Очакваната цена за километър от "Марица" е 3 млн. EUR

- Господин Йотов, 44 фирми са купили тръжни документи за първия лот на "Марица", а за втория - 31. От кои държави има компании?


- Има достатъчно чуждестранни участници. Не искам да споменавам държави. Почти няма консорциуми само от български фирми. В повечето случаи чуждите са в консорциум с български компании. Крайният срок за подаване на оферти за изпълнител за строителството на лот 1 (Оризово - Димитровград) е 15 ч на 17 февруари. Срокът за подаване на оферти за определяне на изпълнител за строителство на втория лот (Димитровград - Харманли) изтича в 15 ч на 9 март.


- Тук цената каква тежест дава? При "Тракия" се избираше икономически най-изгодната оферта, но цената имаше най-голяма тежест.




- Цената има най-голяма тежест. Единственото, което тук се различава от търговете за "Тракия", е, че фирмите трябва да са строили магистрали или пътища с подобен габарит - 20. Това е разумно и ще ограничи малко фирмите, които може да участват, но ще привнесе повече възможности за консорциуми и за участие на западни фирми в надпреварата. Всички в консорциума трябва да са строили магистрали. За подизпълнителите това не е задължително.


- Каква е индикативната стойност за 1 км от този лот на магистралата?


- Индикативната стойност на проекта лот 1 и лот 2 на АМ "Марица" с обща дължина 66.1 км е 209 млн. EUR, като 80% от финансирането е осигурено по ОП "Транспорт". Средната цена на километър ще е  около 3 млн. EUR.  Това е нормална цена. За сравнение мога да посоча средни цени за изграждане на километър магистрален участък. В Гърция е 10 млн. EUR, в Австрия  - 9.5 млн. EUR, в Германия -11.8 млн. EUR. Цената зависи от участъка, който се строи, от мостовете, а икономическата криза свали цените и на материалите, и на труда. Ако нямаше криза, не мога да кажа каква би била цената. Ние обявяваме търг и който даде най-добрата цена - печели. Аз не съм привърженик на това да се свалят цените почти на себестойност и след това да се търсят начини да се увеличат, както се правеше доскоро.


- В срок ли върви изграждането на трите лота от "Тракия"? Каква част от работата вече е извършена?


- И при трите лота работата върви по график. За лот 2 от Стара Загора до Нова Загора строително-монтажните работи се изпълняват по график. Строителството е разделено на 16 етапа с различна продължителност. Изпълнени са работите по четири от тях и е започнат петият. Напредъкът на обекта е 25%. За лот 3 (Нова Загора - Ямбол) строителството е разделено на 18 етапа. Напредъкът е 19%. За лот 4 (Ямбол - Карнобат) строителството е разделено на девет етапа, а са извършени 12% от дейностите.


- Какви суми вече са изплатени за свършената работа на трите лота?


- За първия лот е платен само аванс, близо 6.9 млн. лв. Предстои плащане за първите няколко сертификата за извършена дейност. Глобихме "Трейс" с 250 хил. EUR. Те го приеха като предупреждение да се стегнат и да работят както трябва. Договорът с тях е в левове, но така сме изчислили глобата - в евро. Дали ще е 500 000 лв. или 250 000 EUR, не е от такова значение. Заради незаконния кокошарник, който им пречеше, преустроихме работата им така, че да работят по други етапи. Забавяне може да има, ако въобще не могат да работят. За лот 3 сме платили 17.7 млн. лв., в които влиза и авансовото плащане, а за лот 4 - 20.2 млн. лв. аванс и за извършена дейност.


- Кои са по-големите пътни обекти, които ще бъдат ремонтирани през тази година?


- На пътни участъци от втори и трети клас с важно икономическо и културно значение се прави цялостно преасфалтиране по Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР). През 2010 г. по ОПРР бяха стартирани 13 лота. Те са с дължина близо 300 км и трябва да бъдат пуснати в експлоатация през настоящата година. Работата по тях е спряна по искане на фирмите за строителен надзор заради изключително ниските температури. За да се възобнови работата, средноденонощните температури трябва да са 5 градуса за период от 10 дни.От първия етап бяха спестени 63 млн. лв., които са пренасочени в изграждането на столичния околовръстен път и южната му дъга. Към момента са задвижени и се провеждат тръжните процедури за избор на фирми за изграждане на обектите от втория етап. Тук има 15 лота с обща дължина 311 км и индикативна стойност 264 млн. лв. Първите копки на лотовете по втория етап ще стартират до няколко месеца. АПИ ще кандидатства пред управляващия орган на програмата с проекти за третия етап.


- Какви са сроковете за изпълнение при втория етап?


- От 4 до 12 месеца. Срокът има 10% тежест, а в първия етап беше 20. Някои фирми дадоха оферти със срок над 2 месеца, което е изключително къс период. Цената носи 80%. Други 10% носи предложението на фирмата колко процента да бъде неустойката за некачествено изпълнение, като процентите са от 0 до 100 за всеки етап от строителството. Най-много точки ще получат фирмите, които са готови да се откажат изцяло от плащане на некачествено изпълнен етап.


- Само български фирми ли участват в търговете от втория етап на програмата?


- Не, преди имахме по 3-4 оферти на лот, сега имаме по 12 оферти. Те са много за един регионален лот. На първия етап нямаше чужди фирми, а във втория етап има. Това са второкласни и третокласни пътища, не би трябвало да има участници от чужбина, но "Щрабаг" например участва винаги. 


- Какъв е финансовият ресурс, заделен за всички ремонти по републиканските пътища?


- За 2011 г. за основни ремонти се предвижда да се изразходват около 204 млн. лв. бюджетни средства и средства от програми с държавни инвестиционни заеми. За рутинно текущо поддържане и аварийни ремонти - 68 млн. лв. Трябва да се прави цялостно преасфалтиране, а не да се наливат пари в дупките. Това е загубена работа. Ако имаше цялостно преасфалтиране, няколко години щяха да се пестят пари от текущ ремонт, нямаше да се появяват пукнатини и щяхме да имаме хубави пътища. И аз съм шофьор и карам по същите пътища, по които и всички останали шофьори. Мнението ми е, че кърпене на дупки трябва да се прави само в краен случай, и то на малки участъци.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK