
© Надежда Чипева, Капитал
Су-25 на българските ВВС в акция на учението Saber Guardian 17 на полигона Ново село
Беларуският ОАО 558-и Авиационен ремонтен завод може да ремонтира 14 щурмови бомбардировача Су-25 от българските ВВС. Това е единственият участник, допуснат до финала на процедурата по пряко договаряне за 10 едноместни Су-25К и 4 двуместни Су-25УБК и е определен за изпълнител на обществената поръчка със заповед на министъра на отбраната и вицепремиер Красимир Каракачанов.
Прогнозната стойност на поръчката е 41 млн. лв. (без ДДС) за срок 4 години според решението за откриване на процедурата за обществена поръчка от 17 август 2018 г., без да се посочва за колко точно самолета става дума. Броят им е определен в Изискванията на възложителя към това решение. Но в същия документ е посочено, че "като опция (...) и при приет с решение на Министерския съвет проект за инвестиционен разход възложителят има право да сключва конкретни договори към рамковото споразумение в рамките на неговия срок на действие с обща стойност 82.5 млн. лева (без ДДС)". Допълва се, че за тази цел към рамковото споразумение ще бъде сключено допълнително споразумение. Макар да се говори само за "опция", в същите Изисквания изрично са определени и по колко милиона лева - между 16.8 и 30 - ще се превеждат на изпълнителя във всяка от годините до 2022 г. до общата спомената сума от 82.5 млн. лв.
Още същия ден зам.-министърът на отбраната Анатолий Величков кани на процедура за договаряне беларуския завод и московската Обединена авиостроителна корпорация за сума 82.51 млн. лв. Същата сума остава записана като прогнозна и в решение от 23 октомври 2018 г. на министър Каракачанов за избор на изпълнител и покана за преговори за сключване на договор.
Ценовото предложение на 558-и Авиационен ремонтен завод е за 132 484 980 евро (без ДДС) според доклада на комисията по търга в Министерството на отбраната. Това са близо 260 млн. лв. без ДДС, или почти 311 млн. лв с ДДС. "Предложената цена надвишава прогнозата стойност на поръчката, като това обстоятелство не е основание за отстраняване на участника", пише в решението, подписано от Каракачанов.
© Министерство на отбраната Факсимиле от доклада за работата на комисията по обществената поръчка в което се вижда ценовото предложение на беларуската компания.
Заобикаляне на парламента
По закон Министерството на отбраната и правителството могат да възлагат обществени поръчки до 100 млн. лв., а за разходи над тази сума се иска решение на Народното събрание. Ремонтът е оформен като рамково споразумение, а конкретните поръчки по него са разпределени в 4 години под този праг. Но така при посочена цена 6.3 пъти по-висока от първоначално описаната в обществената поръчка формално, изглежда, няма нарушение. Няма да се изисква и одобрението на парламента.
Според последната европейска Директива за обществените поръчки от 2014 г. рамковите споразумения трябва да се изпълняват до 4 години.
"От направеното проучване е констатирано, че ремонт и удължаване на ресурса на самолетите под конструкторско-технологичния съпровод на оригиналния конструктор може да се извърши в Руската федерация и в Република Беларус", е записано в тръжната документация. Според източници на "Дневник" беларуската фирма е предпочетена от геополитически причини и руската не е поканена до последната фаза на договаряне заради санкциите срещу Русия на ЕС и САЩ след анексирането на Крим.
Според руския сайт aviaport.ru, специализиран в авиацията, беларуският завод "разчита на доставки от Русия между 40% и 60% от общия обем на работата по ремонта и модернизацията на изтребителите Су-30, Су-27 и МиГ-29, щурмовиците Су-25, а също така и хеликоптерите Ми, в зависимост от типа въздушния съд и сложността на извършвания ремонт и модернизация".
Поръчката не може да се възложи на българско държавно предприятие. "Авионамс" няма лиценз за такава дейност. Получаването на такъв от Русия би отнело години.
Су на над 30 години
При обявяването на обществената поръчка Каракачанов уточни, че България има 14 бомбардировача Су-25, но от тях реално летят само четири.
Назначеният технически и междуремонтен ресурс на предвидените за ремонт самолети е изтекъл преди повече от 10 години и поради тази причина "същите се нуждаят от качествен ремонт, с изпълнение на всички действащи бюлетини, касаещи не само якостните характеристики на конструкцията, но така също и цялото останало оборудване на самолетите".
Всички самолети, които трябва да бъдат ремонтирани, са влезли в експлоатация през 1987 или 1988 г. и имат остатъчен ресурс до брак между 430 и 1200 часа полет. За 31 години експлоатация едноместните Су-25К са налетели между 741 и 1053 часа. Иначе казано, самолетите са летели средно между 25 и 35 часа годишно.
С рамковата поръчка трябва да се ремонтират планерът на самолета, двигателите, възли, агрегати, блокове и детайли, продължаване и при необходимост удължаване на общия технически ресурс. Трябва да се обучи технически състав, да се достави авиационно-техническо имущество, техническа документация и контролно-измервателна, контролно-проверовъчна апаратура и средства за наземно обслужване.
След извършването на ремонтите и удължаването на ресурса самолетите трябва да имат междуремонтен ресурс от 800 часа, а при двигателите междуремонтният ресурс трябва да е 500 часа. Смята се, че ресурсът на тези Су е 40 г., т.е. им остават не повече от 10 години, а те са и още по-малко, тъй като в този период попадат годините за ремонт по евентуалния договор.
Парите "изтичат по най-лесния начин"
"Когато няма цялостна визия и програма за превъоръжаване и развитие на въоръжение и техника, обикновено парите изтичат по линия на най-лесно сключваните договори за поддръжка на стара техника, и то рамкови, за достатъчно дълъг период", коментира пред "Дневник" Велизар Шаламанов бивш министър (2014) и заместник-министър (1998-2001) на отбраната, директор в НАТО от 2009 до 2017 г. "Заедно с трудностите едно забавяне и неефективното управление на новите проекти създава лесен и подвеждащ механизъм за харчене на пари с поглед към миналото, а не напред. Каквато и да е модернизацията, много често поддържането на съветската техника отпреди 30 години не повишава по никакъв начин нашата оперативна съвместимост и ни отдалечава от съюзниците", каза Шаламанов.
Според него голям риск е, че поддържането на тази стара техника обикновено става със "застояли" и "платени по няколко пъти" резервни части и продължаване на ресурс "само срещу подпис". Освен риск от корупционни практики има несигурност и за техниката, което понякога води до човешки жертви, каквито примери имаме в последните 1.5 г., смята Шаламанов. Според него дори и след тези стотици милиони левове разходи самолетите остават несъвместими с НАТО, без способност за разпознаване свой - чужд, без връзка за тактически данни, "чуждо тяло в рамките на НАТО".
Със сигурност похарчването на тези средства не е част от ангажимента на България пред НАТО 20% от разходите за отбрана да са за нови способности. Според Шаламанов едва 2-3% от разходите, давани за отбрана, отиват за истинска модернизация, което е погубващо за армия през XXI век. "Тук трябва да бъде чут професионалният глас на военните - искат ли да имаме модерна армия или армията ни да се сгромоляса заедно с ресурса на техниката от Варшавски договор", каза още Шаламанов.
Очаквано новите изтребители се забавят
В същото време оценката на подадените четири оферти за нов тип изтребител се забавя няколко пъти. Първоначално експертната работна група, която трябва да провери дали предложенията отговарят на българските изисквания, имаше срок за работа до 19 октомври, но той е удължен до 26 октомври. Това се е наложило, тъй като са били изпратени писма до участниците за уточняване на някои от детайлите в офертите.
"Не искам да правим нещо прибързано или политикосъобразно и да направим грешен избор за армията. Защото какъвто самолет се купи сега, с него ще се лети и с него, не дай си Боже, ще се ходи на война в следващите 30 години. Правим стратегически избор", заяви Каракачанов в предаването "Лице в лице" по бТВ във вторник вечерта.
Процедурата за избор на 8 (9) многоцелеви изтребителя е с прогнозна стойност 1.8 млрд. лв. (с ДДС). По всяка вероятност няма да бъде сключен договор за нов изтребител до края на годината. Едва 4 са предложенията за нови изтребители. Като фаворити са сочени офертите на нови "Грипен" C/D от Швеция и F-16 V от САЩ.
* Оригиналното заглавие "Български Су-25 може да бъдат ремонтирани за 310 млн. лв. след обява за 41 млн. лв." е променено на 1 ноември 2018 г. от "ще" на "може да", за да съответства по-точно на тезата и съдържанието на статията.
boevbisser
Рейтинг: 4111 РазстроеноА хората се ядосват заради някакъв невъзпитан вицепремиер....
Май един руснак беше казал - като чуете някой да ви говори за патриотизъм, някой другаде в същото време краде.
442
Рейтинг: 1768 НеутралноАми избори идват де, циганите отдавна не вЕрват на обещания.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
paf
Рейтинг: 1856 НеутралноЕй така, между сухото и мокрото...
ЙЕИ
Рейтинг: 1278 ВеселоАма те като ново произведени струват по-малко :-)
Каракачанов ще ремонтира или нови ще купува?
Ама да си купим за тия пари 8 нови дрона. GA Avenger с по-добри характеристики от Су-25 струват точно толкова
Читател
Рейтинг: 4111 НеутралноА уж сме бедна страна и все парите не стигат... Интересно ми е докога ще ги търкаляме тези руски самолети и ще ги ремонтираме за стотици милиони.
Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)plamen_b
Рейтинг: 3277 Разстроено"Су-25 ще бъдат ремонтирани за 310 млн. лв. след обява за 41 млн. лв."
И к'о пра'им сега?
skara
Рейтинг: 1834 НеутралноСефте игрички със договор за обществена поръчка и последващото допълване до необходимата сума.
Прави каквото трябва, да става каквото ще.Данък Русия във най-чист вид.
Почти 2 чисто нови изтребителя заминават срещу евентуално реанимиране на 4 таралясника!
plamen_b
Рейтинг: 3277 ГневноНе мога точно да разбера - некомпетентността на Каракачанов и е виновна (защото решението не е взето без него и началника му) или корупцията... Във всички случаи, то е лошо за България!
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 3713 ГневноИ кого ще бомбардираме бе корумпета ?!?!?!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ь
Рейтинг: 2155 НеутралноДоколкото разбирам, белоруси печелят поръчката ... а руснаците ще са подиспълнители. Американците да вземат да ни подарят 10-на А10 с остатъчен ресурс 200-300 часа, които ще ни стигнат за следващите 10 години :)
простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 3713 ГневноОСТАВКА !!!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!SS
Рейтинг: 2948 ВеселоКаракочана ръси пари за авиация като пуканки ...
Hawaii
Рейтинг: 6229 НеутралноДе да беше за авиация
Ръси ги за ДАНЪК РУСИЯ
KA2
Рейтинг: 3841 НеутралноСлед няколко анекса , нищо чудно да достигнат и цена като за нови. Тая снага иска ръна.
citoplast
Рейтинг: 2342 НеутралноТе и при тая сума струват като нови по малко, над 11 мил. долара. Имало едно време ссср...
vhv
Рейтинг: 2697 НеутралноОт "видимите резултати" изводите са: прокуратура няма (или вече е заспала зимен сън); стабилно се източват пари от бюджета за поддръжката на таралясници.
И два въпроса: не е ли по-добре тези 300+ млн. да се добавят към сумата за закупуване на нови самолети, а съюзниците от НАТО да поемат охраната на въздушното пространство през това време?; това не е ли опит за заобикаляне на санкциите с/у русия (40-60℅ от частите са оттам)?
vhv
Рейтинг: 2697 ВеселоДо коментар [#7] от "plamen_b":
Продължаваме напред. Стабилно.
Разбирате ли сега, защо тази "конструкция" не трябва да се разпада?
Killing Joke
Рейтинг: 1207 Неутрално2050 г. Новини:
"САЩ предложиха на България нови самолети Ф-58 по обявената поръчка за обновяване на бойната ни авиация.
Подписана беше спогодба за ремонт на Су-25 и МиГ-29 в ОАО 873-и Авиозавод за ремонт на класически (vintage) самолети в Беларус".
vhv
Рейтинг: 2697 ВеселоДо коментар [#13] от "SS":
Главния виновник е тиквата! Той му е началник.
batzdravo
Рейтинг: 2266 НеутралноВсичко е "точно"!
Коалицията е стабилна и осигурява "сигурност и спокойствие"!😎🤑
Дон Кихот
Рейтинг: 2358 НеутралноВсъщност, ние кого ще бомбардираме с тези самолети? Някой да знае стратегическия замисъл на използването им? Изтребители-разбирам, поддържат отбранителната способност. Но кого ще нападаме и кого ще бомбардираме?
Пиша това, не защото смятам, че въобще не са ни нужни. Но с нашия оскъден военен бюджет според мен първо трябва да поставим ударението върху отбранителния аспект, а не върху нападателния.
4ort
Рейтинг: 2331 НеутралноПак сме си бедна страна, но данък асвабаждвние трябва да се плаща.
Задължени сме на братушките. Дори и полковник Симеонов една литургия ще изкара.
vhv
Рейтинг: 2697 НеутралноДобре де, няма ли кой да предложи по същата логика, автомобилите за ползвани от министри (включително за тиквоний) и народни представители, да се ремонтират, а не да им се купуват нови? Щом бойната авиация може да ползва 30 г самолети, защо тюфлеците,трябва да се возят в нови автомобили?
4ort
Рейтинг: 2331 НеутралноГлавният виновник е българският народ, че избира комунисти! БЕЗРОДНИЦИ!!!
selqnin
Рейтинг: 3783 НеутралноГотина разлика....
todor._89
Рейтинг: 1343 ВеселоДо коментар [#10] от "КМЕТ В СЯНКА":
До коментар [#12] от "КМЕТ В СЯНКА":
Кмете, знам, че го знаеш( ти всичко знаеш), но въпросните самолети не са бомбардировачи. Тези са малко по-малки.
А колкото до оставката: Бате Бойко каза ЦЪ, ама вие с кака Кури си искайте. Мазохист съм.Минусите ви ми докарват оргазми.
Николай Колев
Рейтинг: 2602 НеутралноОПГ не е Обединени Патриоти-ГЕРБ, а Обединена Престъпна Група.
Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
Рейтинг: 2516 НеутралноТова е данък ''российя '. Кои каквото и да ми говори става дума за пари грешни пари . За кефа на пРезидента . Нима ако се разговаря както трябва с американите , те няма да си дадат самолетите на ниска цена или без пари само и само за да натрият носа на кремълския нискостеблен бандит ли ? Топки мъжки трябват а не чешалници .
Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?uq
Рейтинг: 1499 НеутралноАаа Каракачанов.... таа шия не е от туршия.
Значи да даваме там милиони милиарди и да се отърваваме от рушняците. Платихме Белене.. халал да са им, да не се връщат повеè
Да купуваме нови самолети и да даваме тия за скрап, без това са 30 годишни и се съмнявам да има някаква релана полза от тях в реална (не дай Боже) ситуация....
То покупка от Русия не е покупка, а договор за данък
4ort
Рейтинг: 2331 ВеселоТой на Курнела не я даде, та байчото на Позитано ли да слуша!
Родолюбец
Рейтинг: 725 НеутралноСУ-25 е отживелица. Мястото му е в музеите и по селските градинки. При закупуването на нов, наистина многофункционален изтребител (Ф-16, Юрофайтер), Су 25 е абсолютно ненужен. Единствено лекият Грипен може да даде "аргументи" за продължаване на живота му. А заедно с това и .... данък Русия. То и затова агентът на Решетников толкова много държи на Грипен.
Родолюбецrussian78
Рейтинг: 566 НеутралноНай-отвратителното в случая е, че фаворитите в конкурса за нов тип боен самолет са мултифункционални и спокойно могат да извършват и тактическа бомбардировка, каквато е и единствената функция на нашите СУ-25. Няма здрава логика да се изливат пари в стари машини, които няма, нито къде, нито как да бъдат използвани по предназначение. С ремонта на СУ-25 не се поддържат, а камо ли увеличават способностите на авиацията ни. Тези самолети си остават несъвместими с авиацията на нашите съюзници и клонят към безполезност с или без ремонт. В същото време, важната тема за придобиването на нов тип самолети си остава на заден план. Доколкото ми е известно, имаме проблем с поддръжката и окомплектоването на Кугърите, а и на транспортната авиация. Това са сфери, където тези пари биха били значително по-полезни.
"Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)cristo_n
Рейтинг: 3387 НеутралноАми на първо време чакаме да чуем достоверна информация и подробна, защото Дневник не е източник на такава.
Депутат 241
Рейтинг: 6148 ГневноПо днешния курс 310 милиона лева са 180,5 милиона долара на САЩ.
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън ЧърчилЕдин НОВ Сухой СУ 25 струва 11 милиона долара.
Което означава, че за тези пари можем да купим 16,5 (шестнадесет!!!) чисто нови СУ-та.
Или числата в статията са сбъркани, или някой мисли публиката за сбъркана...
b0b069
Рейтинг: 1010 НеутралноРазбирате ли конструкчията за която ви говорят... Всеки ден си вадят по 1млн на глава, как да си подадът оставка? Кой ще ремонтира старите москвичи
Лео
Рейтинг: 1962 НеутралноЗа толкова много пари можеха да построят малка фабрика, да я оборудват с най-добрата техника и сами да си ги ремонтират. Едно време са пращали специалисти на обучение и те са се връщали със знания и техника да се оправят сами, сега на това му се вика "зависимост" и за "независимост" се дават луди пари.
stg
Рейтинг: 1714 Неутралноами то със тия щурмови самолети не може нищо да се охранява , те са по скоро за нападение "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
m17
Рейтинг: 2776 НеутралноДо коментар [#29] от "Радко - СВОБОДА или РОССИЯ":
Само дето чесалниците трябва да ги имат избирателите !!!. Щото резидент го избрахме съвсем наскоро и даже много т.н. десни гласуваха за него, само за да натрият носа на Борисов. Сега форума реве но се басирам че поне 50% не са ходили на президентските избори. Така че нямате основание да ревете, и вие сте виновни за това че президента ни го назначи Решетников. И сега ще си плашаме за акъла и ако са само 200-300 милиона евтино ще минем, нека си спомник колко ни струвахе предишните руски проекти. И да ни е предупреждение щото ако д.р. Нинова гепи власта, ремонта на дъртитие боклуци ще е само началото !!!
stg
Рейтинг: 1714 Неутралнокакъв президент бе човек, ти разлика между премиер и президент правиш ли "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
gianni
Рейтинг: 1491 НеутралноТези Су-25 са много добри за междуплеменни войни в Африка за борба с лишен от противовъздушни средства противник. Може да продадат така както са си на някой вожд, който ще си наеме руски, украински или белоруски пилоти за без пари за да разгроми съседното племе.
Judjuk
Рейтинг: 4230 Неутрално"Не искам да правим нещо прибързано или политикосъобразно и да направим грешен избор за армията. Правим стратегически избор", заяви Каракачанов в предаването "Лице в лице" по бТВ във вторник вечерта."
Колко пъти ви писах, че нови самолети няма да има. Щото са много скъпи. Затова ще се ремонтират старите, което струва 15 пъти по-малко. И стига с този атлантически плам, щото ще ви припари под опашките. И държавата може да запалите.
Opportunity (5498 days on Mars)
Рейтинг: 3573 НеутралноДо коментар [#7] от "plamen_b":
лъскаме МОЧА, и гоним англоговорящи туристи да не сквернят светинята
Opportunity (5498 days on Mars)
Рейтинг: 3573 Неутралноhttps://img.bg.sof.cmestatic.com/media/images/640x360/Sep2018/2111700444.jpg
Opportunity (5498 days on Mars)
Рейтинг: 3573 НеутралноДо коментар [#34] от "cristo_n":
и доказателста да дадат, че политиците ни са продажни.
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноДо тогава, докато нашият " мъдър и трудолюбив " народ си избира да бъде управляван от мутри и ДС-ченгета . В статията на преден план излиза името на ДС-доносника Иван, но тази блага далавера Е ИЗКЛЮЧЕНО да стане, без знанието и съгласието на баш-мутрата !
Без ДС - ченгета! Лустрация!
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноДелим разликата с руските другари ! Без ДС - ченгета! Лустрация!
cristo_n
Рейтинг: 3387 НеутралноВсички политици са продажни - навсякъде в света.
Разликата е, че едни оставят нещо хубаво след себе си, а други оставят само разруха.
gianni
Рейтинг: 1491 НеутралноИма. Тези самолети имат важна социална роля, като създават препитание на стотина офицера, заети в полети, ремонти, управление и логистика. Ако се вкарат нови самолети тези хора стават излишни, тъй като едва някой ще даде пари да ги обучава на стари години. Във ВВС сигурно има над 5000 гърла, а Су-тата са една четвърт от самолетите.
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноДумата " корупция " тук е неуместна - става въпрос за чист БАНДИТИЗЪМ И ГРАБЕЖ !
Без ДС - ченгета! Лустрация!
ivan_v
Рейтинг: 345 ВеселоДо коментар [#7] от "plamen_b":
ние с Вас почваме да гадаем къде отива разликата ( комисионни, предизборни фондове ) ?
WC1
Рейтинг: 559 Неутралноима ли други страни от НАТО с руски самолети?
ATXstanislavdi
Рейтинг: 2397 НеутралноРадев няма ли да се обади и да каже, че не може тези дърти каруци да се ремонтират?
Димитър Димов
Рейтинг: 715 НеутралноДо коментар [#35] от "Депутат 241":
Димитър ДимовНе числата са сбъркани. Сбъркани са управниците. Но законите заобикалят успешно. Хитро го правят
kumcho___valcho
Рейтинг: 1086 НеутралноДо коментар [#22] от "Дон Кихот":
Макар че могат да се използват като бомбардировачи, основното приложение на щурмовите самолети е поддръжка на пехотата - т.е. стрелят по чуждата пехота и други наземни цели. Дали ни трябват е отделен въпрос (досега не се е налагало да ги използваме, защото не сме водили конвенционална война)
Мондиана
Рейтинг: 2132 ГневноКато прочета такова нещо, започва да ми се реве. Просто защото нищо друго не мога да направя.
Чубакът
Рейтинг: 440 НеутралноТова не са стратегически бомбардировачи, а щурмови самолети, т.е. предназначени да нанасят удари по противникови позиции като непосредствена поддръжка за сухопътния компонент.
Казано по-просто, когато войските ни напредват към укрепен район, или пък към тях настъпват противникови войски, идва Су-то. Стреля с неуправляеми ракети, с оръдие, пуска неуправляеми бомби, такива неща. Ако има достатъчно горивен и оръжеен ресурс, може да кръжи в района и последователно да нанася удари, докато противникът не реши да прекрати настъплението, или докато позицията му е прекалено отслабена, за да продължи да я защитава ефективно. Просто този тип самолет е по-гъвкав при поддръжка на сухопътни операции от многоцелевия.
Като цяло това не е безполезна роля - САЩ имат огромен брой многоцелеви изтребители, но си пазят техния А-10, който е по-стар и от Су-то. В Сирия Щатите дори за кратко върнаха на въоръжение още по-стария OV-10, който има същата функция, но е витлов. Цената също е фактор - един Paveway IV с лазерно насочване струва $29,000. За половината от тази сума можеш да изстреляш 3-4 залпа от десетки неуправляеми ракети, които в крайна сметка ще свършат същата работа, ако не и повече. Но многоцелевият не може да стреля с неуправляеми, а и ако го загубиш в някаква такава операция, губиш и способност да защитаваш въздушното пространство. А загубата на Су-то не би засегнала останалите отбранителни способности.
Специално за България, където в крайна сметка има някакъв риск от асиметрични и партизански боеве, такъв самолет е ценен. Просто това е скандално скъп и корупционен ремонт, който въобще не отговаря на това, което ще се купи и поправи. "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
Killing Joke
Рейтинг: 1207 НеутралноДо коментар [#52] от "WC1":
Полша. Ама те май си ги ремонтират сами.
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноДо коментар [#30] от "uq":
Без ДС - ченгета! Лустрация!" Платихме Белене ... "
Кога това ?
Не прочете ли вчера, че кюфтака с бретона от мин. на енергетиката, замина в Москва да докладва за инвеститора на АЕЦ " Белене " ?
Не само, че не сме платили, но харчовете за " Белене " ТЕПЪРВА ЗАПОЧВАТ !
quatro_4x3
Рейтинг: 1938 НеутралноЗащо парламентът, правителството и какви ли не още "власти" , администрации и администрацийки не се возят на ремонтирани волги, москвичи и лади, а на Мерцедеси и БМВ-та. За ремонт на тия боклуци ще прахосат пари, колкото струват като нови.
РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.Крадене! Крадене! Крадене!!!!!!!! Нагло и безцеремонно!
Рим
Рейтинг: 2201 НеутралноПоредна пратка грешни пари ще заминат в посока на кремълските разбойници, благодарение на върхушката на герб! Вместо да бъдат добавени към средствата за новото въоръжение!
ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯАбе във "върховете" тази партия няма ли поне един единствен човек, който да вземе да се опъне за нещо, независимо какво е то или всички до един са калинки хванати по кръстовищата...
Капабланка
Рейтинг: 1299 НеутралноРеално, с увеличението на данъците ни, както и на парно, газ, ток, хляб и всичките му там комуналки, нашите пари отиват в Русия /Беларус/.
Тези са по-нагли и от Тройната коалиция, че дори и от Орешарски!
foxa5
Рейтинг: 1079 НеутралноКви патриоти са това, Измекяри.
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноАбе, ти защо изместваш темата ?
Президента ли дава тези милиони, или правителството и то със заобикаляне на НС, т.е. с криминално-мафиотски рохвати !
Какво общо има тук президента, който и да е той ?
Без ДС - ченгета! Лустрация!
tigervi
Рейтинг: 1632 НеутралноДо коментар [#11] от "ь":
Eddie lives... somewhere in time!Ех, мечти-и... Самолети от този тип, А-10 или Су-25, са много по-полезни за нас от скъпите изтребители.
samoedin
Рейтинг: 3849 Неутрално" По закон Министерството на отбраната и правителството могат да възлагат обществени поръчки до 100 млн. лв., а за разходи над тази сума се иска решение на Народното събрание. Ремонтът е оформен като рамково споразумение, а конкретните поръчки по него са разпределени в 4 години под този праг. Но така при посочена цена 6.3 пъти по-висока от първоначално описаната в обществената поръчка формално, изглежда, няма нарушение. Няма да се изисква и одобрението на парламента."
Докато обществото ни се тресе от измислени скандали, тихо и коварно поръчки за стотици милиони се възлагат в пълно нарушение на действащият закон у нас. Няма причина да се занимаваме с репликата на един вицепремиер като скандална и неуместна, а да си мълчими стоим апатично, когато една чисто корупционна схема ни се разиграва пред очите без никакъв свян ! Сезиране на прокуратурата, изслушване на военният министър в парламента и замразяване на поръчката до изясняване на всички обстоятелства как и защо изтича публичен ресурс и в какъв точно размер !
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноДо коментар [#49] от "gianni":
Без ДС - ченгета! Лустрация!" Във ВВС сигурно има над 5 000 гърла ... "
Говорим за боеспособна и модерно въоръжена българска армия и НАТОвски съюзник, или за това, старите и незапознати с новата техника офицери, да бъдат едва ли не на социални помощи . Като не могат да летят на новата техника, да се пенсионират със спомените си за руските таралясници, а млади летци да се подготвят в чужбина на новите НАТОвски техники - това е решението на въпроса !
valtoro
Рейтинг: 1079 НеутралноОтдалече смърди на далавера !!!
kdesen
Рейтинг: 311 НеутралноТоку-що закрепихме правителството, хайде сега да топнем в медеца да се почерпим.
Котаракът на Шрьодингер
Рейтинг: 827 Гневно"Български Су-25 ще бъдат ремонтирани за 310 млн. лв."
Тези 14 броя СУ-25 като нови са стрували 280 млн. лв...
Изобщо не мирише на корупция, ама хич...
nodamncat
Рейтинг: 644 НеутралноТова вече е крайна наглост.
Бриго докара Симеон
Рейтинг: 1287 НеутралноВсичко това е в името на стабилността, този път разклатена някъде откъм С.И. Не случайно в крещенето и в заплахите за предсрочни избори се включиха и Сидеров, и ДПС, и БСП - говорителите на Масква у нас.
Поне 2 нови изтребителя се изпариха.
mr_vach
Рейтинг: 703 НеутралноДо коментар [#50] от "niksan1":
Порусначен народ- слаба държаваТова не е обикновена корупция, ами си е национално предателство от страна на ДС-агент Иван!
И това, което достига до нас е само върха на айсберга... Кой знае колко държавни тайни и колко споделена информация от НАТО е изтекла към кочината!
historama
Рейтинг: 4407 Неутралноами ако това е цената на закрепването? Данък Русия! Настъпи падежа, наближава ноември
МОЙШЕ ТОЛКОЗ онзи същия
Рейтинг: 702 НеутралноКак стават тези 'фатки от поръчка за 40 млн' да се стигне до 230 млн', само с един подпис на каракачана, и това да не е в нарушение на законите и првилата....понятие си нЕмам. Имам само оправдание защо не разбирам 'фатката (осввен че съм природно тъп де😀)-прекалено дълго съм живял извън България!
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!От чисто финансова/данъчна гледна точка не разбирам друго от статията:
"...Ценовото предложение на 558-и Авиационен ремонтен завод е за 132 484 980 евро (без ДДС) според доклада на комисията по търга в Министерството на отбраната. Това са близо 260 млн. лв. без ДДС, или почти 311 млн. лв с ДДС. ..."
ДДС е данък който отива в държавната хазна. Да кажем че не ддържавата пряко поръчва изпълнението на таази сделка, а чрез държавна фирма на МО (НЕ ВЕРВАМ да го дадат на частна фирма).
Та...И държавната фирма да добави 20% ДДС (52 млн) към фактурата която ще представи на държавата, тя трябва да плати в определния срок тези 52 млн. ДДС на НАП (ДЪРЖАВАТА), нали? ОК, да си приспаднат платеното ДДС за разходи по поддръжка на коли, сгради, топло и електричествоподдържане на тази държавна фирма, ама това са малки суми в сравнение на тези 260 млн.
Или ДДСто е споменато само за да направи заглавието ОЩЕ по сензационно и скандално?
Някой да ми обясни къде греша, моля.
galapagas
Рейтинг: 1660 НеутралноПлебсът харесва вицепремиери, които говорят възпитано и му изпразват джоба. Плебсът не обича вицепремиери, които говорят вулгарно, но не му бъркат в джоба.
Тази брутална корупционна сделка е повод не само за оставката на Каракачанов, но и за самосезиране на специализираната прокуратура.
galin83
Рейтинг: 419 НеутралноСпоред мен е взето решение да се ремонтира наличната техника и да може да изкара още 10 години. Никъде не се казва, че ресурсът и на МИГовете е до 2029 - да верно на корубата, но като вземем нови самолети да не си мислите, че при тях не трябва да се сменят двигатели и авионика. Тези стари самолети са взети края на 80-те години и българина си ги е плащал в едни от най-мизерните години на прехода. Като направим всичко на скраб и сме само с 8 нови самолети каква авиация ще имаме, никаква. Така за половин милиард сте имаме 14 самолета Су 25 и 12 самолета МИГ 29. Сега сигурно предстоят и тежки икономически години, има голям лобизъм и натискане от всички страни да се вземе нов самолет. Аз предполагам, че ще вземем нова техника за пехотата и ще постоим два нови кораба при Делфин, защото тези неща ще бъдат произведени в България, а самолетите ще се отложат за след 5-6 години. Тъкмо ще се види как ще се е наредил света след следващата криза. Защото според мен няма да е същия.
arcanum
Рейтинг: 3309 ГневноОт къде тия пари? О, да, от нашия джоб. А за болните деца - обиди.
Мили хора, гласувате ли пак за Боеко, получавате в комплект:
1. Лилито Павлова - като министърка на службата за следене на фазите на луната
2. Цветан Цветанов - мозъчен тръст, министър на изкуствения интелект
3. Волен Сидеров - музикант, аптекар и патриот
4. Каракачанов - мисля, че е прототип на БАН
5. Варели Симьонов - необразован нагляр
Маршалов
Рейтинг: 3212 НеутралноАйде пак договор с задни вратички за допълнения, които са сума в пъти по-голяма от основната. ГЕРБ пак крадат!
мурзилкаgianni
Рейтинг: 1491 НеутралноА бе минало е Су-то покрай А-10, отдалече. Основното оръжие на А-10 е оръдието GAU-8 Avenger:
https://en.wikipedia.org/wiki/GAU-8_Avenger
По време на иракската война унищожи бая танкове съветско производство разстрелвайки ги с оръдието си.
Opportunity (5498 days on Mars)
Рейтинг: 3573 НеутралноДо коментар [#57] от "Чубакът":
е, ще избият и намиращото се цивилно население в радиус половин километър от целта :)
wizzard
Рейтинг: 503 ЛюбопитноЛьотчика сега дали ще пази радиомълчание?
historama
Рейтинг: 4407 НеутралноДо коментар [#77] от "galin83":
СУ 25 са бомбардировачи, а не изтребители. И едните, и другите са самолети, но предназначението им е различно. Все едно НСО да им отпуснат пари за лимузини, а те да купят линейки.
loseva
Рейтинг: 160 НеутралноДо коментар [#9] от "plamen_b":Не мога точно да разбера - некомпетентността на Каракачанов и е виновна (защото решението не е взето без него и началника му) или корупцията... Във всички случаи, то е лошо за България!
И двете, и двете!!!
zle_platen_trol
Рейтинг: 2011 НеутралноНа печелившите честито. А народа, който за пореден път ще плати , да мисли малко повече преди да направи избора си, ако не иска да продължава да плаща данък Русия.
mihail_p
Рейтинг: 1517 Неутралноми който е гласувал за тея боклуци
продажни да се посипе главата с пепел
и да гласува за демократите следващия път,
а не да ми злобее за това как са били един файтон
и други подобни безмислени плювни.
какво стана бе отворените.
шибат ни всички, ама с вашите гласове
ни шибат, не с моя.
нещо да добавите.
Родолюбец
Рейтинг: 725 Неутрално+++++++++++++++++++ Много точно!
Родолюбец
stedim
Рейтинг: 3084 НеутралноПрокуратора, ДАНС?
objektivist96
Рейтинг: 2470 НеутралноЕ-е-е,какво правим,та какво правим...? Ами,плащаме ги,това правим...:))))Богата страна,богати хора,богато правителство...Ама,как са станали от 47млн. на 310млн.? По вълшебен начин,как иначе:))))) Нали всички там са вълшебници...:))))
Чубакът
Рейтинг: 440 НеутралноАко е в населен район, иначе няма значение. Су-то може да носи и управляеми ракети - например Х-29, които и ние ги имаме - но като цяло руснаците са много зле в направлението точни оръжия. "The nation which can prefer disgrace to danger is prepared for a master and deserves one." || Economic Left: -3.75 || Social Authoritarian: 1.38
niksan1
Рейтинг: 4393 НеутралноНе вярвам да е изтекла към кочината читава и секретна НАТОвска информация . От НАТО знаят кой е Иван и бъди сигурен, че са му спрели достъпа до ценна и секретна информация . Иван знае само онова, което е за публична информация .
Е, това не му пречи да участва в чудовищно криминално-мафиотски разработки и да пълни дебелите гуши на мафиотите и своята !
Без ДС - ченгета! Лустрация!
Момо
Рейтинг: 480 НеутралноСлед време, цената на тези самолети ще се покачи. Затова се ремонтират. Просто няма да имат аналог и ще бъдат търсени на пазара :)
Quo Vadis?
Рейтинг: 1327 НеутралноДо коментар [#22] от "Дон Кихот":
Това не са и бомбандировачи а щурмови самолети който при тоталната липса на съвремена авионика са една идеа по полезни от Ил-2 но засметка на това безкрайно скъпи.
Във всички натовски държави без САЩ за подобни неща се ползват хеликоптери ...
Търга за нови самолети ще върви още 30 год. за да могат да плащат данък Русия през руските таралясници ( най-хубавото което може да се случи на БА е случаен пожар или бедствие да ги затрие всички наведнъж).
Quo Vadis?
Рейтинг: 1327 НеутралноДо коментар [#29] от "Радко - СВОБОДА или РОССИЯ":
Нещо си се объркал. Президента беше първия, който поиска подмяна на Миг29 още преди 10 години. Ситуацията май е от полза на БХ, че може всяка година да си харчи парите предвидени в бюджета за нови самолети както си иска (след като няма такива) и да си плаща данък Русия през ремонтите на руските бракми.
Храбър
Рейтинг: 4734 ГневноИ двамата са за съд и разстрел, защото предават интересите на родината! "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
tww09306483
Рейтинг: 4002 НеутралноДо коментар [#86] от "mihail_p":
Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. ДостоевскиНе бе...! Те, хората гласуваха за тях, защото са последната преграда за руските интереси в България! Не знаеш ли? Освен това, тия същите са, единствената алтернатива на БСП и аФтентично дясна партия! Ако не гласуват за тях, Земята спира да се върти в същият момент...!
Освен това, умнокрасивите дето са един файтон хора, избраха Радев за президент. Не знаеш ли? Точно умнокрасивите са виновни за всичко. От ГЕРБ нямат нищо общо и нямат никаква идея, как се случва все така, че едни огромни пари изтичат през няколко месеца към Русия...! ГЕРБ даже, нямат никаква идея, кой е назначил Каракачанов за министър на отбраната и нямат нищо общо с тия договори! Ами да...! Само онези, умнокрасивите са набъркани. По същият начин, ГЕРБ няма нищо общо с парите за другарят Гергов, както и със един студен резерв, дето се плаща на един ТЕЦ до Варна. Ама, нищо общо нямат...! Само умнокрасивите са набъркани във всички злини и нещастия, дето спохождат България. Затова, хората пак ще гласуват за ГЕРБ!
Quo Vadis?
Рейтинг: 1327 НеутралноДо коментар [#39] от "m17":
Не знам за ролята на Решетников, но с очите си видях как Бойко избра Радев. Въпроса е защо ????
m17
Рейтинг: 2776 НеутралноДо коментар [#64] от "niksan1":
Не измествам темата, обяснявам моята гледна точка защо си ПЛАШАМЕ на руснаците. И не виждам президента да има нешо против тези ремонти, иназе е много бърз в плюенето а сега си трае доволно.
ozd05563707
Рейтинг: 603 НеутралноОправяме СУ-тата, оправяме 29-ките, пращаме в затвора ония, които нарязаха почти нови самолети преди години. И най-вече - купуваме сериозни отбранителни комплекси. Пейтриът и С-300 или 400. След като унищожихме ракетите СС-23, нямаме самолети и защита, и нямаме приятели, сме буквално по бели гащи. Ако ни нападнат (от юг например) никой няма да си мръдне пръста да ни помогне. Даже "добрите" съседи може да влезнат да се обслужат. Ес ще се чуди какво да прави един месец, НАТО ще си наляга парцалите понеже всички са съюзници, а руснаците ще гледат с интерес. Справка - Кипър.
Quo Vadis?
Рейтинг: 1327 НеутралноДо коментар [#77] от "galin83":
СУ25 е напълно уизлишен разход. Поели сме задължение за еърполисинг към НАТО, който може да се изпълнява някакси с МИГ29 но не и с СУ25. Не виждам с/у коя пехота, ще настъпваме, че да ни трябват щурмовци със смешен ресурс 300-400 часа. Още повече, яе тези самолети стават само за бой с противник, който няма ПВО