5-те мита за Сертификат "Коректна фирма" – разбулени

 

© Христо Гинев

 



Съдържание от Христо Гинев. Статията не е част от редакционното съдържание на "Дневник"

От около година насам в социалните мрежи, на много места в Интернет, по радиото и дори по националните телевизии се забелязва присъствието на така наречния Сертификат "Коректна фирма". Удостоверението и отличителните му стикери могат да бъдат видени в много търговски обекти и офиси, а ако имате фирма, вероятно е вече да сте били потърсени от сътрудниците на този проект.


В същото време, по форумите царят най-различни мнения и дискусии за инициативата – от остро заклеймяване, през неутралното "какво пък толкова", до широко одобрение от хората, получили сертификата.


Често е трудно човек да се ориентира в морето от коментари и най-различни пристрастия, за които онлайн пространството е шумна трибуна. Дали всъщност Сертификатът "Коректна фирма" е коректен сам по себе си, дали критиките са основателни или дело на "тролове", и каква е истината зад проекта?


За да разберем какво и кой стои в основата на тази полемика, решихме да се свържем с фирмата, която издава сертификата – "Изследователски център на клиентските мнения" (ИЦКМ), и зададохме всички въпроси, които притесняват форумците. Тук са пет от митовете, които разбулихме.


1. Сертификатът "Коректна фирма" е измама. Оказва се, че много хора са истински наплашени от телефонните измамници от преди няколко години, които звъняха посред нощ с предварително приготвени драматични сценарии и измъкваха хиляди левове от по-лековерните наивници от другата страна на слушалката. Научваме обаче, че тук случаят стои друго яче. Сертифициращата фирма е не само легална, а в "нея работят повече от 50 души, осигурявани на пълна работна заплата, с официален офис, който всеки може да посети в Бургас", твърдят собствениците. Позвъняванията стават в работно време, от 9 до 17 часа, а от отсрещната страна звучи дружелюбен глас, на когото можете да откажете разговора по всяко време. Не открихме нищо притеснително в това.


2. Сертификатът "Коректна фирма" е "българска му работа". Този израз се е превърнал в нарицателно през последните няколко десетилетия. Бърза проверка обаче показва, че Сертификатът "Коректна фирма" не е съвсем българска, а по-скоро полска работа. Преди три години полската фирма CBOK sp.z.o.o решава да създаде маханизъм, по който да открива и отличава фирми, които са с чисто онлайн досие, а след това и да ги награждава за постижението. Идеята се оказва успешна и проектът "Коректна фирма" навлиза в още 6 европейски държави за по-малко от две години. България е една от тях.


3. Механизмът за определяне на коректността на фирмите е неизвестен. Тук и ние бяхме сигурни, че ще е трудно тази точка да бъде оборена. На база на какви точно проучвания една фирма ще е коректна, а друга не? Дори НСИ не прави такива изследвания. Отговорът се оказа в софтуера. Алгоритъмът на "Коректна фирма", който Ружецки написва преди няколко години, взема името на фирмата и "обхожда" с него цялата публична информация в Интернет, за да провери за т.н. "чувствителни фрази". От ИЦКМ обясняват, че това са фрази, които изразяват негативни впечатления, разочарование или недоволство на клиентите или контрагентите на проверяваната фирма. Това е й критерият, на база на който се присъжда или не сертификатът.


4. Сертификатът се издава при едно единствено условие – заплащане. Е, това се оказа самата истина. Но не цялата. От фирмата увериха, че бизнеси, за които има дори едно оплакване в Интернет, не са били потърсени или им е бил отказан сертификат при заявка. По техни данни, само за последните 2 месеца са отказали сертификат на над 100 фирми – потенциални клиенти, които са заявили удостоверението и участието си в проекта. Списъкът с пълните данни на тези фирми е представен на КЗП като доказателство за това, че Сертификат не се купува.


5. Сертификатът не носи никакви ползи. Според написаното в сайта на "Коректна фирма", сертификатът пристига с пет стикера, предназначени да обозначат търговски обекти, а фирмата поема изготвянето и на онлайн визитки за фирмите, като създава видимост за тях в дигиталния свят. "Дори рекламите ни по националните медии призовават хората да ползват услугите на фирми със Сертификат "Коректна фирма", което е жест на доверие и уважение от наша страна към коректните бизнеси", обобщава управителят на ИЦКМ.


Това са петте извода, до които достигнахме след малко по-задълбочена проверка на сайта на сертифициращата фирма и разговор с работещите там.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK