Кристиан Вигенин, БСП: опитваме да прокарваме разумен подход за политиката към Русия

Кристиан Вигенин от БСП в интервю за "Дневник"

© Юлия Лазарова

Кристиан Вигенин от БСП в интервю за "Дневник"



  • Премиерът и правителството се опитваха да водят крайно анти-руска политика
  • Нямаме причини да не подкрепим отново Асен Василев за премиер
  • Подходът на "Продължаваме промяната" за антикорупционния закон може да е проблематичен
  • Не виждам причина "Има такъв народ" да нямат министри, ако са в коалицията
  • При формирането на новия кабинет може би ще има промени е него

БСП получи третия мандат и започна преговори за правителство с "Продължаваме промяната", "Има такъв народ" и "Демократична България". Има ли шанс въобще за нов редовен кабинет или предсрочните избори стават все по-сигурни? "Дневник" разговаря с Кристиан Вигенин, зам.-председател в БСП. Той е и зам.-председател на Народното събрание. (Цялото интервю във видео може да видите в края на статията)


След разговорите между БСП и "Продължаваме промяната" се разбра, че формацията на Кирил Петков и Асен Василев поиска да задържите мандата докато не се приеме антикорупционният закон. Как приемате това искане?


- Трябва да проведем разговори с останалите формации, за да видим какви са техните намерения и очаквания, дали изобщо имат готовност за такава стъпка. Времето до края на месеца е доста малко, но, разбира се, ако има готовност за приемане на антикорупционния закон и съответно избор на председател на новата комисия, мисля, че можем да удължим малко работата на парламента, така че това да бъде свършено.


Ако има съгласие това да се случи, очевидно вървим и към реализация на мандата




Причината е, че "Продължаваме промяната" го поставиха като задължително условие.


Изваждате антикорупционния закон пред скоба и ако не се приеме, е ясно, че отиваме на избори?


- Не бива да предпоставяме непременно. Все пак това беше първа среща. Ще бъде проведена среща с "Има такъв народ" и "Демократична България". Ние не възразяваме да бъде приет този закон, нито срещу избора на Бойко Рашков за председател на комисията, но такива колебания имаше от "Има такъв народ". Тоест, нека да видим тяхната позиция.


Все пак това е процес на преговори, възможно е да бъдат постигнати и някои компромиси, разбира се. Това, което се опитва БСП да направи при първия кръг от преговори, е да потърсим съгласие върху програмата за управление на бъдещото правителство.


Тъй като законопроектът дори не е минал първо четене в правна комисия, срокът за приемането му изглежда да е поне три седмици...


- Могат да бъдат съкратени тези срокове, ако има съгласие и мнозинство зад приемането.


"Има такъв народ" вече казаха, че имат доста забележки по този законопроект...


- От друга страна "Продължаваме промяната" казаха, че искат да се приеме във вида, в който е предложен.


От моя гледна точка не бива да смятаме, че в този му вид това е най-добрата възможна версия на закона



Нека да видим какво имат "Има такъв народ" като съображения. Възможно е да се постигнат компромиси по ключовите въпроси. Ако това е така, сигурно шансовете ще растат.


Правилно ли Ви разбрах, че имате съдържателни забележки по проекта на "Продължаваме промяната"?


- Ние нямаме съдържателни забележки, но казвам, че който и да е закон може би винаги има опция за подобряване. Ако "Има такъв народ" има конкретни идеи, които аз не съм виждал, но могат да го направят по-добър, може би "Продължаваме промяната" биха се съгласили.

Към момента никоя формация не поставя абсолютно неизпълними или неприемливи условия. Може би това е част от позиционирането им в първия кръг на преговорите, но все още смятам, че началото, ако не обнадеждаващо, поне не предвещава непременно неуспешен финал.

Когато вървяха преговорите за първия мандат се договорихме с "Продължаваме промяната" и "Демократична България", се договорихме за краткосрочната програма за управление до края на годината. Тази програма я потвърдихме сега с "Продължаваме промяната", но се разбрахме, че трябва да остане отворена, за да видим какво "Има такъв народ" искат да предложат по нея. Ще ги обсъдим и може да включим техните идеи в управленската програма.


На брифинга на БСП беше казано, че не сте обсъждали кадрови въпроси, но вчера представител на "Продължаваме промяната" каза, че най-вероятно партията ще предложи Василев за премиер. За да подкрепи ново правителство, "Има такъв народ" поставя изричното условие Кирил Петков и Асен Василев да не са във властта. Как БСП ще реши този спор?


- Ще водим преговори. Не сме коментирали кадрови въпроси, конкретни имена. И преди връчването на мандата заявихме, че е логично министър-председателят да бъде излъчен от победилата в изборите формация.


Това означава ли, че ще приемете каквато и да било кандидатура на "Продължаваме промяната"?


- Каквато и да е няма как да стане, тъй като вече имаме доста категорична позиция по отношение на Кирил Петков и вече при първия мандат "Продължаваме промяната" се съобрази.

Тогава и сега нямаме съществени възражения по това дали да бъде Асен Василев или някой друг, но някъде би трябвало четирите формации да се срещнат. Да оставим това на преговорите.

Тоест, БСП съгласна ли е Асен Василев да е кандидатът за премиер?


- По принцип имахме решение да подкрепим правителство с първия мандат, за който за министър-председател беше определен да бъде Асен Василев. Нямаме причини да ревизираме това сега, но ще търсим общо съгласие между четирите формации. Малко е рано да предпоставяме.


Да не поставяме каруцата пред коня. Нека първо да се договорим около програмата



Ако имаме разбиране четирите формации по програмата, което ще означава, че има мнозинство в парламента за нея, тогава ще коментираме конкретните личности.


С всички условности, най-вече заради условието да се приеме антикорупционния закон, ми звучи нереалистично БСП в понеделник (25 юли) да посочи кой да е кандидат за премиер. Или греша в преценката?


- Всичко е възможно, защото при първите разговори отделяме достатъчно време, за да се ориентираме кой къде стои, ще търсим след това общите неща. След първите разговори процесът може да започне много бързо, в зависимост от това къде са пресечните и проблемите точки, можем ли да намерим решение по тях.

Ако не, ще задържим още.

Има различни тълкувания на Конституцията. Има разбиране, че парламентарната група, получила третия мандат, няма срок, в който да представи кандидат за премиер. Тоест, има малко повече време и е предвидено да има повече гъвкавост, защото е последен шанс за правителство.


Не се ли чете малко както дяволът чете евангелието. Друго тълкувание, тъкмо защото текстовете на Конституцията не са еднозначни, че не бива да се бави третия мандат, тъкмо защото няма стабилно управление и се говори в тълкувателно решение за "ускоряване на процедурата"?


- Има го условието, че трябва да е в разумен срок, макар да не е оказано изрично, че е седемдневен според някои конституционалисти. Ще преценим внимателно.


Ако видим, че няма мнозинство за програмата, се обезсмисля изобщо идеята да излъчваме кандидат за премиер



Има два елемента: програмата с конкретните неща и мисля, че до края на седмицата ще можем да си изясним има ли разбиране по това. По-детайлният подход обаче, който предлага "Продължаваме промяната" за антикорупционното законодателство, може да се окаже проблематичен. Особено, ако от едните се постави условието, че трябва да се приеме така, както е внесен и ако другите кажат, че са готови да го приемат, но трябва да има промени.

Ако се договорим, че тръгване към приемане на този законопроект, ще седнат екипите и ако трябва, ще заседават цял ден, за да се изчисти общ законопроект, който да мине през парламента. През това време можем да подготвим всичко останало.

Вижда ли БСП в бъдещия кабинет места за министри на "Има такъв народ"?


- Ако участват в коалицията не виждам причини да нямат министри, но това е и тяхно решение. Има различни подходи: може някоя от формациите да прецени, че ще подкрепя, но няма да има министри (за това има сигнали от "Демократична България" - бел. авт.). На първо място е важно да се гарантира мнозинството в парламента и след това са министрите.


Като формация, която сега носи отговорността да се намерят компромисите и балансите, не можем да тръгнем с предварителни условия към разговорите с партньорите. Разбира се, след като анализираме позициите, ще преценим дали има пресечни точки и изобщо възможно да стигнем до такова мнозинство.


В този контекст оценката на БСП за министрите на "Има такъв народ" каква е? Или за министрите на другите две партии в бившата четворна коалиция?


- Ще спестя оценките сега, защото докато водим преговори, това е последното, което трябва да направим. Оценки ще даваме, когато направим новото правителство.


Допускам, че при формирането на новия кабинет може би ще има промени, но това са само мои предположения.



Питам Ви за министерски места за "Има такъв народ", защото от името на независимите депутати Георги Георгиев каза, че няма да подкрепят правителство, в което участва "Има такъв народ"...


- Това сигурно пак е част от позиционирането. Теоретично погледнато би могло и без отцепилите се от "Има такъв народ" (общо депутатите на "Продължаваме промяната", БСП, "Демократична България" и останалите в групата на "Има такъв народ" са 127 - бел. авт.), но не би следвало да е така. Надявам се да намерим съгласие на първо място около програмата.

Те бяха готови да подкрепят програмата, която договорихме при първия мандат. Същата е и сега, която е основа на разговорите. Ще видим "Има такъв народ" дали ще предложат още нещо. Допускам, че и да предложат, едва ли би било толкова неприемливо.
Ако напусналите "Има такъв народ" са били готови да подкрепят програмата на правителство без "Има такъв народ" и същата е сега, не е ли по-важно какво реализира това правителство. Струва ми се, че това е основният въпрос.


А може ли да предложат още едри неща и да стане отново неизпълнима?


- Всичко е възможно, не мога да спекулирам, да видим какво ще се случи. Нека да видим какво ще предложат, може някои неща да се включат за сметка на други.


При всички случаи след първоначалните двустранни разговори в някакъв момент ще трябва да седнем и четирите партии заедно, ако видим, че има прогрес.



Тогава вече могат да бъдат изчистени детайлите.


Министерството на земеделието е на БСП и заради подчинената ѝ агенция по горите вече влезе в сблъсък с "Продължаваме промяната". Реформата обаче е включена в законодателната програма при ново управление. Този път ще отстъпи ли БСП?


- Ние нямаме някаква твърдо фиксирана позиция по този въпрос. Имаме разминавания с "Продължаваме промяната", или по-скоро с отделни хора по тема гори.


Неколкократно се разбра, че няма разбирателство в коалицията по темата за отделянето на агенцията по горите от Министерството на земеделието, заедно с горските стопанства. Един от противниците беше тъкмо БСП...


- Нали все пак трябва да се правят и компромиси. След като това е толкова важно за "Продължаваме промяната", нека да направим тази отстъпка. Записано е в програмата. Разбира се, ще прегледаме още веднъж всичко, което е написано в нея.

Това ще ни даде възможност ние вероятно да настояваме за нещо друго. Така е в една коалиция.

В законодателната програма, около която сте се обединили с "Продължаваме промяната" и "Демократична България", не се предвижда връщане на хартиените бюлетини. Отказва ли се БСП от коалицията си по темата с ГЕРБ и ДПС, или продължава да опитва да прокарва решението през следващите две седмици?


- Нека не предпоставяме колко седмици остават на парламента. Може да са доста повече. По този въпрос нямаме единна позиция с партньорите от коалицията. Това не ни забранява да предлагаме законодателство, което не е договорено и да търсим друга подкрепа.


Кое ще надделее - разбирателството с ГЕРБ и ДПС за връщането на хартиените бюлетини или диалогът, който водите с партньорите тези дни?


- Не бива едното непременно да се свързва с другото. Да, даваме си сметка, че по темата с хартиените бюлетини, даването на избор дали да се гласува с машина или бюлетина, ни поставя в недобра компания, но за нас това е важен въпрос.


Обмисляли и преценявали сме внимателно. Машините имат своите успехи в някои елементи, но създадоха проблеми в други. Преценихме, че на този етап бихме предпочели да се върне, може би макар и за известен период от време, вариантът с избор между машина и хартия. Местните ни структури ни информират, че страхът от машините е предотвратил гласуването на немалък брой хора.


Не е ли работа на партиите да обучават структурите и избирателите си на машините, вместо да се отваря отново Изборния кодекс?


- Това е нашата преценка, в края на краищата това е политическото ни решение. Към момента не се събира необходимото мнозинство за тази промяна. Допускам, че тя няма да се случи, особено, ако изборите са сега през октомври.


Вчера световните медии съобщиха, че "Газпром" не може да гарантира доставките по "Северен поток" и Еврокомисията призова страните членки да намалят употребата. БСП още ли смята, че трябва да се преговаря с руската компания?


- Смятаме, че трябва да се преговаря с всички, които потенциално могат да гарантират доставки на възможно най-ниска цена.

Това означава включително и "Газпром".
От прессъобщение не можем да извадим изводи и управленски решения. Когато дойде моментът за такива преговори, се преценява кой, какво и как може да направи. А и това съобщение все пак е за "Северен поток", а нашият газ не идва оттам.


В управленската програма е записано "преговори с всички възможни доставчици", без изрично да споменаваме "Газпром". Може да не е за същите количества, може да е за по-малки, да диверсифицираме източника на този газ, за да можем да си гарантираме топла зима и газ за икономиката.


Общите формулировки показват привидно съгласие, но на практика може да са поле за раминавания. Категоричността на правителството за отказа да се плаща в рубли, въпреки спрените доставки, е своеобразна гордост на Кирил Петков и Асен Василев?


- Това точно не беше повод за гордост, тъй като много други страни не го направиха, но ние очевидно искахме да бъдем отличници. В техните очи вероятно така е изглеждало. Аз казвам, че така, както сме го записали, отваряме възможността да се преговаря и с "Газпром".


Освен това, договорът с "Газпром" изтича тази година и трябва да се водят нови преговори, ако искаме газ от Русия от следващата година. При тези нови преговори могат да се заложат и условията, които за нас биха били изгодни.


Когато се случиха тези неща ("Газпром" спря доставките до България в края на април - бел. авт.), беше много напрегнат момент. Може би заради това прибързаха колегите от "Продължаваме промяната", в случая министър-председателят.


БСП участваше в управление, което: прокара условия, при които Северна Македония да започне преговори за присъединяване към Европейския съюз, категорично отказа преговори с "Газпром", защото правителството отказа да плаща в рубли, бяха изгонени 70 руски дипломати и служители. Как се приема това в структурите ви?


- Тези неща просто нямаше как да бъдат част от коалиционното споразумение. Решенията за тях бяха взети без нужната консултация. Всъщност, това е един от проблемите на коалиционното правителство в управление досега.


Ще бъдем много внимателни по темата координация в следващо управление и ще има съществени промени по това.



Като казваме за седемдесетте изгонени руски дипломати и служители, някой ден историята ще уточни точно кой какво е извършвал.

Запознахме се с детайлите и те не говорят в полза на това решение.

Намеквате, че за изгонването на руски дипломати и служители не е намерено потвърждение за шпионаж. Бихте ли бил по-детайлен?


- Не мога да бъде по-детайлен. Но по според мен недопустим начин бяха обвързани два принципа на дипломацията: за препоръчителния режим на реципрочност, тоест дипломатическото присъствие в една страна да бъде съизмеримо с дипломатическото присъствие на отсрещната страна-партньор.

По-просто казано: колкото дипломати имаме ние в Москва, толкова руски да има тук в София.

Това беше по недопустим начин обвързано с темата за шпионажа и обявяването на служители за "персона нон грата" за дни. На заседание на Министерски съвет е обсъждан един доклад, изготвен от Външно министерство, конкретно по темата реципрочност. В него се казва, че българските дипломати и служители са еди-колко си, руските са еди-колко си.


Въобще идеята за три дни да се изгонят 70 човека не е обсъждана.



Когато се пристъпва към принципа на реципрочността, това не се прави едностранно, без разговори с отсрещната страна, в тридневни срокове.


Според данни в изследване на "Отворено общество" избирателите ви са по-проруски настроени от тези на останалите партии и в партията изглежда се съобразявате с това - пречи ли на БСП и как?


- Естествено, че БСП ще се съобразява с хората, които членуват в БСП или гласуват за нея. Ние се опитваме да прокарваме един максимално разумен подход по отношение на политиката към Русия, защото по начало - не само заради нашите избиратели - ние не смятаме, че точно България трябва да изпада в крайностите, в които изпадат други страни-членки на Европейския съюз и НАТО, които обаче имат исторически тежко минало с Русия. Там самото общество е силно анти-руски настроено.

В България, където обществото в по-голямата си част има позитивно отношение към Русия, министър-председателят и това правителство се опитваше да води политика, която беше характерна за най-крайно анти-руските страни в Европейския съюз.

Мисля, че по този начин допълнително влошаваме способността на България да води политика към Русия, която да отчита интересите и на двете страни и да се отнася с уважение - те към нас и ние към тях. Смятам, че има нужда от едно центриране на българската политика, което да не се мята в крайности, без, разбира се да компрометираме политиката на Европейския съюз и НАТО.


Това е абсолютно възможно



Към финала на интервюто няколко въпроса и за Вашата роля в БСП: заявили сте на заседание на Националния съвет, че повече не искате да сте зам.-председател по външната политика. Реши ли се за това окончателно?


- По тези въпроси, ако има нещо, за което трябва официално да бъдат информирани медиите и гражданите, ще излезе от пресцентъра на БСП и от мен лично. Не е сериозно да се цитират дискусии в Националния съвет, мисля, че не е сериозно.


Но все пак, за да няма някакви съмнения, нека да кажа: аз предложих да изберем международен секретар, който да поеме в по-голяма степен международните и външнополитическите въпроси. Защото след COVID активността става все по-голяма, а и имам отговорности в Народното събрание. Аз не искам да концентрирам в себе си прекалено много отговорности, с които не успявам да се справям. Това беше тълкувано по най-различни начини, но няма никакви драми по този въпрос.


Каква е разликата между зам.-председател по външната политика и секретар по външната политика?


- Аз съм бил и преди секретар по международните въпроси и външната политика на БСП. Въпрос на преценка е как се организира дейността. Има партии, в които има зам.-председател, който чисто политически следи темата, има и международен секретар, който движи и организационни въпроси, поема някои външнополитически неща, изготвя справки. За това става въпрос, не търсете драма.


Дистанцирането Ви от воденето на външната политика в БСП трябва ли да се тълкува като разграничаване от външната политика, която води БСП или от ръководството?


- Не, не го разбирайте като дистанциране. Просто чисто физически не успявам да се справя с всичко. Ситуацията в Народното събрание, особено сега, когато нямаме и председател, все повече ми стават ангажиментите там.


Не се дистанцирам от нищо. Аз участвам във формирането на външната политика, аз я представям



Има въпроси, по които имаме различни мнения. Имаме съвет по външна политика, който определя основните позиции. След дискусиите, които водим, излизаме с обща позиция и това е позицията на БСП.

Кой какво мисли сам по себе си, индивидуално, няма никакво значение.
Ние сме сериозна партия и решенията се взимат колективно.



Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK