Програмата за отбиване на номера 2010-2013 г.

Нищо ново. Нищо конкретно. Твърде оптимистични прогнози. Така може да се обобщи т.нар. "Националната програма за реформи на Република България за 2010-2013 г.", която бе публикувана за обществена дискусия на сайта на Министерството на финансите. Документът е част от усилията на страната за изпълнението на стратегията "Европа 2020" и по своята важност се нарежда до Конвергентната програма и Националната стратегическа референтна рамка (за усвояване на структурните фондове от ЕС). От тази гледна точка е необяснимо несериозното отношение, с което в Министерството на финансите са подходили към изготвянето на програмата. Общото впечатление и на експертите, до които се обърна за коментар в. "Пари", е, че управляващите по-скоро са отбили номера.


Пожелания вместо реформи
"За голяма част от реформите пише, че ще бъдат обяснени другаде. В много сфери, които все пак са разписани, липсват конкретни мерки. Явно програмата е създадена само за да се отчете, че има такъв документ", смята икономистът Димитър Чобанов."Министерствата са си написали това, което и бездруго вече вършат, и не планират нови реформи. Преобладават нещата, които вече са направени или се правят в момента. Изобщо от документ, който гледа към 2020 г., може да се очакват повече нови инициативи", казва Георги Ангелов, старши икономист в институтa "Отворено общество".Според Любомир Дацов, бивш зам.-министър на финансите и отговарящ за стратегическите документи в предишното правителство, проблемът в случая е другаде: "Програмата трябва да обясни как страната ще отговори на заложените цели в стратегията "Европа 2020". Така се получава, че са зададени едни приоритети отвън, които ти не ги осъзнаваш като свои, и това не води до нищо добро."  Изглежда, такъв проблем наистина съществува, защото няма как иначе да се обясни непоследователността при описанието на различните приоритетни сфери.


Пенсионна система
Това е най-подробно разписаната част от програмата, като в нея са описани отдавна известните параметри на договореното между социалното министерство, работодатели и синдикати от края на миналата година. А то е доста спорно, както беше коментирано още тогава. "Мерките, заложени в тази реформа, са несъществени за стабилността на системата", казва Любомир Дацов. "Освен това е смешно да се твърди, че се прави реформа, при положение че всичко трябва да се случи след 2017-2020 г.", смята той. Димитър Чобанов също е на мнение, че посоката, в която върви пенсионната система, е доста спорна. "Първо, реформата далеч не е толкова радикална, колкото е нужно. И второ, най-важната мярка - повишаване дела на II стълб, e оставена за следващия мандат, т.е. някой друг да я свърши", казва той.




Образование


В тази си част програмата разглежда основно направеното в сектора от 2007 г. насам. Но по никакъв начин не става ясно в каква посока ще се върви оттук насетне. "Липсват конкретни мерки, всичко е с пожелателен характер", отбелязва Чобанов. На този фон изключително странно изглежда целта делът на преждевременно напусналите образователната система да се понижи до 11%, а делът на 30-34-годишните, завършили висше образование, да достигне 36% до 2020 г. (виж таблицата). Вместо конкретни мерки как това ще се случи "експертите", изготвили програмата, са екстраполирали данните от 2000 до 2009 г., предпоставяйки, че наблюдаваната тенденция ще се запази и целта ще бъде постигната от само себе си.


Пазар на труда
Поредната сфера, в която са записани само добри пожелания - достигане на 76% заетост сред населението на възраст 20-64 г., и нищо конкретно. "Нужно е да се създават нови работни места. От документа личи незнание как да се постигне това", заявява Любомир Дацов. По думите му няма нови програми в сферата на заетостта. Всичките са от 2002-2003 г. от правителството на НДСВ", категоричен е Дацов. 
Бизнес климат
Това е частта, от която започват противоречията в програмата. Естествено, за да са верни на стила, от Министерството на финансите и тук са свели нещата до пожелателно наклонение и са спестили детайлите как ще бъде подобрена бизнес средата. Необяснимо е и нещо друго. "Не може да твърдиш, че ще подобриш бизнес средата и да прогнозираш толкова ниски чуждестранни инвестиции", смята Георги Ангелов. "2 млрд. EUR ще влязат в страната дори правителството да не прави нищо. Това означава, че или дефиницията им за бизнес среда е погрешна, или че не знаят какво говорят", смята той.


Пропускаме ли някоя от приоритетните сфери?
Ах, да, здравеопазването! В т.нар. "програма за реформи" е записано, че тази тема е оставена за Конвергентната програма. Не става ясно защо.Документът има и развлекателна част - прогнозите на Министерството на финансите (МФ) за развитието на икономиката. "Макрочастта е доста слаба", смята Димитър Чобанов. "Сценарият е прекалено оптимистичен. Предполага се слаб ръст на цените, което в момента очевидно не се случва. Прогнозата за икономическия растеж също е доста оптимистична. Разчита се основно на външния сектор, на бързото възстановяване в Европа, а там ситуацията е доста неясна все още", казва той."За да има ръст, движен отвън, значи допускаме, че светът ще расте по-бързо от нас, а това означава, че никога няма да имаме реална конвергенция," смята Любомир Дацов. Георги Ангелов потвърждава тезата му. "Да напишеш цяла програма, за да кажеш, че ще има нисък растеж, е странно. Крайната цел никак не е амбициозна, целим да си останем толкова бедни, колкото сме сега, защото с такъв растеж няма как да стигнем ЕС."Като цяло екипът, изготвил програмата, е "оставил ръцете си" върху нея, и то до степен на немарливост. Така например за 2013 г. се предвижда 5.2% ръст на икономиката, но ако се съберат компонентите на БВП по техния принос, излиза, че очакваният ръст е от 6.2%... Логично възниква въпросът, ако един стратегически документ може да изглежда по такъв начин, то накъде изобщо управляващите водят страната?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK