Държавата прави пореден опит да премахне реденето на едно гише по няколко пъти

Заявление за услуги извършвани от държавната администрация ще могат да се подават и през пощите.

© Цветелина Белутова, Капитал

Заявление за услуги извършвани от държавната администрация ще могат да се подават и през пощите.



Държавата прозря, че трябва да отмени стотици административни услуги с отпаднала необходимост, но същевременно ще създаде нови подобни.


Проектът за решение на Министерския съвет за трансформация на модела на административно обслужване е публикуван на правителствения портал за обществено обсъждане. От документа се разбира, че 370 услуги от Административния регистър ще бъдат отменени, тъй като нуждата от тях е отпаднала.


Общините да "посмалят"


"Мерки за опростяване и привеждане на услугите за бизнеса в съответствие със Закона за ограничаване на административното регулиране" е наречен първият списък с предложения. Голяма част от тях и дадените примери се повтарят, но общото е отмяната на общински разрешителни режими, които са в разрез със законодателството.




Например, сега община Каварна изисква тя да издава разрешителни за търговия с тютюневи изделия и спиртни напитки, докато по закон това е отговорност на началника на местната митница.


Друго намерение е да се отмени възможността общината да разрешава или не на фирмите да удължават работното си време. Такава регулация по закон не съществува. Предлага се да отпадне и разрешението за производствена и търговска дейност в жилищните сгради и комплекси.


Изискването за издаване на разрешение/уведомление за извършване на таксиметрова дейност на територията на общините Стара Загора и София е "без правно основание, тъй като регулацията на дейността се постига със Закона за автомобилните превози, където не е предвидено общините да въвеждат допълнителен регулаторен режим", са установили авторите на документа. Затова се предлага един от двата режима отпадне.


На едно гише, но по няколко пъти


В много администрации обслужването не е организирано на принципа "едно гише", въпреки че би трябвало да е, установява държавата. В МВР, например, подаването на документи изисква обслужващото гише да бъде посещавано по няколко пъти, тоест да продължи с часове. Т. нар. "управление на опашките" – система за теглене на номера за достъп до конкретен служител, компетентен за исканата услуга, пък не било съобразено с натоварването на гишетата. "При изтегляне на номер и стартиране на обслужването заявителят се изпраща на друго гише или да заплати такса. При продължаване на процеса по обслужване, редът му е загубен, тъй като е дошъл ред на следващ номер", описва проектът проблема на "управляваните" от системата.
Администрацията е проумяла също, че през обедната почивка броя на гишетата е недостатъчен и е неясно кой след кого е на опашката.


До деловодството на ДАНС пък няма достъп за външни лица, тъй помещенията са в т. нар. зона за сигурност. Затова всички заявления се подават или по пощата (все пак и електронна), или на входа в двора. Служител от деловодството, след като бъде уведомен от охраната, идва до караулката, за да обслужи гражданина, констатира държавната администрация.


Принципът на "едно гише" не се спазва от всяка пета общинска администрация, се посочва в документа. Недостъпността за хора с увреждания също е установена в голяма част от администрациите.


Заявления по пощата или чрез Центъра


Сред предложенията на правителството е да се даде възможност хората да подават заявления чрез лицензиран пощенски оператор или чрез централната администрация. Двете възможности и в момента съществуват по закон, но не се прилагат.


"Местата за подаване на заявленията са ограничени по постоянен адрес без да има пречка да се подават във всяко звено доколкото заявленията се разпечатват от единна система", пише в документа. Такъв пример е системата на "Пътна полиция".
Нова идея е гражданинът да се сдобие с правото да посочи конкретно от кое именно звено желае да получи отговор.


Застраховката за ремаркетата – задължителна или не


Изискването за предоставяне на документ за сключена застраховка "Гражданска отговорност" за ремаркета, теглени от МПС, се предлага да отпадне. Причината е, че тя така или иначе се покрива от полицата за теглещия автомобил.


Лични документи ще се издават по-бързо


Законът за българските лични документи предвижда, че личните карти и паспортите се издават в срок до 30 дни от датата на подаване на заявлението. Срокът е максимален и съвпада със срока на най-ниско таксуваната обикновена поръчка. За сметка на това за "бърза" и "експресна" се събират неколкократно по-високи такси. Затова се предлага за повторно издаване или подновяване на лични карти и паспорти срокът от 3 дни.


За шофьорските книжки максималният срок при първоначално издаване ще е 7 дни, а при подмяна, подновяване и повторно издаване – 3 дни.


Създават се 444 нови услуги


Сред новите услуги са издаване на европейска професионална карта на лица, придобили професионална квалификация по регулираната професия "медицинска сестра", "магистър-фармацевт", "рехабилитатор" или "кинезитерапевт" в друга държава-членка и издаване на лиценз за извършване на дейност като клирингова къща.


Предоставяне на уникален код за достъп до електронно медицинско досие, ще е друга нова услуга.


Административни услуги стават вътрешни


Министерството на образованието трябва да издава служебно на университетите бележка за постигнати отлични резултати от национален кръг на олимпиада, с която спечелилият я може да кандидатства без изпит.


При прекратяване на регистрацията на катастрофирало моторно превозно средство застрахователите трябва да осигуряват служебно на "Пътна полиция" удостоверение за изплащане на "тотална щета" за прекратяване на регистрацията на превозни средства.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK