ЗА ЗАВОДА ЗА АВТОМОБИЛНИ ГУМИ ДИНАМИК ЕАД ПРЕДСТОИ ДА СЕ ГОВОРИ

СВИКНАХМЕ сякаш в последните години да четем и слушаме за държавните фирми, някои от тях иначе постижения за родната индустрия в миналото, като за бреме на националната икономика. Дългове, ликвидации, програми за оздравяване или нереализирани сделки. И в същото време силни рекламни изяви, объркващи потърпевшия от икономическата криза българин как да намери точен ориентир не само за себе си, но и за инвестиционните си бонове.Има ли различни?Едно от големите предприятия в химическата индустрия, първият производител на гуми в България - заводът за автомобилни гуми ДИНАМИК ЕАД, на пръв поглед странно остава встрани на този фон от погледа на медиите. Приемник на най-старото каучукопреработвателно предприятие в страната, основано през 1929 г., и днес ЗАГ ДИНАМИК продължава да е основният ни производител на външни пневматични гуми с диагонална конструкция. Годишният производствен капацитет на фирмата е 600 хил. броя гуми за тежки, леки и лекотоварни автомобили, автобуси, специална военна техника, селскостопански машини, електро- и мотокари. Заради положителните финансови резултати ДИНАМИК попада още в първите изготвяни списъци на държавни фирми за касова приватизация. На 31.07.1995 г. Агенцията за приватизация открива процедура за касова приватизация след преговори с потенциални купувачи на 70% от дълготрайните материални активи на дружеството. 10% агенцията предвижда за покриване на реституционни претенции, 20% са заделени за преференциално участие на колектива.Ако до средата на 1996 г. се бе стигнало до подписване на сделка с Агенцията за приватизация, ДИНАМИК щеше да прибави нови първи към имиджа си - първо крупно частно производствено предприятие, първа приватизационна фирма в химическата и в каучуковата индустрия.Кой е кандидатът?След април 1996 г., когато от преговорите с агенцията отпадат кандидатите за завода с голи апетити, единствен кандидат за откупуване на държавната собственост остава работническо-мениджърският колектив на ДИНАМИК. Макар и печеливш, макар със свое неотменимо досега място на пазара, не е ли рисковано да откупуваш един исторически стар завод? Риск винаги има, в несигурността, произтичаща от днешната икономика, той става още по-голям - споделя изпълнителният директор на ЗАГ ДИНАМИК ЕАД инж. Владимир Кичев - ДИНАМИК ТРЕЙД АД, дружеството, създадено с основната цел - закупуване на завода за гуми ДИНАМИК се роди спонтанно от желанието на всички да запазят завода и производството си. Който не е работил тук, не може да разбере чувствената нишка на привързаност към този завод и това производство. Силната подкрепа, изразена в близо 100% участие на работниците от завода в приватизационното дружество, е това, което ни дава като на мениджъри увереността, че колективът на завода е едно цяло и с общи усилия и труд можем да успеем и в днешния свят на борба и конкуренция. Нямахме право да не отговорим на доверието и желанието на работниците. Всички ние искаме след още 67 години заводът за гуми ДИНАМИК да печели и за България, и за семействата ни.На какво разчитат? Дотук винаги и само на себе си! В ДИНАМИК знаят, че не са загубили напразно годините на прехода. Трудностите са много, както за всички български производители. Още повече, че основни клиенти на завода са родните машиностроителни заводи. Първите години на оцеляването изискват гъвкавост в ръководството и предприемане на нови, нелеки и непопулярни мерки. Въпреки трудностите и свитите пазари ДИНАМИК не ползва банкови кредити, няма задължения и се самофинансира.ПроменитеПървата промяна е през 1991 г. - в името на завода. Добре познатите преди гуми със знак Георги Димитров постепенно изчезват и отстъпват място на гумите DYNAMIC. Новата марка съхранява добрия прием на нашите гуми на местния пазар и става бързо позната и на чуждите пазари.Заводът за гуми ДИНАМИК възприема следването на следните приоритети в своята дейност:КачествотоЗа да отговори на строгите изисквания на пазара и на взискателните производители на съвременни транспортни средства, завод ДИНАМИК приема качеството на продукцията за приоритетна своя стратегия. Безкомпромисен е контролът на качеството на всички етапи на производствения процес от входа на суровините и материалите до изпитанията на готовата продукция. Продходът към качеството води до редица технически и технологични промени. Внедрени са нови високоякостни полиамидни кордни тъкани от внос, с които значително е олекотена конструкцията на гумите и е повишен пробегът. Ориентацията е към технологии, отговарящи на световните постижения в производството на пневматични гуми.Пазарната ориентацияНезависимо от налагането на радиалните гуми в съвременния автотранспорт диагоналната гума се оказва с предпочитана и единствено възможна конструкция за много машини и транспортни средства, особено за тежки експлоатационни условия. ЗАГ ДИНАМИК разработва производството си на приоритетно диагоналните групи гуми: селскостопански и пътностроителни, индустриални и лекотоварни. Тесните контакти с наши и чужди машиностроителни заводи дават възможност за следване новостите в авто- и машиностроенето и за предлагане на необходимите размери гуми за първо вграждане. Последователни маркетингови проучвания в областта на произвежданата и внасяна в страната транспортна и селскостопанска техника съпътстват амбицията бъдещата замяна на вносните гуми да стане с по-достъпния аналог с марка DYNAMIC.Предимство в реализиране на пазарния подход в асортиментната политика на завода е фактът, че работи изцяло по собствена конструкция и технология. От чертожната дъска, през технологичното оборудване и изпитателния стенд, до митницата - всяка нова гума се ражда за пазара в кратки срокове само от специалисти на ДИНАМИК. Така през последните 6 г. са внедрени в редовно производство 11 нови размера гуми, задоволяващи търсенето на вътрешния и на външни пазари. Утвърдени са вече предназначените за малогабаритна селскостопанска техника гуми 6.00-16 и 7.50-16Т, а от миналия месец в продажба е и 7.50-20Т. По поръчка на техническите служби, поддържащи планинските ни скиорски писти, в производствената листа е гумата за снегоутъпкващи машини 6.00-13РВ. Българските и чуждите производители на електро- и и мотокари отдавна монтират индустриалните гуми 6.00-9, 6.50-10 и 23х5. В процес на внедряване е индустриалната гума 8.25-15, търсена главно от западни производители на кари. В областта на лекотоварните гуми на пазара са 6.50-16 PR8 и PR10, както и 7.50-16. На етап изпитания е гумата 6.95/175-16 PR4 за автомобилите Нива, която вече се очаква от клиентите. От размерите гуми за тежкотоварни автомобили пак от миналия месец на пътя са 10.00-18 и 12.00-20. С особена гордост говорят инженерите в завод ДИНАМИК за новата си гума 10/75-15.3, която е първата българска селскостопанска безкамерна гума. Успешни са изпитанията на тази гума, проведени от българския производител на демпери-товарачи завод БРИЗ - Средец. Очаква се потвърждение на положителния резултат от изпитанията на мостри и от чужбина, за да потегли и тази гума навън. И да повиши процента на експорта, който е около 25% в структурата на продажбите на завода, предимно за новозавоювани пазари.Промени и новаторство личат още от пръв поглед и за неспециалиста, попаднал в ДИНАМИК. Промяната на мисленето, казват, е най-важното и трудно нещо, а тук тази промяна се усеща. Очевиден е стремежът към по-добрите - западните производители на гуми, към тяхната бизнеспрактика. Инвестира се непрекъснато, но премерено, разумно и само в нови производства с пазар. Произвежда се само толкова, колкото ще се продаде.В ДИНАМИК са дискретни по отношение на икономически показатели и цифри. И сигурно основателно, като се има предвид напредналата процедура на преговори с Агенцията за приватизация. Месеци наред всеки ден е очакване за всички - от работника до ръководителя - да се реши този колектив да поеме бъдещето си в свои ръце. Търпението на около 300 души вече е крехко. А какво по-актуално и желано нещо има за цялата ни икономическа ситуация, стигнала до валутен борд, освен приватизацията? Човекът, на когато целият колектив е гласувал доверието за своето бъдеще, изпълнителният директор инж. Владимир Кичев, споделя: Загуби се ценно време. Дори днес да ни разрешат да бъдем частни и да продължим политиката си, икономическият и инвестициония климат са далеч по-лоши от началото на тази година. Завод ДИНАМИК отново преодолява огромни трудности. Все пак още вярваме, че като колектив и специалисти, създали преди 25 години втория български производител на гуми в България, създали в известен смисъл конкурент и въпреки всичко успяващи - ние ще оцелеем отново. Кои други освен тези, които са създали с труда си, ръководили и опазили едно предприятие до днес, ще са по-добри и способни утре? Все още сме оптимисти и все още вярваме, че за ДИНАМИК предстои да се говори.За никой вече няма съмнение в предимствата на частната собственост. През 1944 г. предприемчивият и далновиден българин Хаим Бакиш е превърнал собствената си фабрика за гуми в най-големия производител на гуми на Балканския полуостров. Тази фабрика има своя наследник - ЗАГ ДИНАМИК, има и своя шанс.Дали някой българин може да загуби от възраждането на такава слава?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK