Инвестициите в 3D технологии носят реалистични печалби

През последните две години от ексклузивна и екзотична екстра към определени киносалони 3D технологиите се превърнаха в стандарт. С агресивни темпове нараства количеството на заснетите в 3D филми и ако в периода от 2000 до 2003 г. те са по един до два на година, от 2008 г. досега бройката им вече е над 20. Боксофисният успех дори на най-слабите 3D заглавия и засиленият интерес към новото киноизживяване напълно оправдават вложените в оборудване пари.


Конкуренция
В България киносалони с възможността за 3D прожекции може да се намерят в синеплексите на Cinema City и Arena. В един от софийските молове бе открит 4D киносалон, а в началото на миналата година в Бургас бе промоцирано и 5D кино. Използваните технологии са Dolby Digital и IMAX. И двата бранда са в непрестанна война за клиенти поради спадащия интерес към конвенционалното кино. От една страна, разпространението на онлайн пиратството в България води до намаляване на интереса към филми, лишени от зрелищни специални ефекти, от друга - цената на билет за триизмерна прожекция е с 50% по-скъп от стандартната, което го прави по-достъпен. В добавка все повече блокбъстъри се предлагат в паралелно течащи 2D и 3D прожекции.Така киносалоните, проектирани за триизмерни прожекции, в момента отчетоха печалба за миналата година в големите градове за сметка на стандартните. Все още стандартните водят по посещаемост, но интересът към тях бавно спада. В по-малките населени места където липсва 3D киносалон или е само един, тази тенденция не се наблюдава.


Инвестиция




За създаването на 3D киносалон може да се подходи по два начина. Първият е конвертирането на стандартен, като за целта се правят структурни промени, сменят се екранът, озвучителната система и прожекционната система. Създаването на чисто нов 3D киносалон може да излезе от 1 до 9 млн. USD в зависимост от размерите му. За разлика от стандартния киносалон обаче той ще има и постоянен консуматив от поляризиращи очила. В Щатите проблемът е решен, като очилата се продават отделно на посетителите и от тях зависи колко пъти ще ги използват. В България очилата са собственост на киносалона и след всяка прожекция трябва да бъдат върнати. Според създателите на най-голямата верига IMAX киносалони в САЩ инвестицията за един киносалон със 130 места се възвръща в рамките на 3 години в голям град. Българските салони отказаха да коментират финансовите си показатели.


Бум
До 2006 г. триизмерните киносалони бяха запазени за специализирани прожекции, по-скоро спадащи към презенатационните за технологията филми, отколкото към стандартите на развлекателната киноиндустрия. Преломен камък в развитието им се оказа филмът на Джеймс Камерън "Аватар", който генерира приход от 9.2 млн. USD в премиерната си вечер само на територията на Америка. Филмът се оказа ракета носител за 3D технологиите и в последвалата година количеството на заснетите или конвертираните към 3D филми се утрои. В някои киносалони (предимно в увеселителните паркове) бе въведен терминът 4D. В тях триизмерната прожекция е комбинирана с физически ефекти, които подсилват илюзията за смесване на картината на платното и реалността.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK