В някои администрации не знаят за промени в закони и нормативни документи

В някои администрации не знаят за промени в закони и нормативни документи

© Асен Тонев



В някои администрации не знаят за промени в закони и нормативни документи и продължават да изискват справки и документи, което вече не се налага. На много места администрациите продължават да изискват от гражданите документи, с които всъщност те разполагат. Това са част от изводите от проучване по метода "Таен клиент", проведено в 13 структури на държавната администрация по проект за по-добро качество на обслужването, финансиран от ЕК.


"Вчера изпратих писма до проверените администрации, в които им давам срок до един месец, за да отстранят всички констатирани проблеми и да ми докладват какво е свършено. Предстоят нови проверки", каза вчера вицепремиерът Томислав Дончев. Според Красимир Божанов, директор "Модернизация на администрацията" в Министерския съвет,


един месец е малък срок,




за да се отстранят всички, но за три месеца може да се направи много.


В Агенцията за социално подпомагане (АСП) при услуга за гражданите за освобождаване на лица с над 50% нетрудоспособност от плащане на винетка "таен клиент" е установил, че се изискват документи, които не би трябвало, като голям талон на колата, застраховка и т.н. Пак в АСП при отпускане на еднократна помощ за раждане на дете се изискват допълнителни документи, които не са в нормативната уредба, като акт за раждане и документ от банка за сметка.


В столичния район "Триадица" при издаване на скица за поземлен имот и презаверяване на скица е установено, че времето за чакане е над 20 минути, колкото е максимумът,


служителите на гише не са запознати с нормативните документи,


а сроковете за издаване са по-дълги от тези, предвидени в Административно-процесуалния кодекс. Дори имаме издаване на скица, която не отговаря не актуалното състояние на имота, каза Здравко Сечков, който е служител на фирмата, изпълнител на проекта.


Най-тежко е положението в МВР при подмяна на книжка. Проучването е "открило", че медицинското се издава формално. "Тайният клиент" е чакал 6 часа, за да подаде документи, и са забелязани проблемите при организация на работа, чакане на различни гишета и връщане на предишни. Липсва опция за уведомяване за готов документ по електронна поща.


При издаване на разрешително за продължително пребиване на чужденци в МВР е констатирано, че


няма информация на чужд език,


дълго се чака, формулярите са трудни за попълване, а отношението на служителите не е любезно и отзивчиво.


"Имаме много случаи, в които служителите са любезни и отзивчиви и са склонни да помагат. Има места с добра организация", каза Сечков.


Според авторите на проучването почти винаги има сериозна причини за чакането и бюрократичното размотаване на гражданите. Такива причини са остаряла нормативна уредба, технологични проблеми, голям проблем е непознаването на промените в нормативната уредба.


Алеко Джиджов, който е държавен експерт в дирекция "Модернизация на администрацията", каза, че


ръководството иска администрацията сама да вижда проблемите.


Както хората се нервират на опашките, така се нервират и на електронното обслужване, каза Джиджов.


За това ще бъдат променени стандартите на административно обслужване и за обратна връзка. Стандартите включват местоположение на звеното за административно обслужване, осигуряване на паркинг за достъп, система за управление на чакащи клиенти, задължителен брой на гишетата, дистанционно обслужване на потребители със специфични нужди, стандарт за предоставяне на указателна информация за предоставяните услуги и за намаляване на броя на изискваните от потребителите документи.


Сред идеите за нови стандарти за обслужване са подходящи условия и техническо оборудване в администрацията. Липсата на технологична свързаност и познаване на възможностите на регистрите на електронното правителство са част от проблема, заради който се изискват документи, до които чиновниците би трябвало да имат достъп.


Ще се въведе и обслужване на чужд език, както и чатове със служители, дори и чатботове.

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8719 Неутрално

    Че защо им е да знаят. Има кой да се грижи за всичко.

  2. 2 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Правилно, хубаво е, че се мисли за чатове, но е важно да направят Фейсбук, Месенджър, Уатс ъп и Вайбър канали, за да не се излагаме пред чужденците

    Бог да благослови Америка за България!
  3. 3 Профил на putinxujlo
    putinxujlo
    Рейтинг: 3313 Неутрално

    В някои администрации не знаят за промени в закони и нормативни документи
    =====================
    Понякога мисля, четат ли нещо изобщо)) За софийска администрация казвам. На всички нива!)

  4. 4 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    Тотален хаос. И това в градинката на основния шпиценкандидат

  5. 5 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    Браво...! След 10 години на власт ГЕРБ усетиха, че имало неща, които не вървят. Браво! След още 10 години, току виж и някакъв резултат...! ;)

    Бивш tww09306483.
  6. 6 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1586 Неутрално

    Администрацията не е в помощ на никой, освен на себе си. За това и не им се налага да знаят. Попаднеш ли веднъж във водовъртежа, нема шанс.

  7. 7 Профил на today
    today
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Защо чак сега започват тия проверки, и ще има ли наказани администратори? Някои от тях прекрасно знаят за новите изисквания, но се правят на луди. Има и бавни и бързи услуги, което е абсурдно, ако могат да свършат услугата бързо защо изобщо я предлагат и бавно?

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  8. 8 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Много чиновници, малко резултати., това е положението. Намалете броят на чиновниците и въведете електронното обслужване, престанете да разкривате работни места за "наши" хора. Писна ни от тези неуредици, от тази бумащина и от тези попивко-папковци,време е да се модернизираме. Но това няма да стане поради нежеланието на тези отгоре да променят каквото и да е. Трябва просто тях да ги сменим.

  9. 9 Профил на carebean
    carebean
    Рейтинг: 308 Неутрално

    В повечето администрации не знаят и как да работят....

  10. 10 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Ако тези похвални (и правилно формулирани) намерения вземат и да се осъществят... Защото в момента след милионите средства дадени за „административен капацитет“ резултатът е плачевен. Аааа да, забравих – били са усвоени...

    @)----,--'--
  11. 11 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3195 Весело

    До коментар [#5] от "Petleshev":

    Ти си бързак! Дай им поне 20г,че ще умрат от преумора! 🤗

  12. 12 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2431 Неутрално

    Томислав Дончев беше заявил че ще оптимизира бюрокрацията, преди него подобни трели лющеше Костов. Каква свещена глупост - такова жувотно като оптимизирана бюрокрация просто няма! Как ще оптимизираш тези булки от снимката по-горе(подозирам че фотото е от Софийската митница), когато в 1/3 от времето търчат да взимат рушвети на завет в калидора, в останалата 1/3 разнасят парсата на началството, след което вероятно стържат талончета до изнемога...

    I Want To Believe
  13. 13 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 407 Неутрално

    А кой трябваше да обучи администрацията по новите документи и процедури,г-н Томиславе Дончев?

  14. 14 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2057 Неутрално
  15. 15 Профил на Кристина Найденова
    Кристина Найденова
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тайните клиенти дали са били в Агенцията по вписванията за да видят как се издава удостоверение за тежести?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK