България Премиера

Навръх Гергьовден в Сливен тържествено бе пуснат поредният първи български автомобил. На занемареното летище се бе събрал ентусиазиран митинг. Колата предизвика небивал интерес, гостите я пипаха за кадем, а постовите полицаи я снимаха с мобилни телефони пред началниците си. По стародавна традиция кметът Лечков бе организирал чеверме, а по по-нова - поиска държавна помощ. Дойде и министър Гергана Грънчарова. Истинските герои на събитието - студентите от ТУ, останаха на заден план, макар че всъщност реалното постижение е тяхно. Но сякаш на нас BG колата не ни трябва като реалност. Тя е блян, превърнал се едва ли не в комплекс на националната психика. Колкото и да се движим към нея, тя все остава недостижима. Пътят до конвейераПресата се вълнуваше най-вече от въпроса кога Юнивърс ще влезе в производство, макар да е добре известно, че става дума само за студентски проект. Всички знаят, че превръщането му в инвестиция не зависи нито от студентите, нито от професорите, нито дори от кмета и министъра, но интересът все клонеше натам. А гостите от DaimlerChrysler - майстори в изкуството на уклончивите отговори, не биха го обявили, дори и ако в момента работна група прави предварителни сметки по подобен проект. Всъщност, ако отхвърлим вечния български скептицизъм, BG колата може и да стигне до пътищата. И това няма да е чудо, а мащабен стопански проект, каквито и в момента се готвят и реализират. Ако стане - нищо чудно да предизвика и разочарование. В модерните заводи работят малко хора, мина времето, когато цели градове живееха около едно предприятие. Скептицизмът и повишените очаквания в икономиката често са лоши съветници. Преди 20 години българският компютър бе обект на конгресни директиви, държавни решения и вицове, а преди 10 го асемблираха в мазета и гаражи и никой не смяташе това за връх на прогреса. Пак тогава румънците не вярваха, че от Dacia може да стане нормална кола, пък стана.Поход на ИзтокВсъщност предпоставки за BG кола съществуват, но не у нас се решава дали ще я има. В момента като цяло автоиндустрията страда от производствен свръхкапацитет, но едновременно с това тече и поход на Изток. В бившите соцстрани се строят нови заводи. Фирмените шефове декларират, че няма да закриват тези на Запад, но като дойде време за преструктуриране, ще започват да режат от старите мощности. България сама по себе си е малък пазар, но като част от Европа има изгодно местоположение за региона си. Словакия е по-малка и може би не толкова централна, но се превърна в първа автомобилостроителна сила, защото в нужния момент предлагаше по-добри условия за инвестиции от съседите си. Което не я направи първенец по жизнено равнище. У нас в някои градове има добра работна ръка и традиции в машиностроенето. Това обаче са само предпоставки. Превръщането им във фактори за подобно решение е доста сложен процес. ПостижениеИ без да стига до пазара, Юнивърс е постижение, но най-вече образователно. Дори да си остане само прототип, той заслужава да влезе в историята. Студентите са се справили изненадващо добре, сподели шефът на дизайна на DaimlerChrysler Петер Пфайфер. Самата възможност да работят с подобни професионалисти е шанс и за тях, и за Техническия университет. Сътрудничеството ще продължава и занапред, което може да вкара наши млади специалисти в Меката на автомобилния бранш. ИсторияЧесто наричат Юнивърс първи български автомобил, макар да е добре известно, че не е такъв. Впрочем всички негови предшественици са обявявани за първенци. Преди три години за такава бе прокламирана бутиковата машина на Румен Антонов, преди 12 - сглобяваното във Варна Maestro. През 1960 г. пак е имало прототип, носещ името Балкан - направен на базата на VW. Той е можел и да стигне до конвейер, но и тогава съдбата му се решаваше извън България. През 1949 г. пък в София е създаден и първият български камион Димитровец, сглобен от части на други камиони. Десетилетие преди това пък има първи български автобус, изработен върху шаси Интернационал в Пловдив. През 1929 г. в българската преса е съобщено, че Хенри Форд възнамерявал да посети България и Турция, за да построи голяма автомобилна фабрика. Избрал е Турция. Ако все пак станеЦеновият конкурент ще е LoganЗасега Юнивърс е прототип, но теоретично може да се поразсъждава какви са шансовете й на пазара. Понякога мечтите се сбъдват. Проектът не е лош и от маркетингова гледна точка. Правен е за цена на готовата кола около 8000 EUR. В тази категория обикновено се подвизават по-малки и не толкова функционални коли, от типа на Chevrolet Spark. Удобна за семейно ползване е най-вече Logan. В интериора на Юнивърс имаше ред екстри, които трудно биха се вместили в подобни параметри заедно с мерцедесовата механика - дисплей за компютър и навигационна система, мултифункционален волан. Ако обещанието за цената се спази - Юнивърс има шанс да стане и хит. Като дизайн колата е съвсем прилична. В сравнение с Logan дори е красива. По автосалони се показват далеч по-недодялани, ексцентрични или неупотребими за нищо прототипи. Върху платформата на Smart Forfour българските студенти са изградили приветлива, цялостна, почти еднообемна каросерия, която я прави удобна за семейно ползване, а габаритите са подходящи за града. Ако се ползват и по-мощните двигатели от гамата на Smart Forfour - бензиновите 1.3 (95 к.с.), 1.5 (109 к.с.) и турбодизелът 1.5 (95 к.с.), динамиката може да бъде напълно удовлетворителна. Но с тях цената най-вероятно ще е по-висока. BG колата - опит за анализ

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK