Държавата прави пореден опит да премахне реденето на едно гише по няколко пъти

Заявление за услуги извършвани от държавната администрация ще могат да се подават и през пощите.

© Цветелина Белутова, Капитал

Заявление за услуги извършвани от държавната администрация ще могат да се подават и през пощите.



Държавата прозря, че трябва да отмени стотици административни услуги с отпаднала необходимост, но същевременно ще създаде нови подобни.


Проектът за решение на Министерския съвет за трансформация на модела на административно обслужване е публикуван на правителствения портал за обществено обсъждане. От документа се разбира, че 370 услуги от Административния регистър ще бъдат отменени, тъй като нуждата от тях е отпаднала.


Общините да "посмалят"


"Мерки за опростяване и привеждане на услугите за бизнеса в съответствие със Закона за ограничаване на административното регулиране" е наречен първият списък с предложения. Голяма част от тях и дадените примери се повтарят, но общото е отмяната на общински разрешителни режими, които са в разрез със законодателството.




Например, сега община Каварна изисква тя да издава разрешителни за търговия с тютюневи изделия и спиртни напитки, докато по закон това е отговорност на началника на местната митница.


Друго намерение е да се отмени възможността общината да разрешава или не на фирмите да удължават работното си време. Такава регулация по закон не съществува. Предлага се да отпадне и разрешението за производствена и търговска дейност в жилищните сгради и комплекси.


Изискването за издаване на разрешение/уведомление за извършване на таксиметрова дейност на територията на общините Стара Загора и София е "без правно основание, тъй като регулацията на дейността се постига със Закона за автомобилните превози, където не е предвидено общините да въвеждат допълнителен регулаторен режим", са установили авторите на документа. Затова се предлага един от двата режима отпадне.


На едно гише, но по няколко пъти


В много администрации обслужването не е организирано на принципа "едно гише", въпреки че би трябвало да е, установява държавата. В МВР, например, подаването на документи изисква обслужващото гише да бъде посещавано по няколко пъти, тоест да продължи с часове. Т. нар. "управление на опашките" – система за теглене на номера за достъп до конкретен служител, компетентен за исканата услуга, пък не било съобразено с натоварването на гишетата. "При изтегляне на номер и стартиране на обслужването заявителят се изпраща на друго гише или да заплати такса. При продължаване на процеса по обслужване, редът му е загубен, тъй като е дошъл ред на следващ номер", описва проектът проблема на "управляваните" от системата.
Администрацията е проумяла също, че през обедната почивка броя на гишетата е недостатъчен и е неясно кой след кого е на опашката.


До деловодството на ДАНС пък няма достъп за външни лица, тъй помещенията са в т. нар. зона за сигурност. Затова всички заявления се подават или по пощата (все пак и електронна), или на входа в двора. Служител от деловодството, след като бъде уведомен от охраната, идва до караулката, за да обслужи гражданина, констатира държавната администрация.


Принципът на "едно гише" не се спазва от всяка пета общинска администрация, се посочва в документа. Недостъпността за хора с увреждания също е установена в голяма част от администрациите.


Заявления по пощата или чрез Центъра


Сред предложенията на правителството е да се даде възможност хората да подават заявления чрез лицензиран пощенски оператор или чрез централната администрация. Двете възможности и в момента съществуват по закон, но не се прилагат.


"Местата за подаване на заявленията са ограничени по постоянен адрес без да има пречка да се подават във всяко звено доколкото заявленията се разпечатват от единна система", пише в документа. Такъв пример е системата на "Пътна полиция".
Нова идея е гражданинът да се сдобие с правото да посочи конкретно от кое именно звено желае да получи отговор.


Застраховката за ремаркетата – задължителна или не


Изискването за предоставяне на документ за сключена застраховка "Гражданска отговорност" за ремаркета, теглени от МПС, се предлага да отпадне. Причината е, че тя така или иначе се покрива от полицата за теглещия автомобил.


Лични документи ще се издават по-бързо


Законът за българските лични документи предвижда, че личните карти и паспортите се издават в срок до 30 дни от датата на подаване на заявлението. Срокът е максимален и съвпада със срока на най-ниско таксуваната обикновена поръчка. За сметка на това за "бърза" и "експресна" се събират неколкократно по-високи такси. Затова се предлага за повторно издаване или подновяване на лични карти и паспорти срокът от 3 дни.


За шофьорските книжки максималният срок при първоначално издаване ще е 7 дни, а при подмяна, подновяване и повторно издаване – 3 дни.


Създават се 444 нови услуги


Сред новите услуги са издаване на европейска професионална карта на лица, придобили професионална квалификация по регулираната професия "медицинска сестра", "магистър-фармацевт", "рехабилитатор" или "кинезитерапевт" в друга държава-членка и издаване на лиценз за извършване на дейност като клирингова къща.


Предоставяне на уникален код за достъп до електронно медицинско досие, ще е друга нова услуга.


Административни услуги стават вътрешни


Министерството на образованието трябва да издава служебно на университетите бележка за постигнати отлични резултати от национален кръг на олимпиада, с която спечелилият я може да кандидатства без изпит.


При прекратяване на регистрацията на катастрофирало моторно превозно средство застрахователите трябва да осигуряват служебно на "Пътна полиция" удостоверение за изплащане на "тотална щета" за прекратяване на регистрацията на превозни средства.

Коментари (37)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    отново нищо няма да стане и администрацията ще си намери десетки нови начини да ни държи по опашките и да изкара някой лев от нас , а и да си осигури минимална заетост за максимална заплата и ще ни обясняват пак колко са важни за нас ,няма да коментирам какво администриране е в областа на здравните услуги ,всеки лекар със собствена практика , трябва да обикаля като луд поне половината ден някъде по администрациите ,за да отчита нещо си или да иска да му разрешат нещо си , пълна порнография .

  2. 2 Профил на nwj49315903
    nwj49315903
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    Гишето е едно и се редим веднъж на четири години на него...

  3. 3 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2254 Гневно

    Електронно управление?
    Срещу нас да тича, пак няма да се срещнем...
    Всичко, описано в статията, влияе негативно на производителността на труда и представлява допълнително заплащане от наша страна чрез времето, което губим.

  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3704 Неутрално

    Бюрокрацията се развива устойчиво и множи под топлите грижи на ГЕРБ и води война срещу всички останали граждани, която до момента печели бесапелационно !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9871 Неутрално

    Така е като не са описали движението. заявлението правилно и не са съобразили "гишето" с това движение.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1966 Неутрално

    Електронно управление?Срещу нас да тича, пак няма да се срещнем...Всичко, описано в статията, влияе негативно на производителността на труда и представлява допълнително заплащане от наша страна чрез времето, което губим.
    —цитат от коментар 3 на PisnaMi

    Няма да го достигнем. Няма и да се срещнем дори и "срещу нас да тича". Защото ние се движим настрани, т.е. в грешно направление. Не тичаме по пистата, а в трибуните нагоре-нагоре към последните редове. Откъдето можем да наблюдаваме. Внимателно, невинаги много ясно.
    П.П. Има ли санкционирани, респ. предвиждат ли се санкции за държавни и общински институции и длъжностни лица въвели изисквания за допълнителни, ненужни и незаконни документи, услуги, разрешения, лицензи, ...? Отнемащи нерви, време и пари на гражданите.

  8. 8 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1856 Неутрално

    Аз помня навремето още НДСВ говореше за въвеждане обслужването на граждани на едно гише. Толкова годинки след като съм напуснал Родината, това прословуто обслужване не се е случило. А е необходимо толкова малко, желание, уволняване на всички некадърни служители и лелки които не могат да се справят с компютри, наемане на перспективни млади хора. Много държави са го направили, защо и БГ да не може?

  9. 9 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 367 Неутрално

    ЗАЩО В ТОЗИ "ДЕМОКРАТИЧЕН" САЙТ НЯМА И ЕДНА ДУМА ЗА ГЕРОИЧНИЯ РУМЪНСКИ НАРОД, КОЙТО ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ ПОКАЗА КАК ТРЯБВА ДА СЕ ПОСТЪПВА С КОРУМПИРАНИ И НАГЛИ КОМУНИСТИ???

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  11. 11 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Задължителна "панацея": Е-поща

    Всяка администрация би трябвало да позволява и поддържа възможност
    за подаване на писмо с цифрови приложени документи до публикуван е-mail адрес, освен други възможности.
    И да отговори в разумен срок първо, че е получила и завходила писмото.

    Възможност за стандартна Е-mail кореспонденция Eдно-към Eдно,
    а не (само) с интерактивен протокол специфичен (идеосинкратичен) за един или друг интернет сайт.

    След вълни на интензивен спам преди (5...) години,
    сега спам не би бил проблем при качествен е-мейл сървър.
    И прочее защита...

    Допълнителен филтър за валидност на входно писмо - също.

    Валиден е-мейл адрес на подател, пълно име на отговорно физическо лице, евентуално - длъжност, физически адрес и номер на валиден телефон
    (плюс съдържанието на писмо) е достатъчна информация,
    щото автоматизирано или след разглеждане от компетентен служител
    писмото да бъде разпознато като дефектно -- ако такъв е случаят.

    Е-мейл позволява лесна, бърза и автоматично документирана кореспонденция с копие за всяка от страните до/при "Едно Гише".

    Удобно бърза:
    без нужда от физическо посещение (присъствие, заетост)
    и не в "реално" време.

    Гъвкава услуга с "Едно Гише" при всяка страна типично две:

    подателят изпраща, съобщението почти мигновено е в кутията на получателя, а получателят чете (и евентуално отговаря) тогава, когато прецени, има възможност/време. Респективно така другата страна.

    Всеки харчи време за писане/четене според свои наличност, възможности и преценка.

    Донякъде се избягва и говорна миз-комуникация:
    едната страна (или и двете) сумти непълно и неразбирателно,
    другата чула-недочула погрешно...

    С Е-майл има документиран акт (история...) на гъвкава във времето комуникация и ако все пак подател или служител има проблем с компютри, е-мейл или съдържание на документ - има време сам да разбере съдържанието и евентуално - време и възможност да се консултира с "експерт"

    В реално време и с физическо присъствие (на гишета, опашки...) обикновено ограниченията са по-строги, стесняващи и притеснителни (severe).
    Ненужно така, в много случаи.

  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7049 Неутрално

    Много пъти са ме пращали за някакъв документ в "съседната стая"! Ако само това превахнат-стига!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Не. Терминът е неподходящ.
    Повече неподходящ е (единствено?)
    "електронно правителство".

    Губи се главното:
    служба, услуга, обслужване.

    Привилен термин: Е-слуга.
    Или: Е-обслужване.
    В краен случай: Немечшка Е-услуга.

    Електронна администрация - да ; електронно управление - не.

    Винаги помни за Човешкия фактор
    над "облачния" хардуер и софтуер на поддръжката, услугата.

    В страната на Клиента (Clent)
    и от другата страна на Интерфейса "барикада":
    в страната на Служителя (Servant/Server).

    До коментар [#3] от "PisnaMi":

    Електронно управление?

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Навици, инерция, културно наследство...
    Напред не можеше, а назад Партията не позволяваше.
    Сега.

    До коментар [#7] от "zhivko6461":
    Електронно управление?Срещу нас да тича, пак няма да се срещнем...Всичко, описано в статията, влияе негативно на производителността на труда и представлява допълнително заплащане от наша страна чрез времето, което губим.
    —цитат от коментар 3 на PisnaMi

    Няма да го достигнем. Няма и да се срещнем дори и "срещу нас да тича".

    Защото ние се движим настрани, т.е. в грешно направление.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3005 Неутрално

    Ще ,,усвоят" още 2-3 млрд за ел. правителство . а ние пак ще висим по гишетата.

  20. 20 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3311 Неутрално

    До коментар [#2] от "nwj49315903":

    Да...! Освен това, мисли се преди избори, не след тях.
    Българите са, удивително неспособни да правят смислен, прагматичен и функционален избор.

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8639 Неутрално

    Чиновниците пак ще надделеят.

  22. 22 Профил на Bramasole
    Bramasole
    Рейтинг: 4110 Неутрално

    "Държавата прави пореден опит да премахне реденето на едно гише по няколко пъти"

    Да се чете: Държавата за пореден път симулира дейност за облекчаване на админ. услуги. Колко години се говори за е-управление, колко 7-цифрени суми са заделяни в държ. бюджети във времето? Имаме ДА "Електронно управление", но с какво се занимава...

    "Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул
  23. 23 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1966 Неутрално

    "Държавата прави пореден опит да премахне реденето на едно гише по няколко пъти"Да се чете: Държавата за пореден път симулира дейност за облекчаване на админ. услуги. Колко години се говори за е-управление, колко 7-цифрени суми са заделяни в държ. бюджети във времето? Имаме ДА "Електронно управление", но с какво се занимава...
    —цитат от коментар 22 на Bramasole

    Сумите са заделяни и усвоявани. Електронното управление и усвоява пари.

  24. 24 Профил на Сидо
    Сидо
    Рейтинг: 335 Весело

    На едно гише, но с много прозорчета, подпрозорчета и ще се връткаме от прозорче на прозорче. Щото иначе как ще ни гепцкат кинтите....
    В БГ всеки краде както може: бандитите по много, търговците по малко, общините на гишенце, а талантите на ушеенце.....

    Сидо
  25. 25 Профил на Сидо
    Сидо
    Рейтинг: 335 Весело

    Предлагам на автора да се задълбочи в съществуващото през 90-те правило за "мълчаливото съгласие". Къде изчезна, кой го отмени, кои се облагодетелстваха и т.н.

    Щото въпроса за броя на гишетата е следствие от това правило....

    Сидо
  26. 26 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2703 Весело

    Хората въведоха ел услуги преди десетки години, ние глупости се занимаваме ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  27. 27 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 593 Неутрално

    В двеста и петдесет /и кусур/ общини партийните кадри по гишета и бюра са 90% от общия брой работещи в администрацията. ГЕРБ е ДПС. БСПарците не са толкова зависими от мизерни службички по партийни заслуги /близане, бърсане, подмиване/.

  28. 28 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3977 Неутрално

    Милиционерското управление, бидейки комунистическо по тип изначално се нуждае от мудна, бавна и неработеща администрация. То не може да съществува без нея.
    За това всяко едно упражнение по темата е чисто палиативно действие в стил мижи да те лажем. Две назад, една напред.
    Откакто Герб са на власт разрешителните режими стигнаха общо 2 500, администрацията нарасна с 30%, а всеки ден излизат нови и нови наредби. Само към КТ са над 500.
    Всичко останало е илюзия.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  29. 29 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 763 Неутрално

    Много се моля КАТ да стане като в Холандия.. Щото като се сетя за КАТ Сливен....... Ръцете почват много да ме сърбят

  30. 30 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2185 Неутрално

    Хайде оправете я най накрая тази дьржава, че хора не останаха.

  31. 31 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1966 Неутрално

    Много се моля КАТ да стане като в Холандия.. Щото като се сетя за КАТ Сливен....... Ръцете почват много да ме сърбят
    —цитат от коментар 29 на b0b069

    Консултирайте се с някой кака, притежаваща гадателски способности, но като гледам чашата си с кафе ми се струва, че имате и ще имате да давате пари.

  32. 32 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3113 Неутрално

    секи 4ти км

    Абстрахирай се от шовинизма.

    Представи си: в родното си индейско племе.
    Не в East India, не West, а в Северна (примерно).

    Задават се избори за Вожд на племето.
    1. Засипан си с обещания.
    2. Засипан си с чуждоплеменни манипуляции.
    3. Избираш най-хубавите.
    Изборите приключват.

    Оттук нататък Избранникът на Племето може да безделничи??
    Ти можеш да не изискваш да си изпълни обещанията и да не критикуваш??

    Грешите и двамата.

    Тримата... май

    До коментар [#20] от "tww09306483":
    До коментар [#2] от "nwj49315903":

    Да...! Освен това, мисли се преди избори, не след тях.

    Българите са, удивително неспособни да правят смислен, прагматичен и функционален избор.

  33. 33 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2065 Неутрално

    Уж сме бедни пък плащаме на няколко чуиновника да вършат работата на един? Като си живееш в България и си свикнал че за една услуга минаваш през няколко гишета. Като си живял в чужбина и ти прави впечатление. Отиваш на гише, от тамри дават някаква бележка, после на второ да ти издадат касова бележка, третото е касата, след тива се връщаш на първото за документа който си изискал. Трима вършат работа на един. И не самия общините, Иван банки и частни фирми е същото безумие.

  34. 34 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3977 Неутрално

    До коментар [#33] от "Таралеж":

    В банките вече почти не е така, в частните фирми е друга логиката.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  35. 35 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10122 Неутрално

    Бюрокрацията и бумащината нямат край и едва ли някога ще намалеят. Като почине човек на възраст изпращат документ в НОЙ, което е нормално. Отива наследник да вземе полагащата се пенсия без смъртен акт не може да я вземе?!??

  36. 36 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2065 Неутрално

    До коментар [#34] от "Darth Plagueis":

    Като ида в банката в Америка (въпреки че много рядко се налага) отивам на едно гише. Депозирам, или тегля, няма ходене до каса. Ако идеш за заем ще трябва да отидеш до друг служител. В България сигурно има разлика от банка до банка, но в тази в която бях няколко пъти двама охранители и шофьор насочват трафика на входа, после служител ти върши услугата, после те пращат на касата.

  37. 37 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3977 Неутрално

    До коментар [#36] от "Таралеж":

    Съгласен съм, но вече на доста места са различни нещата. Хората на гишетата в общия случай вече имат право и на касови операции, съответно могат да вземат или дадат пари. Т.е , обслужването вече е на едно гише на много места. Отделно има и зони за самообслужване, които са адски удобни. Т.е., прав си, но това намалява драстично.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK