Армията си остави опция да купи патрулни кораби втора употреба

Изявления след заседание на Съвета по сигурността към Министерския съвет за отравянето на двойния агент Сергей Скрипал, Красимир Каракачанов

© Юлия Лазарова

Изявления след заседание на Съвета по сигурността към Министерския съвет за отравянето на двойния агент Сергей Скрипал, Красимир Каракачанов



В пренаписания проект за купуване на два кораба за Военноморските сили (ВМС) е оставена опция за купуване на кораби втора употреба, се разбра на представянето на проекта в ресорната парламентарна комисия. Тя одобри проекта и предстои той да бъде гласуван в пленарната зала.


"Предпочитанието е към новите кораби. Това е само една опция, ако се появи възможност", коментира министърът на отбраната Красимир Каракачанов. Такава възможност в момента нямало. Командирът на ВМС контраадмирал Митко Петев добави, че опцията присъства в проекта заради изискванията в методиката за изготвяне на проекти за инвестиционен разход.


Проектната цена за придобиване на два кораба е близо 1 млрд. лв. Едната разлика от предишния проект, който се провали през декември, е, че в него е включен и ДДС. Предишната процедура се провали, след като единствената фирма подала в него документи - българската частна корабостроителница "Делфин", се отказа заради ниска цена. Години преди обявяването на конкурса премиерът Бойко Борисов обяви, че новите кораби ще бъдат построени от българска фирма.




Другите две причини за провала на предишната процедура са, че документацията е била на български език и е изисквала високо ниво до достъп на информация, които са премахнати в новия проект според заместник-министър Анатоли Величков. Той обясни, че участници са отпаднали, защото са имали кораби, по-къси със сантиметри от исканите 90 м. Това изискване, както и точният брой на екипа на корабите и конкретните искания за дължина на автономно плаване ще останат в условията, но като варианти, носещи повече точки.


Контраадмирал Митко Петев

© Надежда Чипева, Капитал

Контраадмирал Митко Петев


Петев каза, че с новите кораби българските ВМС ще постигнат 7 от 10 изисквани от НАТО способности. Те трябва да могат да водят бой с подводни, водни и въздушни цели и да са оборудвани с модерни прибори за електронна война.


С предимство ще са предложения за извършване на голяма част от строителството на корабите в България. Закупуването на лиценз от българско корабостроител щяло да даде възможност за продажба на патрулни многофункционални кораби на трети страни, тъй като в момента имало голямо търсене.


На 8 юни парламентът одобри два проекта за 3.26 млрд. лв. за модернизация на армията. Общо 1.46 млрд. лв. се предвижда да струват 150 бойни машини за пехотата. Те трябва да бъдат изплащани до 2029 г., а първите машини да пристигнат още през 2019 г. За "поне 8" многоцелеви изтребителя са приготвени 1.8 млрд. лв., които ще бъдат разсрочени за 9 години. На втория етап от проекта трябва да се купят още 8. Очакванията са и двата договора да бъдат подписани до края на годината. Така общата сума на трите проекта за модернизация на армията е 4.24 млрд. лв., които трябва да бъдат разплатени до 2029 г.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7727 Гневно

    Защо няма българска корабостроителница, която да направи патрулни кораби, а ще събираме боклука на другите!?

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 715 Неутрално

    агент иван и „контраадмирал“ някой си. чак лиги пускат от нетърпение да гепят. и да лижат руското черясло.

  3. 3 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Гневно

    Защо няма българска корабостроителница, която да направи патрулни кораби, а ще събираме боклука на другите!?
    —цитат от коментар 1 на karabastun


    Има, как да няма? МТГ Делфин Варна на Домуса е едната, май има още 2 български корабостроителници, които могат да ги построят. Въпросът е защо изобщо се коментират втора употреба кораби? Какво стои зад това? Някой голям брат иска да спести пари за утилизация на боклуците си ли? Или трябва да се купят още небоеспособни кораби, за да е доволен Путин? Не знам, писна ми от продажни политици!

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4598 Любопитно

    Хайде най-после да видим тези договори ...и за самолети и за кораби!!!Че слушаме само приказки!!!Виимо и с невъоръжено око че агент Карарублев не разбира НИЩО от въоръжение!За това съм любопитен какви изисквания имаме,към кои фирми изпращаме тези изисквания....и така!!

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Има. Но е само една (Делфин). Поръчката специално се напасва да е максимално близко до проект, който корабостроителница Делфин направи за флота на Екваториална Гвинея (това е тема в една предишна статия: https://www.dnevnik.bg/politika/2017/11/15/3078886_edinstveniiat_kandidat_da_stroi_voenni_korabi_za_820/ ).

    От "Делфин" ще трябва да почерпят. Всъщност, най-вероятно те вече са почерпили.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  6. 6 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":

    За изтребителите има повече яснота - изпратено било вече запитване до САЩ, Швеция, Израел, Франция, Италия и Германия за нови и втора употреба изтребители.
    За корабите е пълна мъгла... Изглежда са изпратили запитване на български и са избили рибата, за да остане Домусчиев единствен кандидат.

  7. 7 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#6] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Точно на такова прилича. Нисък пас към Домуса.

    Трябва да има за всекиго по нещо. Не може да е само ДП. Преди пуснаха условията за поръчката само на български, че даже засекретиха части от нея да не би да успее някоя западна фирма да развали схемата.

    Сега пак ще измислят някой трик.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  8. 8 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2686 Весело

    До коментар [#1] от "karabastun":
    "Защо няма българска корабостроителница, която да направи патрулни кораби"

    Сега научавам, че строежът на кораби бил лесна работа. Аз викам направо да си пребоядисаме един търговски кораб.
    А за оръжията на борда е още по-лесно. Ще ги вземем от ловната дружинка заедно с кучетата и ракията.

    подпис
  9. 9 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1019 Весело

    По аналогия с челния агентурен почин: много искаме Ф-16 , обаче после пращаме Миговете на ремонт в Русия, очаквам шкембе войводата да договори по новата опция, втора употреба "Дядя Кузя" за 1 милярд.
    На сантиметри го докарва , че и остават. Документация лесна за разбиране. Ще пат-пат-пат-рулира към крим с гъста димна завеса, а надолу ще се спуска без кюмюр, по инерцията на течението от Дунав към Босфора. Ей- ги почти два различни кораба...
    Ако не върви, може да го продадем на трети страни - за скраб....

  10. 10 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2686 Весело

    То и изтребители можем да си направим сами.
    Дори ако не могат да летят поне клип ще снимаме и ще го показваме на данъкоплатците. И с клип ще плашим чуждите армии.

    подпис
  11. 11 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":

    але тоя чукан няма ли да го пратят да служи в казармата поне 3 месеца ,за да се сети какво трябва да прави и какво значи нова техника ,модерна техника и как се правят прозрачни и ясни търгове на светло .

  12. 12 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2082 Неутрално

    До коментар [#9] от "1_april":

    брей ,да не е договорил единствения руски самолетоносач ,дето е на въглища , тъкмо Мариците ще го снабдяват и се разрешава проблема с миньорите и скъпите въглища .

  13. 13 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2686 Гневно

    Аз се чудя на руските националисти по техните форуме как се радват на измислените оръжия на Путн, ама има и българи, които гледат на съвременните оръжия като на някакво заклинание, форма, магия и мерак.
    Без грам наука и технология.

    подпис
  14. 14 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    Скептик съм по отношение на реализацията и на трите проекта за модернизация в армията - изобщо не вярвам, че в това правителство наистина има желание за изпълнение на подобни проекти. Дотук няколко години се играе един селташки спектакъл за пред НАТО - записваме в бюджета няколкостотин милиона лева за въоръжение, за да се изкараме, че харчим 1.5% от БВП за армията (което в момента е 1.5 милирда лева), но всъщност не ги харчим за армията, а за нещо друго. За армията реално отиват около 1 милиард лева, тоест около 1.1%, над 90% от които са за заплати! А иначе по документи и обещания уж вървим уверено към 2%, както сме обещали в Уелс.
    Не знам докога НАТО ще вярва на обещанията не, а не на цифрите.

  15. 15 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2090 Неутрално

    "С предимство ще са предложения за извършване на голяма част от строителството на корабите в България. Закупуването на лиценз от българско корабостроител щяло да даде възможност за продажба на патрулни многофункционални кораби на трети страни, тъй като в момента имало голямо търсене."

    Това как е минало през ситото за нерегламентирана държавна помощ? По тази логика можем да запишем подобно условие във всеки търг. Де що има нещо да се строи или доставя (трамваи, автобуси, пречиствателни станции) добавяме едно "да се произвежда у нас" и "фирмата да продаде лиценза на българско предприятие". Как точно ще стане е друг въпрос, след като в еди кораб има системи от 100-тина различни подизпълнители? Освен лиценз за корубата, за друго няма да получи.

  16. 16 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 669 Неутрално

    по принцип у нас за армията може да се купят непотребни трошки за пари за нови и на никой няма да му нрапви впечатление защото краденето вече е норма в България. Затова въпреки измамите и прочие опашките по терминалите само се увеличават.

  17. 17 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    За корабите е пълна мъгла, защото няма доктрина за защита на българската морска граница - брегова линия и до 200 мил икономичска зона.

    На Адмирала му е ясно че изискването:
    " Те трябва да могат да водят бой с подводни, водни и въздушни цели и да са оборудвани с модерни прибори за електронна война."

    Може да се осъществи с 12 катера - 6 ракетни, 2 противоподводни, 2 минно заградителни, 2 минночистачни. И безпилотни устройства за борба с подводници и намиране и деактивиране на мини.

    И всеки съвременен катер не струва повече от 20 млн включая бройката най-съвременно въоръжение. НООО всеки катер ще е с екипаж 3-7 човека.
    Кви адмирали кви 5 лв. Даже за капитан 2 ранг няма да има.
    А и какви комисионни.
    Да не говорим че Терем КРЗ Флотски арсенал може такива катери да изгради без проблем под надзора на проектанта.

  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3833 Неутрално

    България просто е решила да няма армия.Няма световен заговор и интрига !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    по принцип у нас за армията може да се купят непотребни трошки за пари за нови и на никой няма да му направи впечатление
    —цитат от коментар 16 на sqrt


    И аз така мислех, но се оказа, че не е баш така. Физкултурникът се опита да пробута португалски скрап на цена като за нови изтребители и не мина номера. Толкова се разсмърдя далаверата, че крадецът викна "дръжте крадеца", спря процедурата и потърси корупцията при шведите, с което предизвика смях у всеки запознат с тематиката. Тук парите са прекалено много, за да не направи впечатление някоя миризлива сделка, затова Баце пуска за четвърти или пети път процедурата за изтребителите. Още от времето на Аню Ангелов (2011-2013 г.) текат процедури, при всяко правителство на Борисов и... нищо.

  20. 20 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1998 Любопитно

    До коментар [#17] от "ЙЕИ":

    Терем КРЗ Флотски арсенал може най-много да ремонтира катери, и то най-вече руски. Булярд не е строил военни кораби. Единствените, които са правили някакви събери-чаркове с украинска помощ за износ за Африка са Делфин-3. И предният търг беше нагласен за тях, ама се отказаха.
    Колкото до проектирането - военните кораби, които се проектират в 4-те корабни проектантски бюра във Варна, се строят извън България.

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  21. 21 Профил на Tzariqt e Gol
    Tzariqt e Gol
    Рейтинг: 462 Неутрално

    Който иска кораби да си ги купува от неговите спестявания. Аз не искам от мойте данъци да се дават пари за тия железа. После се оплаквате защо нямало пари за по-високи пенсии, за майките с деца инвалиди и т.н. Ами парите отиват за кораби, военни самолети и какво ли не друго ръждясало желязо.

  22. 22 Профил на 1_april
    1_april
    Рейтинг: 1019 Любопитно

    До коментар [#20] от "mitko11":

    "...проектират в 4-те корабни проектантски бюра във Варна..."

    Да не би да имате предвид, проектантите на яхти за второразредни мутри в БГ, на които лежи цялата морска отбранителна доктрина на Байуй и затуй да ги наричате военни кораби?

  23. 23 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#17] от "ЙЕИ":

    Всъщност адмирала нагло лъже, че НАТО изисква това от нас. НАТО са наясно, че такъв голям кораб в малко вътрешно море като Черно Море е недомислица. Вместо това от нас НАТО иска да развиваме възможносто за борба с мини. Това беше причината преди 9 години да купим втора ръка белгийски миночистач (нищо, че вече имаме няколко миночистачни кораба - т.е. вече имаме ресурс да почистим не просто нашата акватория, но и поне още нечия друга акватория).

    Историята с тези патрулни кораби е много стара. Преди няколко години Дневник писа за тази лобистка сделка:

    "Няма информация да ни е възлагана и някаква по-активна роля по линия на НАТО. В пакета "Цели за способности" на Северноатлантическия съюз пък ни е препоръчвано да развиваме приоритетно сили за борба с морски мини. Необходимостта от придобиване на патрулен кораб за ВМС на РБ е обоснована в изготвен от командването на ВМС Доклад за отбранителна способност" (https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/bulgaria/2014/02/13/2240876_voennomorskite_sili_iskat_da_se_vuorujat_s_droni/ )

    Т.е. цялата работа тръгна още преди няколко години от местното лоби във ВМС, а НАТО само се споменава като оправдание. Не, че НАТО имат идея за тази местна схема.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  24. 24 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1998 Любопитно

    До коментар [#22] от "1_april":

    Не. Говоря за бюрата, които работят проекти предимно за чужбина - за Хърватия, за Холандия, за САЩ, за Израел. Яхтаджиите на Домуса не влизат в сметката.

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  25. 25 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#17] от "ЙЕИ":Терем КРЗ Флотски арсенал може най-много да ремонтира катери, и то най-вече руски. Булярд не е строил военни кораби. Единствените, които са правили някакви събери-чаркове с украинска помощ за износ за Африка са Делфин-3. И предният търг беше нагласен за тях, ама се отказаха.
    —цитат от коментар 20 на mitko11


    Така е. С просто око се вижда, че проектът се готви за Делфин. От Делфин преди време бяха излезли с позицията, че това ще даде хляб и на други фирми щото щели да ползват под-доставчици. Т.е. "не лайте много - и за Вас ще има по някоя мръвка".

    Истината е, че тази поръчка дори и за Делфин е голяма хапка. Проекта за Екваториална Гвинея (апропо тази страна е на едно от челните места в корупционните ранг листи) беше украински - Делфин направи само корпуса. Но железарията е малка част от стойността на такъв проект. По-голямата част от сумата по принцип отива за електроника и въоръжение. А ние не произвеждаме такова.

    Та работа е - ВМС дава поръчката на Делфин пък те да разпределят пая както намерят за добре.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  26. 26 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    По принцип по отношение на ВМС цялата ни концепция е сбъркана. Имаме много персонал и висши чинове, а нулеви бойни способности. Белгийските ни фрегати нямат дори едно читаво торпедо, а дъртите руски корита едва плават... То като се замисля фрегати по принцип са ни излишни. На нас ни трябват модерни корвети и катери, но тогава ще трябва да се пенсионират купища контраадмирали и вицеадмирали...
    Бай дъ уей, американците също нямат фрегати, а гръбнакът на флота им са разрушителите клас "Арли Бърк", без които самолетоносачите не могат.
    Единственото което може да оправдае използването на фрегата в българските ВМС е наличието на противоракетната система "Иджис" (на по-малките корвети не може), каквато обаче никога няма да купим, за да не дразним Путин. Така, че плановете за модернизация на фрегатите са поредната глупост...

  27. 27 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 688 Разстроено

    Омръзнаха ми червените тъпотии на карабастун и компания.
    1.Желязото на кораба нито е скъпо нито е проблем.
    Но то е по специално . за разлика от търговските кораби.
    Трябва да се внесе...
    2.Двигателите /газови турбини и дизели/ също вносни.
    До налагането на санкции на Русия, тя купуваше корабни дизели от МАН, а газови турбини на Мотор СИЧ -Украйна.Опитът им да ги заменят с китайски, се оказа безуспешен.
    3.Електронните системи /за навигация,управление на кораба и въоръженията по американски лицензи....
    4.Оръжейните системи по стандарти на НАТО, струва около 30% от стойността на кораба.
    5.От десетина години, натовските военни кораби се строят с модулни конструкции.Такова животно тук е непознато.
    С тези пари,които са предвидени, две корвети втора употреба , минали модерниация на електрониката и въоръженията.....

    Иван Хаджийски: У нас бездарността..., тъпотата..., подлостта... преливат в една хармония на истинско безсрамие
  28. 28 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    До коментар [#20] от "mitko11":

    В момента това са им възможностите :-)
    Но КРЗ Флотски Арсенал има - земя, цехове, докове. Ако се намери фирма - американска, шведска, немска, която да поеме управлението, достави оборудване и менаджирането на процеса, назначи необходимите специалисти, може да почне да произвеждаме и кевларени и алуминиеви катери

  29. 29 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1998 Весело




    До коментар [#28] от "ЙЕИ":

    Не може, ще разсърдим братушките....
    Под мъдрото ръководство на министър Карарублев може да ремонтираме само братска руска техника.

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  30. 30 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    До коментар [#27] от "Captain Shakespeare":

    Изжинявам се ама според шведите стелтс корветите клас Висби
    https://en.wikipedia.org/wiki/Visby-class_corvette
    220 млн евро барабар с въоръжението

  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8065 Неутрално

    Да видим , колко години ще ни трябва да се наумуваме.

  32. 32 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#30] от "ЙЕИ": Според Уики-то е дори по-малко (184 милиона долара). Вярно, това е цена отпреди 12-13 години, ама не вярвам да е нараснала кой знае колко от тогава.

    А иначе флагманът на финландския флот (https://en.wikipedia.org/wiki/Hamina-class_missile_boat ) е дори още по-евтин от шведския: 100-тина милиона долара, но не е по-зле въоръжен и има радиус на действие от 500 мили, което е напълно достатчно за охраната на акваторията ни (шведският има радиус от 2500 мили, което е много за Черно Море).

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  33. 33 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3047 Неутрално

    Защо няма българска корабостроителница, която да направи патрулни кораби, а ще събираме боклука на другите!?
    —цитат от коментар 1 на karabastun


    Щото фалираха.

  34. 34 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3047 Неутрално

    Малки катери въоръжени с Калибри вършат работа.

  35. 35 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Весело

    Който иска кораби да си ги купува от неговите спестявания. Аз не искам от мойте данъци да се дават пари за тия железа. После се оплаквате защо нямало пари за по-високи пенсии, за майките с деца инвалиди и т.н. Ами парите отиват за кораби, военни самолети и какво ли не друго ръждясало желязо.
    —цитат от коментар 21 на Tzariqt e Gol


    Типични размисли в стил Боку - няма пари за пенсии, щото ги даваме за изтребители и кораби... Да, ама не!
    Досега 30 години НЕ сме давали пари да купим изтребители, кораби и машини за пехотата. Факт! Пенсиите ни високи ли са? Или детските надбавки, обезщетенията и т.н. Тук говорим за едни 400 млн. годишно, които в бъдеще евентуално да се дават за ново въоръжение... При 9.5 МИЛИАРДА за пенсии годишно! Тоест, с тия пари 400 млн. можеш да вдигнеш пенсията на баба Пена с 4% и вместо 200 лв тя да взима 208 лв на месец. Ако ги разхвърлим и на другите социални плащания, баба Пена може и 5 лв да не получи увеличение. Друг е въпроса, че в белите държави тия пари се връщат отново в бюджета и получаваш едновременно и двете неща. Примерно, от строителството на корабите в България, само от ДДС, ще влязат в хазната едни 200 млн. От машините за пехотата още толкова. Изтребителите могат да се купят с офсетно споразумение и да донесат многомилионни приходи за бюджета.
    Сега схващаш ли, че Боку и физкултурниците около него говорят пълни глупости?

  36. 36 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Досега 30 години НЕ сме давали пари да купим изтребители, кораби и машини за пехотата. Факт! Пенсиите ни високи ли са? Или детските надбавки, обезщетенията и т.н. Тук говорим за едни 400 млн. годишно
    —цитат от коментар 35 на Котаракът на Шрьодингер
    Да, ама пенсиите може да бъдат и по-ниски. Я кажи на някой пенсионер, че вместо 200 лева ще трябва да получава само 190. Това е разликата между това дали изобщо ще вкуси месо през месеца или не. А такива са пенсиите на над 1 милион пенсионери. С други думи, тази разлика от 10 лева коства на държавата 120 милиона лева годишно. А ти си тръгнал да раздаваш няколкостотин милиона.

    Пари за въоръжаване ще се намерят ако се съкрати раздутия щат в МО дето няма нищо общо с боеспособността. Това са едно поне 15 хиляди нахлебници дето струват на хазната почти милиард годишно. Там е заровено кучето. И в най-многото генерали и адмирали на глава от населението в НАТО.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  37. 37 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    продължение от #36:

    В американските въоръжени сили броя на генералите е ограничен до максимум 541. А САЩ имат 330 милиона население, т.е. пада се по генерал и половина на милион души население.

    У нас това би означвало да имаме не повече от 11-12 генерала. Ама имаме около 40. И не се свършва само с генералите. Има маса среден апарат (стотици майори, полковници) дето се занимават с абсолютно безсмислени административни задачи.

    Кипи безсмислен труд, тече стаж. Ден да мине, друг да дойде. Ей там отиват парите за въоръжаване.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  38. 38 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1042 Неутрално

    До коментар [#32] от "Николай Николов":

    Това е барабар с въоръжениетои обучението. Иначе няма промяна в цената $180 млн.
    И поради ограниченията в шведския бюджет последната 6 корвета не е построена но всичкото оборудване е налично, може и по-евтино да я дадат

  39. 39 Профил на Captain Morgan
    Captain Morgan
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Форумни колеги, при цялото ми уважение, но голяма част от мненията ви сравняват триъгълници с квадрати.
    1/ Цената на Висби е каквато е - близо 300 млн. лева към 2009г.!, но нека имаме предвид, че това е кораб с водоизместване 600 тона и че голяма част от сензорите и въоръжението е шведско. Т.е. имаме във висока степен местен продукт.
    2/ Хамина е 250-тонен кораб.
    3/ Предполагам, понеже все говорим колко е непрозрачно всичко (а трите проекта могат да бъдат разгледани, свалени и каквото искате от сайтовете на МС/НС), че не сте чели изискванията на ВМС и те имат много малко общо с 1/ и 2/. Но, изненада, и двата са строени в Швеция и Финландия, съответно.
    В България също може да се случи, стига да има интерес. 'Щото не е сигурно кой ще бъде питан за оферта и кой ще отговори.

    Captain Morgan
  40. 40 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1803 Весело

    Да, ама пенсиите може да бъдат и по-ниски. Я кажи на някой пенсионер, че вместо 200 лева ще трябва да получава само 190.
    —цитат от коментар 36 на Николай Николов


    Колега, на тия бокУвизми никой не се вързва вече.
    От какъв зор трябва да стават по-ниски пенсиите? В бюджета за тази годи има 430 милиона за ново въоръжение... Паднаха ли пенсиите или се увеличиха?
    Кога ще разберете най-накрая, че пенсиите са ниски, защото много се краде в тая държава, а не щото се купува или не се купува въоръжение??? КОРУПЦИЯ се нарича!
    Над половината пари, които събират от нашите данъци, буквално се крадат с обществени поръчки и други далавери. Ако ще и да закрием армията полицията, пенсиите пак ще са мизерни, защото и тия пари ще откраднат.
    Само, че армията и полицията, наред със съдебната система са стълбовете на всяка държава... Е, ако искате да закриваме държавата, така кажете... тогава можем и въобще без армия и полиция, нали? И тогава колко ли ще са високи пенсиите, познайте?

  41. 41 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    1/ Цената на Висби е каквато е - близо 300 млн. лева към 2009г.!, но нека имаме предвид, че това е кораб с водоизместване 600 тона и че голяма част от сензорите и въоръжението е шведско. Т.е. имаме във висока степен местен продукт.2/ Хамина е 250-тонен кораб.3/ Предполагам, понеже все говорим колко е непрозрачно всичко (а трите проекта могат да бъдат разгледани, свалени и каквото искате от сайтовете на МС/НС), че не сте чели изискванията на ВМС и те имат много малко общо с 1/ и 2/.
    —цитат от коментар 39 на Captain Morgan


    По-интересното е защо изискванията на нашите ВМС са толкова различни. Ето тук е "ключът от палатката".

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  42. 42 Профил на Николай Николов
    Николай Николов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    До коментар [#40] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Силна армия и раздут щат не е едно и също. Всъщност, е оксиморон. Най-големият проблем в момента е раздутия щат понеже той поглъща средства дето могат да се използват за модернизация.

    Ние от една крайност (наборна армия) минахме в друга (изцяло професионална) докато оптималната структура е някъде между двете крайности. В ЮК и САЩ непрофесионалния компонент от щата е 40-50% от общия щат. Това са военослужещи, които имат цивилни продесии, но един месец в годината участват в учения.

    За малки страни структурата трябва да е дори в полза на непрофесионалния компонент. Така е в Естония където професионалния компонент е едва 25% от щата, докато 3/4 са непрофесионални военослужещи (7000 щатни военни, 20 хиляди полупрофесионални). Така трябва да и у нас. Щата на МО трябва да се свие до макс. 15 хиляди души, но да има непрофесионален компонент от поне още 15-20 хиляди души. Това ще освободи поне 600 милиона лева всяка година. И тогава ще има пари и за самолети, и за бойни машини и за куп други неща. И то без да се налага МО да проси от МФ - просто бюджетът на МО ще е напълно достатъчен и в сегашния си размер.

    Дарявам ежемесечно на Бивол - а Вие?
  43. 43 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 435 Неутрално

    [quote#40:"Котаракът на Шрьодингер"][/quote]

    Пенсиите са ни ниски защото ни е слаба икономиката.Ако утре се спре Корупцията с магиèска пръчка,мислиш ли è ще имаме швейцарските пенсии-икономиката и производителността-там е разковниèто.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK