Изкуството да продаваш изкуство

Знаете ли колко частни галерии има в София? Преди време ми се наложи да направя списък - над 100. Това ме накара да се замисля как се издържат тези галерии и как оцеляват при такова насищане на пазара.За страничния наблюдател управлението на галерия може да изглежда лесно. Истината е, че въпреки че бизнесът с изкуство е интересна и приятна работа, той е сложен процес. За да имате успех, трябва да сте запознати с пазара, с творците и произведенията, както и да имате отлични маркетингови умения. Както при всеки друг бизнес, оцеляването на фирмата зависи от вас.За да си добър търговец на изкуство, се искат както знания, така и инстинкт и нюх. Някои от знанията се придобиват в университета, други - ако самият търговец се занимава с изкуство. Друг важен аспект са социалните умения - тази работа изисква както търпение, така и чувство за хумор.


Печели ли се от продажба на изкуство у нас?
Частните галерии в България се финансират от продажба на изкуство, но рядко реализират сериозна печалба. Приходите се използват главно за поддържане на дейността. Произведенията се продават на консигнация, т. е. авторът получава заплащане, след като творбата му бъде продадена. Отстъпката от продажбата за галерията е около 50%, понякога и по-висока."Изцяло влагам лични средства във финансирането на галерията", споделя Светлана Ганева, собственик на галерия "Арт алея". Според нея не е възможно да се реализира печалба от продажба на изкуство и разходите по изложбите винаги са по-големи от приходите. Основните разходи на галериите са за режийни, реклама (дизайн и печат на покани, плакати), уебподдръжка, подготовка и откриване на изложби, както и за заплати и охрана.


Кой купува изкуство у нас?
Хората, които купуват изкуство, имат доходи над средните в България. "Клиентите ни са образовани, добре платени ценители на изкуството", казва Румяна Йонева, управител на галерия "Ракурси". Светлана Ганева от "Арт алея" пояснява, че в този профил влизат както бизнесмени и адвокати, така и учени.


Криза в бизнеса, но не и в изкуството
"Въпреки че се наблюдава отлив на купувачи и намаляване на продажбите, интересът към изкуството не спада", твърди Румяна Йонева от "Ракурси".Димитър Грозданов от галерия "Сезони" споделя, че кризата се отразява много негативно на продажбите. Според него цените на изкуството у нас никога не са достигали реалното си ниво. "В последно време те катастрофално падат, средната печалба е 10% от стойността на продажбите. Обикновено купувачите избягват рискове. Може да се каже, че се купуват или утвърдени имена, или "популярни картинки", които нямат стойност", казва той.Въпреки спада на цените като цяло някои работи на определени автори задържат цените си. Румяна Йонева обаче пояснява, че това, че се предлагат на такива цени обаче, не означава и че се купуват. Но макар и да има криза в бизнеса с изкуство, в самото изкуство криза няма.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK