Христо Иванов: Сривът на Търговския регистър е криза на националната сигурност

Христо Иванов: Сривът на Търговския регистър е криза на националната сигурност

© Анелия Николова



Ситуацията със срива на Търговския регистър е безпрецедентна криза на националната сигурност и премиерът трябва да свика Съвета по сигурността. Това обяви лидерът на "Да, България" Христо Иванов в съобщение до медиите. Според него на първо място е необходим спешен и ясен отговор на въпроса ще бъдат ли възстановени данните в регистъра и с какво точно ниво на сигурност.


"Ако зад тази криза стои умисъл, той е бил насочен към манипулиране на едни или други данни. Сега въпросът е дали е имало такава манипулация и доколко занапред тя ще бъде предотвратена. Мотив има - става дума за огромни пари и интереси, особено в навечерието на проверките от ЕЦБ и ЕК по отношение на нашите банки, застрахователи, пенсионни дружества и държавни фирми заради засиленото сътрудничество по пътя към еврозоната. Очевидно и възможност е имало", пише в позицията на бившия правосъден министър.


По думите му




отговорът трябва да бъде даден на най-високо ниво


"Премиерът следва спешно да свика Съвета по сигурността при Министерския съвет да даде цялостна оценка на ситуацията и да поеме лична отговорност за справянето с нея, на първо място по отношение на възстановяването и сигурността на данните", коментира Иванов.


И продължава с другите въпроси, които засега стоят без отговор: Кой отговаря за срива в системата. "Тук, разбира се, става дума за фирмата, която е поддържала Търговския регистър, и за адекватността на текущия контрол от страна на Агенцията по вписванията. Оставките са най-малката част. Трябва пълна прозрачност на договорите и съпътстващата документация, включително одитните доклади и др. Отново на ниво премиер трябва оценка на материалните щети и мерките за тяхното компенсиране", посочва Иванов.


Според него ситуацията е даже по-страшна, тъй като става дума за тежък срив на националната киберсигурност, който издава "катастрофалната неадекватност на цялостната политика по защита на информационния суверенитет на страната".


Христо Иванов подчертава, че в момента подходът към изграждането на цялата система на електронно управление на практика е децентрализиран. "И всяко ведомство е оставено да възлага и контролира изграждането на съответната инфраструктура и нейната експлоатация, както скимне на съответното ръководство и заседналите в администрацията "специалисти".


Допълва: "Към тази картина трябва да добавим фирмите, които основно изпълняват тези договори при пълна непрозрачност, липса на адекватни национални стандарти за капацитет, сигурност и отговорност. Често става дума за вечните стари ченгета, които въртят поредните мътни номера с печелене на обществени поръчки и безсрамно влачене, мазане и кърпене при изпълнението им. И тук изобщо не е само до парите. Колкото и да са астрономически сумите. Става дума за власт."


Катастрофата с Търговския регистър е сигнал за аларма. Трябва ни национален консенсус за цялостно преосмисляне на политиката по изграждане на електронно управление и гарантиране на киберсигурността. Тя трябва да почива на цялостен модел с ясно лидерство, йерархия, отговорности и способност за налагане на политики и стандарти.


В петък се разбра, че в Търговския регистър, който съхранява данните на фирми, фондации и сдружения, не могат да се подават заявления онлайн, но в понеделник стана известно, че службата не работи и на гише.


Досега никой не е поел отговорност за срива


За регистъра отговаря Агенцията по вписванията, която е под шапката на Министерството на правосъдието. От агенцията изпращат кратки съобщения, в които само признават за проблема и уверяват, че денонощно работят за решаването му. Дават и гаранция, че злоупотреби няма да бъдат допуснати. Регистърът ще остане блокиран до сряда.


Според специалисти, цитирани от "Капитал", повредата е изключително сериозна и има реална опасност да бъде загубена цялата информация в регистъра от началото на годината насам. Освен че може да блокира търговския оборот, липсата на търговски регистър отваря врати за измами. Невъзможността на държавата да поддържа регистъра е нарушение на правото на ЕС, тъй като България е задължена да поддържа електронна база данни за капиталовите търговски дружества, включително и задължение да представя документи и информация по електронен път при поискване.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (108)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    "Възрастна маникюристка надгражда Търговския регистър по европроект. "АЛФА Веселка Велчева ЕТ" участва в два проекта на Агенцията по вписванията. Фирмата държи салон за красота "Пеперуда"
    https://bivol.bg/alfa-veselka-velcheva.html

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8394 Неутрално

    Национална сигурност? На Бойко не му пука за нея.

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8394 Неутрално

    Национална сигурност? На Бойко не му пука за нея.

  4. 4 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    Цецка Цачева и шефката на Търговския регистър отишли на маникюр и ...
    https://www.dnevnik.bg/comix/226811/

  5. 5 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    Христоо, Христоо - на всяка манджа мерудия, вече съжалявам че гласувах за теб. Всеки, работил с подобни системи, знае че в края на работния ден се прави архив, така че максимум може да се изгуби ден работа. А мошенгиите са официално безупречно оформени за пред ТР.

    I'm back... for now.
  6. 6 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3234 Неутрално

    Гадове някакви...! Пак пречат и клатят стабилността...! :)

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  7. 7 Профил на Леля  Гичка
    Леля Гичка
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Всеки треторазреден финансов посредник е длъжен да има бекъпи, резервни сървъри, облаци, пожароизвестяване и не знам още какво, а основна система за информация в държавата е на ниво 97-ма дълбокия сняг. Некак си да си администрация в Бг означава за теб правилата да не важат и да я караш ден да мине друг да дойде, то нали заплатката капе.

    Не е нужно да си луд, за да живееш тук, но помага.
  8. 8 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7342 Неутрално

    Христо смуче от пръстите си теми, за да е против на нещо. Нито веднъж не каза: "Те така трябва да стане", само общи заклинания "против"!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  9. 9 Профил на Александр Г. Дугин (№55)
    Александр Г. Дугин (№55)
    Рейтинг: 419 Весело

    „Ситуацията със срива на Търговския регистър е безпрецедентна криза на националната сигурност и премиерът трябва да свика Съвета по сигурността“

    Аууу, КО РЕЧИ?!?

    Кончита (с) Вурст - Президент на Европейския съюз. ;)
  10. 10 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Абе Боко къде е?
    Пети ден д-вата е на половин обороти заради този срив а той мьлчи като... А иначе за лъвчета, блатни кокичета, пьржоли за кучета и какво ли не е първи да ги оправя...

  11. 11 Профил на Климент Горанов
    Климент Горанов
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Не мога да разбера за какво се тези недомлъвки. Да кажат ако е имало харкерска атака и са промени данните или ако е техническа авария, но е абсурдно да възстановяват системата цяла седмица, освен ако не са правили архивиране.
    Абсолютно престъпление на такава важна система да няма регулярен бекъп който да се съхранява на различно място от сървърите.

  12. 12 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":

    Ами ако си прочетеш поста ще се припознаеш и ти в него! :)))))

  13. 13 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    До коментар [#5] от "Deaddark":

    Кажи според теб прав ли е Иванов или не е прав за това, че да се срути ТР е изключително тежък удар върху националната сигурност? Това, че според теб няма право да се изказва го разбрах.
    А ако ти си гласувал за Да България аз ще си резна зелката.
    Защо Цецка е сезирала ДАНС?
    Защо Баце мълчи като пукал? Една предна шефка на ТР я шитнаха, само защото се изцепи, че ТР е приходна агенция, а тази пеевска слуга я държат.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  14. 14 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":

    Абе ти нормален ли си бе? Как тоталният срив на ТР ще е тема "изсмукана от пръстите"? Това е авария №1 едно в ДЪРЖАВАТА в момента. А дали е авария или атака?

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  15. 15 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2119 Неутрално
  16. 16 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7342 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":Абе ти нормален ли си бе? Как тоталният срив на ТР ще е тема "изсмукана от пръстите"? Това е авария №1 едно в ДЪРЖАВАТА в момента. А дали е авария или атака?
    —цитат от коментар 14 на меншевик


    Щом автентичните казвате, нека да я обявим за "авария №1 на света"! Че и на Слънчевата система. Защо не и "Авария №1 на Галактиката"!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  17. 17 Профил на npg38547585
    npg38547585
    Рейтинг: 1409 Неутрално

    Кулката на конци пак произнесе чуждо изречение.

  18. 18 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 646 Неутрално

    Христо смуче от пръстите си теми, за да е против на нещо. Нито веднъж не каза: "Те така трябва да стане", само общи заклинания "против"!
    —цитат от коментар 8 на lz2


    Ами защо да не се изока? Нали трябва да регистрира съществуване!

  19. 19 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 646 Неутрално

    До коментар [#8] от "lz2":Абе ти нормален ли си бе? Как тоталният срив на ТР ще е тема "изсмукана от пръстите"? Това е авария №1 едно в ДЪРЖАВАТА в момента. А дали е авария или атака?
    —цитат от коментар 14 на меншевик


    Не! Не е авария! Това е галактически катаклизъм!

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на chg50574615
    chg50574615
    Рейтинг: 124 Неутрално
  22. 22 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    Герберасти, за вас един въпрос с повишена трудност - можете ли да заведете иск в съда срещу или от търговско дружество в момента?

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  23. 23 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2119 Неутрално

    До коментар [#10] от "Yomega":

    Абе Боко къде е?Пети ден д-вата е на половин обороти заради този срив а той мьлчи като... А иначе за лъвчета, блатни кокичета, пьржоли за кучета и какво ли не е първи да ги оправя...
    —цитат от коментар 10 на Yomega


    Може да ходи на фризьор при жената, та да не знае какво да каже ... о, ама тя била маникюристка https://bivol.bg/alfa-veselka-velcheva.html

  24. 24 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7342 Неутрално

    Герберасти, за вас един въпрос с повишена трудност - можете ли да заведете иск в съда срещу или от търговско дружество в момента?
    —цитат от коментар 22 на меншевик


    А какъв ти е проблема ако днес не може, да го заведеш утре?! Само лаете!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  26. 26 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3234 Неутрално

    До коментар [#24] от "lz2":

    Колко му е, да...! Ако не е днес, ще е утре...! Ако не е утре, ще е другата седмица...! Ама, те сроковете си вървят, нали? После, като ти кажат, че си пропуснал срока да си търсиш вземането при една несъстоятелност примерно, какво правим...?!?
    Много сте ларж милиционерите, когато става въпрос, за ГЕРБ-ерската некадърност...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  28. 28 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3234 Неутрално

    До коментар [#20] от "меншевик":

    ГЕРБ-ерите не ги интересуват обществените поръчки... Бойко ги пуска и ги спира! Голяма работа...! Регистър там, някакъв си... Я, да му се махат всички от главата! Бойко инспектира обекти в момента. Змиярници, магистрали и прочие...

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  29. 29 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2582 Весело

    Ццц, брей, клатят държавата на поразия, тия хаймани! За едното чудо ще развалят и спокойствието и сигурността! Гадове са! И Вожда тъй казва, само дебнат и хоп, ТР изчезнал! Ма тя Мама Цеци, веднага ги е докладвала на ДАНС, нали си е оправна!
    Да са ни живи и здрави Оправниците!;)

  30. 30 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Любопитно

    Е добре как пък само ТР се срина?А всички други са си в ред....

  31. 31 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    До коментар [#28] от "tww09306483":

    Просто засега имаме късмет, че е сезона на отпуските. Но не се знае дали базите данни ще бъдат възстановени, защото ако не бъдат ей тогава ще ги питам герберастите, защото ще пострадат тежко и те, наред с нормалните хора.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  32. 32 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    На мен ми намирисва на хакерска атака!
    Това е!!!

  33. 33 Профил на SaveBG
    SaveBG
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    Няма да се учудя, ако това е КТБ 2, само че този път ще плащаме доста по-голяма сума от 4 милиарда. "Самоубийството" на Румен Генов Андреев според мен е част от това, което ни гласят. Румен Андреев е от най-вътрешното и доверено обкръжение на Делян Пеевски. Почти целият бизнес: дела, преговори, сделки, подставени лица, фирми и т.н от обръчите на Пеевски се движат от една адвокатска кантора, където единият основен съдружник е Гено Руменов Андреев - син. Ако е вярна изнесената днес информация, че 4 харда липсват, а не са изгърмяли, това означава фактическо заличаване на повече от 30 фирми на ГЕРБ(Пеевски), които имат да връщат около 7 милиарда евро фондове на ЕС. Тези пари на Европа ще ги връщаме пак ние, данъкоплатците. Та пречупено през призмата на тези разсъждения проблема действително е свързан с националната сигурност...

  34. 34 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Любопитно

    Сега върви и делото КТБ....Явно някой нещо се опитва да скрие...

  35. 35 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#33] от "SaveBG":


    +++++++++++++++

  36. 36 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#33] от "SaveBG":


    Намират се и УМНИ ХОРА бе!!!!!!!!

  37. 37 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Любопитно

    И ЗАБЕЛЕЖЕТЕ колко дена вече не могат да го оправят???

  38. 38 Профил на SaveBG
    SaveBG
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#37] от "uhl23528019":

    Да! И няма огледални сървъри, няма архив, няма бекъп. Някава "пеперуда" надгражда. Пълно мазало...

  39. 39 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    ...лошия мат'рял е в сладка дрямка...а умните и красивите ,,си опичат положението"...

  40. 40 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Любопитно

    До коментар [#38] от "SaveBG":


    Все би трябвало да има някакви копия си мисля...дори и неактуални

  41. 41 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1847 Весело

    До коментар [#38] от "SaveBG":


    Да допускаме ли че са чак толкова тъпи? А?

  42. 42 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    Ако бяха съобщили какви точно са техническите причини, нямаше да си измисляме хипотези и политиците да се упражняват на тема "национална сигурност". Кога ли ще се научат, че да си честен е най-лесно.

  43. 43 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2329 Неутрално

    "Работата на Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел ще бъде възобновена поетапно до пълно отстраняване на проблема.

    Справки за актуално състояние на фирмите ще могат да бъдат извършвани от 15 август, сряда. Всички останали регистри на Агенция по вписванията работят безпроблемно.

    Агенция по вписванията гарантират, че за времето, в което регистърът не работеше, действия спрямо данните в тях не са извършвани и няма възможности за злоупотреби. ..."
    https://news.bg/bulgaria/targovskiyat-registar-zapochva-da-raboti-malko-po-malko.html

  44. 44 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1543 Весело

    И да го свика, ти, Ице, няма да си сред присъстващите.
    Неприятно за едни 2.96%, но факт.

    Знанието е сила, информацията - власт
  45. 45 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7342 Неутрално

    До коментар [#24] от "lz2":Колко му е, да...! Ако не е днес, ще е утре...! Ако не е утре, ще е другата седмица...! Ама, те сроковете си вървят, нали? После, като ти кажат, че си пропуснал срока да си търсиш вземането при една несъстоятелност примерно, какво правим...?!?Много сте ларж милиционерите, когато става въпрос, за ГЕРБ-ерската некадърност...!
    —цитат от коментар 26 на tww09306483


    Ами има и поща бе нещастнико! То бива тъпи болшевики, ама вие автентичните сте върха!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  46. 46 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    И сега всеки неиспял политик ли ще цитирате!?

  47. 47 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 836 Неутрално

    Христоо, Христоо - на всяка манджа мерудия, вече съжалявам че гласувах за теб. Всеки, работил с подобни системи, знае че в края на работния ден се прави архив, така че максимум може да се изгуби ден работа. А мошенгиите са официално безупречно оформени за пред ТР.
    —цитат от коментар 5 на Deaddark


    Не че нещо, ама ти си работил директно с инфраструктурата на търговския регистър ли? Не подценявай малоумщината на държавната администрация.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  48. 48 Профил на Гущер Гущеров
    Гущер Гущеров
    Рейтинг: 430 Неутрално

    този ми бше симпатичен доста време.... ама май му спряха грантовте...

  49. 49 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1921 Неутрално

    До коментар [#47] от "Pow":

    Аз съм сигурен, че ако сложат Христо за началник на регистъра няма да допусне да има проблеми!

  50. 50 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4542 Неутрално

    След 1990 националната сигурност не е приоритет за никой в България !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  51. 51 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 490 Неутрално

    На Ицко работата му е да седи отстрани и да коментира,както правят кибиците.

  52. 52 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Ами има и поща бе нещастнико! То бива тъпи болшевики, ама вие автентичните сте върха!
    —цитат от коментар 45 на lz2


    Примерно, в момента съм управител на търговско дружество, искам да бъда назначен на държавна служба, но не мога да се залича в ТР като управител. Губя работата...

    Примерно в момента съм управител на търговско дружество, искам да ползвам майчинство (щото съм родила без да се съобразя със срива в ТР), но ще губя майчинство...

    Примерно сключил съм предварителен договор за продажба на недвижим имот от името на фирмата ми, но не мога да го продам, защото нотариусът не може да провери кои са съдружниците и управителя на ТД. Сделка няма. Също и за продажба на МПС от името на фирмата. Също и за покупка на недв. имот или МПС на името на фирмата...

    Примерно планирал съм да си продам дяловете ми в определена фирма, а с цената им трябва да купя недвижим имот, за което имам сключен предварителен договор и платено капаро. Нищо от това не може да стане...

    Примерно искам като управител на фирмата да упълномощя някой да ме представлява пред банки, нотариуси и пр. и пр. Не става...

    И това са 0,0000000000000001 % от нормалните неща, които не могат да се правят в момента. Да идват на помощ пощите...

  53. 53 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3955 Неутрално

    До коментар [#22] от "меншевик":


    ,,Герберасти, за вас един въпрос с повишена трудност,,

    Господин лиляв един лесен вапрос. Такава информация как трябва да са съхранява. Джокер, при отговор в компютър, значи нищо не знаеш и сте по прости и от каруцарите. Ако напиша по прости от герберите ще обидя герберите

  54. 54 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 3955 Весело


    ,,Христо Иванов: Сривът на Търговския регистър е криза на националната сигурност,,

    Ристе, ако магистрала са срути както в Италия, не дай си Боже, пак ли ще викаш, че това било криза на национална сигурност

  55. 55 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#13] от "меншевик":

    Режи си главата. Хайде чакам. Или и ти като Христо си на всяка манджа мерудия. Има си изисквания за бекъп и той да е на диск - CD-R/DVD-R - това говори ли ти нещо, да се изхвърля и аз - нищо не ти говори; освен това трябва и архив на външен сървър - това говори ли ти нещо - че тоя сървър най-вероятно е американски или западноевропейски, 'щото такива у нас няма - и това нищо не ти говори.

    Откраднали били хардовете - те така неусетно някак - знаеш ли к'во е HDD - не знаеш.

    И като са ги гепили - искат от сървъра възстановяване и готово.

    А ако няма такова - това е пробив в сигурността на ЕС, не само на България - и ще са замесени много нагоре, много големи.

    Относно прав ли е Христо - не е прав - тя системата отдавна е толкова пробита, че пишман тийн хакерчета, дето вчера са започнали да четат за хакериите, могат спокойно да блокират страници и да постват глупости на главната. Със скъпи поръчки на безплатни платформи - толкова. Христо и ти разбирате от айти технологии, колкото прасе от кладенчова вода.

    И недей си ряза зелката, не ставай като Тиквата - изцепил си се, дай крачка назад - животът колкото и да е като стълба в кокошкарник - къс и посран - всеки драпа със зъби и нокти да живее още малко.

    I'm back... for now.
  56. 56 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Любопитно

    До коментар [#38] от "SaveBG":

    Колега, сигурен ли сте че няма - защото от личен опит знам как в малки счетоводни фирми има бекъп всеки ден - на диск веднъж, на сървъра на софт. доставчика втори път и често - в някой сървър на гугъл трети път. Архивите на хардовете не ги броя, защото ако са гепени - си заминават и те. А тука става дума за ТР - нещата по закон трябва да са доста по-добре подсигурени.

    I'm back... for now.
  57. 57 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Любопитно

    До коментар [#43] от "plebs":

    Да не се окаже претоварване на сървъра - който си е тегав, когато се накачулят повече потребители - да не говорим че едва ли би издържал и слаба Ddos атака. Ако е забил сървъра и са разтоварили някои клиенти и после е тръгнала работата - ще се получи от мухата слон.

    I'm back... for now.
  58. 58 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Любопитно

    До коментар [#47] от "Pow":

    Работил съм и проблем не съм видял - като изключим забиванията и някои неадекватни менюта и дори понякога има и неактивни такива. Но скоро не съм работил. Виж за счетоводните фирми знам какви изисквания има и как дори след прословутата хакерска атака с криптирането, се възстановява от архив от сървъра на софт. доставчика до предния ден - и то става за час-два - и ми е чудно че ТР няма дори такава защита, че да не може да се възстанови.

    Между другото колко убеждавах НОИ че флашка Фат32 е като дискета - работи под ДОС - хеле преди две години вкараха флашките по-масово. Сега остава и софта - мешилка между ДОС и Уиндоус - да го направят изцяло под УИН... чекай, че се окапах.

    I'm back... for now.
  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  60. 60 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Любопитно

    До коментар [#52] от "inn":

    Примерно ако има бекъп от вчера и Вие в изброените от Вас ситуации не сте ги извършили днес преди срива - ще се отвори бекъп файл и няма да имате проблеми - вътре ще е всичко. Но докато не се отстрани срива - няма да може новата информация да се обнародва в ТР.

    Не е приятно - но сървърите понякога отказват, а неподдържаните - доста по-често.

    Проблемът е ако и ЕС сървърите хакнат - тогава трябва да се вадят дискове и да се копират - ако не са откраднати. Ако са - голямата зала с табела "Архив" се отваря и почват да въвеждат всичко от хартиените носители - освен ако някой не го е изнесъл и него да си пали печката на село.

    I'm back... for now.
  61. 61 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#60] от "Deaddark":

    Ти откъде знаеш, че има архив и нема ядове?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  62. 62 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#49] от "svoboden":
    Ми той вече му беше началник и проблем нямаше. Сешш се?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  63. 63 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#61] от "Darth Plagueis":

    Защото имаше - друг въпрос имаш ли? Значи и ако ти, като Меншевик, започнеш да се държиш арогантно - и сте такива в партията на Да България - нищо чудно че толкова малко гласуват за тях. Една платформа може да "излъже" такива, като мен - но личното общуване е друга работа - там не трябва арогантност. А Христо заприличва на Нинова, с това разбира-не разбира - да дава акъл навсякъде - добре си е в правото, да действа там и да трупа авторитет с премерени изказвания, където отбира. За Да България гласувах, 'щото ме разочарова ДСБ - но ако Радан, Христо и други - като Надежда се обединят - има шанс за силно дясно - Кунева място няма там; Московски и Лукарски само без ръководни функции.

    I'm back... for now.
  64. 64 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#62] от "Darth Plagueis":

    И тогава имаше архиви - сешш ли се - и са се ползвали - сешш ли се?

    Та ако сега няма, това е безхаберие и то на ниво национална сигурност - а за да няма, значи някой е рязал средства - сешш ли се КОЙ или ТОЙ.

    I'm back... for now.
  65. 65 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#63] от "Deaddark":

    Ти нещо май си пропуснал основната новина - а тя е, че няма точна информация къде е проблема. Имаш информация за липсващи 4 харда. Нямаш никаква информация за инфраструктурата на архива. Имаш и слухове за пробив. Имаш становище от Агенцията, че може би няча да възстановят информацията от началото на годината.
    На база на горното, ти идваш и казваш - има архив, споко. Като има архив и няма проблем, що шести ден не работи регистъра? Не се връзва леко?

    ПП не че е лексикон тук, ама да ме приписваш към Да България е нелепо.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  66. 66 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#64] от "Deaddark":

    Тук не знам какво точно искаш да ми кажеш. Някакъв тъп милиционер задава въпроса, ако Христака бил шеф на регистъра тогава дали щяло да има проблем, просто му припомних, че вече е бил и проблеми нямаше.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  67. 67 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#65] от "Darth Plagueis":

    Ти нали техника продаваше (или пак някой е лъгал по твой адрес). Купуват се нови хардове и се сваля от сървъра бекъп върху тях - къв е проблема.

    Или има нещо общо с БОЕЦ и искането за разследване на 16 милиарда несъбрано ДДС.

    Нали се сещаш, че хардовете изгарят - дори и проектираните за нонстоп работа - и трябва да се подсигури това - именно чрез бекъп на сървър - Гугъл го предлагат при добри условия. И щом една малка счетоводна кантора може да си го позволи, ти искаш да кажеш че държавата не може ли - при Христо как можеше - и тогава имаше проблеми, и тогава се ползваше възстановяване и за ден се оправяха нещата.

    Аз съм те приписал към ДСБ, поне ти така твърдеше - и колкото и да не го харесвам Радан, по-добре е с Христо да се разберат. Или искаш Да България, Деос, ДСБ да се гледат извън властта, а Атака, НФСБ, ВМРО да са вътре?

    Ако някой е ударил бекъп-а на сървъра - положението е международно. Ала те едни такива удариха изборите в САЩ, същите - дето източиха КТБ и доста финанси към мамашата си, та нищо чудно и сървъра да са хакнали. 16 милиарда несъбрано ДДС - колко ли е на реални руски фирми?

    I'm back... for now.
  68. 68 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 916 Неутрално

    ... голямата зала с табела "Архив" се отваря и почват да въвеждат всичко от хартиените носители - освен ако някой не го е изнесъл и него да си пали печката на село.
    —цитат от коментар 60 на Deaddark


    Ха-ха, явно не знаеш какво говориш. За близо 10 години съм подал със сигурност хиляди заявления в ТР по електронен път (на гише съм ходил първите месец - два, откакто се създаде ТР). Знаеш ли къде са "хартиените носители" в милионите случаи като моя - заявления, подадени по електронен път...

  69. 69 Профил на 4i4oti
    4i4oti
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Бил е предвиден резервев бек-ъп, но Христо когато беше министър не го е допуснал: https://trud.bg/христо-иванов-заложил-бомбата-в-тъ/
    Неадекватно и нагло човеченце, а се кани да ни управлява.

  70. 70 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Отделно, дори да се приеме, че няма да бъде загубен дори и 1 байт от наличната отпреди спирането информация в ТР, то самото спиране на достъпа до него за такъв срок, вече е шок за гражданския оборот. Напр. ако фирма иска да съди фирма в момента, проблем по завеждане на делото няма (съдът ще се разпореди по движението на делото, когато ТР пак заработи). Но, ако не дай си Боже, фирмата-ищец има нужда от обезпечение на иска си срещу фирмата-ответник, то самото искане за обезпечение съдът в момента НЯМА КАК ДА СЕ ПРОИЗНЕСЕ. Това практически да означава да виждаш как претенцията ти (за милиони с цялата ти правота) си отича в канала и нямаш нищо какво да направиш. И съдията може да иска да ти помогне, но и той няма какво да направи. Защото смисълът на обезпеченията е да са сега и веднага. Иначе - след дъжд качулка...


    Та, изобщо не е пресилено да се каже, че със сривът на ТР за такъв дълъг период наистина е проблем от мащаба на заплаха за националната сигурност...

  71. 71 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#69] от "4i4oti":

    Това го е писал некой пълен технически дебил, логично, нищо от него не е вярно. То са сториджи, па оракъл лицензи,па чудеса... като нямаш лиценз и ти изчезват 4 диска. Да ви се и милиционерите прости...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  72. 72 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4055 Неутрално

    До коментар [#67] от "Deaddark":

    1. С уточнението, че тук не е лексикон, но явно ти е важно - не, не продавам техника. Да, от ДСБ съм. И не понасям ДБ. Надявам се този увод е достатъчен, въпреки, че не виждам връзката.
    2. Сега по темата-дали хардовете изгарят, изчезват или каквото и да е там, не е особен проблем на сторидж. Огромен проблем е, че някой може да свие 4 харда и това да не задейства алармите на дейта центъра, на сървърния шкаф и на самия сторидж. Отделно, да не може да се проследи кой е той, при положение, че тези помещения винаги са с контрол на достъпа и то твърде ограничен.
    Имайки тоя сериозен пробив във сигурностт, всякакви твърдения как нвма проблем и ше възстановим всичко от бекъп сървъра са адски наивни.
    Впрочем, тая система изобщо не трябва да има бекъп, ноне знам кой идиот я е проектирал.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  73. 73 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10006 Неутрално

    Има големи изхвърляния около търговския регистър, но Христо Иванов в няколко неща безспорно е прав:
    - това е безпрецедентен пробив в нац. сигурност. Става дума за регистър, който борави с около 40 милиарда лева годишно. И собствено на подобна стойност.
    - това е безпрецедентно спиране на стопанската активност за повече от 10 дни, което си е около 5% от времето през годината и изтриване на около 250 милиона лева от липсата и.
    - говори се за пробив и кражба на информация (във вид на дискове) на един от най-важните регистри в България заедно с имотния
    Това ако не е проблем на националната сигурност, здраве. Ще означава само едно, държавата не гледа сериозно на собствеността на гражданите и фирмите и не си прави труда да ги защитава и гарантира,

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  74. 74 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10006 Неутрално

    До коментар [#71] от "Darth Plagueis":

    Не съм фен бона Христо Иванов, но сте напълно прав. Няма проблеми да се копира информация на ниво сторидж без да се налага закупуването на Оракъл лиценз. Единственият им проблем е, че е твърде далеч (повече от 100 км), но не е болка за умиране.
    Освен това, ако са смятали, че е толкова важно купуването на лицензи, защо не са го купили и пуснали при Цецка Цачева? :)
    Лицензите са хартийка, удостоверяваща права за ползване, но технологиите са ги сложили на място (щом са определили лизите, типа им и броят им), значи времето за влизане в експлоатация е 3 дни след получаване на правата да използват :)
    И така от 2015 :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  75. 75 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Неутрално

    До коментар [#68] от "inn":

    Да - знам - принтират се, подпечатват се и се пращат в архива. Нещо друго да ти е смешно или неясно. Не е нужно ти да имаш хартиен носител, нито да подаваш такъв - има си човек, който се грижи да има такива. Ако не си влизал в такъв архив, няма да разбереш.


    До коментар [#70] от "inn":

    Сривът за ден не е толкова голям проблем, за повече от ден е - а ако до петък не го оправят - става голямо мазало.


    До коментар [#72] от "Darth Plagueis":

    Всяка такава система трябва да има бекъп. А ти сигурен ли си че са откраднати дисковете - горе съм казал че хич не е лесно да гепиш хард - както и ти знаеш. Сървърното обикновено се пази с отделна охранителна система, карта, ключ и минимален персонал има достъп - да са максимум четирима. Аз на Дневник много не им вярвам - утре може в съвсем друга посока да завият. Трябва да се направи разследване и да се види - ако може външно, че нашите са като свински черва.


    До коментар [#73] от "penetrating":

    Ако физически са гепили 4-ри харда, това означава че и "сървърното" е в играта - за да знае кои точно харда са с нужната информация - явно искат да изнудват или източват фирми - рекет, и им трябва иначе недостъпно с лиценз инфо. Дано не съм черноглед - но ако е така, мисля че ще има нещо голямо като КТБ или ПЧБ.

    I'm back... for now.
  76. 76
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  77. 77
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  78. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  79. 79
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  80. 80
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  81. 81
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  85. 85
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  86. 86
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  88. 88
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  89. 89
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  90. 90
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  91. 91
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  92. 92
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  93. 93
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  94. 94
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  95. 95 Профил на inn
    inn
    Рейтинг: 916 Неутрално

    Да - знам - принтират се, подпечатват се и се пращат в архива. Нещо друго да ти е смешно или неясно. Не е нужно ти да имаш хартиен носител, нито да подаваш такъв - има си човек, който се грижи да има такива. Ако не си влизал в такъв архив, няма да разбереш.
    —цитат от коментар 75 на Deaddark


    Скивай сега, много се радвам, че стигнахме до тези конкретни детайли - твои твърдения. Накратичко: твърдиш, че подадените от заявителите в електронен вид документи към заявленията, СЕ РАЗПЕЧАТВАТ.

    Отговорът ми е: или просто си измисляш като дърт римлянин, или ако високпоставено длъжностно лице (шефът на агенцията), е наредил подобно нещо и то се е практикувало, вкл. и до петък, то това длъжностно лице е ни повече, ни по-малко, освен за затвор. Твърдя, че нормативната база на ТР нито изисква, НИТО ПОЗВОЛЯВА подобни импровизации с "разпечатванията"...

  96. 96
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  97. 97
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  98. 98 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 1121 Весело

    До коментар [#70] от "inn":

    Ами не съм много съгласен колега, измислете си какво обезпечение искате да наложите и поразсъждавайте по-творчески.

  99. 99 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1965 Неутрално

    За НЯКОЛКО долара повече

  100. 100 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2693 Весело

    До коментар [#92] от "Моа Преател Тайпи":

    Нека бъдат два!

    I'm back... for now.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK