д-р Брук Кулкласур: Образованието трябва да създава хора, учещи се през целия живот

д-р Брук Кулкласур

© Съюз на пивоварите

д-р Брук Кулкласур



Съдържание от Дневник. Статията не е част от редакционното съдържание на "Дневник"

Според Вас какво е образованието на бъдещето?
Това е образование, което се фокусира повече върху основните за 21 век умения и социално-емоционални компетенции, отколкото върху придобиването на съдържателно знание. За децата то е силно индивидуално и вдъхващо им радост и любов към ученето. Образованието трябва да създава хора, учещи се през целия живот, които са гъвкави и имат "меките умения", необходими за съвременното работно място и за успех в живота.


Каква е ролята и мястото на Монтесори философията и педагогиката (в съвременните образователни системи)?
Въпреки че Монтесори педагогиката има над 100-годишна история, чрез нея се случва точно това, което описах по-горе за образованието на бъдещето... подходът е силно индивидуализиран и позволява на децата да работят в своето собствено темпо, има радост и учи децата КАК да учат, не само да запомнят факти. Ударението се поставя върху ученето с помощта на връстниците, комуникацията, добрите обноски и независимостта.


Защо е необходимо ученето да започне от яслена или предучилищна възраст и какви са ключовите компетенции, които децата е нужно да развиват от най-ранна възраст?
Ученето трябва да започне на тези възрасти, но вместо да се упражнява научаването на азбуката или броенето, трябва да се фокусира върху подготвянето на почвата за позитивно образователно преживяване и развиването на социалните умения и независимост, необходими по-късно в образованието. Децата трябва да могат да играят, да избират сферите си на интерес и да работят със своето собствено темпо, без натиска да бъдат на определено "ниво" - иначе се създава ситуация, в която децата в ранна възраст започват да не харесват училището.


Може ли яслата или детската градина да бъде партньор за бизнес и защо?
Мисля, че определено трябва да бъдат партньори... бизнесът трябва да подкрепя бъдещата си работна сила и училищата трябва да са в контакт с постоянно променящата се среда, от която децата ще станат част, когато се дипломират.


Какви са най-важните подходи в образованието, които помагат на децата да се превърнат във внимателни и загрижени възрастни, обратно на това да бъдат част от стандартизирана система, която не работи?
Както беше описано по-рано, вярвам, че Монтесори е отличен модел за подпомагане на децата да се превърнат във внимателни и загрижени възрастни, със своя фокус върху добрите обноски, вежливостта, ученето с помощта на връстниците и комуникацията. Има и други модели и практики, които също поставят ударението върху тези аспекти, например моделът Международен бакалауреат (IB), интегриращ учене чрез доброволен труд в услуга на обществото и поставящ фокус върху ценността от различията. В по-голяма степен практика, отколкото модел, в САЩ, учене чрез доброволен труд в услуга на обществото, е част от учебния план в много частни и държавни средни училища и гимназии, с основната цел да научи децата да бъдат внимателни към другите и да мислят отвъд себе си.


Какви са резултатите от въвеждането на Монтесори педагогиката в държавното образование в САЩ?
Изследванията върху Монтесори тъкмо набират сила, вероятно защото става все по-разпространено в публичния сектор. Преди това (и до известна степен все още) много хора гледат на Монтесори като на модел, който обслужва само богатите семейства и хомогенна популация. Тъй като в Монтесори метода се прави по-голяма инвестиция и следователно повече проучване, строги изследвания започват да дават истински данни за модела. Ранните открития са положителни, но е необходимо повече проучване. Ако изследванията продължават да показват положителни резултати, вярвам че ще се инвестира дори повече в Монтесори и съответно разпространението на модела ще се увеличи в цялата страна.


Какви са Вашите препоръки към българското образование, основани на Вашия опит?
Не мога да дам препоръки, тъй като не съм експерт в българското образование, но се надявам да науча повече, докато съм тук!


д-р Брук Кулкласур е Директор "Изследвания" в Института "Райли" към Университета "Фърман" в Грийнвил, Южна Каролина, САЩ и е член на редакторския екип на научно списание за изследвания, свързани с метода Монтесори. Наскоро тя води презентации на Международния Монтесори конгрес, Годишната среща на Американската асоциация за изследвания в образованието и Националната конференция на Американската Монтесори общност. Д-р Кулкласур придобива магистърска степен от Университета във Вирджиния и Университета в Южна Каролина и докторска степен от Университета във Вирджиния.


Проф. д-р Брук Кулкласур идва в България по покана на СУ "Св. Климент Охридски". Тя ще бъде основен говорител на международния научно-практически форум "Креативност и иновации в образованието", която ще се проведе на 7 и 8 ноември в Аула Магна на СУ "Св. Климент Охридски". По време на събитието тя ще представи опитът на щата Южна Каролина - САЩ в политиките за креативност и иновации в образованието, както и резултати от въвеждане на Монтесори педагогиката в държавните училища в Америка.


Участниците във форума още се запознаят с практики от иновативни детски градини и училища в България, САЩ, Великобритания, Канада, Индия, Холандия, Китай и Норвегия. Водещ на форума ще е доц. дн Данаил Данов. Важна част от програмата са дискусиите в работните групи. Участниците в тях ще формулират и изпратят предложения към държавните институции за това как да се улесни въвеждането на иновациите и да се насърчи креативността в детската градина, началното и средното училище. Работната група за предучилищно образование ще обсъди предложение за създаване на процедура за иновативни детски градини.


Повече информация за лекторите, работните групи и работилниците:
www.montessoriforteachers.net

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK