Парламентът е пред дилема как да контролира религиите и да угоди на църквата

Решението за промени на Закона за вероизповеданията беше взето на заседание на КСНС при президента. Вносители са Корнелия Нинова, Цветан Цветанов и Мустафа Карадайъ.

© Георги Кожухаров

Решението за промени на Закона за вероизповеданията беше взето на заседание на КСНС при президента. Вносители са Корнелия Нинова, Цветан Цветанов и Мустафа Карадайъ.



Парламентът прие на първо четене два проекта на закони за вероизповеданията, но си даде максималния срок от 21 дни, за да се съобрази с протестите на Българската православна църква и Главното мюфтийство срещу готвените промени. Идеята на закона е да се защитят традиционните вероизповедания от външни влияния и да елиминират възможностите за радикализация на религиозна основа у нас. Решението за написването беше взето на заседания на Консултативния съвет за национална сигурност (КСНС) при президента.


"Страната ни прави изключително важна стъпка. В момента променящата се среща за сигурност в цяла Европа доведе до сериозна промяна в законодателството, свързано с вероизповеданията и начина на финансирането им", каза председателят на ГЕРБ в парламента Цветан Цветанов преди гласуването. "По този начин ще ограничим възможността за външно влияние на други държави върху вероизповеданията в страната", каза Цветанов.


От името на ДПС Мустафа Карадайъ отправи призив този законопроект да не бъде инструмент за противопоставяне, а за обединение. Според него с промените държавата не се намесва в религиозна дейност на вероизповеданията, а ги защитава и подпомага като български юридически лица и организации на българските граждани. "В законопроекта се предвижда по-голяма ангажираност на религиозните общности в обществения живот на страната и изразяване на становища по проекти и административни актове. Според нас това ще подобри условията и средата на диалог", каза още Карадайъ.


Законите предвиждат държавата да финансира религиите




Първият закон е внесен с подписите на ГЕРБ, БСП и ДПС, а вторият е на ВМРО, внесен от името на "Обединени патриоти". В него се предлага държавата да финансира вероизповеданията с до 15 млн. лева на година, като субсидия получават тези, към които принадлежат най-малко 1% от гражданите на страната. Според последното преброяване такива са православното и мюсюлманското вероизповедание, а предложението е те да получават по 10 лева за всяко самоопределило се лице. В проекта на ВМРО също се предвижда финансиране за вероизповедания, към които принадлежи над 1% от населението, но не са определени други числа.
Субсидията ще може да се харчи за заплати на свещенослужещи и служители на религиозните общности, за образователни дейности и за други текущи и капиталови разходи. Предлага се контролът да се извършва от дирекция "Вероизповедания" към Министерския съвет, както и от Сметната палата, в която ще се внася годишен финансов отчет.


Забрана на чуждите дарения


Останалите вероизповедания ще получават средства само за храмове и гробища, както и досега.
Законопроектът на Цветанов, Нинова и Карадайъ въвежда забрана заплатите на свещенослужещите и служителите в религиозните общности да се изплащат от чужди дарения. Всяко дарение трябва да е разрешено от дирекция "Вероизповедания". В законопроекта на Каракачанов пише, че религиозните общности се финансират само от източници от Република България, а даренията да се отчитат и пред Сметната палата.
Според предложенията на ГЕРБ, БСП и ДПС само православното и мюсюлманското вероизповедание ще могат да откриват духовни училища и висши учебни заведения. Те ще се финансират от държавния бюджет. Предложенията на "патриотите" предвиждат българските граждани да могат да извършват богослужебна дейност, когато са завършили образованието си в България или когато чуждата диплома е призната по специален ред у нас. И двата законопроекта предвиждат чужденци да могат да участват в проповеди само ако това е предварително съгласувано с дирекция "Вероизповедания".


Светият синод не иска финансова отчетност


Светият синод на БПЦ реагира остро, като основното несъгласие е срещу изискванията за финансова отчетност на вероизповеданията и за получаваните от тях дарения. След среща на лидери на парламентарни групи, премиера Бойко Борисов и Синода миналата седмица се разбра, че задължението религиозните общности да декларират пред Сметната палата банковите си сметки и даренията си вероятно ще отпадне и както и досега, ще се отчитат само парите, получени от държавна субсидия. Така финансирането от външни източници и данните за точното финансово състояние на вероизповеданията отново ще остане достояние само на ръководството на вероизповеданията.


Друга отстъпка ще бъде направена по идеите за забрана на анонимните дарения, като вероятно ще бъде предвиден праг, до който ще се допускат дарения без назован източник.


Все пак ще се направи опит за регулиране на даренията от чужбина, като намеренията са да се запази разпоредбата, че с такива пари няма да може да се финансират заплати на свещенослужители. А общностите ще информират дирекцията по вероизповедания към Министерския съвет за парите от чужбина.


Възраженията на църквата по други конкретни текстове от промените ще станат в работна група между първо и второ четене на измененията.


Премиерът Бойко Борисов е поел ангажимент, че държавата ще отпуска всяка година 15 милиона лева за заплати на свещениците, които ще се индексират спрямо инфлацията. Заплатите на свещениците ще бъдат приравнени с учителските.

Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3498 Неутрално

    Начи ... две неща ...

    Първо - Жоре, от къде ти хрумна това в заглавието ти - че се чудят как да "контролират" религиите?

    И от първото следва второто - че регламентацията на финансирането и моделът му са важни, но не е заровено там кучето!
    Докато Управляващите, които и да биха били те, т.е. това, което наричаме Държава си затваря умишлено очите и даже толерира всякакви външни емисари и директни, откровени влияния - все тая в каква козметична редакция ще приемат този закон!

  2. 2 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 505 Неутрално

    И какъв е смисълът, след като ченгетата от синода отхвърлят същностните точки от закона (ограничаване на неясни дарения отвън, и прозрачността на финансите им)? И по познатата традиция Борисов ще се съгласи на всичко, само мир да има. А този път и защото "те са представители на Началника..." ;-)

    Who Is John Galt?
  3. 3 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1817 Разстроено

    Що ли ми се струва, че имамите ще получат повече пари от колкото поповете за сметка на всички български данъкоплатци

  4. 4 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    Откъде накъде всички ще плащаме на култовете!? Нека кланящите се на съответното божество си плащат разходите, какво ни касае това!?

  5. 5 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 1185 Неутрално

    Откъде накъде всички ще плащаме на култовете!? Нека кланящите се на съответното божество си плащат разходите, какво ни касае това!?
    —цитат от коментар 4 на svoboden


    Какво плащаш бе? 30% милиона дори за държава за БГ са смешни пари.

  6. 6 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3498 Весело

    Откъде накъде всички ще плащаме на култовете!? Нека кланящите се на съответното божество си плащат разходите, какво ни касае това!?
    —цитат от коментар 4 на svoboden

    Разбира се, че те касае.
    Доказателство е, че подскачаш и се пенявиш под статиите за "култовете", а не само под тази за парите им.

  7. 7 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3498 Неутрално

    Откъде накъде всички ще плащаме на култовете!? Нека кланящите се на съответното божество си плащат разходите, какво ни касае това!?
    —цитат от коментар 4 на svoboden

    Какво плащаш бе? 30% милиона дори за държава за БГ са смешни пари.
    —цитат от коментар 5 на von_seeckt


    И са по-малко, отколкото Държавата плаща на всякакви НПО-та по сума ти и "програми" ...

  8. 8 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 339 Неутрално

    До коментар [#4] от "svoboden":

    абсолютно прав си !
    инаЧе не виждам къде е разделението между държавата и религията !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9705 Неутрално

    Да контролира религиите звучи зле...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 2845 Неутрално

    Парламентът може да иска да контролира самата религиозна организация - БПЦ например или пък Мюфтийството, но самите религии напр. исляма , няма как да го контролира по съвсем обясними причини. А доколкото у нас огромна част от хората, самоопределящи се като вярващи християни, се дистанцират от компрометиралата се през годините църковна организация на БПЦ , пропила се от политическо вмешателство на службите и комунистическия режим и различни срамни скандали, то за тях няма особено значение напр. дали дарителите ще останат анонимни или ще се декларират някъде. Така че нека заглавието на статията не придава такова значение на парламента, нито да му поставя подобни задачи.

  11. 11 Профил на Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Dark Avenger: който не ме харесва, не е БЪЛГАРИН !
    Рейтинг: 339 Неутрално

    Премиерът Бойко Борисов е поел ангажимент, че държавата ще отпуска всяка година 15 милиона лева за заплати на свещениците, които ще се индексират спрямо инфлацията. Заплатите на свещениците ще бъдат приравнени с учителските...
    —цитат от коментар 0 на Дневник


    поредния виц !
    попове на държавна заплата !?

    Светият синод на БПЦ реагира остро, като основното несъгласие е срещу изискванията за финансова отчетност на вероизповеданията и за получаваните от тях дарения. След среща на лидери на парламентарни групи, премиера Бойко Борисов и Синода миналата седмица се разбра, че задължението религиозните общности да декларират пред Сметната палата банковите си сметки и даренията си вероятно ще отпадне и както и досега, ще се отчитат само парите, получени от държавна субсидия. ...
    —цитат от коментар 0 на Дневник


    ай сектир бе, корумпирана пасмина !

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  12. 12 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 2851 Неутрално

    Защо пак трябва да се открива топлата вода! В последните години има в няколко европейски държави изменения на такива закони, просто взаимствайта и се поучете от практиката.

  13. 13 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1543 Неутрално

    Български свещеник в Турция:
    1)трябва да знае турски
    2)трябва да е ОДОБРЕН от турските служби(може би по вероизповеданията, ане специланите служби)
    Въведете ТУРСКИЯ модел, моля!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  14. 14 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Защо пак трябва да се открива топлата вода! В последните години има в няколко европейски държави изменения на такива закони, просто взаимствайта и се поучете от практиката.
    —цитат от коментар 12 на Наблюдател


    Но в тези страни висшия клир най-вероятно не е бил член на ДС, така че трява внимателно със "взаимставнето" на закони.

    "Да, България"
  15. 15 Профил на uhl23528019
    uhl23528019
    Рейтинг: 1177 Весело

    Политиците да си контролират политиката и да четат повече Божието слово и по-малко да контролират там където не им е работа

  16. 16 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2847 Весело

    До коментар [#10] от "samoedin":

    "БПЦ,се е ПРОПИЛА",викаш! Грешката е вярна. Ха-ха-ха...

  17. 17 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 853 Весело

    В България има 4.7% без вероизповедание и 7.1% не се самоопределят. За тях ще има ли субсидии? А остава да се намерят и около 70 хил. човека, които да се обявят за джедаи и ще трябва и на тях да им се плаща :-)

  18. 18 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1147 Неутрално

    "Законопроектът въвежда забрана заплатите на свещенослужещите да се изплащат от чужди дарения. Всяко дарение трябва да е разрешено от дирекция "Вероизповедания".

    Ти да видиш, аз като реша да дам на моя свещеник едни пари, които той да ползва за украсяване на църквата и лични нужди, ще ходя в дирекцията да искам разрешение...

  19. 19 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Значи или всички вероизповедания за равни пред закона или да не се приема закона. Закона трябва да е пред всякакви външни влияния и финансиране на злонамерени действия а не само ислямския екстремизъм. Защо обичната ни православна църква да си крие финансите с оправданието че това накърнявало чувствата на миряните. Наглост и лицемерие. И защо всички данъкоплатци да плащат за религиозните организации?

    Умерен толераст
  20. 20 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Данни от преборяване на населението 2011 г. България

    Bulgarian Orthodoxy (59.5%)
    Not religious (9.3%)
    Islam (7.9%)
    Protestantism (0.9%)
    Catholicism (0.7%)
    Not declared (21.8%)

    Умерен толераст
  21. 21 Профил на Burn
    Burn
    Рейтинг: 604 Неутрално

    В момента БПЦ и мютфийството са освободени от данъци и си въртят търговия със 100 % печалба. Един фармацевт или информатик трябва да си скъса задника от четене и накрая получава колкото един поп, което е унизително. В най-добрия случай държавата ще забрани финансирането на БПЦ, мюфтийството и т.н. отвън, ще спре да ги финансира и ще отклони всичките пари, които им е давала, за наука, пък всеки да си вярва в каквото иска.

  22. 22 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1224 Неутрално

    поредното купуване на гласове с пари от бюджета!

    тоя сбирщайн в парламентата не може да извърши основната си функция - качествено законодателство! бълват глупост след глупост за да угодят на спонсорите си, законите приличат на някакви цигански бакалски тефтери!! законче за киро, законче за цеко и така до следващият мандат със следващите продажници!!!

  23. 23 Профил на attitude
    attitude
    Рейтинг: 669 Неутрално

    Ааааа, не. Стига вече, поддържаме футболни отбори сега и попове и ходжи. Парите,които отпуска държавата трябва да са строго за поддръжка на базата, която православните попове са зарязали. БПЦ е най-големият собственик на имоти и как ги стопанисва е видно. Никак, все реват за пари и са изоставили параклиси и църкви , да напомна тази в Беренде.
    Алооо, патриотите, с отчисления от държавните пари ще поддържаме ходжите,а? Само да се е обадил Сидеров против турските имами и ще има :" Ти ги уреди на заплати,бе пич, що ривеш"?

  24. 24 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Какви религии!
    Аз не искам да бъдем като Венецуела, Турция или Росия.
    Мит е, че Америка е свободна.
    Пример трябва да бъдат Норвегия, Дания, Швеция, Австралия и Нова Зеландия.
    Доскоро гардове и антураж на Тодор Живко, сега първи вярващи.
    Религията е за социалното дъно. Ако я наложите сред перспективните среди, ще ги потъпкате.

  25. 25 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4108 Любопитно

    НЕ съм фен на ГЕРБ, но в случая те са прави и напълно подкрепям техните предложения за промяна в закона за вероизповеданията в България.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  26. 26 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2588 Неутрално

    защо трябва да угажда на църквата, достатъчно е да угаждат на Гундяев, Пеевски, Гергов и т.н.

  27. 27 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Трябва да се проведе кръгла маса на тема:
    Място на религиите в 21 век.
    И вие да не сте сред дискутиращите.
    Политика, стъпила върху религия е диктатура, произвол, беззаконие и саморазправа.
    Освен това да се направи национално преброяване с две възможности: вярващ или невярващ. Тогава може би ще спрете да лъжете народа колко много българите тачат вероизповеданията и да им натрапвате врели-некипели.
    Завоят към религии ще съсипе нацията и не мога да проумея защо никой не го схваща.

  28. 28 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 2020 Неутрално

    Да контролира религиите звучи зле...
    —цитат от коментар 9 на penetrating



    До коментар [#9] от "penetrating":

    Факт. "Да контролира религиите " обаче приглася на запопените ченгета в синода, които си искат "даренията" на Гундяев-Михайлов.

  29. 29 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 991 Неутрално

    Тия, след като узурпираха всичко в нещастната ни Родина, решиха да си купят и църквите.
    Като че ли не са техни, тъй като са пълни с бивши и настоящи ченгета.
    Вероятно целта им е да подготвят БПЦ да провъзгласи Рапова за светец.
    Защо не, щом толкова папи са го тупали по главата.
    Пък и ние го търпим вече толкова години.

  30. 30 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    Яко, бюджетът за попове и имами по-висок от този на БАН. Ма що не, там са повече калинки.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  31. 31 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 353 Неутрално

    По-скоро изнесете финансовите злоупотреби, корупционните сделки, грабежите на европейски фондове, свързани с религиите и чадърът, спуснат върху религиозния произвол.
    Така ще получите по-висока подкрепа от народа, отколкото с едната ръка да забърсвате под масата, с другата да се кръстите.

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    Само като ги видиш тия на снимката и ти минават едни мисли тип тексаско клане...

    Обичам да грухтя и плюскам.
  35. 35 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2847 Неутрално

    защо трябва да угажда на църквата, достатъчно е да угаждат на Гундяев, Пеевски, Гергов и т.н.
    —цитат от коментар 26 на chkn41566335



    До коментар [#26] от "chkn41566335":

    Защото БПЦ заплаши Борисов с анатема,ако той приеме Истанбулската конвенция. Сега Б.Б се опитва да я подкупи...

  36. 36 Профил на goofy
    goofy
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#4] от "svoboden":

    Финансирането и целият план е свързан по-скоро с националната сигурност, както пише в статията. Няма как да кажат, "правим всичко възможно да възпрепядстваме радикализацията на ислямисти, затуй режем всякакви парични потоци отвън, подмагаме и следим финансово изкъсо само мюфтийството", нали? Казват - традиционните религии, което мисля, че и за нас православните ще е добре дошло, ако може да се ограничи влиянието на всякаквите там йеховисти, адвентисти и др. сектанти.

    А иначе как и защо се давали пари за нещо, дето "мен личну ич ни мъ касаи", а само някаква си група хора...да ме прощавате, уважаеми, слава Богу държавността не функционира на този принцип.

  37. 37 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 421 Неутрално

    До коментар [#27] от "ruby":

    Схваща го, но и всеки го е страх, че ако се оставят на произвола, ще си имаме американските проблеми.

  38. 38 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4108 Любопитно

    До коментар [#24] от "ruby":
    До коментар [#27] от "ruby":

    Руби, аз разбирам защо реагираш толков гневно на тази новина и статия, но все пак ти препоръчвам да се успокоиш. Повечето българи са вярващи хора, а не атеисти като теб. И затова едва ли те споделят твоето мнение. А, и още нещо, в България по време на преброяването на населението всеки има право да напише в своята анкетна карта каква религия изповядва и дали е атеист. Хайде моля те отиди на страницата на националната статистика и провери какви са резултатите от преброяването по отношение на религията. ;-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  39. 39 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9705 Неутрално

    До коментар [#28] от "plebs":

    Могат да ги хванат в крачка, ако не спазват собсвениците си правила. А пък нека да приемат религиите, след приемане на правилата им...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  41. 41 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2855 Неутрално



    Най-лесно би било да въведат реглигиозен данък от 2% в/у облагаемите доходи, който да се плаща от самите верващи.

    Православните християни да финансират БПЦ, католиците - БКЦ, мюсюлманите ще плащат на мюфтийството, а евреите на бълг. еврейска организация.


  42. 42 Профил на Chung Kuo
    Chung Kuo
    Рейтинг: 445 Неутрално

    Държавата да спонсорира измислени учреждения, които са против науката и прогреса и агресивно промиват мозъци, активно връщайки разбиранията назад във времето та чак до първобитно-общинния строй?! Що за идиотска държава....
    И светият синод не искал финансова отчетност - не, това не е за да може да се усвояват безотчетно едни пари...

  43. 43 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 4901 Неутрално

    Френската революция дойде с отделянето на църквата от държавата. Само че всеки субект в съвременното общество трябва да декларира доходите и разходите си и да си плаща данъците.
    Не трябва държавата да налива за ремонт на църкви и джамии. Щом вярващите не са събрали парите, значи нямат нужда от този религиозен дом. А щом държавата плаща за нещо с историческа ценност, то това да се актува като музей.
    Това е положението.
    Иначе всяка нерадикална религия ще има право да получава пари, сгради и имоти...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  44. 44 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2855 Неутрално

    До коментар [#24] от "ruby":

    Ето малко факти за изброените от теб страни:

    Норвегия:
    Religion in Norway is mostly Lutheran Christianity, with 71.5% of the population belonging to the Evangelical Lutheran Church of Norway in 2016. The Catholic Church is the next largest Christian church at 2.9%. The unaffiliated make up 16.8% of the population. Islam is followed by 2.9% of the population.

    Дания:
    According to the latest Eurobarometer estimates, as of 2015, 78.2% of Danish people are Christians (67.4% are Protestant, 2.0% are Orthodox and 1.3 are Catholics), 19.7% are non-religious and 2.1% are members of other religions

    Швеция:
    The Lutheran Church of Sweden — which was the state religion until 2000 — has a registered membership of 6.0 million Swedish citizens as of 2017, equal to 59.3% of the total population

    Австралия:
    2016 Census, 52.1% of the Australian population declared some variety of Christianity. Historically the percentage was far higher; now, the religious landscape of Australia is changing and diversifying.[1] In 2016, 30.1% of Australians stated "no religion" and a further 9.6% chose not to answer the question.[1] Other faiths include Muslims (2.6%), Buddhists (2.4%), Hindus (1.9%), Sikhs (0.5%), and Jews (0.4%).[1]

  45. 45 Профил на |Y|
    |Y|
    Рейтинг: 476 Неутрално

    БПЦ има тооолкова имоти, ала бачкаторите на Божията нива са кът - в пряк и преносен смисъл!

  46. 46 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 628 Неутрално

    Идиотия! Малко са ми циганин и двама пенсионери, че сега и поп да издържам!

  47. 47 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 353 Неутрално

    Когато един поп получи равна или по-висока заплата от учител, това означава пълен разпад на държавата и липса на бъдеще за нея.
    Това е позор.

  48. 48 Профил на Practic
    Practic
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Как да контролира религиите?
    Като създаде специална парламентарна комисия, която във взаимодействие с комисията по досиетата да извади на светло миналите и сегашни зависимости на висшия клир. И заедно с журналистическата гилдия да покаже на родната общественост как обрастват с лой изхвръкналите тулуми на митрополитите. Като направи редица сравнения с други, съседни нам църкви. Например с румънската, която за разлика от нашенските готованковци и лапачи, поддържа десетки сиропиталища и домове на милосърдието. Като се поучи от практиката в различни страни, където отдавна са открили топлата вода.

  49. 49 Профил на БТК
    БТК
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Аз пък имам друга идея. Защо вероизповеданията не функционират като клубове? Ако наистина вярваш и държиш на религията си, плащаш месечна такса и поддържаш църквата си. Вероизповеданията се издържат директно от таксите на вярващите, като им се забранява да приемат каквото и да било друго финансиране, за да се гарантира, че няма да има външно вмешателство. Ако вярваме на статистиките на НСИ, в България има Над 4,2 милиона православни християни. С по едно левче такса на месец, това са над 50 милиарда лева на година, с които БПЦ може да си плаща заплатите, да си поддържа сградите и да развива благотворителна дейност.

    Сега, друг е въпросът колко от деклариращите се като вярващи са вярващи и в дни, които не са Коледа, Великден или погребението на баба. Аз лично, не мога да повярвам, че болшинството от неонацитата с християнските ценности ходят на църква всяка седмица, обаче ако съм в грешка и те наистина са такива непоклатими християни, за каквито се представят, не мисля, че биха имали проблем да отделят едно левче на месец, за да си членуват в религията.

    Пък тези от нас, които вече не вярват в Дядо Коледа можем да си даваме левчето на БАН. Може пък да вземем да решим някой и друг проблем и там.

  50. 50 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 353 Неутрално

    До коментар [#44] от "Нинов":

    Казах вярващи и невярващи, а не как са регистрирани гражданите. И мен са ме регистрирали в християнството, ама нещо подобно да виждаш.
    Вярващи или не - ясно, национално преброяване.

  51. 51 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2740 Неутрално

    Тия ще ударят нов рекорд в тъпомера!Държавата щяла да финансира Мюфтийството и Синода? Ще градим християнски халифат? Ах хаирсъзи с хаирсъзите ви!

  52. 52 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#20] от "Наблюдател":

    педалче,

    тогава бех на работа....
    и таз, преброителката ми звъни да ме пита.
    на въпроси като "религия" сама си отговаря "източноправославен". дигнах скандал, че съм атеист! Таз ми вика - не мож да те пишеме атеист, не става......майка ми вика, пиши се от БПЦ! Баща ми вика ако нсе пишеш от БПЦ не се прибирай. АЗ се писах будист. Дееба техната мамичка. Та, не ми го навирай в лицето тва "преброяване". Сичко беше за пари и имоти. БПЦ мож да има патерица във властта и да е ного богата, ама маса от верващи миряни - НЕМА!

  53. 53 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2514 Гневно

    ЗАКРИВАЙ! И ПАРЛАМЕНТА, И ЦЪРКВАТА

  54. 54 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4108 Весело

    До коментар [#40] от "daam":

    Хахаха.... абсолютно, чак да я ужалиш. :-Д

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  55. 55 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4108 Весело

    До коментар [#47] от "ruby":

    Глупости на търкалета, това си е твое мнение само. ;-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  56. 56 Профил на Brasil
    Brasil
    Рейтинг: 254 Неутрално

    [quote#5:"von_seeckt"][/quote]

    Ей, льольо, и 1 лв. от моите пари не искам да отива за ченгета в черни рокли, които представляват и пълнят главите на плебса с фантасмагории, митологии и фантазии от 1001 нощ и това всичкото под името "религия". Лустрация и закривай тая помия!

  57. 57 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Депутатите в парламента са избрани от гласоподавателите, сиреч вярващите.
    Депутатите трябва да питат вярващите(гласоподавателите) какви закони да приемат. Защо питат синода и мюфтийството?
    Ние гласоподавателите(вярващите) искаме да има контрол на финансирането И НА РАЗХОДИТЕ на религиозните институции. Значи депутатите са длъжни да го впишат в закон.
    Демокрацията е просто нещо!

  58. 58 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#57] от "magnas":

    Аз съм данъкоплатец, но в никакъв бог не вярвам. Въобще не искам държавата да им плаща. Който е вярващ - да им плаща. Далеч не всички данъкоплатци са вярващи!

  59. 59 Профил на patsis
    patsis
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    До коментар [#20] от "Наблюдател":

    Като при това поради лошата им възрастова структура православните и мюсюлманите намаляват!
    Католиците и евангелистите са повече от един процент от тези, които са посочели някакво вероизповедание.

  60. 60 Профил на тони
    тони
    Рейтинг: 463 Весело

    много лесно... спира всякакво финансиране за всички вероизповедания - външно и от държавата и ги оставя да се издържат от вярващите си в страната (а не например от някой си саудитец искаш да пробута безумнатаа си версия на ислята на Балканите или някой малоумен адвентист или мормон с горедолу същите мераци)

    а ДС тъпанарите в БПЦ най-хубаво би било ако си ги върнем на КГБ

  61. 61 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    Да контролира религиите звучи зле...
    —цитат от коментар 9 на penetrating


    Кое е зле?

    За кръщене - 100лв. (в храма на Шипка - 500 лв.)

    А нещо като фискален бон (касова бележка) ?

    ЖЕСТОК КОНТРОЛ !!!

    Тея съвсем се разпасаха, но то е по примера на гундяевчето.

    п.п. Не че доФтурите дават касова бележка, ама ...


    Имало едно време ссср!
  62. 62 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 1838 Неутрално

    дано не ударят лошо католици и протестанти

  63. 63 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Прилича ми на поредното купуване на гласове.

  64. 64 Профил на Онуфри
    Онуфри
    Рейтинг: 1436 Весело

    А....Пък тези от нас, които вече не вярват в Дядо Коледа можем да си даваме левчето на БАН. .....
    —цитат от коментар 49 на БТК


    а тези от нас, които не вярват на БАН, на циганите ли да си дават леФчето?

    Или пък на курнелийка, щото освирепяха от глад горките !!!

    : )

    Имало едно време ссср!
  65. 65 Профил на Rim
    Rim
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    "Парламентът е пред дилема как да контролира религиите и да угоди на църквата..."

    Вярващите хора знаят!
    Атеистите - не.
    Вярата и духът не може да се контролират, защото Бог ни е дал Свободна воля!

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  66. 66 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3019 Неутрално

    Законопроектът на Цветанов, Нинова и Карадайъ въвежда забрана заплатите на свещенослужещите и служителите в религиозните общности да се изплащат от чужди дарения.
    _________________
    По-този начин КарадайЪ мащабно и безлихвено ислямско финансира на бизнеса на ДПС а те от своя страна ще финансират строеното на джамии и ислямски медсерета!
    Пък БПЦ ще продължат да дават имоти под наем на "архонти и офшорковци" за жълти стотинки, барем съберат някоя кинта за Бог да прости!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  67. 67 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    До коментар [#24] от "ruby":До коментар [#27] от "ruby":Руби, аз разбирам защо реагираш толков гневно на тази новина и статия, но все пак ти препоръчвам да се успокоиш. Повечето българи са вярващи хора, а не атеисти като теб. И затова едва ли те споделят твоето мнение. А, и още нещо, в България по време на преброяването на населението всеки има право да напише в своята анкетна карта каква религия изповядва и дали е атеист. Хайде моля те отиди на страницата на националната статистика и провери какви са резултатите от преброяването по отношение на религията. ;-)
    —цитат от коментар 38 на Иво


    Бе много вярващи, много нещо бе!

    Ако вярващите християни например, си плащат десятъка към църквата (щото- нали са вярващи, разбираш ли)- нямаше да има нужда от никакви други финансирания.

    От тези 50-60 % вярващи християни- дали има и 1% да го правят.

    Над 50% вярващи християни, пък в неделя- ако видиш 10- 20 човека в църквата- значи има кръщене (после на купона вярващите рЕзко се увеличават). И после вярващите кръстители ще отидат на църква чак на Великден. И вярно ще подпомогнат църквата- със свещ от 20 стотинки. На Великден.

    Айде холън- знаем си се... Вярващи...

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  68. 68 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    Политиците да си контролират политиката и да четат повече Божието слово и по-малко да контролират там където не им е работа
    —цитат от коментар 15 на uhl23528019


    Ма колко по- малко?

    Да спрат заплатите на поповете, и поддръжката на храмовете- ОК ли е? Щото- нали разделение, таковата...

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  69. 69 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 1265 Весело

    Най-лесно би било да въведат реглигиозен данък от 2% в/у облагаемите доходи, който да се плаща от самите верващи.
    —цитат от коментар 41 на Нинов


    Искаш да останем хептен без вярващи ли?

    Долната статистика ще се промени значително, ще останат към 1% вярващи, и 99%- Not religious & Not declared...

    Данни от преборяване на населението 2011 г. България

    Bulgarian Orthodoxy (59.5%)
    Not religious (9.3%)
    Islam (7.9%)
    Protestantism (0.9%)
    Catholicism (0.7%)
    Not declared (21.8%)
    —цитат от коментар 20 на Наблюдател


    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  70. 70 Профил на Makq Nekoitaaizlagal
    Makq Nekoitaaizlagal
    Рейтинг: 588 Весело

    Jah bless ! Спрете да дискриминирате и преследвата растафарианци и пастафарианци, ваш`та мама милицуйнеринска :D

  71. 71 Профил на тони
    тони
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Искаш да останем хептен без вярващи ли?
    —цитат от коментар 69 на Дедов'та Колюуа Унукя!

    и къде точно е проблема да останем без вярващи и без това хич не сме малко
    напротив това би било едно добро начало

  72. 72 Профил на Радка Атанасова
    Радка Атанасова
    Рейтинг: 119 Неутрално

    До коментар [#21] от "Burn":

    същото се отнася и за евнагелските пастори - необразовани със средно образование имат заплати колкото висококвалифициирани ,които са се скъсали от учене и работа , а живеят и в жилища на вероизповиданието , в които не плащат наеми ....супер от шофьор ставаш религиозен служител без да си инвестирал в диплома ,образование и професионален опит и получаваш колкото един висококвалифициран....супер далавера ... и освен това пътуваш по екскурзии ,имаш виза и за САЩ и други придобивки ....

  73. 73 Профил на Радка Атанасова
    Радка Атанасова
    Рейтинг: 119 Неутрално

    До коментар [#31] от "ruby":

    точно религиозен произвол ,вероизповеданията в момента си правят каквото искат ,вкл финансово ,и са без никакъв контрол





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK