Какво е важно за дизеловия автомобил през зимата



Статията не е част от редакционното съдържание на "Дневник"

Макар и в края си, зимата реши да покаже зъби и през цялата седмица синоптиците обещават студени дни. Дори максималните температури ще останат под нулата, а минималните ще стигнат и под минус 10. Това поставя под въпрос използването на автомобила като транспорт. Зимата е предизвикателство за всички автомобили, но дизеловите са по-засегнати.


Дизелът е доста по-трудно възпламеним от бензина, като се нуждае от предварително подгряване, за да може да се самозапали в цилиндрите на двигателя. За целта се използват специални свещи, като повреда в някоя от тях превръща стартирането на мотора в мисия невъзможна.


По-високата компресия на дизеловите мотори пък изисква по-мощен стартер, който се нуждае и от повече ток. Така и изискванията към акумулаторната батерия са по-големи, а отказите за стартиране при този тип двигатели са по-чести.


Няколко съвета


Има няколко важни неща, които всеки шофьор на дизелов автомобил трябва да направи, за да е сигурен, че сутринта ще тръгне навреме и безпроблемно за работа. На първо място, разбира се, е технически изправният автомобил, като специално внимание трябва да се обърне на горивния филтър, който е добре преди зимата да се смени с нов.


Експертите съветват също да не се кара с популпразен резервоар. Обяснението е, че когато имате повече гориво в резервоара, остава по-малко място за водните пари от въздуха. При ниски температури водните пари се превръщат във вода, която може да замръзне по горивопроводите или в горивния филтър.


Ако е възможно, паркирайте в гараж, близо до сгради или места, където сутрин автомобилът може да бъде на слънце, казват още притежателите на дизели. Идеята е температурата на горивото да е по-висока. Това е ключово за дизеловите автомобили, тъй като при ниски температури парафиновите въглеводороди в нафтата кристализират, горивото се сгъстява и не може да мине през горивния филтър, за да стигне до двигателя.


Горивото като ключов фактор


Спокойно може да се обобщи, че наред с изправността на автомобила, качеството на горивото, е другият ключов фактор за безпроблемната употреба на дизеловата кола през зимата. Това се потвърждава от доцент Емил Маджарски от катедрата "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в Техническия университет в София. "За безпроблемна работа през зимата е необходимо преди всичко качествено гориво, без примеси, с необходимия фракционен състав и цетаново число, без наличие на вода", обобщава той.


Европейският стандарт към зимния дизел (продаван между 1 декември и 15 април), възприет и в България, изисква той да има гранична температура на филтруемост (при която горивото се сгъстява дотолкова, че не може да премине през филтрите, б.р.) от минимум минус 15 градуса.
Според доцент Емил Маджарски обаче тази норма не е подходяща за страна, с климат като българския. "Не ми е ясно, защо за нашите ниски температури, съчетани с висока влажност и вятър, които са благоприятни за обледяване, е приета стойност минус 15 градуса по европейски стандарт за зимното дизелово гориво", е неговият коментар.


Дизел за люти зими


Добрата новина обаче е, че веригите бензиностанции, като "Шел", например, осигуряват зимни горива, които значително надвишават законовите изисквания, непрекъснато контролират това и го гарантират. Според изследванията на независимата лаборатория SGS, която периодично инспектира обектите на "Шел", техните дизелови горива, които съдържат уникални добавки за подобрена ефективност, отговарят и надвишават законовите изисквания. "Това означава, че получените резултати са далеч от граничните стойности според минималните изисквания съгласно Наредба за контрол на качеството на течните горива", коментира ръководителят на лабораторния комплекс на SGS България Анелия Бурилкова. "Така например граничната температура на филтруемост при проверка на реални проби достига до -30 градуса, при норма минус 15".


SGS България анализира горива и от други вериги бензиностанции, като практиката показва, че най-често срещаните несъответствия в България се дължат на неспазване на правилата при трансфера на горивата, от цистерните към бензиностанциите. "Несъответствията се дължат на смесване на бензин с дизелово гориво и обратно, в резултат се получават лоши дестилационни характеристики на бензина и ниска пламна температура на дизеловото гориво", уточнява Анелия Бурилкова.
От "Шел" обясниха, че през 2016 г. са първата компания в бранша, която обновява напълно автопарка за транспортиране на своите горива в страната. Превозите се извършват с последно поколение автоцистерни с интелигентни сензори, които измерват количеството продукт и предотвратяват смесване на остатъчни продукти, като така се контролира високото качество на различните видове горива. Заедно с SGS компанията провежда програма "Знак за качество", като специално създадената оборудвана мобилна лаборатория посещава обектите без предварително предупреждение и анализира на място 7 параметъра на бензиновите и 7 параметъра на дизеловите горива, а резултатите се публикуват и обновяват периодично на уебсайта www.shell.bg.


Отмъщението на некачествената нафта


Ролята на качеството на горивото подчертава и ръководителят на сервиза на "Ауто Бавария" (дилър на марките БМВ и МИНИ) Александър Динев. "Качеството на горивата определено оказва влияние, но тъй като процеса по отказ рядко е мигновен, трудно може да се направи връзка", така той отговаря на въпроса дали сервиза често се посещава от клиенти с проблеми по колите, заради използване на некачествено гориво.


Александър Динев обаче отбелязва, в последните години рядко идват хора с проблеми в автомобила, заради замръзнал дизел. Тази зима още няма такъв случай, а през миналата случаите са не повече от два.


"Причината, на която го отдавам е, че нашите клиенти се научиха да използват само проверени бензиностанции и сипват най-висок клас горива. Рядко зареждат от случайни места", коментира Александър Динев.


Той посочва и най-честите неизправности, които могат да дойдат при зареждане с некачествено гориво - нагар в двигателя и всмукателния колектор, дефект на помпи за високо налягане и инжекторите.

Ключови думи към статията:

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах