Агитацията във "Фейсбук" - плюсове и въпросителни

Агитацията във "Фейсбук" - плюсове и въпросителни

© Цветелина Белутова, Капитал



Бойко Борисов е "на живо". Предупреждението във "Фейсбук" може да се види по няколко пъти на ден. Премиерът кара джип, качва кандидати за предстоящите местни избори, разхожда се с тях, хвали ги, изтъква направеното от тях за града като досегашни местни управници. Всичко това се излъчва на живо в профила на министър-председателя във "Фейсбук", следван от близо 220 хил. души.


Поведението на Борисов във Велико Търново стана повод за жалби до изборните комисии за незаконна агитация. Но такива клипове и публикации в подкрепа на един или друг претендент на ГЕРБ могат да бъдат видени от цялата страна - Шумен, Стара Загора, Ямбол и къде ли не.


Макар изборната администрация във Велико Търново и централата в София все още да си прехвърлят топката дали Борисов е нарушил изборните правила, като е агитирал за Даниел Панов - сегашен кмет и претендент за нов мандат, използвайки държавен ресурс, а комисията във Велико Търново отново ще разгледа казуса след инструкция от ЦИК, то и двете комисии са на едно мнение - разпространението на клиповете през "Фейсбук" не е в нарушение на правилата и не попада под контрола на изборната администрация. Нарушение би имало само защото тези клипове са разпространени и от медии, въпреки че самите медии са с много по-малко читатели и последователи от профила на Борисов в социалната мрежа.




Десетки видеоклипове на ден, кратки филмчета с предизборни обещания, репортажи от обиколки на кандидати, спонсорирани реклами... активността из лични страници на претенденти за местната власт и на техни поддръжници се набива на очи и изтласква другите публикации.


И докато кампаниите все повече се пренасят от традиционните медии към социалните мрежи, то българското законодателство не регулира този вид агитация. Няма механизми, по които отговорните за спазване на правилата за изборния процес да проследят и да санкционират при нужда евентуално нелоялно поведение на канидати или техни поддръжници. Трудно проследими са и парите, инвестирани в този вид предизборна пропаганда. В случая се разчита на добрата воля на претендентите да декларират похарченото.


"Дневник" разговаря с представители на Централната избирателна комисия (ЦИК) и на обществения съвет към нея дали е възможно да има правила за предизборни кампании, водени в социалните мрежи.


Експертите са скептични, че правила са възможни и приложими


Както говорителят на ЦИК Александър Андреев, така и Велко Милоев от обществения съвет на комисията коментираха, че и от световния опит се вижда, че подобни правила са трудно приложими и възможни. Двамата дадоха да се разбере, че в момента в България не се мисли за нови законови правила в тази област въпреки засилената агитация през социалните мрежи.


Коментарите във "Фейсбук" не са медийни услуги, освен когато не става през профилите на медии, припомни Андреев. И допълни, че няма как комисията да следи профилите на кандидати и поддръжници, нито да ги контролира. От думите му се разбра обаче, че засега това не се разглежда като проблем за администрацията, следяща за честната и коректна агитация.


Основният аргумент на Андреев е, че никой не принуждава някого да следи претендентите в социалните мрежи, да наблюдава профилите им или тяхната активност. Това е отворено споделяне, не е разпространение на информация, допълни говорителят на ЦИК. И отново отбеляза, че става дума не за разпространители на медийни и информационни услуги, а споделено ползване на социална мрежа.


На питане дали все пак не е редно по някакъв начин профилите на претендентите и на хората в държавните структури, които често имат десетки хиляди последователи и симпатизират на различни кандидати, не трябва поне да бъдат обхванати от закона, Андреев даде да се разбере, че това е трудно изпълнимо. Как ще спрете нарушение в мрежа, която не е базирана в България, как ще я контролирате с българско законодателство, отговори той с въпрос. Посочи, че мрежите сами имат защити срещу обиди, реч на омразата и други подобни, и даде да се разбере, че засега се разчита на тези външни правила. Допълни, че дори в САЩ, където правят от известно време опити да въведат такива механизми за социалните мрежи, за момента не успяват.


Трябват хем правила, хем да няма свръхрегулации


Не ми се иска да има много нерегулирани процеси в изборната агитация, но от друга страна – не ми се ще и да има свръхрегулации, каза Велко Милоев от обществения съвет на ЦИК, който е представител на Българското сдружение за честни избори и граждански права там. И според него въвеждането на такива правила е неизпълнима задача. И изтъкна, че дори и да имат множество последователи, профилите в социалните мрежи не са доставчици на медийни услуги, обхванати от законодателството.


На въпрос дали не може да се регулират поне профилите на кандидатите и на хората в държавната администрация по време на избори и те да бъдат приравнени по някакъв начин с медии Милоев постави и обратния въпрос – дали това няма да ги дискриминира спрямо останалите потребители на социалните мрежи.


Вероятно с натрупване на казуси ще бъде поставена и обсъдена тази страна от изборните правила, коментира още експертът. И допусна, че самите примери за потенциални нарушения могат да изведат и правилата, които да са балансирани. Той припомни, че заради множеството случаи на разпространяване на предварителни социологически данни преди края на изборния ден са се въвели ограниченията за профилите в социалните мрежи на медиите.


Александър Андреев и Велко Милоев коментираха в отговор на въпрос, че има механизми, по които да се проследят парите, давани за този вид агитация, макар самата тя да не е обект на регулации от законите и изборната администрация. Финансите можели да се проследят през задължението за деклариране на консултантски услуги, сключени договори за реклама, пиар, производство на всякакъв вид рекламни материали и клипове.


Вратички за скрито финансиране


От Института за развитие на публичната среда, които от години правят независим мониторинг на средствата, давани за кампании, коментираха пред "Дневник", че действително пред партиите има такива задължения, но липсата на регулации за социалните мрежи отваря и вратички за скрити харчове. Например партиите и медиите трябва двустранно да декларират сключените помежду си договори, а след това администрацията може да засече двата договора, да проследи публикациите, клиповете, телевизионните участия, дадените интервюта. Докато кандидатите нямат такива договори с "Фейсбук" например. И ако претендентите доброволно и сами не обявят, че са платили за рекламно съдържание, за консултанти и други договори, довели до реклама само в социалните мрежи, проследяването назад по веригата би било почти невъзможно.


Виждаме, че в много държави както в Европа, така и извън нея, се правят опити за въвеждане на правила, рано или късно България ще трябва да се опита да направи нещо в тази посока, коментираха още експерти от института.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    Прост народ => прости управници = слаба държава => беден народ.

  2. Реално погледнато това си е чиста злоупотреба с власт.....
    Какъвто държавника,такава и държавата.....

    Очите ти могат да те излъжат, не им вярвай!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5535 Неутрално

    Буди недоумение позицията на ФБ - да стимулираи търпи подобни антидемократични прояви, поведение и пропаганда.
    Нали уж политиката им бе против вмешателствата в избори ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 3332 Неутрално

    Блаблабла. Кой обръща на клипове и реклами изобщо внимание? Кой е тръгнал във фейса да гледа предизборни клипове? Едни хора ще правят клипчета, дето никой не гледа, други ще ги контролират, ще кипи безсмислен труд!

    Мърфи е оптимист!
  5. 5 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Аз пък ги докладвам за детска порнография и ФБ решава, че не трябва да виждам подобни реклами и нямам такива. Да живеят ботовете, които приемат репортите!

  6. 6 Профил на Marin Petrov
    Marin Petrov
    Рейтинг: 1292 Неутрално

    С тея "следван от 220 000 " е за никъде...я реално има 70000 я не....

  7. 7 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1184 Неутрално

    Прост народ => прости управници = слаба държава => беден народ.
    —цитат от коментар 1 на vhv


    Целият народ е прост, само ти си тука целия в бяло и светлина

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  8. 8 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1407 Неутрално

    Интересно колко от тези последователи са държавни служители ?

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  9. 9 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1407 Весело

    С тея "следван от 220 000 " е за никъде...я реално има 70000 я не....
    —цитат от коментар 6 на Marin Petrov


    Шеф на общинска служба(обикновено партийно назначен) изпраща покани за приятелство на подчинените си, които те по разбираеми причини приемат... после има достъп до всеки написан коментар, "приятел", последвани групи и какво ли още не.... като и факта, че не следва Слънцето :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  10. 10 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3477 Любопитно

    Нямам ФБ.
    Вчера обаче в горния десен ъгъл на монитора при разглеждане на "Дневник" цъфтеше Манолова.
    Не видях да е оповестено като платена реклама. За Манолова ли сме?

    Еретик
  11. 11 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Кампанията във Фейсбук е много важна. В нея се измерват лайковете за кандидат народните избраници. И колкото повече лайкове има, толкова повече гласове в урната. Това от Демократична България много добре го знаят

    Бог да благослови Америка за България!
  12. 12 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3880 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Не точно агитацията е проблем.

    При демокрация, нормално, има взаимно противоречиво свободно слово,
    от различни участници, с позиции понякога взаимно изключващи се.

    Агитация първо е въпрос на субективно възприятие...
    и на "неутрални" определения.

    Главен проблем е безотговорност или размиване на отговорности.
    На първо място: от държавни институции.

    Вместо отговорно и авторитетно да поддържат, ползват и промоцират
    държавни средства (интернет сайтове) за масова информация,
    държави и държавници препращат "риба" в частни "социални" мрежи,
    където държавници и др. са свободни да клюкарят в махленски "стил".

    Безотговорно, понеже там просто изразявали лично не формално...
    изразяване.

    Така страдат ООН с десетки държави членки, и държавите членки.
    А "обират пешкира" народите...

    "Агитацията във "Фейсбук" - плюсове и въпросителни"

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10601 Весело

    Борисов сам по себе си е медия :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1128 Неутрално

    Ненаказуема среда за политическа реклама и безнаказано ползване на обществен ресурс. Това е положението, а пък персони като Андреев от ЦИК може да си йезуитстват, колкото си искат. В крайна сметка, който иска да следва ББ във ФБ, да си го следва. Аз питам, защо правителството и Главанакът греят непрекъснато в националните обществени медии? Това е въпросът. Защо обществото трябва непрекъснато да е свидетел на ножици, ленти, лопати, първа, втора, перманентни копки, първа, втора, перманентни заварки, първо летище - национално, успешно за продажба, второ летище - маврудова нива за балкански авиационен хъб, първи завод за автомобили - фарове, втори завод за автомобили - кабелаж, забравихме Меркел, на дневен ред е актуалният Еманюел, сутрин решаваме проблемите на Балканите - източни, западни, южни, западни, по обяд решаваме проблемите на Близкия Изток, вечер полагаме тръби за газови коридори, диверсифицираме, после пращаме поздрави на личните приятели, после отново - решаваме проблемите на ФИФА, ФАФА, ФУФА и на българския футбол - гоним ръководства на съдии, гоним перуки, назначаваме прокурори, даваме интервю след интервю, прекъсваме интервюиращите журналисти с "край, точка, достатъчно" - горката Ризова видя зор, и всичко това се лее като шербет от всевъзможни медийни рупори, ... Освободете обществените медии от правителствен терор и от 24/7 присъствието на един абсолютен питекантроп. Да го славят вън от БНР и БНТ, и колкото си искат във ФБ.

  15. 15 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6596 Неутрално

    "И докато кампаниите все повече се пренасят от традиционните медии към социалните мрежи, то българското законодателство не регулира този вид агитация. "

    Българското законодателство отдавна не е в час по много въпроси, но този казус надминава всичко: нагла предизборна агитация в работно време с държавен автомобил от българския премиер, отразявана в различен обем и по всички централни български медии

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  16. 16 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2001 Неутрално

    Фейсбук и т.н. социални мрежи са идеалното място за разпространяване на лъжи и очевидно няма как да бъдат контролирани. Няма и защо да бъдат контролирани, все пак колкото и да са доверчиви и даже откровено глупави, хората като настъпят няколко пъти мотиката, би трябвало сами да се усетят. А ако се тръгне на забрани от какъвтро и да е род, първо няма как това да стане успешно, кутията на Пандора вднъж отворена, трудно, да не кажа никак не се затваря, а второ, едни ограничения и забрани ще дадат възможност на лъжците да се изкарат дисиденти.
    Лошото е че е необходимо време, но друг начин не е измислен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK