Темпо: Авторитет

Арх. Ивайло Мишев, собственик на архитектурно студио АТМ, има завидната творческа съдба да е проектирал над 30 сгради в най-новата ни история. Цитира древните китайски мъдреци, че щастливците живеят в интересно време, но той ги тълкува естетически, философски и чисто утилитарно.Пътят Архитект Ивайло Мишев е започнал следването си във ВИАС-София, а след това завършва Пражката политехника, специалност Архитектура. През 1982 г. се дипломира поколението архитекти, които днес са известни с професионализма си и диктуват тенденции в модерната българска архитектура - арх. Атанас Панов, арх. Петко Йовчев, арх. Мишев и др. Работи в Софпроект, а от 1991 г. е изцяло в частния бизнес.Със Софпроект го свързват хубави спомени и силни проекти: под ръководството на арх. Соколовски е осъществена реконструкцията на НАТФИЗ Кр. Сарафов и на Музикалната академия Ст. Македонски, комплекс Ривиера - Златни пясъци и др. Днес предизвикателството е да убедиш инвеститора, че си точният човек, който ще направи възможно най-добрия проект - с визия, функционален, пипнат до последния детайл.ПарадоксиЛицето на архитекта потъмнява, когато темата на разговора се премества върху съвременното строи-телство. За него пошлите примери, превърнали столицата в ужасен град, се свързват с бума на първата вълна строителство от 1992 до 1995 г., като кичът се повтаря с масираното застрояване 2000-2003 г. След 2004 г. мога да кажа, че вече има хубави сгради. Арх. Мишев и приятели дори често се шегуват, че трябва да организират конкурс Най-грозна сграда на годината по подобие на наградата Златна малинка в киното. Този приз ще бъде по-лесен, отколкото да посочим добра сграда, убеден е арх. Мишев. До 1989 г. столицата имаше общ устройствен план, в който пропорциите между жилищни и офисни площи, детски градини, озеленяване се спазваха. След това дойдоха годините на парцелиране, навлязоха некомпетентни и алчни инвеститори. Много архитекти допуснаха сериозни компромиси. Стихията на архитектурно бюро АТМ са хотелски комплекси със SPA центрове, жилищни и офисни сгради, въпреки че имат образци и в областта на промишленото строител-ство и др. През 1996 г. проектират завода на Чипита в Казичене, складове, авторемонтни бази. Взехме участие и в масовата истерия за проектиране на мол. Имаме 2 проекта - гръцки инвеститори започват изграждането на Околовръстния път, където молът ще е около 30 хил. кв. м между Бояна и Драгалевци. Вторият проект е търговски комплекс на 75 хил. кв. м срещу кв. Божурище. Първият трябва да е завършен през 2010 г., а другият - през 2011 г. Вече е готова много интересно проектирана жилищна сграда на ул. Латинка и още един, различен жилищен комплекс с офисна част, който се намира на бул. България 110, с инвеститор гръцката Айкон България.ПредизвикателстваАрхитектурно бюро АТМ не смята да намалява темпото, напротив. Надява се да работи в екип със световни имена, като Норман Фостър, който бе в България. А също и да проектират големи сгради - с площ от 200 -300 хил. кв. м, независимо дали е небостъргач или нещо друго.Запомняща се сградаРешихме да участваме в конкурса за изграждане на нов терминал на летище Пловдив. Старият град, освен че заслужава хубаво летище, има нужда от терминал, който да е модерен, удобен и запомнящ се. Аерогарата е първата среща на пасажера с България и това впечатление в повечето случаи е решаващо: Да, терминалът ми харесва, много е добре, на мен ще ми допаднат и други неща в тази страна, обяснява разсъжденията си арх. Мишев.Външният вид на летището в нашия проект е съобразен с всички съвременни изисквания. Наехме няколко консултанти от летище София, които ни помогнаха с изискванията на IATA.Проектът е класиран на второ място, само с десет стотни разлика с победителя, което е пренебрежимо малко, проектът е добър.Това е първият конкурс от години, в който участваме, и бе важно за младите колеги да имат самочувствието, че могат и да натрупат опит.Архитекти на нова България

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK