
© Анелия Николова
Станислав Иванов
Законопроект за създаване на Автомобилна камара, който е предложен от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля", предизвика протести на превозвачи, които заплашват утре автобусите в цялата страна да спрат за час и половина, ако законът не бъде оттеглен. Днес представители на превозвачите се срещнаха с парламентарни групи и получиха пълна подкрепа от БСП и частична от "Обединени патриоти".
Проектът предвижда Автомобилната камара да "издава, спира и отнема лиценз за упражняване на професията автомобилен превозвач", ако министърът на транспорта упълномощи председателя на камарата за това. Всички, извършващи превозваческа дейност, ще трябва да станат задължително членове на камарата. Освен лиценз за пътници и товари на територията на страната камарата ще издава и лицензите за международен превоз в "общността", които в момента се издават от Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".
Под законопроекта, който е внесен на 18 май, стоят подписите на депутати от ГЕРБ, "Обединени патриоти" и "Воля".
Според автобусните превозвачи промените създават частно министерство на транспорта. "Законът за автомобилната камара няма почва в България, не трябва да бъде приеман и настояваме да бъде оттеглен. Според промените конкурент ще решава дали друга фирма трябва да получи лиценз", коментира изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров. В организацията членуват предимно фирми от провинцията.
Според БСП ГЕРБ ликвидират транспортния бранш
Лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че партията й подкрепя напълно исканията на представителите на транспортния бранш и настоява ГЕРБ да изтеглят законопроекта незабавно. Нинова каза, че с тези промени управляващите ликвидират транспортния бранш, като го предават в ръцете на близките до властта.
Според Нинова има човек, който вече е запазил името на бъдещата автомобилна камара - Миролюб Столарски. Според превозвачите това е станало още преди да стане известно, че ще се създава такава. Председателят на транспортната комисия Станислав Иванов (ГЕРБ) потвърди, че наистина Столарски е запазил името, но после веднага го е прехвърлил на КРИБ, в която членува, и в това няма нищо притеснително.
Миролюб Столарски е председател на българската Асоциация на сдруженията от автомобилния транспорт. Неговата фирма "Карат-С" работи по 15 автобусни линии от градския транспорт в София.
Законопроектът е обсъден с всички според ГЕРБ
Станислав Иванов заяви, че законопроектът е бил обсъден с всички и е съобразен с искания, които са получили. "Направиха се четири кръгли маси, на които този законопроект беше обсъден. И на тях беше изказано противно мнение, което беше в три насоки – първо, да не се преотстъпва правото за издаването на лицензи за превоз на пътници и товари на председателя на камарата, а то да се осъществява от министъра. И това нещо е записано в законопроекта по начина, по който искаха колегите. Второто искане беше да се радели камарата на две – да има автобусни и товарни превозвачи, и ние се съобразихме и с това искане и разделихме камарата на две и има автобусни и товарни превози. Третият упрек е по отношение на избора на председател и членския внос – не зная кой ще бъде председател и какъв ще бъде членският внос, тъй като това нещо ще се реши от всички притежатели на лицензи в България, които са около 16 хил. души", каза Иванов.
"Патриотите" са съгласни с доводите на превозвачите
Депутатът от "Обединени патриоти" Атанас Стоянов обяви, че са съгласни с много от доводите на представителите на транспортния бранш. "Сериозни опасения имат една немалка част от превозвачите. Най-вече е свързано с това, че държавата чрез принципала на този сектор Министерство на транспорта се освобождава от този ангажимент по отношение контрола на този сектор, който всъщност дава една голяма част от брутния вътрешен продукт на страната, изключително важен за всички", каза Стоянов.