
© Надежда Чипева, Капитал
Министърът на транспорта Георги Тодоров освободи от длъжност Григори Григоров, председател на съвета на директорите и Никола Василев, изпълнителен директор на БДЖ. Мотивите са свързани с влошаването на показателите на експлоатационната дейност на дружеството в сравнение с 2020 г.
"От началото на годината са реализирани 71 333 мин. закъснения на 4710 влака в пътническите превози, а силно влошеното състояние на подвижния състав и лошата организация при товарните превози са довели до отлив на товародателите. "БДЖ-Пътнически превози" ЕООД от години изпитва липса на изправен подвижен състав, като в същото време са забавени изпълненията на ремонтните програми на мотрисни влакове и модернизацията на локомотиви. Също така изготвената поръчка за доставката на 15 електрически локомотива Siemens Smаrtron е в отклонение на европейските изисквания за оперативна съвместимост и националния план за внедряване на системата за управление на влаковото движение", съобщават от министерството.
В края на януари бившият премиер Бойко Борисов и министър на транспорта Росен Желязков съобщиха, че 15-те нови локомотива са купени с 220 млн. лева европейско финансиране. От разговора между двамата тогава се разбра, че през последните 10 години е изплатен 1 млрд. лева дълг на БДЖ и компанията започва начисто, като предстои купуването и на 40 нови вагона за дългите дестинации.
Резултатите от назначените два одита по отношение на две проведени процедури по реда на ЗОП от "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД, които са за ремонт на вагони и за охрана, констатират нередности и административни нарушения. Проверките на цялостната документация също така отчитат наличие на неверни информации и необосновани действия за провеждане на открити процедури, което се отнася до целесъобразността и прозрачността на проведените поръчки.
"Фактор за некомфортното пътуване за ползвателите на услугата, предоставяна от БДЖ, е и занижената хигиена във влаковете, което е свързано с неспазване на минималните изисквания за качество", обосновават се още от ведомството.
В "БДЖ - Товарни превози" ЕООД се отчита загуба на основни товародатели, непогасени задължения към Национална компания "Железопътна инфраструктура" за инфраструктурни такси и електрическа енергия, както и неизпълнение на ремонтни програми.