Акад. Христо Григоров, председател на Българския Червен кръст: "Знанието и информацията са сила"

Акад. Христо Григоров, председател на Българския Червен кръст: "Знанието и информацията са сила"


Съдържание от Български Червен кръст. Статията не е част от редакционното съдържание на "Дневник"

Академик Христо Григоров е член на Българския Червен кръст повече от 30 години и е председател на организацията цели пет мандата. Всеотдайната му дейност в областта на медицината и хуманитарното дело е награждавана с множество отличия от редица институции, а през миналата година той е удостоен от президента на Република България и с орден "За гражданска заслуга" I степен. Днес разговаряме с него за информационната кампания на Български Червен кръст "Направи го за тези, които обичаш" и за важността от това да бъдем добре информирани.


1. Акад. Григоров, как Българският Червен кръст помага на хората в условията на пандемия и извънредна ситуация?


Без значение от ситуацията, Българският Червен кръст неизменно е помагал на всички нуждаещи се през своята 143-годишна история. В момента реализираме серия програми и активности, чрез които се стремим да достигнем до всеки гражданин, който изпитва затруднения в момента.


До 15 февруари 2021 г. организацията успя да събере 1 929 395 лв. финансови средства и материални дарения на стойност над 1 500 000 лв. в помощ на лечебните заведения у нас и медицинските екипи на първа линия. Съобразно нуждите им, те получиха специализирана медицинска апаратура и имущество от бедствения резерв на БЧК за подпомагането на борбата срещу COVID-19, както и хигиенни продукти и консумативи. От старта на програмата "Дейности в отговор на COVID-19" досега БЧК е предоставила над 3 милиона лични предпазни средства и над 20 хиляди PCR теста. В дейностите ни до момента са взели участие 5 647 доброволци, благодарение на които над 100 000 нуждаещи се получиха хранителни продукти.
В началото на тази година стартирахме и мащабната информационна кампания за COVID-19 под надслов "Направи го за тези, които обичаш", и национален онлайн чат за психологическа подкрепа. Все в тази връзка - да достигнем до хората, които в дългата епидемична ситуация имат нужда от психосоциална помощ, предстои да бъде открит нов диспечерски център и безплатна гореща телефонна линия 080011466, както и предоставянето на безплатни професионални психологически консултации. За повече информация хората могат да посетят интернет страницата на БЧК и да се свържат с консултантите ни на националния чат за психосоциална подкрепа.


2. Споменахте информационната кампания "Направи го за тези, които обичаш" - каква е нейната цел и защо я стартирахте?


Информационната кампания е част от програмата "Дейности в отговор на COVID-19" на Международната Федерация на Дружествата на Червения кръст и Червения полумесец, финансирана от Американската агенция за международно развитие (USAID). Тя стартира през януари месец и ще продължи до края на март 2021 г. С нея целим да подчертаем още веднъж това, върху което се фокусираме от началото на пандемията - спазването на мерките е ключово и от изключителна важност. Заради нас самите, но и заради всички онези, които обичаме. Затова и избрахме такова име за кампанията - за да провокираме емоционална реакция у хората и да ги ангажираме лично с каузата, която е обща за нас като общество.


Вярвам, че кампанията ще допринесе за по-широка обществена осведоменост по ключови теми и ще насърчи гражданите да се информират от сигурни източници. От началото ѝ досега сме успели да достигнем до над 430 000 души у нас чрез различни дейности.


3. Как фалшивата информация пречи на борбата срещу COVID-19?


Извънредната ситуация доведе до широк обществен отзвук, което е разбираемо. Това обаче се изразява и в разпространението на множество различни теории и мнения, които невинаги са подкрепени с факти. Голяма част от публикациите в интернет разчита на емоционалната реакция на хората в такива безпрецедентни времена, а това често довежда до объркване и неспособност да се отсее фалшивата от вярната информация.


Теми като ваксинацията са широко обсъждани в момента и са обект на обществена полемика. Българският Червен кръст предоставя на гражданите надеждна информация, с която сами да успеят да разграничат и оборят фалшивите новини. Нашата цел е единствено да стимулираме хората да бъдат достатъчно осведомени, така че да могат сами да стигнат до най-доброто решение за себе си.


За съжаление, не само ваксинацията, а и ефективните мерки като дезинфекция и предпазни маски са непрекъснато поставяни под съмнение. Затова нашето послание към гражданите е: Информирайте се! Само когато сме добре запознати с фактите, можем да вземем наистина обосновано решение. Вярвам, че знанието и информацията са сила, от която всеки трябва да се възползва в днешната предизвикателна ситуация.


4. Как бихте посъветвали българските граждани да се справят с извънредната обстановка?


Пандемията нанесе сериозен удар върху цялото ни общество. Сега повече от всякога е важно да бъдем обединени и да си помагаме взаимно, защото само така ще успеем да преминем през този труден глобален период.


Даваме си сметка, че много хора изпитват трудности в настоящата ситуация. Също осъзнаваме и че това причинява чувство на несигурност, стрес и безпокойство. Затова стартирахме национален онлайн чат, чрез който да можем да достигнем до всеки, който има нужда да сподели своите притеснения. Той е достъпен на уебсайта на организацията, където всеки работен ден от 12:00 до 14:00 часа специалисти по психосоциална подкрепа провеждат директни консултации.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK