Пазарът на пластичната хирургия в България достигна пика си през 2007 и 2008 г.

- Д-р Василев, как се развива пазарът на пластичната и естетичната хирургия в България?


- Бих казал, че пазарът на пластичната хирургия у нас се развива във възходяща посока през последните 15 години. Той достигна пика си през 2007 и 2008 г. Тогава имаше най-много пациенти и цените бяха най-високи. Значима роля за това изигра модата на естетичните операции. Шоузвезди, артисти, фолкзвезди бяха лицата на естетичната хирургия и колегите бяха доста натоварени. След това през 2009 г., когато настъпи кризата, пазарът започна да се свива. Много мои колеги се оплакваха, че нямат работа. 2010 г. беше много слаба година.


- Каква е пазарната стратегия на пластичните хирурзи за успешен бизнес в тази сфера?




- През миналата година имаше колеги, които се опитваха да постигнат ръст на пазара с много агресивна реклама, с различни пазарни трикове, с отстъпки. По мои наблюдения обаче този пазар не се влияе особено от агресивната реклама, защото при естетичната хирургия е по-важно кой лекар ще ви оперира. Мнението на пациентите също е много важно в случая. Ако те не са доволни, ще ви направят антиреклама, която се разпространява доста бързо. Затова най-добрата реклама за естетична хирургия е  удовлетвореността на пациента. И обратното, всеки неуспех води до голям отлив на клиенти.При естетичната хирургия в България е много трудно да се прави дългосрочна прогноза за развитието на пазара. Това не важи за другите европейски страни. Мога да ви дам за пример  Испания. В света 500 млн. души говорят испански и ако решат да си правят пластична операция, отиват в Испания, където работят около 200 пластични хирурзи. Те оперират около 50 млн. пациенти. Докато в България обемът на пациентите е много малък. Ние сме около 40 пластични хирурзи, а хората у нас, които биха се подложили на естетична операция, са около 1 млн. или дори по-малко. Пазарът у нас е свит. И ако някой лекар реши да се занимава само с естетична хирургия, той няма да има голям успех.


- Очаквате ли ръст на пазара?


- В момента има ръст, но той е доста колеблив. В сравнение с миналата година пазарът бележи ръст от около 30%. Пиковете в бизнеса с пластичната хирургия са доста резки. Дори петролната криза в момента би повлияла за спад на търсенето. Лошото е, че все още няма официална статистика за състоянието на пазара, за броя на операциите. В асоциацията на пластичните хирурзи ние се опитваме да въведем такава статистика, но колегите не са склонни да дават достатъчно изчерпателна информация по отношение на услугите, които извършват, за да се направи категорична оценка за нивото на пазара.


- Цените на различните видове естетични операции обвързани ли са с качеството на услугите и личните качества на лекарите, които ги извършват?


- Цената определено е обвързана с качеството, но това не е официално. Няма документи или законови рамки, които да казват, че един доцент може да взима повече пари за дадена естетична операция от обикновен доктор например. Тук важат чисто пазарните правила. Ако даден лекар смята, че предлага много високо качество на услугите, той си поставя по-висока цена. Тя след това бива регулирана от потока на пациенти и отношението им към него, както и от това дали са доволни. Цените играят в зависимост от търсенето на пазара. Все пак ние смятаме, че цените не бива да падат много ниско. Не искам да кажа, че съществува картел в естетичната хирургия. Искам да кажа, че тя е бутикова и затова не може да си позволи да поддържа много ниски цени. Всеки обаче може да си сложи произволно висока цена.


- Каква е средната цена на операция за уголемяване на бюст?


- Средната цена за такъв тип естетична операция в частните клиники е около 3500 EUR, което включва цената на имплантите. В държавните болници цените са по-ниски.


- Какъв е профилът на пациентите, които си правят естетични операции? Само за богати хора ли става дума?


- И за по-бедни, които обаче искат да пробият в обществото с цената на всичко. Те обикновено взимат кредити от банки или заеми от приятели, за да се подложат на операция. Има и такива, които ползват богатите си приятели или любовници, за да им платят операциите. В момента най-често прилаганата манипулация е за уголемяване на бюста при жените. Статистиката показва, че преди години жените имаха доста по-големи бюстове и процентът на операциите за намаляване на гърдите беше доста по-висок. Сега той е минимален. Днес жените си увеличават бюстовете, защото това е модерно, а не поради психологически проблем.


- Какво е съотношението към процента на жените, които си уголемяват бюста, спрямо тези, които го намаляват?


- 90% са жените, които си правят операции за уголемяване на бюста сега, а едва 10% са тези, които предпочитат да го намалят.


- Има ли стандарти в пластичната хирургия?


- Да. Те са въведени към тези по хирургия. Заедно с ген. Тонев, доц. Кадурина и доц. Евстатиев направихме наредба към Министерството на здравеопазването, в която се казва кой има право да извършва естетична хирургия и естетични манипулации. През последните години се наблюдава тенденция на извършване на пластични манипулации от хора, които не са професионалисти в областта, например от козметици. Те вече поставят ботокс или филъри. След това при нас идват пациенти с инфекции, с поставена хиалуронова киселина в невероятно големи количества, която трябва да я стопяваме с антидотове. Изготвят се и стандарти по пластична хирургия към ЕС. Нашата асоциация участва активно. В момента сме в процес на стандартизиране на пластичните услуги във всички европейски страни.


- Наблюдавате ли покачване на броя на неуспешните естетични операции през последните години?


- Такива е имало винаги. И това се дължи на няколко причини. Най-напред на неопитност на лекаря или на това, че той няма достатъчно квалификация, или поради факта, че пациентите често не спазват режим. Затова резултатите не са добри или има усложнения. Те са свързани с инфекции и кръвоизливи. При поставяне на импланти в бюста често се получава усложнение, наречено капсулна контрактура. Организмът образува капсула около самата протеза, за да я отграничи от себе си, но понякога той произвежда повече съединителна тъкан, която притиска протезата и гърдата се деформира. Тогава трябва да се направи нова операция за отстраняване на капсулата. Понякога, дори и да се спазват всички указания за следоперативно поведение, може да има усложнения. За броя на усложненията е много трудно да се говори, тъй като няма статистически данни. 
- Бизнесът в пластичната хирургия за сметка на пациента ли е?


- Първият постулат на медицината е: "Преди всичко недей да вредиш". Моралът трябва да е преди бизнеса. В пластичната хирургия не може да има чист бизнес, защото при него са позволени мръсните номера. При нас лекарят трябва да приема лично проблемите на пациентите. Естетичният хирург трябва да бъде и психолог. Понякога пациентите, които идват за операции имат и психични отклонения. Тогава колегите трябва да ги съветват как да се лекуват, а не просто да им вземат парите и да ги оперират на всяка цена.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK