Ходенето на кино си остава евъргрийн

За истинските фенове на седмото изкуство преживяването пред големия екран не може да бъде заместено от която и да е мощна система за домашно кино. Не звучи примамливо и удоволствието да се насладиш на най-новия хитов филм или на някоя стара, но любима лента у дома на дивана. Посещението на киносалона си остава евъргрийн и навик, който, веднъж придобит, не се губи. Потвърждение за това е ръстът на пазара през миналата година, която за много сектори и бизнеси беше отчетена като кризисна и слаба. Но не и за кината. По данни на един от големите мултиплекси у нас Cinema City общият пазар на билети е нараснал с 34%, а приходите от тях с 40%.


За истинските фенове няма спирачки
Според Светлана Дамянова от "София Филм Фест" хората, които ценят киното, гледат филмите на голям екран. Никой не би предпочел да види в домашни условия "Аватар" на Джеймс Камерън, "Генезис" на Кристофър Нолан или "Пина" - най-новия филм на Вим Вендерс. Според нея публика в салоните ще продължава да има, защото да отидеш на кино все пак и все още е важна част от човешкото общуване. За част от хората, които използват торентите като достъп до филми, качени в интернет пространството, оправдание е липсата на киносалони и мрежа за легално разпространение на филми в повечето градове на България. Поради тази причина през миналата година "Арт Фест" реализира част от проекта "Операция Кино" с регионални издания на "София Филм Фест" в десет български града. Идеята е филми от програмата на кинофестивала през годините да бъдат предложени пред публиката извън столицата. "Тази идея беше посрещната с ентусиазъм и голям интерес и благодарение на сътрудничеството ни с ръководствата на общините киноманите в Бургас, Пловдив, Благоевград, Стара Загора, Сливен, Габрово, Русе, Варна, Созопол и Добрич имаха възможност да видят стойностно, некомерсиално кино на голям екран", обясни Светлана Дамянова. Възможности за феновете на киното извън столицата предоставя и Cinema City с откритите вече 3 мултиплекса в Стара Загора, Русе и Пловдив.


Пролетта е най-силният сезон
Лятото е традиционно нисък сезон за киносалоните, когато раздвижване се отчита благодарение на силни нови филми, които излизат през този период. Според Cinema City най-голяма посещаемост има през пролетта в периода май - април заради факта, че тогава излизат повечето блокбъстъри. Друг силен период е около коледните празници.




Хай-тек рамо
Навлизането на новите технологии в киното като 2D, 3D, 4D и др. е допълнителен фактор, който привлича повече зрители в кинозалите. Версиите за мобилни телефони на сайтовете на кината пък дават възможност на потребителите по-лесно да направят избор какво и къде да гледат, обясняват от Cinema City. Кината от големите вериги предоставят възможност да се насладиш на допълнителните "екстри", които предлага развитието на съвременното кино - обемен звук, обемен образ, казват от "София Филм Фест".


Малки, различни и харесвани
Киносалони, различни от големите вериги мултиплекси, ще продължат да съществуват, смята Светлана Дамянова. Място за нишови играчи на този пазар винаги ще има, тъй като те задоволяват нуждите на определен кръг от хора, посочват и от Cinema City. Необходимостта от различни алтернативи е постоянна. Според Дамянова това не е въпрос на мода, а на възможност за поддържане на киното и репертоара му. "Домът на киното" например е салон на Съюза на българските филмови дейци, менажира се от "Арт Фест" и "Камера", а филмите и събитията в него освен с актуалния кинорепертоар са съобразени и с инициативи, с които се обръща специално внимание на българското кино, а и на европейското, некомерсиалното кино от цял свят. Като член на веригата от киносалони Europa Cinemas програмата на "Дома на киното" се съобразява с изисквания и препоръки, част от които отделят специално внимание на младежката аудитория. Конкретен пример от последните две години е инициативата "София Филм Фест за учащи", чийто пети семестър тече в момента. Според организаторите от "София Филм Фест" обаче много важна е информираността. Ако потенциалната аудитория от млади хора знае какъв избор от предложения за свободното време има, тя със сигурност ще предпочете различното, алтернативното, нестандартното като програмата на "Дома на киното".По всичко личи, че посещението на кино си остава харесван начин за забавление в свободното време. А пазарът у нас има какво да предложи на всички вкусове и категории зрители - от запалените кинофенове до хората, които просто искат да прекарат два часа със сюжета, картината и героите от екрана.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK