НАП подготвя програма за противодействие на ДДС измамите

- Господин Стефанов, какви са резултатите от акцията на НАП по облитането с хеликоптера, която медиите толкова шумно отразиха. Има ли реален ефект от нея?


 - Според мен това е една от най-успешните акции на НАП, тъй като, освен че имаше данъчен ефект - до момента сме събрали над 13 млн. лв., в резултат на нея фирмите доброволно започнаха да прехвърлят тези имоти на физически лица. Освен това всички режийни разходи като тези за чистачка, храна на кучето и други подобни, които се отчитаха като фирмени разходи, за да се намали облагаемата печалба, вече ще се плащат от физическите лица. Тази акция обаче извади наяве и много проблеми, които са били неглижирани през последните 20 години. Като се започне от това, че излязоха наяве много пропуски в законодателството, свързано с даването на право за строеж, разрешителните за прокарването на ток и вода. Оказа се също, че няма срок, в който сградата трябва да се въведе в експлоатация, да се издаде Акт 16 и върху този имот да се внасят общински данъци и такси. В момента работна група с представители на общините обсъжда законодателни промени, които да ограничат времето от даването на разрешително за строеж до въвеждането в експлоатация. Натъкнахме се и на сгради, които дори нямат разрешително за строеж. При тези казуси се включиха и представители на регионалното министерство, ДНСК и прокуратурата.


В края на декември стана ясно, че само за един месец от акцията с хеликоптера са декларирани 4.5 млн. лв. данък сгради и такса смет. Искам да подчертая, че целта на тази акция е по-скоро превантивна, тъй като оттук насетне всички, които не са си внасяли данъците, ще започнат да го правят всяка година. И всъщност ефектът от тази акция няма да е еднократен. В края на този месец очакваме от Столичната община да ни прати списък с  данните на фирми, които са въвели в експлоатация над 1200 обекта в столицата, за да ги проверим от данъчна гледна точка. Другият резултат от акцията е, че се работи върху това да се обединят електронните системи на всички общини, в които има данните за имотите. След това приходната агенция ще има достъп до тази информация. Още нещо, което изникна, е категоризацията на кварталите. Доскоро всички тъй наречени луксозни квартали като "Бояна", "Симеоново" и "Драгалевци" бяха в много ниска категория. Затова собствениците на една къща, която е 500 кв. м, плащаха 100 лв. данък сгради и такса смет, докато тези, които имат апартамент в централната част на града от 100 кв. м, плащат 500 лв. Това е несправедливо и тази категоризация вече е променена. Промяната е една резерва за попълване на общинските бюджети.Така че колкото и да бяхме критикувани, че акцията с хеликоптера е някакъв PR, реалността показа друго. Ефектът ще е дългосрочен.




- Има ли вече резултат от проверките на декларациите на 264 висши държавни служители?


- Възложих ги преди седмица, все още няма резултати. Освен това не всички нарушения, констатирани от Сметната палата, са и данъчни нарушения и за НАП. Ето например, ако висш служител забрави да декларира пред Сметната палата, че жена му е продала колата си, то те ще установят, че има разминаване, но за нас това не е нарушение на данъчното законодателство. Нашите проверки целят да проверят дали декларираните доходи отговарят на притежаваното имущество. Висшите държавни служители не са привилегировани в данъчно отношение, ако са допуснали нарушения, ще понесат последствията.


-
Проверихте футболистите, след тях бяха фолкпевиците, после гинеколозите, след това се заканихте, че проверки ще има при стоматолозите и пластичните хирурзи. Какво показаха досега ревизиите, какъв процент от доходите се укриват и какви са постъпленията в хазната от тези мерки?
 - Преди да ви кажа колко са сумите, влезли в хазната от тези акции, за които говорите, искам да стане ясно едно нещо. Годишно инспекторите на НАП правят по над 200 000 проверки и 12 000 ревизии, от които допълнителните установени приходи са за над 2 млрд. лв. Това обаче не е популярен факт. Аз го приемам за нормално - по-интересни са ревизиите на публичните личности, на тези, които всеки ден гледаме по телевизията. Затова искам и чрез вас да кажа, че всички тези проверки и ревизии, които правят инспекторите на НАП, са планирани на база анализ на риска. Тоест проверяват се неслучайно и хаотично различни браншове, а онези, за които е проучено, че има голям риск от укриване на данъци и осигурителни вноски. След като се определят рисковите браншове, правим оценка на евентуалната щета за бюджета и се предприемат действия, за да се ограничи загубата за хазната - това може да са ревизии, може да са срещи с нарушителите, информационна кампания, защото нарушението може да е в резултат на незнаене, а не на умисъл например.Конкретно на въпроса - прекият фискален ефект от проверките на собствениците на яхти, бентли, имоти на стойност над 500 000 лв., футболисти, футболни съдии, футболни клубове, заемодатели се равнява на 37 млн. лв. в хазната. Имаше и такива, чиито доходи надхвърлиха 50 хил. лв. и се наложи да се регистрират и по ДДС.


- Успяхте ли да дисциплинирате тези браншове?


- Сигналите, които получавам от работодателски организации, синдикати и професионални гилдии, са точно такива. Оказа се, че нямат почва притесненията, че всички тези акции ще имат краткотраен PR ефект. Освен прекия фискален ефект от 37 млн. лв., за който ви казах по-рано, нашите действия имат и дисциплиниращ ефект. След летните ни акции по морето, освен че вдигнахме няколко пъти оборотите на дискотеките, които посетихме, се оказа, че и съседните заведения са започнали да издават касови бележки и да отчитат реалните си приходи. Отчетохме и рекордно увеличение на търговските обороти в края на 2010 г. Това показва, че не само футболните клубове се дисциплинират, а като цяло фирмите и гражданите, искат не искат, спазват законодателството, защото виждат, че няма как да скрият от НАП.


- До момента колко бензиностанции имат изградена електронна връзка с НАП и още колко предстои да я изградят? Какъв е финансовият ефект до момента от тази мярка?


- В момента има 3233 бензиностанции, свързани с НАП, или с 40 повече отпреди. Не вярвам, че за седмица отнякъде са изникнали 40 обекта, така че това е най-видимият ефект. Имаме доста данни, но искам да сравним и числата за февруари, за да коментирам ефекта. Предстои да се инсталират и датчици на резервоарите на бензиностанциите и на бензиноколонките. Целта е данните от тях да се съпоставят с информацията, получена от данъчните складове. В момента с Агенция "Митници" работим върху създаването на софтуер, който да следи данните в НАП и митниците и да индикира за потенциални злоупотреби. Иначе е извън съмнение, че оборотът на търговците на горива расте и за това има принос свързването на касовите им апарати с НАП. Искам да напомня, че регистрираните по ДДС компании трябва да направят същото до края на септември. Съветът ми към тях е да се свържат със сервизните организации още сега, за да избегнат истерията около крайния срок.


- След промените в ДОПК ще можете да правите ревизии по аналогия и за осигуровките за изминалите 5 години. Имате ли предварителни разчети колко ще са приходите от тази мярка?


- Години наред предлагахме такава законодателна промяна. Най-сетне беше приета от Народното събрание и започваме повторни ревизии на около 300 фирми и физически лица, при които вече сме установили укрити данъци, но досега не сме могли да обложим с осигурителни вноски. Ето за пример футболните клубове. 4 от тях имаха укрити над 8 млн. лв. основно данък върху доходите. Почти тройно повече са необявените и невнесени осигуровки, започваме от тях. Абсолютно сигурен съм, че законовата промяна ще доведе до допълнителни приходи от социални и здравни вноски от порядъка на десетки милиони.


- Започва ли икономиката ни да се възстановява на базата на данните ви (за постъпленията от корпоративен данък и този за физическите лица) от края на декември и първите месеци на 2011 г.?


 - Постъпленията от преки данъци не са точният индикатор за излизане от кризата, защото те влизат в хазната с едногодишно закъснение. Но да, виждаме отчетливи сигнали за излизане от кризата на макрониво. Например някои позитивни сигнали по отношение на заетостта, крайното потребление, респективно облагаемата с ДДС основа, виждаме сериозно раздвижване в износа, което, макар и положително в макроикономически смисъл, от данъчна гледна точка е свързано с възстановяване на ДДС. Но с две думи казано, краят на кризата се вижда и това е добре за всички.


- Преди време от работодателските организации предупредиха за нова вълна от фалити в икономиката. Идват ли при вас компании с молба да им разсрочите плащането на данъци и от кой сектор са те?


- Не бих казал, че има значимо увеличение в исканията за разсрочване, отсрочване или т.нар. разрешения за неотложни плащания. Това са много добри законови възможности, които в трудни времена за икономиката много помагат. Истината е, че никой, най-малкото държавата, има нужда от фалити. Нали фалиралите фирми не плащат данъци. В този смисъл НАП в условията на криза трябва да има основно партньорска роля спрямо коректните дружества, изпаднали в затруднения. Такава политика се стремим да водим - на партньорство спрямо коректните и безкомпромисна към нарушителите.


- Колко от натрупаните просрочени дългове към НАП ще се наложи да бъдат напълно отписани?


- На този етап не говорим за отписване на каквото и да било. Предпочитам да говоря не за изминалите 15 години на недостатъчно стриктен контрол и законови празнини, а за това как занапред ще решим проблема с трупането на нови несъбираеми задължения. Вече има приета законова поправка, която улеснява НАП в това отношение, възложих на ресора за принудително събиране оттук насетне да използва винаги възможностите за разваляне на сделки, да се търси солидарна отговорност на прехвърлителя и купувача на фирми с дългове, включително и отговорност на физически лица за задължения на дружества. Освен това започваме масова кампания за обявяване в несъстоятелност на подобни фирми. Мисля, че проблемът е решим, а е решим, защото открито го поставихме на масата, имаше обществен дебат и парламентът прие необходимите законови промени.


- Ще правите отделно звено за големи данъкоплатци физически лица. Какви са критериите за влизането в това VIP звено?


- Тази идея е взаимствана от доста европейски държави и целта е да бъдат обслужвани лица, които имат брутен доход от над 500 хил. лв. за предходната година. Решихме да направим едно звено, където ще влизат хора, които са коректни към фиска, тях ще ги обслужват едни от най-квалифицираните ни служители. Целта е да има партньорство между високодоходните групи и данъчната администрация, а не противоборство.  Това звено предстои да бъде създадено. В момента тече конкурс за ръководител, който ще бъде избран до края на февруари. На първо време в звеното за големи данъкоплатци ще работят около 20 души. От първи април то трябва да започне да работи. 


- Какви са целите на приходната агенция за 2011 г.? И какви приходи очаквате да съберете през тази година?
- Очаквам да изпълним планираните приходи. Това ще изисква допълнителни усилия по контрола върху осигурителните вноски, но съм убеден, че ще се справим. Основният ни приоритет за 2011 г. обаче остава противодействието на ДДС измамите. Това е основен проблем в целия Европейски съюз по простата причина, че най-големите щети за фиска са именно в ДДС системата. В момента подготвяме специална програма за превенция на този вид злоупотреби, но ще я коментирам първо с министър Дянков и след това публично.Ще увеличим и предлагането на електронни услуги. НАП е лидер в държавната администрация в това отношение. До края на тази година всички средни и големи данъкоплатци ще имат достъп до данъчно-осигурителната си сметка.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK