Новите договори за външна реклама в София ще са за 10 г.

лед като преди няколко седмици кметът на София Йорданка Фандъкова спря конкурса за външната реклама, през март общинският съветник от ГЕРБ Елен Герджиков ще внесе условията за нова процедура.


По-дълъг срок
Най-важната промяна е, че договорите между общината и рекламните агенции ще са за 10 г., а не както беше заложено в предишния конкурс - за 5 г. Краткият срок е бил основната причина, поради която конкурсът е бил прекратен, каза главният архитект на София Петър Диков. "След като бяха приети промени в Закона за общинската собственост, вече договорите могат да бъдат 10-годишни и ние ще се възползваме от това", допълни Диков. Фирмите от рекламния бизнес са поискали по-дълъг срок, защото те ще плащат наем на общината за общинската площ, върху която са разположили рекламен елемент - билборд, тристен, ракета (реклама на тротоар). Освен това според конкурсните изисквания фирмите трябва да изградят напълно нови билбордове, които ще са еднакви в цяла София. Още докато течеше обсъждането в комисиите на Столичния общински съвет от бранша съобщиха, че изграждането и монтажа на новите елементи ще им струва 10 млн. EUR. 5-годишният срок е твърде кратък, за да има възвращаемост на средствата за бизнеса.


Но и нови цени
Очаква се в новия конкурс обаче да има по-високи начални цени на договорите. "С колко точно ще са по-високи те ще зависи от актуализацията на оценките на общинските терени, която вече е възложена на частна оценителска фирма", уточни Елен Герджиков. При последния конкурс за външната реклама на София за двата предложени от общината пакета кандидатстваха средно по 30 фирми. Първия офертен пакет в обявената през есента процедура за реклами до 4 кв. м включваше месечен наем между 8800 лв. и 15 200 лв. за 50-60 елемента. Цената за разполагане на елементи между 4 и 12 кв. м - от 24 500 до 29 300 лв. месечен наем на общинския терен, върху който са. "Заради по-високиет начални цени и приходите трябва да са по-високи от първоначално заложените 6.5 млн. лв. за тази година", каза Диков. Той каза, че ще има още една промяна - рекламите в София ще са по-малко от 1200. Оказало се е, че някои от местата, планирани за билбордове по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" не са подходящи.




Проверки на дребни риби
След като бъде стартиран новият конкурс отново ще има предписания за фирмите, които сега имат билбордове в столицата да ги демонитрат доброволно, обясни арх. Диков. От Столичния инспекторат съобщиха, че вече 43 рекламни елемента са премахнати доброволно. Законните такива обаче сега са около 1000. Вчера Столичният инспекторат започна проверки на рекламите на алкохол и цигари. Оше на първия проверен обект - специализиран магазин на бул. "В. Левски" беше издадено предписание незаконната реклама да бъде премахната в 3-дневен срок. Собственикът на магазина вече беше закрил рекламата. Ако не я премахне неговата фирма ще трябва да плати глоба от 10 000 лв. до 50 000 лв. "Ще я премахна, но защо се занимават с нас, след като върху общинския тротоар има поставена реклама на цигари", попита собственикът на магазина Илия Пеев. Главният архитект обясни, че това е район във втора зона където рекламите са забранени. Някои централни площади са в първа, а основните булеварди са във втора там рекламите също забранени. Рекламирането е разрешено в зоните от 3 до 6, които са извън центъра на София. Собствениците на други магазини вече бяха започнали да демонтират светещите реклами по фасадите, за да се спасят от глоби.


И срещу телефонните кабини


Главният архитект призна, че Столична община ще продължи спора си с БТК за телефонните кабини, по които има реклами. "Вероятно ще отидем на съд. Не трябва да се печели от тях. Те са на невероятни места, където едва ли някой ще говори, но по закон трябва да имаме такива телефони за спешни случаи", каза Диков.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK