ГЕРБ връща преднината пред БСП, възможни изненади при по-малките, прогнозира"Алфа рисърч"

Бойко Борисов и Корнелия Нинова



ГЕРБ успява да неутрализира щетите от имотните скандали в последните два месеца и завършва предизборната кампания за насрочения в неделя вот за Европарламент с аванс от 4.5 процентни пункта пред БСП. Четири формации - ГЕРБ, БСП, ДПС и ВМРО, ще изпратят свои представители в Европарламента, прескачайки избирателната бариера от 5.88% от действителните гласове, а още две - "Воля" и "Демократична България", са близо до прага за излъчване на евродепутати. Изненади в последния момент обаче не са изключени, тъй като близо 30 на сто от решилите да гласуват ще преценят в последните дни до вота коя бюлетина да пуснат.


Това са обобщените изводи от национално представително проучване на социологическата агенция "Алфа рисърч"*, огласено три дни преди изборите. То е проведено в периода 19 - 22 май 2019 г. сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна, а тази сутрин беше представено от управляващия партньор в агенцията Боряна Димитрова по БНТ.


Проучването регистрира промени в обществените нагласи през два условно разделени периода на предизборната кампания: началото й, белязано от имотните скандали около хора във властта, и вторият - активизирането на управляващите за минимизиране на нанесените щети.




"Макар все още да остава неясно доколко усилията на ГЕРБ и лично на лидера на партията и премиер Бойко Борисов успяват да възстановят доверието към правителството, те определено мобилизират част от електоралната им периферия и спират регистрираната преди месец ерозия в подкрепата (когато "Алфа рисърч" отчете изравняване на резултатите на ГЕРБ и БСП - бел. ред.). Обратно, БСП не успява да разшири кръга си от привърженици и да се възползва от слабостта на ГЕРБ. Частичен пробив в привличането на разочаровани от управлението избиратели имат някои от по-малките партии, което приближава позициите им до прага за излъчване на евродепутати", обобщават от социологическата агенция.


Социолозите отчитат леко активизиране на избирателите - решилите да гласуват се възвръщат до 35-36% срещу 32.9% в края на април. Така намерението за участие в изборите се връща до нивото, отчетено от агенцията в края на март.


Запазва се обаче тенденцията към по-ниска избирателна активност на евроизборите в сравнение с националните и ако няма промяна до 26 май, до урните се очаква да отидат малко над 2.1 млн. души. По данни на Централната избирателна комисия на предишните евроизбори бюлетина са пуснали 2 361 943 души, а избирателната активност беше 35.84%.


Агресивната масирана кампания привлича вот


Предизборната кампания е оказала сериозно влияние върху крайното решение на избирателите за кого да гласуват, отбелязва проучването. Според социолозите фактори като скандала около евтините апартаменти, купени от представители на властта, разочарованието от политиката и по-слабият интерес към европейските теми увеличават тежестта на "последното впечатление", като партиите с масирана и агресивна медийна кампания привличат обществено внимание и вот от доскоро неориентираните избиратели.


Общо 58% са лоялните на партията, на която традиционно симпатизират, взели решение още преди началото на кампанията. Почти всеки втори анкетиран обаче прави избора си през кампанията: 15% в последните 2-3 седмици, а още 27% заявяват, че последните няколко дни преди вота ще бъдат определящи за техния избор, сочат данните.


Според "Алфа рисърч" това означава, че изненади не са изключени до последния момент. "За последните дни са отложили решението си предимно най-младите избиратели и жителите на големите градски центрове. Финалните дни ще са решаващи за извънпарламентарната десница и за националпопулистките формации, чиито симпатизанти се колебаят до последно. Трудно могат да бъдат отчетени и ефектите от евентуален корпоративен вот, който бива активизиран в последните дни преди изборите", прогнозира агенцията.


ГЕРБ си връща периферните избиратели


"Проучването на финала на кампанията показва възвръщане на електоралната преднина на ГЕРБ при намаляване на относителната тежест на БСП. През последните седмици, залагайки на кампания на успехите и на анти-БСП мобилизацията, ГЕРБ успява да неутрализира в електорален план щетите от имотните скандали", отчитат социолозите.


Според данните управляващата партия си възвръща част от по-близката периферия и наваксва изоставането от предишния месец. Така ГЕРБ завършва завършва кампанията с аванс от 4.5 пункта пред БСП, след като в края на април изоставаше, макар и символично (с 32.2% срещу 32.75 за социалистите).


Дни преди вота управляващите се ползват с подкрепата на 31.1% от решилите да гласуват срещу 26.6% за БСП.


БСП губи без рейтингови политици и от Първанов


Проучването посочва няколко причини, заради които относителната тежест на вота за парламентарната левица намалява. Първата е, че социалистите не са успели да развият и наложат в кампанията нови теми, извън тази за предсрочните избори, за да привлекат избиратели извън кръга на мобилизираните още преди старта й твърди симпатизанти. "Остриетата, на които заложи лидерът на партията Корнелия Нинова, не успяха да се превърнат в рейтингови политици, способни да издърпат листата, особено след личното включване на Борисов в кампанията", сочи анализът на социолозите.


Като трета причина се отчита своеобразна "технологична загуба" - проучването, проведено с аналог на интегралната бюлетина, установило няколко процента от БСП, които отиват към "Коалиция за България" - обединението около създадената от бившия президент и бивш лидер на БСП Георги Първанов партия АБВ. Самото име "Коалиция за България" беше наложено и използвано от БСП в няколко поредни избори. Сега коалицията около АБВ, която се регистрира с него за вота, приключва кампанията с 3.2% сред решилите да гласуват (при 1.2% през март и април - бел.ред), 80% от които са бивши избиратели на БСП.


ДПС е в обичайната мобилизация


ДПС очаквано и традиционно мобилизира привържениците си в последните дни преди вота, показват данните. След лекия отлив при обявяването на листата миналия месец, когато взимаше 9.3 на сто от гласовете на решилите да гласуват, сега движението завършва кампанията с подкрепата на 13.9%.


На базата на данните социолозите посочват, че през последните седмици е налице консолидация на привържениците на водещите партии – ГЕРБ, БСП, ДПС, която води до значителна динамика в съотношението на силите помежду им в сравнение с месец по-рано (когато ГЕРБ и БСП стартираха надпреварата с паритет).


Решаващи дни за "Демократична България"


Според допитването сред колебаещите се до последно ще са десните избиратели, които са основна електорална база на "Демократична България". В края на кампанията обединението между ДСБ, "Да, България" и "Зелено движение" получава 4.2% подкрепа сред решилите да гласуват. Така наред с ВМРО и "Воля" коалицията запазва шансове за мандат в Европарламента, ако успее да мотивира своите избиратели да отидат до урните, смятат социолозите от "Алфа рисърч".


Колебаещите се за Патриотите - при Марешки


Въпреки че симпатизантите на националпопулистките формации са сред все още най-разколебаните как да постъпят в изборния ден, кампанията като цяло им носи позитиви - ВМРО запазва позициите си отпреди месец и с 6% от твърдо решилите заема четвъртата позиция, показва проучването.


Сериозната конкуренция в тази ниша идва не толкова от НФСБ и "Атака" (и двете партии приключват кампанията с изравнени позиции от по 2%), а от "Воля", сочи анализът на социолозите. Според тях шумната и масирана кампания на Веселин Марешки събира не повече от половината от предишния му вот, но привлича вниманието на част от бившите избиратели на "Обединените патриоти". В резултат на това "Воля" бележи съществен ръст в кампанията и завършва с подкрепа от 4.9% от твърдо решилите да гласуват и съществен дял потенциални симпатизанти, оставили решението си за последните дни.


* Изследването е проведено в периода 19 – 22 май 2019г. от "Алфа рисърч", публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Изследването е проведено сред 1016 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю по домовете на анкетираните лица. "Алфа рисърч" носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни.


"Дневник" публикува тази информация според изискванията на чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK