Митове, дезинформация и въпроси около купуването на F-16 за българските ВВС

Ф-16 блок 70

© www.lockheedmartin.com

Ф-16 блок 70



Със 130 гласа "за" от 214 гласували депутати миналата седмица парламентът даде мандат на правителството на България да преговаря с администрацията на САЩ за покупката на 8 нови изтребителя F-16 block 70 (Ф-16 блок 70).


Доста преди да е сигурно, че ще има сделка се появи голямо количество неверни тези предимно в социалните мрежи, където се споделяха "информации" от сайтове с откровено фалшиви новини. Част от дезинформацията беше създадена и от депутати от опозицията.


Но те се възползваха и от това, че около продажбата останаха много въпроси. Ето и отговорите на част от тях.


Продават ни стари самолети?




Голяма част от българските интернет потребители са убедени, че бъдещата сделка със САЩ е за 8 изтребителя F-16 втора ръка, които се произвеждат серийно от 1978 г. Всъщност това е лъжа, защото предложението на САЩ и производителя "Локхийд Мартин" е за нови самолети от последната версия F-16 block 70/72 (V). Модернизацията е направена паралелно с разработването на авангардните F-22 и F-35.


Митове, дезинформация и въпроси около купуването на F-16 за българските ВВС


Американската армия планира да удължи използването на F-16 поне до 2045 г., след като бъдат модернизирани до новия стандарт. Block 70/72 е машина от четвърто поколение, но използва много от възможностите на изтребителите пета генерация като F-22 и F-35. Пример за това е новият радар APG-83, който има 95% сходство с аналога при F-35 и може да проследява до 20 както въздушни, така и наземни или морски цели. Сред системите му има и такава за предотвратяване на сблъсък със земята при загуба на съзнание на пилота.


Този самолет не съществува?


Истина е, че F-16 block 70 е на ниво прототип, макар че над 4000 F-16 от по-стари модификации все още са на въоръжение. Но факт е също, че вече има сделки във финална фаза на одобрение в САЩ за нови самолети от този тип и модернизиране на по-стари до този стандарт. Block 70 - най-новата версия на F-16, e представен за пръв път пред публика през февруари 2012 г. на авиошоу в Сингапур. Първата сделка, която е одобрена е министерството на отбраната на САЩ през септември 2017 г. е за 19 нови F-16 и обновяване до стандарта block 70 на 20 F-16 на Бахрейн. Сделката е финализирана през миналата година за 16 нови изтребителя. През април 2018 г. е одобрена сделката за 14 нови изтребителя за Словакия, а в края на годината бе обявено, че Гърция ще направи ъпгрейд до новия стандарт на 120 свои F-16s.


САЩ ни продават по-скъпо от Бахрейн?


"Бахрейн са купили от САЩ 16 изтребителя F-16 за общо $1.1 млрд., което значи, че цената за тях на един самолет е $68 млн." Това твърдение се разпространява из всякакви сайтове за фалшиви новини и естествено из фейсбук. Първоизточникът му е Петър Иванов, който сам си е дал титлата академик.


Митове, дезинформация и въпроси около купуването на F-16 за българските ВВС

Сумата от $1.12 милиарда за 16 нови самолета е посочена в прессъобщение на производителя "Локхийд Мартин" и вероятно това наистина е цената за изтребителите, но без оборудване.


Всъщност първоначалната сделка за 19 изтребителя за Бахрейн е трябвало да струва 2.78 млрд. долара, т.е. по 147.3 млн долара на машина, което е около 250 млн. лв., според официална информация на Агенцията по отбранително сътрудничество на САЩ. В списъка на агенцията на американското министерство на отбраната се съдържа и всичкото въоръжение и оборудване, което кралство Бахрейн ще купи от САЩ.


Това ще рече, че 8 бойни самолета биха стрували около 2 млрд. лв., приблизително колкото беше неофициалната информация за американската оферта към България.


"Има много дезинформация по отношение на цената на самолета ни, предлагани за всяка отделна държава. Мога да ви кажа, че цената на F-16V за България е много подобна на цената за Словакия и Бахрейн" заяви миналата седмица мениджърът по международно бизнес-развитие на корпорацията "Локхийд Мартин" Джеймс Робинсън.


"Важното е да се запомни, че има много други неща, които влизат в цената на цялата програма и може да видиш само части от тях в интернет. Ние предлагаме пълен пакет – оръжия, поддръжка, резервни части, контейнери за прихващане на целите, всичката екипировка за поддръжка, от която имате нужда. Също включваме и симулатор за българските ВВС, както и обучение за пилотите и механиците", допълни Джеймс Робинсън.


Информацията на агенцията за одобрената, все още потенциална, сделка със Словакия е за $2.91 милиарда за 14 F-16 Block 70/72 V или около 208 млн. долара за самолет. За 8 изтребителя това прави $1.664 млрд.


Цената е различна заради разликата в допълнителното оборудване и въоръжение, което се изисква от двете държави купувачи. Трябва да се има предвид, че ВВС на Бахрейн и сега са въоръжени с F-16. В списъка със стоките, търсещи одобрението за продажба на Конгреса, за Бахрейн няма ракети, а Словакия иска и ракети въздух-въздух и въздух-земя.


Цената на сделката ще стане ясна едва след като бъдат приключени преговорите със САЩ и агенцията на щатското министерство на отбраната оформи и представи документа, който трябва да бъде одобрен от Конгреса.
Продажбата е международно споразумение по линия на програмата FMS (Foreign Military Sales), при която Пентагонът купува самолетите и съпътстващите услуги от Lockheed и след това ги продава на чужди държави.


Грипен са по-евтини?


Според депутати от отбранителната комисия офертата на Швеция за Сааб Грипен C/D e значително по-ниска. Те не споделят повече, тъй като голяма част от информацията в преговорите за избор на изтребител е секретна и не можем да знаем със сигурност отговора на този въпрос.


От документа, който беше внесен в Министерски съвет от министъра на отбраната Красимир Каракачанов, се разбира, че нито едно от предложенията не отговаря на всички изисквания на проекта. Предложението на САЩ надвишава приготвените от държавата 1.5 млрд. лв. (без ДДС), но в него са включени всички разходи по обучение на пилоти и персонал, и купуване на необходимото въоръжение и оборудване за самолетите, за да бъдат те многоцелеви изтребители. Това означава, че освен за охрана на въздушното пространство те трябва да може да бъдат използвани и за подкрепа на сухопътни операции.


Швеция е предоставила три варианта. Първият е за 8 самолета, оборудвани за т.нар. еър полисинг (контрол на въздушното пространство), във втория се предлагат 9 самолета, а в третия - 10 но със съответното намаляване на пакети от функционално оборудване и складови наличности от резервни части и консумативи.


Останалото въоръжение и оборудване за довеждане на Грипен до "многофункционален", българската страна трябва да придобие по отделени договори с трети страни, пише в доклада.


"В случай, че бъде избран JAS-39 C/D Gripen, за изпълнение на изискванията на RFP (бел.ред. - съкращение от Искане за предоставяне на предложение) относно количеството на въоръжението "въздух-въздух", българската страна трябва да закупи цялото количество ракети "въздух-въздух" за малки дистанции и ракети "въздух-въздух" за средни дистанции", пише в доклада на Каракачанов. Според документа, купуването на ракети "въздух-въздух" и допълнително оборудване за Грипен-ите би превишило предела от 1.5 млрд. лв.


Самолетите за България ще бъдат произведени в Индия?


"Американската компания "Локхийд Мартин" води преговори с Делхи за спечелването на договор за $15 млрд. За целта от "Локхийд Мартин" са се съгласили да изнесат производството на своя изтребител F-16 в Индия. Възможно е самолетите за България да бъдат произведени в Индия", съобщиха няколко български информационни сайта. В някой дори се твърди, че самолетите за българските ВВС ще бъдат произведени в Турция. Това не отговаря на истината.


"Изтребителите F-16 block 70 за България, които са най-новата версия на знаменития еднодвигателен боен самолет на НАТО, ще бъдат произведени в завода на Ф-16 на Lockheed Martin в Грийнвил, Южна Каролина, където ще бъдат построени и самолетите за Бахрейн и Словакия. Не сме планирали, нито пък сме предлагали F-16 за
България да се произвеждат в която и да е друга страна, включително Индия". Това е официалното изявление на Джeймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в Lockheed Martin.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK