Новите военни кораби се отлагат за по-добри времена

Фрегатата "Смели" охранява залива пред Ваканционно селище Ривиера. Това е най-известният кораб на флота на ВМС, все още участва в учения на НАТО, а е построен през 1975 г.



Проектът за нови кораби за военноморския флот ще бъде оставен за по-добри времена "след 1-2 години" според източници на "Дневник" от Министерството на отбраната (МО). Проектът е за строителството на два многофункционални модулни патрулни кораба. Търгът на стойност 820 млн. лв. с ДДС бе спечелен от варненската корабостроителница "МТГ Делфин". Тя беше единствен участник в процедурата. На 20 декември обаче министърът на отбраната Красимир Каракачанов обяви, че сделката е провалена, тъй като дружеството се е отказало от нея. Мотивът за това било реалното намаляване на стойност на проекта за инвестиционен разход с 20% заради въведения от 1 януари 2017 г. ДДС върху военните сделки. Така сумата от 820 млн. лв. за строителството на двата патрулни кораба на практика е намаляла със 164 млн. лв.


Според МО необходимата сума за строителството и купуването на въоръжението за морските съдовете е пораснала междувременно заради световната тенденция за повишено търсене на оръжия и военна техника. Малко преди края на преговорите от компанията изпълнител и нейните чужди партньори безуспешно са поискали от МО авансово 170 млн. лв., за да купят въоръжение и електроника, тъй като цените им щели да се повишат до края на строителството на корабите. Според източник от ГЕРБ варненската фирма прекрасно е знаела, че няма да се справи с изпълнението на договора в рамките на цената, но се е надявала на договорка за допълнително финансиране при втория етап, в който ще се купува въоръжение.


След провала на договор командващият на Военноморските сили контраадмирал Митко Петев каза, че след 2019 г. България може да остане без бойни кораби.




За другите два проекта за модернизация на армията - за купуване на нови за авиацията ни изтребители и бойни машини за пехотата, имало шанс дори да бъдат подписани до края на годината и да бъдат направени плащания по тях. Според МО и депутата от ГЕРБ Емил Христов влизането на проектите в Министерски съвет и в парламента може да да стане още през февруари или март и те да бъдат гласувани до лятото.


Възможност за нов F-16 от последно поколение


Проектът за купуване на нов за армията ни изтребител беше спрян след доклад на специална парламентарна комисия, която намери нарушения в процедурата през септември миналата година, и документът трябва да бъде променен частично. Комисията установи, че управляващите проекта в Министерството на отбраната са променили условията, гласувани от Народното събрание, като е добавено ново задължително изискване - примерна схема за плащане, което отстрани офертата за употребявани F-16, предлагани от САЩ и Португалия. Ръководител на проекта в МО беше настоящият президент Румен Радев, който тогава беше командир на Военновъздушните сили. Служебното правителство, назначено от Радев, избра за най-добра офертата на Швеция за "Грипен".


В документа трябва да се удължи схемата на изплащане и да се изпрати ново искане за предложение (Request For Proposal (RFP)) до държавите, предлагащи самолети от късия списък за избор – САЩ, Германия и Италия, и Швеция. САЩ предлагаха употребявани F-16 и ще им бъде поискана оферта за нов самолет F-16. Последната модификация на изтребителя, която е с електроника от последно поколение, е била предложена малко преди решението на военните за избор на изтребител, но офертата не е разгледана. Италия беше в късия списък с оферта на употребяван "Юрофайтър" (Eurofighter), а сега ще бъде искана и оферта за нов. Eurofighter Typhoon е проект, зад който стоят четири държави - Великобритания, Германия, Италия и Испания.


Договорите за ново за въоръжение се подписват на междудържавно ниво и затова се преговаря със самите държави. Освен това употребяваните самолети са държавна собственост.


Инвестиционният проект за придобиване на нов тип боен самолет беше утвърден на 1 април 2016 г. и предвижда придобиването на 8 самолета в периода 2018 - 2020 г. за цена до 1.5 млрд. лв.


Възможно е в парламента да се разгледа отпадане на ДДС от сумата на проекта.


Скоро ще е ясен списъкът за избор на бойни машини за пехотата


Най-новите машини в сухопътни войски са от 80-те години

© Анелия Николова

Най-новите машини в сухопътни войски са от 80-те години


Най-изостанал е проектът за нови бойни машини за пехотата. Досега е поискана информация (Request For Information (RFI)) от страните - производители на бронетранспортьори. Информацията е обработена и самият проект за инвестиционен разход трябва да бъде одобрен от правителството, преди да влезе в парламента. В него ще са заложени техническите изисквания и ще бъдат избрани фирмите, които трябва да предоставят RFP. Планираните от правителството пари за проекта са в рамките на 1.22 млрд. лв. Все още не е ясно точно колко машини ще бъдат купени и с каква колесна формула ще бъдат. В един от последните варианти от Сухопътни войски държаха 90 от машините да са бойни, с колесна формула 6X6 или 8X8, а останалите - спомагателни, (транспортни, инженерни, санитарни и т.н.) да са около 100. Възможно е броят на машините да бъде намален. Първоначалният вариант беше за купуването на 238 машини.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK