат да купят тия нови Ф-16, а не само да лъжат от ГЕРБ, че искат да купят нещо.

  44. 44 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Само хамериканците да не ни ги продадът без радари и оръжейни системи, както правят с арабите. :-Д

  45. 45 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 416 Любопитно

    а срещу кого ще се ;бориме; ?

  46. 46 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 1054 Неутрално

    Ф 16 е едно добро начало за по етапно освобождаване от руските лешояди.

  47. 47 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3365 Неутрално

    "Премиерът Бойко Борисов дава противоречиви сигнали за покупката на изтребители, като няколко пъти каза, че изтребителите трябва да са нови...."

    Прав е Боко. Нови ще са и докато съберем парите, ще му се изтъркули мандата и даже и следващ мандат, ако има. Каракачанов най-добре знае, че самолети няма да има и залага на ремонт на старите Миг-ове. То от самолети всъщност няма нужда. 6 дивизиона С-400 гарантират опазване на българското небе.

  48. 48 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Максимална дължина на полета:Ф 16 - 3940 км.Грипен - 2800 км.Ясно е защо нашият андрешко - кремълският слуга Радев е против новата процедура за избор на нов изтребител за българските ВВС - Ф 16 може да лети и до Крим и да се ВЪРНЕ..... , а Грипен няма тази възможост.
    —цитат от коментар 37 на Николай_1


    "1" първи клас ли означава че сте или просто сте зле с математиката?
    София-Севастопол е 842 км. Друга някоя мъдрост?

  49. 49 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Много мирише вече вееее. Изведнъж до старите Ф16 се нареждат и новите. Старите ли струват колкото новите или обратно... Едно е ясно. Както нив'га нема ни пуснат у Шенген с Боко, тъй и нема да има ник'ви изтребители при него. Ще има само за джипари и яхти на отбрани, а и самолети, ма частни

  50. 50 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    НОВ F-16V е добър вариант, по-добър от "Грипен" (който иначе предпочитам пред употребявани самолети, било F-16, било Typhoon), защото е многофункцонален, става и за изтребител, и за поддръжка на сухопътните части.
    Така впоследствие може да замени и Су-25.
    Да видим дали ще ни го предложат обаче, после и цената не е без значение........

    Знанието е сила, информацията - власт
  51. 51 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    До коментар [#31] от "zuk_trombon":

    Причината да не са предлагани нови Ф-16 е световно известна и проверена многократно от вси1ките комисии за избор на самолет до момента - просто са значително по-скъпи от Грипен (почти двойно), И нови Ф-16 никога няма да бъдат купени.
    Целта на видният натовкси евроатлантик Бойчу( същият той слуга на Вальо Златев. ТИМ и Доган ) е парите да се завъртят през доказани български партньори - Гигов, Домусчиев, Черепа, Пеев итнт, които да разпределят няколко милиарда.
    Те ще "произведат" някакво жИлязо, за което ще обявят, че е я Фрегата, я БМП, без аналози в световната история и така съвсем прозрачно и законосъобразно парите ще достигнат своите адресати.
    Ако се наложи, дори и цацаров ще гарантира!

  52. 52 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#19] от "Николай Николов":

    Може би един от най-съществените въпроси, който не се разяснява при публикации и коментари е този за запазване на необходим брой пилоти за изпълнение на задачите. Подготовката на екипажите по стандартите на НАТО изисква към 7000 часа общ ресурс на сомолетите годишно. Използвайки само МиГ 29 този ресурс ще се изчерпа за 7 години /натоварване 200 часа на самолет за година/ А е необходимо да се осъществи натоварване до 400 часа на самолет за година. Тоест ще бъдат необходими нови самолети или постепенно ще намаляват пилотите с необходим нальот часове. Само за задачата «Еър полисинг» при носенето на постоянно бойно дежурство са необходими минимум 30 подготвени пилоти. /По стандартите на НАТО съотношението самолет-летец е 1:1,5, а средният нальот часове на летец е 150 часа./

  53. 53 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 527 Неутрално

    Съгласен съм, че не трябва да се сравняват ябълки с круши ама в момента се търси не се търси равностойна съпоставка, а вариант как да се вземе F16, само защото е американски.

  54. 54 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#43] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Без да подценяваме специалистите и да нараняваме «носталгиците» трябва да признаем, че някои от тях заблуждават политиците /които трябва да вземат решение/ и по въпроса за финансовия ресурс, който трябва да заделя държавата, ако остави и поддържа МиГ-29. Не се обръща внимание на връзката ремонтирани двигатели и двигателен ресурс, който се изчерпва за 2,5-3 години, както и колко ще погълне купуването на нови двигатели. Каквито и изчисления да се правят, изходната цена за ремонт на 1 двигател е 520 000 долара, а цената на нов- 3 милиона долара. Само за наличните 16 самолети МиГ-29 до 2015 г. трябва се ремонтират 22 двигатели и закупят 11 нови двигатели, а това ще струва 47 милиона лева-ремонт и 53 милиона лева за нови двигатели или общо 100 милиона лева. Трябва да прибавим разходите за доставка на части и консумативи, които ще възлязат на 75 милиона лева. Изтъкваният често удължен ресурс 40 години заблуждава, защото обхваща всъщност 56 000 летателни часа на тези 16 самолета, но за това ще са необходими до 2030 г. 320 ремонта на двигатели на стойност 270 милиона лева. Допълнително пък трябва да бъдат закупени най-малко 64 двигатели за осигуряване целия жизнен цикъл, а стойността им ще възлезе на 307 милиона лева. Или общо най-малко 577 милиона лева. А ако към двигателите изд.88 прибавим и 50 ремонта на КСА-2 – 25 млн лв и 32 броя КСА-2 – 52 млн лв, достигаме общата сума 654 милиона лева.

  55. 55 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 674 Неутрално

    Виждам разум в тази държава най-накрая!!!

  56. 56 Профил на Шменти Капели
    Шменти Капели
    Рейтинг: 647 Весело

    До коментар [#10] от "Дундурук":Офертата е нова, то си пише. Как да се обсъжда нещо, дето го е нямало.
    —цитат от коментар 12 на dogwoman


    Защо не е било отправено запитване ? Първо се отравя запитване и после идва офертата. Пример: Отправяш ми запитване мога ли да изплющя кучка ..., и аз ти пращам оферта на какви условия ....

    Russia delenda est
  57. 57 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Тези суми са само за експлоатационна поддръжка на миг29, без разхода за гориво а той е ламя.А за да изпълнява каквито и да е задачи различни от прехват на друг самолет са необходими модернизация на авиониката и въоръжението съпоставими по цена с цената но нови грипени.В техническия проект при създаването на МиГ 29/ а нашите са от най първата серия 9-12, която е спряна от полети в русия поради проблеми с конструкцията на самолета поради старост/ е заложен коренно различен замисъл от този на съвременните многоцелеви изтребители. От там и значително по-късия живот на двигателя на руския самолет. От там и ограничените му възможности / по отношение далечина на полета, метеорологични условия, изпълнение на задачи само в една роля, зависим от външни източници и редица други/, но същевременно и отсъствието на редица нови и необходими способности /например за действие в единно бойно пространство и мрежово центрична среда, възможности за информационно превъзходство, за водене на радиоелектронна борба, защитеност на комуникации, опознаване, поразяване на цели извън зоната на визуалната видимост, оперативна съвместимост с оръжейни системи на страните-членки от НАТО и други/. Предназначението на сегашните самолети МиГ 21, МиГ 29 е да изпълняват основно задачи за противодействие на противникови въздушни средства с управляеми ракети въздух-въздух и бордната радиолокационна станция за откриване и прехват само на въздушни цели. Липсата на съвременно информационно оборудване оставя МиГ 29 единствено в ролята на изтребител-прехващач без способности по земни цели в един полет. Затова и не отговаря на изискването за многоцелеви изтребител.

  58. 58 Профил на lynyrds
    lynyrds
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Ако вземат F16 ще е голям шамар за Руменчо ... ще му падне фуражката на земята.

  59. 59 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2795 Весело

    До коментар [#50] от "pag":


    .Да видим дали ще ни го предложат обаче, после и цената не е без значение........
    —цитат от коментар 50 на pag


    Вярно, но преглътнахме КТБ... а така поне самолети ще има...и то нови от които рашките трептят...

  60. 60 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#53] от "Batezuzi":

    Именно защото е американски трябва да се вземе, защото ясно някой трябва да извика-ние сме страна член на НАТО и единственият ни съюзник е САЩ и само те могат да гарантират националната ни сигурност, поне до момента в който ес няма своя обединена единна армия.Ако не можем да си правим самолети-само американски, евентуално европейски от страни членки на НАТО, чак след това грипен, след това нови пво-системи и най накрая подръжка на съветски таралясници, което е безмисленно защото нашите са толкова стари модификации, че и след ремонти нямат никакви бойни възможностти.

  61. 61 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    Няма да вземат нови самолети. Лъжете се толкова, лесно колеги.

  62. 62 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#44] от "tvr18355030":

    ако тука намериш нови ф16 без авионика за арабите
    - https://bmpd.livejournal.com/2840439.html

  63. 63 Профил на asdas200
    asdas200
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Една от мисиите на руския резидент в България - Румен Радев е н апът да се провали!

  64. 64 Профил на dr_al_hussaini
    dr_al_hussaini
    Рейтинг: 545 Весело

    8 броя нови Ф-16 за 1.5 милиарда лева... ?!?? Пада се по 116 459 627 $ на самолет...Не е ли малко скъпичко ? За тия пари можеш да купиш почти 6 броя Грипен... Нито Ф-16 (в която и да е разновидност), нито Грипен могат да прогонят тежките руски Су-30СМ или Су-35, да не говорим за Миг-35 или палубния Миг-29К, така че което и да купите...

  65. 65 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    До коментар [#56] от "Россохейтър":

    Запитване е правено.
    Отговрът е отчаял комисията и въз основа на него са решили да се продължи само с оферта за стари Ф-16.
    Тая "нова" идея, е нова доколкото цели спирането на проекта за закупуване на нови самолети.

  66. 66 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Согласно содержащемуся в обоих уведомлениях перечню предполагаемого к поставке оборудования, самолеты F-16V для ВВС Бахрейна будут оснащены двигателем General Electric F110-GE-129, бортовой РЛС Northrop Grumman AN/APG-83 Scalable Agile Beam Radar (SABR) с АФАР, контейнерами РЭБ Harris AN/ALQ-211 Advanced Integrated Defensive Electronic Warfare Suite (AIDEWS), и подвесными контейнерами целеуказания Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper.

    Управляемое вооружение в поставку не входит, но приводится список его образцов, которое будет поставлено в единичных количествах для обучения и обработки интеграции: ракеты класса "воздух-воздух" AIM-9X Sidewinder и AIM-120C-7 AMRAAM, ракеты класса "воздух-поверхность" AGM-154 JSOW, противорадиолокационные ракеты AGM-88 HARM, противокорабельные ракеты AGM-84 Harpoon, управляемые авиационные бомбы GBU-24 Paveway III, GBU-50 Enhanced Paveway II, GBU-38 JDAM, GBU-54 Laser JDAM и GBU-39 SDB.

    Бахрейн таким образом станет вторым заказчиком истребителей F-16V после Тайваня, который в 2016 году заключил с Lockheed Martin контракт на модернизацию в этот вариант своих 142 наличных истребителей F-16A/B Block 20, с проведением работ в 2017-2022 годах. При этом Бахрейн, видимо, станет первым заказчиком самолетов F-16V новой постройки.

  67. 67 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1594 Любопитно

    До коментар [#50] от "pag":

    Няма как да замениш Су-25 с Ф-16. Еквивалента на Су е А10 Thunderbolt. Единият е дозвуков шурмовик (су-25) другия е свръхзвуков изтребител (Ф 16).

    Четете, колеги!

  68. 68 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1594 Неутрално

    До коментар [#65] от "1107a":

    Абсолютно вярно!

  69. 69 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    До коментар [#62] от "rexdog2004":

    F-16V для ВВС Бахрейна будут оснащены двигателем General Electric F110-GE-129, бортовой РЛС Northrop Grumman AN/APG-83...
    Страхотна комбинация, но е $150 млн за гол самолет. А отделно е въоръжението ( поне $300 млн), обучение, тренажори, наземно оборудване итнт.
    Най-много по един календар да ни дадат от Lockheed Martin, за което бойчу ще каже "конграчулейшън", а парите ще ги даде на свойте ортаци.

  70. 70 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8145 Неутрално

    Абе , не чухте ли, вчера Бойко каза, че нямаме нужда от самолети. Нямало с кого да воюваме.

  71. 71 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2659 Неутрално

    ОП, за какво дойдохте на власт? Да повишавате заплати и пенсии и да оправите абсурдните отношеноия с Русия, нали? И какво направихте? Купувате изтребители и правителството с ваше участие обявява Русия за враг. Следващия парламент, драги неуважаеми ОП, ще го гледате през крив макарон!

    Мърфи е оптимист!
  72. 72 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Тука има нещо гнило. Как е въможно НОВИ Ф16 да са по-ефтини от 40-годишните Ф16 които Португалия ни предлагаше? Старите Ф16 изпаднаха точно защото цената им е била над 1.5 милиарда а новите които предлагат сега са под 1.5 милиарда според статията. Разбира се че е по-добре да купим нови Ф16, но те обаче няма да се сглобяват в България каквато е офертата на Грипен.

  73. 73 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 778 Неутрално

    До коментар [#56] от "Россохейтър":Запитване е правено.Отговрът е отчаял комисията и въз основа на него са решили да се продължи само с оферта за стари Ф-16. Тая "нова" идея, е нова доколкото цели спирането на проекта за закупуване на нови самолети.
    —цитат от коментар 65 на 1107a


    От протоколите от заседанието на комисията стана ясно, че оферта за нови Ф-16 е получена и през 2017 година, изглежда без отправено запитване от Ненчев.
    Изобщо не са я разгледали, защото надхвърля тия 1.5 милиарда, гласувани от НС.
    Ако беше в тая рамка, нямаше сега да се налага гласуване на нова рамка и да искат нови оферти, защото условията са променени. Щяха да си започнат преговорите по плана, приет от парламента.
    Примерно, офертата за Бахрейн от преди няколко дни е
    19 нови F-16V за $2,785 млрд. = 147 млн. долара за 1 брой

    8 броя са $1.17 милиарда или 1.93 милиарда лева

    Което излиза по-евтино от старата оферта 1.3 милиарда долара и то за C/D

  74. 74 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 950 Неутрално

    А защо не и F/A-18E Super Hornet. Има и модернизирани версии. Канада обмисля за закупи такива.
    —цитат от коментар 15 на oziris7


    Оти нема пари!!!! Какво толкова не е ясно.

  75. 75 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 950 Неутрално

    Максимална дължина на полета:Ф 16 - 3940 км.Грипен - 2800 км.Ясно е защо нашият андрешко - кремълският слуга Радев е против новата процедура за избор на нов изтребител за българските ВВС - Ф 16 може да лети и до Крим и да се ВЪРНЕ..... , а Грипен няма тази възможост.
    —цитат от коментар 37 на Николай_1


    Нещо си се объркал. Трябваше да се избере между нови Грипен и 40-годишни Ф16 - те избраха новите машини. Какво като Ф16 може да прелети двойно по-голямо разстояние ако се разпадне в полет.

    А сега изведнъж намериха оферта за НОВИ Ф16 - разбира се че това ще изберем СЕГА.

  76. 76 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Неутрално

    Добро намерение, но не е решение да използваме старите сАвецки трахалясници още 10 години. Според мен по- добра оферта е половината втора употреба (по- нови от португалските) които да влезнат на въоръжение в рамките на 2-3 години и половината, нови, след това.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  77. 77 Профил на pilis
    pilis
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Максимална дължина на полета:Ф 16 - 3940 км.Грипен - 2800 км.Ясно е защо нашият андрешко - кремълският слуга Радев е против новата процедура за избор на нов изтребител за българските ВВС - Ф 16 може да лети и до Крим и да се ВЪРНЕ..... , а Грипен няма тази възможост.
    —цитат от коментар 37 на Николай_1


    ЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪЪ до Крим колко километра са-2000!

  78. 78 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#48] от "Котаракът на Шрьодингер":
    Наистина умен комуняга досега не съм срещал - и с тебе случаят е същия.
    Главо слънчасала , бойният самолет не е увесилително влакче за отиване и връщане , а ЗАПАСЪТ от гориво е ВАЖЕН.
    За Ф 16 запасът е за около 4 000 км , а за Грипен за около 2 800 км. - до Севастопол и до някъде другаде например ..............

  79. 79 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2356 Неутрално

    Дойдохме си на думата..F-16V най-добрият!35% от авиониката и системите за насочване + софтуера за въоръжението!сега да видим каква цена ще ни предложат от Lockheed?
    —цитат от коментар 4 на Messerschmitt


    Няма да е F-16V за съжаление.
    Нови F-16 се вкарват само за да се поднови процедурата и да мине 40 годишното недоразумение.

  80. 80 Профил на deviant
    deviant
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Хубаво изчислявате цени и проценти ,само че сравнение между нови и стари ,шведски и тайландски може да се прави когато са налице всички данни : окомплектовка на авионика ,радар ,боекомплекти ,обучение на пилоти ,обучение на наземен персонал ,разходи на летателен час и т.н. Защото може да се окаже ,че сравнявате Мерцедес без спирачки с дрезина с турбокомпресор.

  81. 81 Профил на gbj06554106
    gbj06554106
    Рейтинг: 534 Весело

    Мдаа, дойдохме си на думата..
    На бас, че цената няма, ама вече няма никакво значение - обратно на онзиднешната гениална мисла на банкянския тарикат

  82. 82 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3365 Неутрално

    Ако вземат F16 ще е голям шамар за Руменчо ... ще му падне фуражката на земята.
    —цитат от коментар 58 на lynyrds


    Тцъъ, голям шамар ще е за данъкоплатеца. Ма не се притеснявай, няма да стане.

  83. 83 Профил на rexdog2004
    rexdog2004
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Сега за да се саботира армията е необходимо нищо да не се купува и да се лъжат съюзниците, да се създава в тях усещането, че сме формален член на НАТО.Целта е при необходимост да не получим подкрепа за защита за националната си сигурност, особенно при атака от турция.Идеята е България да бъде турска, като турците поемат ангажимент да саботират НАТО и САЩ и поддържат антиамерикански настроения в близкия изток.Това да им е платата на турците от руснаците

  84. 84 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 2390 Неутрално

    Гербавият башибозук ще върти ще суче, само за да лапне комисионната, нямат наяждане суджуците.

  85. 85 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1795 Весело

    Едно птиченце от американското посолство е звъннало където трябва в колониалното правителство да се добавят ф-16ките. Сега Дневник и фондацията А за Б ни го представят като про-демократичния избор...

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  86. 86 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Неутрално

    Ф16 е масовият самолет в НАТО, Ф-18 е повече самолет за флот и за самолетоносачи. Ф-15 е самолет от по- висока категория, който не се произвежда отдавна, заместника му е Ф-22.

    Заместникът на Ф16 е Ф-35, това е бъдещият масов самолет на НАТО, но не вярвам да го получим преди 2030-та. В момента с Ф-35 са въоръжени само няколко държави и дори държава като Германия няма от тях.

    След 2025-2030-та можем да помислим за Ф-35. Според мен, една ескадрила Ф-35 тогава ще допълва вече закупените Ф-16, които ще са на въоръжение поне още 30 години. Ф-16 в момента в САЩ се преоборудва да лети в тандем с Ф-22 и Ф-35, като новите, 5-то поколение стелт самолети предават бойна инфромация за целите на носещите оръжия 4-то поколение самолети като Ф-16 и Ф-15.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  87. 87 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2922 Неутрално

    До коментар [#47] от "Judjuk":


    " ... С-400 гарантират опазването на българското небе ... "


    Колкото опазиха сирийското, нали ?

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  88. 88 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Неутрално

    Европейските варианти, като Торнадо или Еврофайтър са прекрасни самолети, но са много скъпи. А Грипен е евтин, но е играчка сравнен с Ф-16. Ф-16 според мен е точният самолет за нашата армия.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  89. 89 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2446 Неутрално

    Ще изчакат ВВС за нови самолети. Сухопътните войски ги прецакаха.

  90. 90 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    До коментар [#50] от "pag":Няма как да замениш Су-25 с Ф-16. Еквивалента на Су е А10 Thunderbolt. Единият е дозвуков шурмовик (су-25) другия е свръхзвуков изтребител (Ф 16).Четете, колеги!
    —цитат от коментар 67 на Paolo Di Canio


    А10 има тройно по-голям полезен товар от Су-25, така че не са в един клас и сравнението им е некоректно.
    Ф-16 е МНОГОЦЕЛЕВИ изтребител бомбардировач и МОЖЕ да изпълнява ударни задачи.
    Наистина универсалния самолет не е толкова ефективен за всяка задача като специализирания, но за ВВС като нашите с възможности за няколко десетки самолета, първият е по-подходящ.

    Знанието е сила, информацията - власт
  91. 91 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2446 Неутрално

    До коментар [#55] от "gembirdkz":

    Нищо не виждаш..

  92. 92 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Весело

    То от самолети всъщност няма нужда. 6 дивизиона С-400 гарантират опазване на българското небе.
    —цитат от коментар 47 на Judjuk


    Аре стига с тези руски трахалясници. Ние сме в НАТО, а не във Варшавският договор дрОгарЕ. И само се замислете, вие не предпочитате руска кола, руски тАлАвизор, руски хладилник..... Защо тогава карате армията да предпочита руски трахалясници, които на практика са като руските телевизори, руските коли, руските радиопарати, и т.н. ....

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  93. 93 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2356 Весело

    Европейските варианти, като Торнадо или Еврофайтър са прекрасни самолети ...
    —цитат от коментар 88 на Realist


    Боже, някои се размечтаха за ... Торнадо!!!

  94. 94 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 737 Неутрално

    Хоукър Хънтър също е много як. Има го в "Бърд оф прей"
    https://www.youtube.com/watch?v=zKEWdRPRf3I

  95. 95
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  96. 96 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Весело

    [quote#93:"Virgin"][/quote]

    Ушанка, Торнадо и Еврофаитър са не само прекалено скъпи, но и на практика ненужни за нашата армия самолети. При положение, че масовият самолет на НАТО е Ф-16, просто няма друг избор. Торнадо и Еврофаитър са скъпи, а Ф-35 е прекалено нов и цената му ще пада в следващите години.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  97. 97 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Весело

    Това го кажи на турците, които поръчаха С-400.
    —цитат от коментар 95 на Virgin


    Е, и, сърбите пък поръчаха Миг 29. Ушанка, турците поръчаха един единствен комплекс, иначе на тях цялото им въоръжение е западно. Да имаш един руски трахалясник, това прави руското оръжие в Турция като процент от цялото турско въоръжение едва 0.0000001%.

    Аре, и ние при положение, че сме на 100% руска авиация поне дин път да купим нещо западно, по- различно и по- добро.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  98. 98 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3365 Неутрално

    "Аре стига с тези руски трахалясници. Ние сме в НАТО, а не във Варшавският договор дрОгарЕ. И само се замислете, вие не предпочитате руска кола, руски тАлАвизор, руски хладилник..... Защо тогава карате армията да предпочита руски трахалясници, които на практика са като руските телевизори, руските коли, руските радиопарати, и т.н. ...."
    [quote#92:"Realist"][/quote]

    Е, не реви де. Може и Патриоти да вземат. На всички е ясно, че не можем да имаме такива и толкова самолета за обезпечаване охраната на небето. С ПРО-та е по-сигурно, по-надеждно. И по-евтино, следователно - практически възможно.

  99. 99 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский
    Рейтинг: 1028 Любопитно

    То от самолети всъщност няма нужда. 6 дивизиона С-400 гарантират опазване на българското небе.
    —цитат от коментар 47 на Judjuk

    Интересно, за същите С-400 ли става въпрос, таварищ, които "опазиха" сирийското небе така, че израелците си влизат, бомбят и излизат когато им скимне?

  100. 100 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 3199 Весело

    До коментар [#98] от "Judjuk":

    Не става само със ЗРК ушанка, ако ставаше така и мАмашата ти щеше да е само с Це-400 и без самАльоти. Иначе, лепилото е западно. Как е, минахте ли вече от лампи на транзистори. щот за да произвеждаш сложен военен комплекс ти трябва елементна база, софтуер, хардуер, ...... А на вас всичко ви е като черната кутия на руското Су, сАвецко и безаналогово. Що ли руските ибрици не сте с руска техника в къщи?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK