Прошко Прошков: Реформата в София - от град на блъскащи се хора в спокойно място за живеене

Прошко Прошков

Прошко Прошков



Прошко Прошков - кандидат за общински съветник в София, №2 в листата на Реформаторски блок


Кариера: Инженер по автоматика и системотехника. Работил е по специалността си в Германия и България. През 2007 година е избран за районен кмет на "Лозенец" в София. Кандидат на "сините" за кмет на София през 2011 година. Четири години е общински съветник.


Господин Прошков, как бихте приложили десни принципи на управление в София?




"Десният човек" е този, който има отношение към парите и към рационалното им изразходване. Става дума за еднакво отношение както към собствените пари, така и към обществените средства. Ние от Реформаторския блок твърдим, че със сегашния бюджет на София можем да извършим повече дейности по много по-рационален начин. Считаме, че приходите на София може да се разпределят по-балансирано и по-справедливо. Искаме на изборите да се представим така, че общината да не се управлява от абсолютно мнозинство, както беше през последните 8 години, а от дясна коалиция, която да е способна да взима стратегически решения за София с широк консенсус. Убеден съм, че това ще бъде от полза за града.


За да се управлява по-добре един бюджет, той първо трябва да е на светло. Може ли да се "изсветли" бюджетът на София?


Това е мой личен приоритет, защото смятам, че засега общината не показва достатъчно воля да информира адекватно гражданите. Информацията за разходите на общината и инвестициите трябва да бъде прозрачна и разбираема за всички. С разбивка по райони и квартали. Хората срещат затруднения да намерят отчетите за разходи и инвестиции. С много търсене в сайта на общинския съвет и с малко късмет, най-много ще стигнете до едни сканирани и размазани документи, които не се четат. Искам да вярвам, че това е заради неграмотност и некомпетентност, а не заради нещо по-лошо - скриване на информация. Затова съм си поставил за цел да натискам общината, за да може всеки който се интересува, да влезе в сайта и да види колко пари е погълнала например зелената система в неговия район. И какво е направено с тези пари - кои градинки са обновени, кои тротоари и т. н. Това е информация, която дава на обществото възможност да оказва натиск върху администрацията и върху общинския съвет. Информацията е вид свобода, а аз вярвам, че София следва да е град на свободни информирани хора.


Няколко пъти в предизборни послания реформаторите казват: "С търгашески коалиции няма реформи". Звучи разумно. Но как бихте определили една нетъргашеска коалиция?


Участието на Реформаторския блок в управлението е положително явление в политическия живот и то трябва да се пренесе на общинско ниво. Защото това не е опит на група хора да "седнат на баницата". За мен, Реформаторски блок се учреди това лято, а не в края на 2013 година, когато просто подписахме едно споразумение. През лятото в Народното събрание се обсъждаха съдебна реформа и антикорупционно законодателство. Ако нямаше в парламента малка група реформатори, тези теми нямаше да бъдат в дневния ред на обществото. Искаме и в столичния общинския съвет да поставим "затлачени теми" - дали сме пари за електронна община, а нямаме почти нищо насреща. Искаме да завършим този процес. Искаме да изградим мини ВЕЦ-ове на водните пътища от Рила към София. С тази енергия цялото улично осветление може да бъде захранено, но не се случва. Имаме редица транспортни проблеми за решаване. Не можем да наложим всичко това, ако сме в глуха опозиция. А ако сме в потенциална коалиция с ГЕРБ, това ще е по-добро дясно управление за София.


До каква степен качеството на живота в един град зависи от качеството на работа на общинския му съвет?


Връзката е много силна, но не е достатъчно разбираема, защото работата на общинските съвети не е във фокуса на общественото внимание. Всеки гражданин в страната гледа работата на кмета, гледа работата на премиера, а не гледа какви параметри на работа им задават общинските съвети и парламентът. Общинският съвет не бива да е група хора, които натискат бутончета, а сбор от личности. И този път Изборният кодекс дава такава възможност – да си избираме конкретен човек през преференция. За мен личностите могат да значат повече от листите, защото един човек може да обръща посоката на мислене и решенията на цяла зала общинари. Аз съм го правил няколко пъти.


Децентрализацията на местното управление е стратегическа за реформаторите. Доколко е възможно това в София? С какъв ресурс ще го постигнете?


Децентрализацията е нещо хубаво, доколкото е свързана със справедливо връщане на публичния ресурс в общините. Ако събираш данъци и такси от определени райони, а ги пренасочваш в други райони заради лошо планиране или заради политически отношения между малки и големи кметове, това не е справедлив подход. Това е мандатен подход. Подкрепям идеята част от подоходните и корпоративните данъци да остават в общините. А не да се увеличават, както предложи финансовото министерство. С този ресурс общините ще имат още един инструмент за стимулиране на бизнес активност на своята територия. За столична община ще бъде важно да изработи и по-справедлива такса смет за малкия и среден бизнес. Децентрализацията на местна власт може да бъде обсъждана в градове с районно деление, но да бъдем внимателни по отношение на функционалната децентрализация. Имам предвид, че България в сложната геополитическа обстановка, в която се намираме страната има нужда от базова монолитност. Да не забравяме, че имаме и партии като ДПС, която функционира като корпоративно-феодален модел за подчиняване на етническите малцинства. Докато има общини, в които се развяват турски знамена и се говори на турски език на площада по време на общински празници, аз много бих внимавал доколко да "развържем" тези общини от силната ръка на София. И още - няма силни общини при слаба държава.


Добро място за бизнес ли е София?


Зависи с кого сравняваме. Спрямо много български градове - да, София е по-добро място за бизнес. В столицата е най-лесен достъпа до административни услуги, има инфраструктура и пазар. Политическият залог за нас, реформаторите, е да превърнем за десет години София от град с локално значение в град от европейски мащаб. Съзнаваме, че това не става на парче. Става чрез цялостна визия, която обхваща от градоустройството, през транспорта, зелената система, минералните извори, културната среда, бизнес-средата и се стигне до социалната система, разходването на бюджета и това градът ни да бъде с нулеви емисии след 20 години. Трябва системен подход за управлението на София, както и агенция за инвестиции, която да обслужва с приоритет инвеститорите. Иначе си оставаме периферен център.


Господин Прошков, как изглежда София в мечтите Ви?


- Моята София изглежда като удобен, тих, чист, шарен и симпатичен град за живеене - хубаво място за отглеждане на деца. Място, където искаш да останеш, място, където искаш да се върнеш ако си го видял веднъж. Точно така искам да го познават и в Европа.


---------------------------------------------------------------------------
Купуването и продаването на гласове е престъпление.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK