ПАРЛАМЕНТАРНИ ИЗБОРИ 2022

  • 25.3%
  • 20.2%
  • 13.8%
  • 10.2%
  • 9.3%
  • 7.4%
  • 4.6%
  • 3.8%
  • ГЕРБ:67
  • ПП:53
  • ДПС:36
  • ВЪЗР:27
  • БСП:25
  • ДБ:20
  • БВ:12
39.4%активност

Източник: Резултатът, активността и мандатите са от ЦИК при 100% обработени протоколи

Су-25 нямало да се ремонтират в България, Каракачанов вече платил на Беларус

Су-25 в действие на учението STRIKE BACK 2019 на полигона Ново село

© Велко Ангелов

Су-25 в действие на учението STRIKE BACK 2019 на полигона Ново село



Министърът на отбраната Красимир Каракачанов отхвърли възможността руски специалисти да участват в ремонта на щурмовите Су-25. Във вторник председателят на Народното събрание Цвета Караянчева заяви, че самолетите Су-25 ще бъдат ремонтирани в България и страната ни отправя покана към Русия руски специалисти да се включат. Караянчева каза това след среща с министъра на външните работи на Русия Сергей Лавров.


Парите за ремонта на самолетите по договора с Беларус вече са преведени, заяви Каракчанов, който днес е на посещение в авиобаза "Граф Игнатиево", цитиран от БНР. Според него недоразуменията с Министерството на икономиката по изпълнението на договора трябва да бъдат преодолени, защото летателният ресурс на единия самолет вече е изтекъл. Ресурс имат не повече от 5 щурмовика.


Според Каракачанов министърът на икономиката Емил Караниколов, който вече изрази несъгласие самолетите да се ремонтират от Беларус заради наложените санкции, е бил подведен, както и Цвета Караянчева. "Може би някой е подал, как да кажа, погрешна информация. Можем да отидем към такъв вариант, не дай си боже, ако не се осъществи договорът с Беларус", каза Каракачанов. Той не смята, че разнобоят ще има допълнително политическо напрежение в коалицията:




"Вчера парите бяха преведени и ако няма проблем с превода, следва Министерството на икономиката да издаде удостоверение за временен износ и самолетите да почнат да бъдат ремонтирани, за да не се окаже, че ще ги приземим."


Ремонтът на българските щурмови самолети Су-25, който ще е за поне 100 млн. лв., не може да започне заради оръжейни санкции срещу Беларус. "Министерството на отбраната разплати средства в указания размер през декември, след което бяха върнати заради политиката на кореспондентската банка, която трябваше да направи трансфера", каза в началото на май заместник-министърът на отбраната Анатолий Величков след заседанието на комисията по отбрана на парламента.


"През март чиновници започнаха да обясняват, че има санкции, които могат да бъдат нарушени, което е абсолютно несериозно, имайки предвид практиката на други натовски и европейски държави", коментира Каракачанов, цитиран от пресцентъра на Министерството на отбраната. Според него ремонтът и възстановяването на действаща бойна техника не попада под санкциите, наложени от ЕС. "Санкциите срещу Беларус са по отношение само и единствено на вътрешни репресии. Практиката и на други европейски държави ясно показва, че по отношение на възстановяването на бойните способности не трябва да има някакви ограничения", каза Каракачанов.


"За да бъде изяснен този въпрос, министерствата на икономиката и на отбраната внесоха на 19 юни т.г. предложение за допълнение на Постановлението на Министерския съвет № 91 от 9.04.2001 г., което касае ограниченията спрямо Беларус. Въпреки приетото от правителството допълнение Министерството на икономиката прави предложение за дерогация до всички държави - членки на ЕС, което на практика ще отнеме между 9 и 12 месеца", разказа Каракачанов.


Съветът на ЕС удължи ембаргото срещу Беларус с още една година през февруари. Санкциите са наложени още през 2004 г. и важат за оръжия и оборудване, които биха могли да се използват за вътрешни репресии. Санкции срещу Беларус няма, както и срещу Руската федерация, когато става въпрос за договори, сключени преди 2014 г, и за ремонт на техника на въоръжение в българската държава, e тълкуванието на Министерството на отбраната.


Ремонтът на щурмовите самолети Су-25, за който Министерството на отбраната ще плати на беларуския "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи поне 100 млн. лв., е можел да бъде направен в България от държавния завод "Авионамс". "Рособоронекспорт", който държи лицензите за Су-25, е планирал да участва в процедурата заедно с "Авионамс" и поради това на българското дружество не му е необходим такъв според кореспонденцията, водена с Министерството на икономиката.


Правителството реши да отпусне "до 99 млн. лв. с ДДС" за ремонта на самолетите Су-25 в Беларус. Това е максималната сума, която може да бъде дадена от правителството, преди да се наложи специално решение на парламента. В последния доклад на комисията в Министерството на отбраната, водила преговорите, пише за крайната оферта на беларуската фирма: "Цената за изпълнение на всички възможни дейности по предмета на поръчката (при възникнала нужда от това) за 14 бр. самолети Су-25 е в размер на 73 665 500 евро без ДДС." Това означава, че военното министерство ще може да направи пълен възстановителен ремонт максимум на 8 "щурмовака" Су-25. Ремонтът трябва да се направи за 4 години, като предвиденият процент на оскъпяване е 6% годишно.


Процедурата по избор на изпълнител на ремонта на Су-25 официално започна на 17 август 2018 г., когато Министерството на отбраната публикува покана до "558 Авиационен ремонтен завод" в Барановичи за участие и договаряне. Същата покана е отправена и към руската "Объединённая авиастрои́тельная корпорация", в която са обединени всички руски производители на самолети.


Обяснението на МО тогава бе, че само тези компании могат да ремонтират българските Су, а изводът е резултат на проучване. В крайна сметка до участие е допуснат само беларуският завод и на 23 октомври е избран за изпълнител. След допълнителни преговори окончателното решение за избор на изпълнител, подписано от министър Красимир Каракачанов, е взето на 16 ноември. Самото рамково споразумение е подписано на 30 ноември. На същата дата е подписано и допълнително споразумение, според което общата стойност на всички договори по споразумението не може да е по-голяма от 42 186 693.11 евро (с въпросните милиони евро и 11 евроцента сумата достига точно 99 млн. лв - бел. ред.).

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK