Има пробойна в имиджа на кабинета

Има пробойна в имиджа на кабинета


Доминира усещането, че кабинетът е изтървал основните икономически лостове и това генерира по-голям негативен ефект, отколкото скандалите със СРС-та


Боряна Димитрова,




управляващ партньор в "Алфа Рисърч":



Госпожо Димитрова, резултатите от последното проучване на "Алфа Рисърч" показват сериозна промяна в отношението към кабинета. Как да тълкуваме това?- Първо, искам да отбележа, че изследването ни като цяло не показва някакъв сериозен обрат в електоралната подкрепа към министър-председателя и кабинета. Това съществува като постепенна тенденция от известно време насам, но драматични движения в стойностите няма. За сериозен обрат можем да говорим обаче в имиджа на кабинета и управляващата партия. Там са съществените промени. Доскоро именно той беше може би най-големият капитал на това управление - имиджът на алтернатива на предишните управления, на борци с организираната престъпност, на отявлени противници на корупцията, на кабинет, който е близък до хората и разбира нуждите им. Сега обаче резултатите показват, че много голяма част от анкетираните не виждат резултати и оценят като неефективна борбата с организираната престъпност. В същото време скандалите от последните месеци подкопаха и тезата за пълно разграничаване от корупционните практики и породиха съмнения. Голяма част от анкетираните не виждат и заявената изначално подкрепа и съпричастност към народа. Става дума за тази антиелитарност, с която се афишираше кабинетът и специално премиерът.


Доколко е опасен този срив в имиджа на кабинета?- Кабинетът определено трябва да се замисли върху този отявлен пробив в имиджа си. Практиката показва, че сривът в доверието и политическите и изборните загуби винаги са предшествани от подобен срив на имиджа. Така беше и при правителствата през 90-те години, и при кабинета на Симеон Сакскобургготски. Може би изключение от това правило е правителството на тройната коалиция, което обаче от самото си начало нямаше такъв сериозен имидж и съответно толкова големи очаквания, които да бъдат разбити.


Къде е грешката, довела до тези резултати?- Тя едва ли е една. Но като един от по-интересните проблеми например бих посочила прекалено личния подход на премиера. Нещо, което в началото много се харесваше на хората и му носеше позитиви, сега има обратен ефект, защото се разпростира върху твърде мащабни области. Когато например премиерът реши лично проблема с парното в даден град, той получава одобрението на жителите му. Но когато се персонализират цели сектори на икономиката, енергетиката и други, когато се търсят комплексни решения за икономиката с конкретни персонални назначения например, този подход става проблемен. Това пълно личностно овладяване на нещата също предизвиква негативно отношението към кабинета.


Според данните на изследването точно икономическите проблеми създават напрежение у хората.- Да, всичко това ни води към другия и може би най-съществен проблем. Двата месеца - януари и февруари, бяха маркирани от непрестанни скандали и въпреки това за хората проблем номер едно е завишаването на цените на редица стоки и други икономически проблеми. Създава се усещането, че правителството се е деактивизирало по важните икономически теми, че е изпуснало основните икономически лостове. Това е изключително важно за хората, да знаят, че се работи върху тези проблеми, че се взимат мерки, че се действа. Вместо това, изглежда, сякаш СРС скандалите и цялата им прилежаща проблематика доминират. Още в началото на управлението на ГЕРБ мнозина ме питаха дали скандалът с провала на Румяна Желева в Брюксел може да доведе до срив в доверието към кабинета. Не, такива скандали с отделни личности от кабинета сами по себе си не са фатални. Винаги икономическата ос е тази, която обръща колата. Икономическите проблеми са тези, които обединяват хора от най-различни групи и слоеве, както показва и последното ни изследване. Така че това е най-сериозният проблем.


Ще има ли всичко това отражение при предстоящите избори тази година?- И трите тенденции, които тези резултати определят - икономическата несигурност у хората, пробивът в имиджа на управляващата партия и тенденцията за търсене на някаква друга  алтернатива, според мен ще продължат да се задълбочават. Това не са моментни настроения, това са тенденции, които се развиват от известно време. Все още е рано да се каже какъв точно ще е ефектът им върху изборите тази година, защото предстоят да се случат доста неща, има достатъчно време дотогава. Със сигурност обаче тези тенденции ще намерят своята пресечна точка в тези предстоящи избори.


Интервю на Ани Коджаиванова


**********************************************************************************Настроения в проценти


В неделя социологическа агенция "Алфа Рисърч" и институт "Отворено общество" обявиха резултатите от свои национални проучвания, които показват, че управляващите вече има от какво да се притесняват. Според 60% от анкетираните от "Алфа Рисърч" кабинетът не се справя. За цели 79% от тях правителството не се грижи за обикновените хора, 63% смятат, че се покровителстват кръгове, близки до властта, а 67% не виждат резултати от борбата с престъпността. Според данните на "Отворено общество" пък мнозинството интервюирани намират икономическата ситуация в страната за лоша, а над половината дори я определят като "непоносима".  

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK