ДПС допусна национализация на "Лукойл", "Демократична България" видя опит за овладяване на рафинерията (обновена)

ДПС допусна национализация на "Лукойл", "Демократична България" видя опит за овладяване на рафинерията (обновена)

© Велко Ангелов



За национализация на нефтената рафинерия "Лукойл Нефтохим" и на пристанището "Росенец" заговори Движението за права и свободи (ДПС). На брифинг в кулоарите на парламента зам.-председателят на парламента и на партията Йордан Цонев обяви, че ДПС обмисля законодателен вариант българската държава да влезе във владение в ръководството и в оперативното управление на рафинерията при нужда. От "Демократична България" видяха в инициативата на движението опит за овладяване на рафинерията с подставени лица и от своя страна представиха законопроект, който ще даде възможност на държавата да наложи оперативен контрол над "Лукойл".


При представянето на идеята си от ДПС дадоха за пример случая от Италия, в който правителството пое временно управлението на "Лукойл", за да се избегне затварянето й и да се гарантират доставките след влизането в сила на 5 декември на европейските санкции за вноса на руски суров петрол. Разликата обаче е, че в Италия "временното администриране" е предвидено за максимален срок от 12 месеца, докато национализацията би представлявала постоянен контрол върху рафинерията. Целта на ДПС е да се ограничи износът на горива и вторични продукти, както и да се осигури евтино гориво за българските граждани.


Италия пое управлението на рафинерията на "Лукойл"
Италия пое управлението на рафинерията на "Лукойл"


Подобна инициатива поде през пролетта и "Демократична България". Тогава от трибуната на Народното събрание съпредседателят на обединението Христо Иванов се обяви за "депутинизация" на държавата, която включва и постигане на независимост от Русия на доставките на нефт чрез привеждане на дейността на "Лукойл" в България в съответствие на българското и европейското законодателство.




Днес от обединението представиха законопроект, който дава възможност на държавата при необходимост да поема оперативен контрол над операторите на критична инфраструктура, която е свързана с производство и съхранение на енергийни продукти от нефт. От "Демократична България" изрично подчертаха, че не става дума за национализация, тъй като оперативния контрол ще бъде се поема за срок от 6 месеца и ще може да се удължава само веднъж. Прехвърлянето на контрола пък ще се осъществява със заповед на министъра на икономиката.


По думите на депутата Ивайло Мирчев в конкретния случай с "Лукойл" това ще даде възможност петролът, който се внася да се насочва към вътрешния пазар и това да доведе до намаляване на цените на горивата за българските потребители.


ДПС допусна национализация на "Лукойл", "Демократична България" видя опит за овладяване на рафинерията (обновена)

© Георги Кожухаров


От ДПС лансираха тезата и за придобиване на пълен контрол върху концесионираното пристанище "Росенец". "Трябва да знаем точно какъв петрол откъде идва, кой е руски и кой не е, какви количества се преработват и накъде заминават", заяви Цонев. "Демократична България" припомни, че именно те са поискали пристанището да остане държавно и настояха отново концесията да бъде прекратена докато санкциите на Европейския съюз са в сила.


Искаме да си върнем Росенец веднага, сега е моментът.


Мартин Димитров,

Демократична България


Бившият правосъден министър Надежда Йорданова уточни, че законопроектът, който предлага обединението може да се приложи и в случая "Росенец".


Миналата седмица ДПС внесе законопроект, който забранява износа на суров нефт с произход от Русия, както и продуктите, получени от преработката му в България, който беше одобрен на първо четене от парламентарната енергийна комисия. Той предвижда и облагане с акциз и ДДС на продуктите на "Лукойл Нефтохим", за да може да се финансира с приходите и от тях компенсацията на бизнеса заради високите цени на тока.


Към този момент българската държава все още очаква решението на Европейската комисия за това дали "Лукойл Нефтохим" има право да изнася нефтопродукти, произведени с руски петрол, получен благодарение на дерогацията. Служебният кабинет е разделен в позициите си по този въпрос. Според служебния премиер Гълъб Донев и енергийния министър Росен Христов износът на тези продукти е за трети страни и не би трябвало да е забранен. На по-различно мнение е транспортният министър Христо Алексиев според когото най-разумно е да се забрани износът на дизелово гориво.


Транспортният министър: За мен е разумно на "Лукойл" да се забрани да изнася дизел
Транспортният министър: За мен е разумно на "Лукойл" да се забрани да изнася дизел
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK